abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 27 augustus 2004 @ 14:36:43 #226
2764 Trainspotter
Nu mèt goedkope zonnebril
pi_21578899
quote:
Op vrijdag 27 augustus 2004 12:33 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
het heeft volgens mij vooral ALLES te maken met de Nederlandse mindere bescheidenheid, dikke nekkerigheid ed. hoor.
Ik begrijp het denk ik wel en er zit ook wel wat in, anders zouden we niet zo veel belgenmoppen hebben hier, . Overigens heb ik als Nederlander ook een hekel aan dergelijke types, al besef ik dat ik misschien wel wat luidruchtiger en minder bescheiden ben dan de gemiddelde Belg, .
quote:
Nederlanders zijn van nature uit héél dominant in de omgang , dus gaat de Belg die zoveel mogelijk mijden.
Grappig, want zo denkt de Nederlander dus ook over de Duitser. "Bei uns ist alles besser" enzo... .

[ Bericht 20% gewijzigd door Trainspotter op 27-08-2004 14:43:38 ]
pi_21578988
quote:
Op vrijdag 27 augustus 2004 13:59 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
uiteindelijk zijn we langer overheerst geweest door bv Nederland dan door de Duitsers.
Daar zou ik weleens meer van willen weten. Anders gezegd: waarover heb je het?
Eenen pyl vlieght snelder dan een clootken even swaer
  vrijdag 27 augustus 2004 @ 14:55:07 #228
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_21579239
quote:
Op vrijdag 27 augustus 2004 14:41 schreef pyl het volgende:

[..]

Daar zou ik weleens meer van willen weten. Anders gezegd: waarover heb je het?
Willem van Oranje.

Ik vind nederlanders wel cool. Behalve Frank de Boer, da's een lul.
  vrijdag 27 augustus 2004 @ 15:01:56 #229
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_21579367
quote:
Op vrijdag 27 augustus 2004 14:41 schreef pyl het volgende:

[..]

Daar zou ik weleens meer van willen weten. Anders gezegd: waarover heb je het?
Tussen de val van Napoleon (de Franse overheersing ) en de oprichting van de Belgische staat in 1831 was Belgie een 15 tal jaar deel van het "Koninkrijk der Nederlanden" , toen al stootte de Nederlandse manier van denken (van Willem van Oranje bv) zo sterk tegen de "Vlaamse en Waalse manier dat er een gezamelijke revolutie kwam die tot het koninkrijk Belgie leidde. (dit is uiteraard een héél beknopte versie van wat toen gebeurde)
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
pi_21579399
quote:
Op vrijdag 27 augustus 2004 14:55 schreef placebeau het volgende:
Willem van Oranje.
Voor zoiets was ik al bang: klok en klepel-geval.

Heel kort: WvO heeft nooit ergens over geregeerd - en al helemaal niet over wat we nu België noemen. Sterker, hij groeide op aan het Hof van Karel V in Brussel, de toenmalige hoofdstad van de Nederlanden. Ofwel: de Zuidelijke Nederlanden overheersten toen de Noordelijke.

Daar komt het minderwaardigheidscomplex echt niet vandaan.
Eenen pyl vlieght snelder dan een clootken even swaer
pi_21579479
quote:
Op vrijdag 27 augustus 2004 15:01 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
Tussen de val van Napoleon (de Franse overheersing ) en de oprichting van de Belgische staat in 1831 was Belgie een 15 tal jaar deel van het "Koninkrijk der Nederlanden" , toen al stootte de Nederlandse manier van denken (van Willem van Oranje bv) zo sterk tegen de "Vlaamse en Waalse manier dat er een gezamelijke revolutie kwam die tot het koninkrijk Belgie leidde. (dit is uiteraard een héél beknopte versie van wat toen gebeurde)
Awel, ge zegt het zelf: België was een 'deel' van het Koninkrijk (overigens op wens van Engeland); overheerst werd er die 15 jaar weinig. Bovendien scheidden de Belgen zich inderdaad vol zelfvertrouwen af. En om die reden zouden jullie 170 jaar later een minderwaardigheidscomplex hebben?
Eenen pyl vlieght snelder dan een clootken even swaer
  vrijdag 27 augustus 2004 @ 15:15:31 #232
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_21579627
quote:
Op vrijdag 27 augustus 2004 15:07 schreef pyl het volgende:

[..]

