abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 18 augustus 2004 @ 13:59:12 #76
96097 Tyrhraustur
Fenrir zal sterven
pi_21371443
quote:
Op woensdag 18 augustus 2004 13:55 schreef BlackAllStars het volgende:

[..]

het is niet vervangen door ABN. Nerd
ABN bestaat niet meer, het heet tegenwoordig AN.
Audaces fortuna juvat.
Beati pauperes spiritu.
  woensdag 18 augustus 2004 @ 13:59:48 #77
96097 Tyrhraustur
Fenrir zal sterven
pi_21371458
quote:
Op woensdag 18 augustus 2004 13:58 schreef BlackAllStars het volgende:

[..]

dat doe jij al met je gezeik over friezen en oudste taal etc etc etc
Dat knip en plak ik dus.
Oh je bent Groninger
Hei kerel, Hei kerel. Ik knip en hei kerel plak hei kerel dat dus hie kerel hier kerel.
Audaces fortuna juvat.
Beati pauperes spiritu.
  woensdag 18 augustus 2004 @ 14:07:19 #78
93264 Spideyman
"With great power.....
pi_21371600
quote:
Op woensdag 18 augustus 2004 13:54 schreef Tyrhraustur het volgende:
[....]
Wat je dus eigenlijk probeert te zeggen is dat de friezen een heel groot volk waren met een groot leefgebied die naar verloop van tijd zijn gaan uitsterven omdat niemand ze mocht. Wat er overbleef was een kleine kutprovincie waarin ze krampachtig hun brabbeltaaltje bleven kwaken en hun kinderen suske en wiske noemden.

Maar dat betekent nog niet dat jullie wegkomen met de moord op bonifatius
..... comes great responsibility"
--==Forza PSV==-- --==Forza Nilis==--
I Shot Her Above The Kneecap, She Can Still Walk - Jack Bauer
pi_21371609
Verkapt Fryske geschiedenis topic. .
Hoi.
pi_21371611
quote:
Op woensdag 18 augustus 2004 14:07 schreef Spideyman het volgende:

[..]

Wat je dus eigenlijk probeert te zeggen is dat de friezen een heel groot volk waren met een groot leefgebied die naar verloop van tijd zijn gaan uitsterven omdat niemand ze mocht. Wat er overbleef was een kleine kutprovincie waarin ze krampachtig hun brabbeltaaltje bleven kwaken en hun kinderen suske en wiske noemden.

aha leeuwarden
pi_21371621
Kickje naar C&H lijkt me. .

Geen serieuze topics in onzin. .
Hoi.
pi_21371628
quote:
Op woensdag 18 augustus 2004 13:59 schreef Tyrhraustur het volgende:

[..]

Dat knip en plak ik dus.
Oh je bent Groninger
Hei kerel, Hei kerel. Ik knip en hei kerel plak hei kerel dat dus hie kerel hier kerel.
lol nee man ik kom niet eens uit het noorden
pi_21371652
quote:
Op woensdag 18 augustus 2004 14:08 schreef pekel het volgende:
Kickje naar C&H lijkt me. .

Geen serieuze topics in onzin. .
het starte als onzin tot dat er ene friese nerd aan komt zetten die berichten post waar je moet scrollen tot je ene ons weegt.
pi_21371696
quote:
Op woensdag 18 augustus 2004 14:10 schreef BlackAllStars het volgende:

[..]

het starte als onzin tot dat er ene friese nerd aan komt zetten die berichten post waar je moet scrollen tot je ene ons weegt.
Daarom heb ik vanwege m'n afkomst de reacties 25 t/m 53 overgeslagen.
Hoi.
pi_21371709
quote:
Op woensdag 18 augustus 2004 14:11 schreef pekel het volgende:

[..]

Daarom heb ik vanwege m'n afkomst de reacties 25 t/m 53 overgeslagen.
hahaha
pi_21371810
De vorige keer dat ik dit postte werd het niet gezien ofzo, dus nogmaals:

Met 1 simpel plan het cellentekort, mestoverschot, azc-problemen, parkeerproblemen en friesland probleem opgelost!
Plus: ik verschaf nog werk ook (alles moet immers in orde komen daar), dan kan de economie er weer bovenop komen!

