3 augustus 2004, Poznań, Polen
Wat wilde hij van ons? De meest onwaarschijnlijke optie was nog wel dat hij zich misschien verveelde, en gewoon geinteresseerd was, in wat Nederlandse toeristjes nou weer gingen doen... Meer waarschijnlijk waren opties als: beroven, carjacken, en mogelijk nog erger... Een ding wisten we zeker: we wilden er niet achter komen. Hij stond nu dus een stukje voor ons. Het licht staat nog op rood, en de spanning is om te snijden. En wat krijg je, precies op het moment dat je er géén behoefte aan hebt? Precies: glazenwassers! Ik heftig nee schudden, Misha doet zijn raam open en schreeft meermaals het woord "nee" in verscheidene talen naar buiten. Onze glazenwassers zagen echter alleen maar ons nummerbord en vonden dat we ze maar geld moesten geven... Zelfs zonder het wassen van de ramen. Ik, nog steeds druk bezig met mijn achtervolger, grijp een euro'tje uit mijn portomonnee en geef deze aan hem, maar hij vond het niet genoeg. Hij liep naar Misha's kant toe, welke op zijn beurt weigerde geld te geven. Meneer de glazenwasser was het er niet mee eens, en voor we het wisten, had hij ineens het pakje sigaretten, dat eerder op Misha's schoot lag, in zijn hand. Op dit moment ontplofte Misha, en ik had moeite hem er van te overtuigen niet uit te stappen. In plaats daarvan schreeuwt hij het uit naar die Pool, die schijnbaar wel enigszins schrok. Hij kwam terug gelopen, en gaf ons een paar sigaretten terug. Ik vond het allang best, want ik vond dat het het minst geschikte moment voor problemen. Ik wist Misha er van te overtuigen dat we het maar het best konden laten zitten, en we concentreerden ons weer op onze achtervolger.
Het licht ging op groen, en hij reed er door heen. Langzaam, maar net niet te langzaam. Als geluk bij ongeluk ging het licht alweer op rood voor wij er door gingen, en we zagen hem langzaam maar zeker zijn weg vervolgen. Niet veel later ging het licht naar Warschau op groen. Ik keek, ik zag dat er geen auto's aan kwamen, en alsof mijn leven er vanaf hing (mogelijk niet eens bij wijze van spreken), gooide ik het stuur naar rechts, en gaf zoveel gas als het 1.25 motorblokkie maar kon gebruiken. Ik scheurde door het groene licht, weg van onze achtervolger, en reed. Ik reed, weer compleet wakker van de adrenaline, zo hard als nog veilig leek. Alle vormen van angst die ik eerder nog had bij het inhalen van auto's en vrachtwagens waren ineens verdwenen.
Ik kon nauwelijks geloven dat we hem kwijt waren. Het moet een minder intelligent figuur zijn geweest, als hij serieus had gedacht dat we hem niet door hadden. Ik kon me moeilijk anders voorstellen, dan dat hij omgedraaid was, toen hij ons te lang niet zag verschijnen op zijn weg. Met die gedachte in mijn achterhoofd ben ik minstens 100 tot 200 kilometer aan een stuk door gescheurd, tot we bij de snelweg aan kwamen. De enige tolweg in heel Polen, voor zover ik weet. We voelden ons er iets veiliger, maar nog steeds niet helemaal. Alle auto's die we zagen, behoorden in onze ogen tot het complot. Alle donkergekleurde Sedan's met zo'n apart nummerbord (overigens was deze wit, met aan de rechterkant een oranje vlak met 6 cijfers erin... Als iemand weet wat dit is, please tell me) bevatten in mijn ogen Poolse criminelen.
Toen vonden we het maar eens tijd om te tanken. Je moet op een gegeven moment toch wel. We reden naar het tankstation toe, en ik wilde tanken. Hij wilde niet. Vervolgens komt er zo'n Pool naar buiten gelopen. Hij vertelt ons, en de andere tankers, dat we ongeveer 5 minuten moeten wachten. Met onze ondertussen flink verhoogde portie achterdochtigheid zaten we ons alweer allerlei complotten voor te stellen. Wie weet wat voor contacten die crimineel niet had. Misschien had hij het tankstation wel opgebeld, om te zeggen dat ze ons moeten laten wachten. De adrenaline giert nog altijd door mijn aderen, als er vervolgens een tankauto langs komt gereden, en de tanks bijvult. Hierna kan ik dan eindelijk tanken, en op het moment dat ik klaar ben, krijg ik wederom de schrik van mijn leven.
Precies zo'n auto, met zo'n soortgelijk nummerbord, komt ineens keihard aangescheurd, en stopt zijn auto slippend voor de ingang van het tankstation. In deze auto zaten 2 personen, en de adrenaline stelde mij nog altijd niet in staat, om te zien, dat deze personen niet dezelfde waren. Maar wat dan nog, hij had zo'n soort nummerbord. God weet waar het voor mag staan! Hij loopt naar binnen, en ik er achteraan, om te betalen. Die gast vraagt wat aan de kassajongen en loopt weer weg, om vervolgens keihard weg te scheuren. Wij betalen, en vragen ondertussen met angst in onze ogen naar het nummer van de politie. Na verwoedde pogingen van combinaties van engels, duits, gebarentaal, en mijn eigen versie van Pools snapten ze eindelijk wat we wilden, en we kregen het nummer, welke, zoals ik eigenlijk al verwachtte, gewoon 112 was. Het hele tankstation keek ons na, terwijl wij naar de auto liepen, en ik weg reed, nog altijd driftig om me heen kijkend of ik ze ergens zag staan, wat niet het geval was...
(to be continued)
[ Bericht 0% gewijzigd door daReaper op 19-08-2004 00:37:44 ]
Trotse poster van het
37000000ste bericht ^O^