Awel, ge zegt het zelf: België was een 'deel' van het Koninkrijk (overigens op wens van Engeland); overheerst werd er die 15 jaar weinig. Bovendien scheidden de Belgen zich inderdaad vol zelfvertrouwen af. En om die reden zouden jullie 170 jaar later een minderwaardigheidscomplex hebben?
Met "minderwaardigheidscomplex" bedoel ik dat Belgie of een gemiddelde Belg zich niet speciaal wil profileren naar de buitenwereld toe, Nederland bv wil altijd al een "modelstaat" zijn , een voorbeeld voor de omliggende landen (zie bv het uitgemolken poldermodel) , in Belgie heeft men eerder iets van "laat ons met rust, we doen hier wel binnenlands ons ding" (als je snapt wat ik bedoel) En dat is volgens mij nog altijd uit een onderbewuste "schrik" dat iemand in Belgie geinteresseerd zou kunnen zijn. (zoals het de hele geschiedenis door geweest is)

En los van het feit of Belgie op papier overheerst werd of niet , voor de Vlamingen of de Walen was Willem van Oranje andermaal nog eens een buitenlandse "dictator" die hier kwam regeren. En het heeft 15 jaar lang om honderden diverse redenen gebotst met zowel de Vlamingen , de limburgers als de Walen. (ik noem "de limburgers omdat ook Nederlands Limburg zich in feite wilde afscheiden , maar het Nederlands leger dat tegenhield)

Overigens spreek jij van een "groot zelfvertrouwen", maar als je de Belgische geschiedenis wat volgt zul je merken dat er in Belgie tot en met de 2de wereldoorlog een panische schrik geheerst heeft dat Nederland hen opnieuw ging innemen. (Koning Albert I heeft na WO 1 nog maandenlang het leger parraat gehouden omdat hij vreesde dat Nederland (dat niet door de oorlog getroffen was) van de verwarring in het in puin liggende Belgie gebruik zou maken om het te herveroveren.
Maar soit, we zijn hier wel héél ver off-topic aan het gaan , niet ?
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
pi_21579726
quote:
Op vrijdag 27 augustus 2004 15:15 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
Maar soit, we zijn hier wel héél ver off-topic aan het gaan , niet ?
Euhhh, da's waar.

Begrijp me goed, ik vind het interessant om te weten waar dat minderwaardigheidscomplex nu vandaan komt. Het ging me alleen even te ver om de historische schuld ervan bij Nederland te leggen. Dat is in strijd met de feiten - en misschien ook wel weer een uiting van datzelfde complex....
Eenen pyl vlieght snelder dan een clootken even swaer
  vrijdag 27 augustus 2004 @ 15:25:55 #234
2764 Trainspotter
Nu mèt goedkope zonnebril
pi_21579831
We hebben het niet geweten, .
  vrijdag 27 augustus 2004 @ 15:32:05 #235
67640 SaintOfKillers
Hold me closer, Tony Danza
pi_21579952
quote:
Op vrijdag 27 augustus 2004 15:15 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
Maar soit, we zijn hier wel héél ver off-topic aan het gaan , niet ?
We moeten wel, want over de prestaties van de atleten valt niet veel te vertellen.
The average burglar breaks in and leaves clues everywhere. But not me. I'm completely clueless.
  vrijdag 27 augustus 2004 @ 15:35:55 #236
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_21580027
quote:
Op vrijdag 27 augustus 2004 15:20 schreef pyl het volgende:

[..]

Euhhh, da's waar.

Begrijp me goed, ik vind het interessant om te weten waar dat minderwaardigheidscomplex nu vandaan komt. Het ging me alleen even te ver om de historische schuld ervan bij Nederland te leggen. Dat is in strijd met de feiten - en misschien ook wel weer een uiting van datzelfde complex....
De historische schuld ligt niet bij Nederland, dat is gewoon maar 1 land in de rij van de velen die hier overheerst hebben zoals de Spanjaarden , de Bourgondiers , de Fransen , in de vorige eeuw dus nog de Duitsers , ...
Nederland is gewoon toevallig het land waarvan "Belgie" zich afscheurde voor het Belgie werd, en zodoende heeft men hier decennia lang al dan niet bewust de schrik levendig gehouden van een "terugkeer" naar Nederland.
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
  vrijdag 27 augustus 2004 @ 15:37:25 #237
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_21580059
quote:
Op vrijdag 27 augustus 2004 15:32 schreef SaintOfKillers het volgende:

[..]