Wie is voor??
God gaf de mens vrijheid en we kunnen dus al met al aannemen dat hij niet verantwoordelijk is voor menselijke misdaden. Alleen hij die de mens heeft geschapen draagt echter de volle verantwoordelijkheid voor de stront.
pi_21371945
Dankzij twee van m'n geldschieters Fristi en Taxi ben ik weer op een nieuw anti-Fries plan gekomen: De FriesTax, wanneer Friezen het prachtige, welvarende Nederland aan willen doen met een bezoek, dienen zij hun valuta eerst in Friese wisselkantoren om te wisselen naar Euro's en vervolgens tol te betalen aan de betreffende staat, in dit geval aan de Nederlandse staat, omdat ze zich zullen verrijken met ieder bezoek: En voor wat hoort wat
God gaf de mens vrijheid en we kunnen dus al met al aannemen dat hij niet verantwoordelijk is voor menselijke misdaden. Alleen hij die de mens heeft geschapen draagt echter de volle verantwoordelijkheid voor de stront.
  woensdag 18 augustus 2004 @ 14:28:46 #88
96097 Tyrhraustur
Fenrir zal sterven
pi_21372098
Boekenkast vol zei ik al
Audaces fortuna juvat.
Beati pauperes spiritu.
  woensdag 18 augustus 2004 @ 14:30:57 #89
96097 Tyrhraustur
Fenrir zal sterven
pi_21372156
Thet Oera Linda Bok

Cornelis over de Linden, eerste meesterknecht aan ’s Rijks Marinewerf in Den Helder, bezat een heel oud in een bijna onleesbare taal geschreven handschrift, waarvan het lettertype afweek van het westerse handschrift en papier dat zijn gelijke in die tijd al niet meer kende, dat al sinds mensenheugenis in familiebezit was.

Cornelis over de Linden

Hij liet dit lezen aan Eelco Verwijs, die o.a rijksarchivaris in Friesland was. Zo nu en dan vertaalde Dr. Eelco Verwijs een aantal passages, maar twijfelde al heel snel aan de inhoud: “Die is zoo dol, zoo onsamenhangend, dat ik daardoor telkens tot de gedachte kom: Zoo’n geschrift kan niet echt zijn.”

De amateur-taalgeleerde Winkler kreeg rond november 1870 een afschrift ervan in handen en meldde het Friesch Genootschap dat het hem allemaal zeer verdacht voorkwam, maar dat ook hij geen idee had wie zoiets geschreven zou hebben en vooral waarom. De inhoud zou voor een deel historisch zijn en voor een deel mythologisch, de taal gedeeltelijk Oud-Fries, maar er kwamen ook uitdrukkingen in voor die pas in latere tijden bekend werden. Een vertaling ervan maken zou zonde van de tijd zijn.

Maar Dr. J.G. Ottema, die het handschrift onder ogen kreeg, was een heel andere mening toegedaan en overtuigd van de echtheid publiceerde hij het boek in 1872. In 1876, kwam er een tweede druk van uit. Van deze druk is in 1971 nog een herdruk verschenen. Ineens leek Friesland op de literaire wereldkaart te komen. Een openbaring! En spoedig buitelden de wetenschappers en pseudo-wetenschappers over elkaar heen.

Het handschrift bestaat uit 188 pagina’s verdeeld in diverse hoofdstukken. Helaas ontbreken er ook een tweetal stukken uit. Slordigheid bij het overschrijven, verloren gegaan door de eeuwen heen? Ook het einde ontbreekt.

Het eerste hoofdstuk bestaat uit een brief van ene Hiddo ‘tobinomath oera Linda’ (bijgenaamd over de Linden) uit het jaar 3449 na het verzinken van ´Atland’ oftewel 1256 na Chr.
(Atland - Atlantis - Oudland, ja etymologisch gezien is het Oera Linda Boek één grote hilarische smulpartij.)

Hierin introduceert Hiddo Oera Linda aan zijn zoon Okke het Oera Linda Boek, dat de geschiedenis van het hele Friese volk en van zijn voorvaderen bevat, zorgvuldig te bewaren.

Okke mijn zoon.
Deze boeken moet gij met lijf en ziel bewaren,
zij bevatten de geschiedenis van ons geheele volk,
en ook van onze voorvaderen.

luister

Een Tweede brief, van Liko ‘tobinomath ovira Linda’ En Liko raadt zijn zoon erfgenamen aan het handschrift niet in handen van monniken te geven.

