Dat StefanP de Nederlandse taal niet goed beheerst is gewoon onzin. Los van een irrelevante spelfout links of rechts hoort hij zeker bij de groep van gebruikers die de taal juist goed beheersen, en weet hij zijn ideeën goed te verwoorden.
Maar in zijn irreële haat tegen Nederland slaat hij door, om de Nederlandse taal af te kraken. Wat mij betreft vind hij het Engels een mooiere taal, maar om het Nederlands nu een armlastige taal te vinden, of te pimpen met de Engelse woordenschat.

De Engelse woordenschat mag dan 650K zijn, de Nederlandse is dankzij samenstellingen in principe oneindig.
Is er een Engels woord voor "kinderfietsje"? En dan geen omschrijving als "a childs bike", maar één woord? Volgens mij niet. Het mooie van het Nederlands is dat je door samenstellingen, verkleinwoorden, 's'-en, -in, enzo oneindig creatief kunt zijn. ALs het Engels een enorme verzameling playmobiel is, dan is het Nederlands als Lego. En met Lego kan je alles maken, zelfs woorden voor begrippen die voorheen nog nooit gehoord waren.
Laten we een willekeurig woord nemen... "vlieg"
Vlieg, vliegje, vliegen, dat zal allemaal wel.
Laten we er dan eens
nier achter zetten:
vliegenier: iemand die met vliegen zijn brood verdient.
vliegennier: de nier van een vlieg (bestaat niet, maar het woord wél en iedere Nederlander snapt het meteen!)
vliegersnier: afwijking aan de nier van iemand die (te) vaak vliegt.
vliegnier : nier benodigd om te kunnen vliegen
vliegenierse : als van een vliegenier
vliegeniertjes,vliegenniertjes,vliegeniersnier,vliegernierig, vliegertjesnier de mogelijkheden zijn onbeperkt.
Nu kun je natuurlijk zeggen: "dat zijn allemaal onzinwoorden, die bestaan helemaal niet", maar juist dát is de sterke kant van het Nederlands. Want op het moment dat het woord gevormd wordt bestaat het dus wél.
En dan hebben we het maar over een samenstelling van twee woorden. Theoretisch kunnen alle 45K Nederlandse woorden in één enkel samengesteld woord gebruikt worden.
Wat is het Engelse woord voor vliegeniersschoolkokkinnetje? Of voor vrachtwagenachterbandventieldopjesfabrieksdirecteur? Die woorden zijn er gewoon niet.
Op
maandag 15 mei 2023 18:39 Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.