We moeten wel, want over de prestaties van de atleten valt niet veel te vertellen.
Ik hoorde daarnet op Sporza de commentator van de paardensport zich weeral optrekken aan het feit dat een Japanner op een Belgisch paard aan de leiding staat ... :')

't moet ook wel, 't beste nieuws van de voormiddag was dat de boot van onze kayakkers niet gezonken was ...
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
pi_21580137
quote:
Op vrijdag 27 augustus 2004 15:37 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:

[..]

Ik hoorde daarnet op Sporza de commentator van de paardensport zich weeral optrekken aan het feit dat een Japanner op een Belgisch paard aan de leiding staat ...

't moet ook wel, 't beste nieuws van de voormiddag was dat de boot van onze kayakkers niet gezonken was ...


Waarom doet Belgie het eigenlijk wel zo goed bij het dames tennis of is dat gewoon de mazzel dat er toevallig 2 goede tennisters zijn.
  vrijdag 27 augustus 2004 @ 15:55:23 #239
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_21580457
quote:
Op vrijdag 27 augustus 2004 15:40 schreef Remzz het volgende:

[..]



Waarom doet Belgie het eigenlijk wel zo goed bij het dames tennis of is dat gewoon de mazzel dat er toevallig 2 goede tennisters zijn.


Het zijn niet 2 goede tennisters alleen hé, het is al jaren dat het damestennis goed presteert , we hadden de laatste jaren ook al Appelmans als top 20 en Monami als top 10 speelster , en met Kirsten Flipkens die vorig jaar 2 grand slams bij de juniores won lijkt de volgende generatie er ook al te zijn.

De verklaring ligt erin dat tennis bij de meisjes hier wellicht veruit de populairste sport is, maar vooral bij het feit dat het VTV (de tennisfederatie) als een van de weinige voorziet in een stevige tennisopleiding met 2 grote tennisscholen (een in Vlaanderen , een in Wallonie) waar men de talenten al vroeg naartoe haalt om te trainen.
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
pi_21580759
quote:
Op vrijdag 27 augustus 2004 15:15 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:

[..]

... in Belgie heeft men eerder iets van "laat ons met rust, we doen hier wel binnenlands ons ding" (als je snapt wat ik bedoel) ...
Let op wat ge zegt he
  vrijdag 27 augustus 2004 @ 19:30:22 #241
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_21584315
quote:
Op vrijdag 27 augustus 2004 15:55 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
De verklaring ligt erin dat tennis bij de meisjes hier wellicht veruit de populairste sport is, maar vooral bij het feit dat het VTV (de tennisfederatie) als een van de weinige voorziet in een stevige tennisopleiding met 2 grote tennisscholen (een in Vlaanderen , een in Wallonie) waar men de talenten al vroeg naartoe haalt om te trainen.
Tuurlijk is het dikke mazzel. Als je de nummers één en twee van de wereld uit België komen. Tennis is idd een populaire sport, maar om wereldtoppers te hebben moet je mazzel hebben.

Atletiek is ook een heel populaire sport bij vrouwen in België, misschien zelfs populairder dan tennis. Daar hebben we goede atleten in, maar op geen enkel nummer de beste. geen mazzel dus.
pi_21584407
quote:
Ik heb helemaal niets tegen belgen maar ga niet meer zo snel naar Belgie .. Was dit voorjaar in Brugge en je wordt continu uitgescholden voor kaaskop (wel grappig als iemand dat zegt die blond haar heeft terwijl wij allemaal donker haar hebben maar goed) en in een cafe (in het vlaams zal het wel bierlokaal heten) wordt je gewoon weggekeken .. echt niet leuk gewoon!!!]
Als iemand je kaaskop noemt, dan is dat niet vanwege je haarkleur, maar wel vanwege het feit dat Nederlanders veel kaas eten. En neen, wij noemen een café wel degelijke een café.

Vind het eigenlijk beetje vreemd om het zogenaamde 'minderwaardigheidscomplex' wat wij zouden hebben te verklaren van uit de overheersing van Willem Van Oranje. Willem Van Oranje was in principe zelfs heel vriendelijk voor de Zuidelijke Nederlanden, hij bevoordeelde onze gebieden zelfs, onder andere op gebied van tolheffing.

Bij ons was er alleen ongenoegen over Willem omdat hij protestant was.