Lieve erfgenamen,
laat de oogen van een monnik toch
nooit over deze schriften weiden.

luister
Vervolgens komen er een aantal hoofdstukken waarin de geschiedenis van de Oude Friezen op geheel nieuwe wijze wordt verteld.

Het verzonken Aldland ( Atlantis ) zou ten westen van Jutland gelegen hebben. Nyhellenia was een burchtmaagd op de Burcht Walhallagara, dat op een eiland lag. Wakkere lezertjes hoor ik al Walcheren roepen. Deze Nyhellenia heette eigenlijk Min-erva en heeft aan het hoofd van een groep Friezen de burcht Attica gesticht in de Krekalanden.

Neen, val niet van uw stoel, de Friezen hebben zowaar de stichting van de klassieke Grieken op hun naam staan. En daarom lijkt het schrift van de Grieken zoveel op dat van het Oera Linda Bôk. Hebben ze dus van de Noorderlingen afgekeken en niet andersom.

Dat de Friese Zeevaarder Teunis, beter bekend als Neef Teunis, model heeft gestaan voor Neptunus, is al bijna vanzelfsprekend, voor de lezer die langzaam aan wordt duidelijk gemaakt dat alles uit Friesland komt.

Maar Friso, de stamvader der Friezen kwam toch uit India? Ja, uit India kwam hij, maar daarom was hij geen Indiër. Hij behoorde tot een groep Friezen die onder leiding van een priesteres Geertes naar India vertrokken zijn en de naam Geertmannen hebben aangenomen. Jawel, is het ooit bij de lezer opgekomen wat Himalaya betekent? Hemelaaiende berg!

En de arme J.G. Ottema? Hij geloofde nog steeds dat het boek echt was. Ondertussen was men in het andere kamp al driftig aan het speculeren wie de schrijver geweest kon zijn. Cornelis over de linden? Eelco Verwijs? En was niet ene François Haverschmidt rond 1862 predikant in Den Helder geweest. Haverschmidt was beter bekend onder de naam Piet Paaltjens. Ottema zelf?

Tot op de dag van vandaag kennen wij de schrijver niet. De sporen van de werkzaamheden zijn goed uitgewist. Zo blijft het ook gissen naar het doel waarmee het boek geschreven is. Mogelijk diende het als reactie op de vernieuwende stroming in de kerk rond het midden van de 19e eeuw.

Dr. Winkler meende te weten wie de schrijver was, maar hield zijn mond. Na zijn dood zou hij het bekend laten maken. Maar toen in 1916 het KISTJE VAN WINKLER werd geopend, bleek het eigenlijk alleen een herhaling van wat eerder al geopperd was.

Ondertussen zijn er in de jaren na het publiceren van het Oera Linda Bok, boeken over dit boek geschreven die dikker waren dan het Oera Linda Bok zelf.

Een boekwerkje van S.J. Meijer, ook in mijn bezit, vergelijkt de elementen die op godsdienstig gebied aan het Oera Linda Bok kunnen worden ontleed met die van de Maya's, de Chaldeën. Zelfs de Kabbala en Mevr. Blavatsky worden er bij gehaald. Ook staat in dit boekwerkje een brief van een oud-marineman, die duidelijk aangeeft dat hij als adelborst zo rond 1850 al eens van Cornelis over de Linde vernomen had dat hij een heel oud boek in bezit had.

En zo kunnen we nog wel een flinke tijd doorgaan. Een tot Duitser genaturaliseerde wetenschapper, Hermann Wirth, wilde zich nog in de jaren dertig in Berlijn populair maken door te beweren dat het Oera Linda Bok een der zuiverste bronnen van het Germaanse Oergeloof bevatte. Maar zowel in zijn keuze voor echtheid als politieke keuze zat deze Wirth behoorlijk fout. Het heeft hem trouwens ook niet zoveel opgeleverd. Hoe Germaanser hoe beter moeten de duitsers aanvankelijk wel gedacht hebben. Maar om nu de Friezen te zien als de zuiverste bron ervan, nou nee dus.

En zo komt er rond het Oera Linda Bok een nogal ranzig luchtje te hangen terwijl dat eigenlijk helemaal niet de bedoeling was. Ik nodig de lezer hierbij uit dit grappige boekwerk gewoon eens te lezen.