Dat minderwaardigheidscomplex wordt gewoon zwaar overdreven. We kennen gewoon onze plaats. Als we echt ergens goed in zijn, dat zullen we wel uitkomen voor onze kwaliteiten (bv. onze tennismeisjes). Maar als we kwalitatief de mindere zijn van onze tegenstander, dan moeten we toch niet roepen van "Ho jé, eitje! Dit winnen we zo!"? Je maakt je zelf zo enkel blaasjes wijs én je maakt je tegenstander sterker, want die zal zich extra willen bewijzen. Bovendien zal de teleurstelling achteraf net groter zijn. We hebben dus geen minderwaardigheidscomplex (we voelen ons zelfs beter dan Nederlanders ), maar we denken voor uit. .
pi_21584455
En dat van tennis is uiteraard ontzettend veel geluk. Dat nét de nummers één en twee bij ons geboren zijn, is puur toeval. Uiteraard heeft het systeem er ook veel mee te maken, maar om nummer één te worden heb je toch dat tikkeltje extra meer kwaliteit nodig.

Maar het maakt ons wel een groot tennisland, ook in de toekomst. We zullen na hen misschien geen nummers één meer hebben, maar zeker wel consequent subtoppers, ook bij de mannen. De meisjes hebben zoooooo veeeeeeel mensen hier doen tennissen, dat er zeker nog een hoop talent zal ontdekt worden.
pi_21584842
Nederlanders hebben een grote mond, maar een klein hartje. Nee, ze menen het niet als ze nog voor aanvang van een WK al roepen wereldkampioen te worden. Zie het eerder als jezelf moed inspreken. Als we verliezen zijn we meteen weer stil. Waarbij wel gezegd moet worden dat we alweer uitkijken naar de volgende sportieve ontmoeting. Een sportief killer instinct

Belgen zijn realistischer, zullen niet hoog van de toren blazen. En dat siert ze wel, alleen in de sport is zo'n houding vaak niet voldoende. Je moet je tegenstanders koste wat koste willen verslaan, anders win je niet.

Nederlanders zijn dan weer trots op het land, terwijl ik de Nederlandse cultuur persoonlijk armzalig vind. Een stad als Brussel wint het makkelijk op cultureel gebied van Amsterdam.

Overigens steun ik een ieder die beweert dat Nederlanders op vakantie tuig zijn. Dat is inderdaad soms echt te erg
  vrijdag 27 augustus 2004 @ 20:03:06 #245
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_21584998
quote:
Op vrijdag 27 augustus 2004 12:50 schreef kavu het volgende:

[..]

Ik heb helemaal niets tegen belgen maar ga niet meer zo snel naar Belgie .. Was dit voorjaar in Brugge en je wordt continu uitgescholden voor kaaskop (wel grappig als iemand dat zegt die blond haar heeft terwijl wij allemaal donker haar hebben maar goed) en in een cafe (in het vlaams zal het wel bierlokaal heten) wordt je gewoon weggekeken .. echt niet leuk gewoon!!!
Ja, Brugge, daar noem je me ook een stad
Maar ik geef je wel gelijk. Nederlanders zijn over het algemeen veel vriendelijker en gastvrijer dan Belgen. Veel opener. Introvertie staat hoog aangeschreven in België.

En ik herhaal het nog eens. We zijn gewoon vreselijk jaloers op Nederland dat zij het zo goed doen in allerlei sporten. Dat is de voornaamste reden van de rivaliteit. Volgens mij zijn de meeste Belgen ook (onbewust) jaloers op het nationale gevoel van de Ne'derlanders. Dat bestaat niet in België. En als het bestaat is het fake, dus op sportwedstrijden.. En als Belgen dan tegenover zich het Nederlandse oranjelegioen zien, dan steekt dat.
  vrijdag 27 augustus 2004 @ 20:11:28 #246
67640 SaintOfKillers
Hold me closer, Tony Danza
pi_21585174
quote:
Op vrijdag 27 augustus 2004 20:03 schreef placebeau het volgende:

[..]

Ja, Brugge, daar noem je me ook een stad
Maar ik geef je wel gelijk. Nederlanders zijn over het algemeen veel vriendelijker en gastvrijer dan Belgen. Veel opener. Introvertie staat hoog aangeschreven in België.

En ik herhaal het nog eens. We zijn gewoon vreselijk jaloers op Nederland dat zij het zo goed doen in allerlei sporten. Dat is de voornaamste reden van de rivaliteit. Volgens mij zijn de meeste Belgen ook (onbewust) jaloers op het nationale gevoel van de Ne'derlanders. Dat bestaat niet in België. En als het bestaat is het fake, dus op sportwedstrijden.. En als Belgen dan tegenover zich het Nederlandse oranjelegioen zien, dan steekt dat.
Nou, nou, nou,....