Okke mijn zoon.
Deze boeken moet gij met lijf en ziel bewaren, zij bevatten de geschiedenis van ons geheele volk, en ook van onze voorvaderen. Verleden jaar heb ik die uit den vloed gered tegelijk met u en met uwe moeder. Doch zij waren nat geworden, daardoor gingen zij naderhand bederven. Om ze niet te verliezen, heb ik ze op overlandsch papier overgeschreven. Bijaldien gij ze erft, moet gij ze ook overschrijven. Uwe kinderen desgelijks, opdat zij nimmer verloren gaan.Geschreven te Liuwert, nadat Atland verzonken is, het drie duizend vier honderd negen en veertigste jaar, dat is naar de Christen-rekening het twaalf honderd zes en vijftigste jaar. Hiddo bijgenaamd Over de Linden. Waak.

Lieve erfgenamen, om onze lieve voorouderen wille, en om onze lieve vrijheids wille, duizendmaal bid ik u. Och lieve, laat de oogen van een monnik toch nooit over deze schriften weiden. Zij spreken zoete woorden, maar zij tornen ongemerkt, aan alles wat ons Fries betreft. Om rijke prebenden te winnen, heulen zij met de vreemde koningen; deze weten dat wij hunne grootste vijanden zijn, omdat wij hunne lieden toespreken durven over vrijheid, recht en vorstenplicht. Daarom laten zij alles vernielen, wat van onze voorvaderen komt, en wat nog overig is van onze oude zeden. Och lieve, ik ben bij hen aan het hof geweest; wil Wralda het gehengen, en wij ons niet sterk maken, dan zullen zij ons altegader verdelgen. Geschreven te Liudwert, acht honderd en drie jaar na de Christen meening. Liko bijgenaamd Over de Linden,
Het boek van Adela's aanhangers.
Dertig jaren na den dag, waarop de volksmoeder omgebracht was, door den overste Magy, stond het er erg aan toe. Alle staten, die er liggen aan de andere zijde der Weser waren van ons afgescheurd en onder het geweld des Magy gekomen; en het stond te vreezen, dat hij geweldig zoude worden over het geheele land. Om dat ongeluk te weeren, had men eene algemeene volks vergadering belegd, alwaar vergaderd waren alle manspersonen, die in een goeden roep stonden bij de maagden (priesteressen). Doch nadat er meer verloopen waren dan drie etmalen, was de geheele Go-raad in de war, en alles even als bij hunne komst. Toen ten laatste vroeg Adela het woord, en sprak: Gij allen weet, dat ik drie jaren burgtmaagd geweest ben; ook weet gij, dat ik gekozen ben tot volksmoeder en dat ik niet volksmoeder wezen wilde, omdat ik Apol tot mijn echtgenoot begeerde. Doch wat gij niet weet, dat is, dat ik alle gebeurtenissen nagegaan heb, evenals of ik een wezenlijke volksmoeder was geweest. Ik heb gestadig heen en weder gereisd, toeziende wat er gebeurde. Daardoor zijn mij veele zaken openbaar geworden, die anderen niet weten. Gij hebt gisteren gezegd, dat onze stamver wanten aan de andere zijde der Wezer tam en laf waren; doch ik mag tot u zeggen, dat de Magy hun niet één dorp afgewonnen heeft door het geweld zijner wapenen, maar bloot door arglistige ranken en nog meer door de hebzucht der Hertogen en Edelingen. Frya leeft gezegd: wij moesten geene onvrije lieden bij ons toelaten; doch wat hebben zij gedaan? Zij hebben onze vijanden nagevolgd; want in plaats van hunne gevangenen te dooden of vrij te laten, hebben zij Fryas raad veracht en hen tot hunne slaven gemaakt. Omdat zij zulks deden, had Frya geene lust meer langer over hen te waken; zij hebben eens anders vrijheid benomen, en dat is oorzaak, dat zij hunne eigene verloren hebben. Doch dat alles is u zelven ook bekend; maar ik wil tot u zeggen, hoe zij allengs zoo laag verzeild zijn. De vrouwen der Finnen kregen kinderen, deze groeiden op met onze vrije kinderen. Somtijds dartelden en joelden zij te zamen op het hiem, of zij waren met elkander bij den haard. Daar hoorden zij met welgevallen naar de losbandige sagen der Finnen, omdat die geestig en nieuw waren, Zoo zijn zij ontfriesd ondanks de macht hunner ouders. Toen de kinderen groot