Over die eerste alinea kan ik moeilijk oordelen, want zo vaak kom ik niet in Nederland. Ik weet enkel hoe degenen die naar hier komen zich gedragen. En dat is vrij.... bedenkelijk.

En jaloers op de sportprestaties... daar heb je heel waarschijnlijk gelijk in, maar jaloers op het legioen? Dat echt niet hoor. Zelfs in de verste verte niet.
The average burglar breaks in and leaves clues everywhere. But not me. I'm completely clueless.
pi_21585352
quote:
Op vrijdag 27 augustus 2004 20:11 schreef SaintOfKillers het volgende:
maar jaloers op het legioen? Dat echt niet hoor. Zelfs in de verste verte niet.
Dat hele legioen is in feite een verzameling sportgekken. Zeker geen afspiegeling van de Nederlandse bevolking, totaal niet.

Vergelijk het maar met Jambers. Als ik daar een paar afleveringen van heb gezien, zou ik ook bijna denken dat heel Belgie vol met van die seks-geobserdeerde mafketels zit. Maar het zijn de media maar die het zo brengen.
pi_21585366
quote:
Op vrijdag 27 augustus 2004 20:03 schreef placebeau het volgende:
Volgens mij zijn de meeste Belgen ook (onbewust) jaloers op het nationale gevoel van de Ne'derlanders. Dat bestaat niet in België. En als het bestaat is het fake, dus op sportwedstrijden.. En als Belgen dan tegenover zich het Nederlandse oranjelegioen zien, dan steekt dat.
Volgens mij is dat gevoel in Belgie wat minder als gevolg van de tweedeling (Walonie en Vlaanderen). Nu ben ik geen Belg en weet ik niet hoe men daar in Belgie tegenaan kijk, maar het lijkt me dat dat niet het samehorigheidgevoel en nationale gevoel bevorderd. Wat opzich natuurlijk wel logisch is.
Even een voorbeeldje: tijdens de grand slam finales waar de belgische dames tegen elkaar moesten, was de commentator van de VRT duidelijk voor Clijsters (beide keren). Het is maar een kleinigheidje, maar toch.


Overigens volgens de beschrijvingen die hier van "de Nederlander" en "de Belg" worden gegeven, lijk ik het meeste op "die Belg". Ik wil maar zeggen hiermee, dat er ook mensen in Nederland wonen die wat ingetogener zijn en die niet meteen roepen overal het best in te zijn. Ook zullen er in Belgie wel mensen zijn die juist niet introvert zijn. Kortom, het gaat nu eigenlijk puur om generalisaties. En daarmee wil ik aangeven dat wanneer je een Belg tegen komt (zoals in dat Cafe in Brugge, wat iemand aanhaalde) dat niet de doorsnee Belg is. Hetzelfde geld voor Duisters en Nederlanders.
pi_21585445
Ja, ik heb een Belgische vriendin gehad en die had duidelijk de broek aan
  vrijdag 27 augustus 2004 @ 20:53:59 #250
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_21586264
quote:
Op vrijdag 27 augustus 2004 19:30 schreef placebeau het volgende:

[..]

Tuurlijk is het dikke mazzel. Als je de nummers één en twee van de wereld uit België komen. Tennis is idd een populaire sport, maar om wereldtoppers te hebben moet je mazzel hebben.

Atletiek is ook een heel populaire sport bij vrouwen in België, misschien zelfs populairder dan tennis. Daar hebben we goede atleten in, maar op geen enkel nummer de beste. geen mazzel dus.
Dat we op dit moment 2 van de beste tennisters hebben is geluk. Dat is een feit, maar dat we een regelmatige aanvloed van "goede" tennisters hebben is geen geluk, dat is door de goede opleiding hier. Zoals ik al zei , we hebben sinds die opleiding er staat al 2 subtoppers gehad , dat we er nu 2 hebben die nog een tikje beter zijn is geluk , maar je ziet dat met Flipkens de volgende generatie er al weer op komst is.
Je moet geluk hebben om juist de nr 1 & 2 nu te hebben , maar we zullen wel constant top 20 speelsters kunnen leveren , denk ik. (en dan is het afwachten tot er eens eentje bijzit die wat extra kan , zoals Henin of Clijsters )
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')