werden, en zagen, dat de kinderen der Finnen geene wapenen mochten hanteeren en slechts moesten werken, kregen zij van het werken een afkeer en werden zeer hoogmoedig. De meesters en hunne kloekste zoonen kropen bij de wulpsche meisjes der Finnen; en hunne eigene dochteren, door het slechte voorbeeld van den weg gebracht, lieten zich door de schoonste knapen der Finnen begorden, ten spot van hare verdorvene ouders. Toen de Magy dat in de neus kreeg, toen nam hij de schoonste zijner Finnen en Magyaren, hun belovende koeijen met gouden hoornen, zoo zij zich door ons volk lieten gevangen nemen, ten einde zijne leer te verbreiden. Maar zijne lieden deden meer; kinderen werden te zoek gemaakt, naar de Upsallanden weggevoerd, en nadat zij opgevoed waren in zijne verderfelijke leer, dan werden zij terug gezonden. Toen de schijn-slaven onze taal machtig waren, klampten zij de Hertogen en Edelingen aan boord en zeiden, dat zij den Magy onderhoorig moesten worden, dan konden hunne zoonen hen opvolgen zonder door het volk gekozen te worden. Diegenen, die om hunne goede daden een voordeel tot hun huis gekregen hadden, beloofden zij van zijnentwege ook nog een achterdeel er bij; zulken die een voor- en achterdeel gekregen hadden, zeiden zij een ronddeel toe; en die een ronddeel hadden eene geheele State. Waren de ouders te hard Fryasgezind, dan wenden zij den boeg en hielden aan op hunne verbasterde zoonen. Gisteren waren er onder u, die al het volk te hoop roepen wilden om de oostelijke Staten weder tot hare plicht te dwingen. Doch naar mijne eenvoudige meening zou dat verkeerd uitkomen. Denk eens, daar was er eene hevige longziekte onder het vee, en dat die daar nog erg woedde. zoudt gij het dan wel wagen om uw gezonde vee te voeren onder hun ziek vee? Immers neen. Bijaldien nu iedereen beamen en toestemmen moet, dat het dan met de (vee)stapel erg afloopen zoude, wie zoude dan zoo onvoorzichtig wezen om zijne kinderen te wagen onder een volk, dat geheel en al verdorven is?
Mocht ik u een raad geven, ik zoude tot u zeggen, gij moest voor alle dingen eene nieuwe volksmoeder kiezen. Ik weet wel dat ge daarmede aan den grond zit, uithoofde dat er van de dertien burgtmaagden, die wij nog overig hebben, wel acht zijn, die naar die eere dingen, maar daar zoude ik geen acht op slaan. Teuntia, die maagd is op de burgt Medeasblik, heeft er nooit naar getaald, en toch is zij iemand van wetenschap en helder inzicht en wel zoo sterk op haar volk en onze gewoonten gesteld, als alle andere te zamen. Voorts zoude ik aanraden, gij moest naar de burgten gaan en daar opschrijven alle wetten van Fryas tex, benevens alle geschiedenissen, ja alles wat er te vinden is op de wanden, opdat alles niet verloren ga, en met de burgten tevens niet worde vernield. Daar staat geschreven: De moeder en elke burgtmaagd zal hebben buiten helpers en zendboden, eenentwintig maagden en zeven leermeisjes. Mocht ik daar wat bijvoegen, dan zoude ik schrijven, en alzoo veele eerzame dochteren om te leeren, als daar op de burgten wezen mogen. Want ik zeg in trouwe en de tijd zal het bevestigen, bijaldien gij echte Fryas kinderen wilt blijven, nimmer te overwinnen noch door list noch door wapenen, zoo behoort gij er voor te waken, dat uwe dochters echte Fryas vrouwen worden. Den kinderen moet men leeren, hoe groot ons land weleer geweest is, hoe groote mannen onze voorvaderen waren, hoe groot wij nog zijn, zoo wij ons neder leggen vergelijken) bij anderen: men moet hun vertellen van de zeehelden en van hunne heldhaftige daden, ook over de verre zeetochten. Alle deze verhalen behooren gedaan te worden bij den haard, op het hiem, en waar het wezen moge, zoo in blijdschap, als bij tranen. Maar zal het standhoudend komen in het brein en in het hart, dan moet alle leeringen over de lippen uwer vrouwen en dochteren daarin vloeijen. Adelas raad is opgevolgd.

Dit waren nog maar 4 en halve bladzijdes
Audaces fortuna juvat.
Beati pauperes spiritu.
pi_21372644
quote:
Op woensdag 18 augustus 2004 14:07 schreef Spideyman het volgende:

[..]

Tsja, de friezen vroegen aan Bonifatius of het Fries volgens hem een taal of een dialect was.
Het was niet zo slim van hem om te antwoorden dat ie het gewoon een spraakgebrek vond.
  woensdag 18 augustus 2004 @ 14:53:05 #91
96097 Tyrhraustur
Fenrir zal sterven
pi_21372699
quote:
Op woensdag 18 augustus 2004 14:50 schreef Swolly het volgende:

[..]

Tsja, de friezen vroegen aan Bonifatius of het Fries volgens hem een taal of een dialect was.
Het was niet zo slim van hem om te antwoorden dat ie het gewoon een spraakgebrek vond.
Ik dacht dat friezen uit huidig Groningen naar Dokkum waarom gekomen om Bonifatius te vermoorden. Ik zal het even opzoeken in een boekje.
Audaces fortuna juvat.
Beati pauperes spiritu.
pi_21372713
quote:
Op woensdag 18 augustus 2004 14:50 schreef Swolly het volgende:

[..]

pi_21372811
Wie kan me een one line smanevatting geven van die drie teksten?
De wandelende spelvaut
  woensdag 18 augustus 2004 @ 15:02:02 #94
96097 Tyrhraustur
Fenrir zal sterven
pi_21372929
quote:
Op woensdag 18 augustus 2004 14:57 schreef muurjunky het volgende:
Wie kan me een one line smanevatting geven van die drie teksten?
Gewoon selectief gaan lezen.
quote:
Op woensdag 18 augustus 2004 14:53 schreef Tyrhraustur het volgende:
Ik dacht dat friezen uit huidig Groningen naar Dokkum waarom gekomen om Bonifatius te vermoorden. Ik zal het even opzoeken in een boekje.
Nou ja ik kan het niet vinden.

Maar de moord op Bonifatius is een lichtpunt in onze gezamenlijke Nederlandse geschiedenis.
Audaces fortuna juvat.
Beati pauperes spiritu.
pi_21373287
Misschien niet alleen afzetten / wegsteken en de zee opdouwen, ook alle vormen van communicatie wegnemen, elektriciteit afsluiten, eigen intranet opzetten zonder internetverbinding naar buiten (zijn we ook van Tyrhraustur af). laat ze het zelf uitzoeken.

Ik dacht dat Fransen chauvenistisch waren.
Die friezen kunnen er ook wat van.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_21373429
Friesland de parkeerplaats van europa!!!
De wandelende spelvaut
pi_21373501
quote:
Op woensdag 18 augustus 2004 15:25 schreef muurjunky het volgende:
Friesland de parkeerplaats van europa!!!
Voor al die Duitsers die hier onze stranden komen bezoeken
pi_21373704
quote:
Op woensdag 18 augustus 2004 15:27 schreef cultheld het volgende:

[..]

Voor al die Duitsers die hier onze stranden komen bezoeken
srry voor het bagger plaatje, maar heb geen fotosoep, alleen paint:

De wandelende spelvaut
  woensdag 18 augustus 2004 @ 15:41:51 #99
96097 Tyrhraustur
Fenrir zal sterven
pi_21373881
quote:
Op woensdag 18 augustus 2004 15:19 schreef Ridocar het volgende:
...
Ik dacht dat Fransen chauvenistisch waren.
Die friezen kunnen er ook wat van.
Moet je eens lezen wat ik post
Zal mn vorige posting over het Thet Oera Linda Bok heel kort samenvatten

Cornelis over de Linden, eerste meesterknecht aan ’s Rijks Marinewerf in Den Helder, bezat een heel oud in een bijna onleesbare taal geschreven handschrift, waarvan het lettertype afweek van het westerse handschrift en papier dat zijn gelijke in die tijd al niet meer kende, dat al sinds mensenheugenis in familiebezit was.

Het handschrift bestaat uit 188 pagina’s verdeeld in diverse hoofdstukken. Helaas ontbreken er ook een tweetal stukken uit. Slordigheid bij het overschrijven, verloren gegaan door de eeuwen heen? Ook het einde ontbreekt.

Het eerste hoofdstuk bestaat uit een brief van ene Hiddo ‘tobinomath oera Linda’ (bijgenaamd over de Linden) uit het jaar 3449 na het verzinken van ´Atland’ oftewel 1256 na Chr.
(Atland - Atlantis - Oudland, ja etymologisch gezien is het Oera Linda Boek één grote hilarische smulpartij.)

Hierin introduceert Hiddo Oera Linda aan zijn zoon Okke het Oera Linda Boek, dat de geschiedenis van het hele Friese volk en van zijn voorvaderen bevat, zorgvuldig te bewaren.

Het verzonken Aldland ( Atlantis ) zou ten westen van Jutland gelegen hebben. Nyhellenia was een burchtmaagd op de Burcht Walhallagara, dat op een eiland lag. Wakkere lezertjes hoor ik al Walcheren roepen. Deze Nyhellenia heette eigenlijk Min-erva en heeft aan het hoofd van een groep Friezen de burcht Attica gesticht in de Krekalanden.

Neen, val niet van uw stoel, de Friezen hebben zowaar de stichting van de klassieke Grieken op hun naam staan. En daarom lijkt het schrift van de Grieken zoveel op dat van het Oera Linda Bôk. Hebben ze dus van de Noorderlingen afgekeken en niet andersom.

Dat de Friese Zeevaarder Teunis, beter bekend als Neef Teunis, model heeft gestaan voor Neptunus, is al bijna vanzelfsprekend, voor de lezer die langzaam aan wordt duidelijk gemaakt dat alles uit Friesland komt.

Maar Friso, de stamvader der Friezen kwam toch uit India? Ja, uit India kwam hij, maar daarom was hij geen Indiër. Hij behoorde tot een groep Friezen die onder leiding van een priesteres Geertes naar India vertrokken zijn en de naam Geertmannen hebben aangenomen. Jawel, is het ooit bij de lezer opgekomen wat Himalaya betekent? Hemelaaiende berg!

(...)

Een boekwerkje van S.J. Meijer, ook in mijn bezit, vergelijkt de elementen die op godsdienstig gebied aan het Oera Linda Bok kunnen worden ontleed met die van de Maya's, de Chaldeën. Zelfs de Kabbala en Mevr. Blavatsky worden er bij gehaald. Ook staat in dit boekwerkje een brief van een oud-marineman, die duidelijk aangeeft dat hij als adelborst zo rond 1850 al eens van Cornelis over de Linde vernomen had dat hij een heel oud boek in bezit had.

En zo kunnen we nog wel een flinke tijd doorgaan. Een tot Duitser genaturaliseerde wetenschapper, Hermann Wirth, wilde zich nog in de jaren dertig in Berlijn populair maken door te beweren dat het Oera Linda Bok een der zuiverste bronnen van het Germaanse Oergeloof bevatte. Maar zowel in zijn keuze voor echtheid als politieke keuze zat deze Wirth behoorlijk fout. Het heeft hem trouwens ook niet zoveel opgeleverd. Hoe Germaanser hoe beter moeten de duitsers aanvankelijk wel gedacht hebben. Maar om nu de Friezen te zien als de zuiverste bron ervan, nou nee dus.

(dit is trouwens geknipt en geplakt, de schrijver wie dit vanuit de ik vorm schrijft ben ik dus niet)

Gekke jongens die Friezen

[ Bericht 0% gewijzigd door Tyrhraustur op 18-08-2004 15:46:55 ]
Audaces fortuna juvat.
Beati pauperes spiritu.
  woensdag 18 augustus 2004 @ 15:43:15 #100
65837 cerror
ik kom af en toe
pi_21373931
Ik kan ook friesch!:

knauw, knauw, knauw, knauw, knauw, knauw, knauw, knauw wol? nouw?
Hoi, ik ben een lamzak met een passie voor flessen wasverzachter.
Neuk mijn oor en noem me Harry Mulisch
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')