Maar dat geeft hij zelf toe. Hij gelooft wel in God, maar niet in de God van de Bijbel, want dat is een hersenspinsel van een epilepsie patiënt. Waar hij dan wel in gelooft en op welke manier, dat heeft hij nooit aangegeven. Vandaar mijn vermoeden. Hij is waarschijnlijk zwaar gelovig opgevoed en zet zich daar nu tegen af. Helaas is dus zijn Godsbeeld wel degelijk bepaald door uitleg van de Bijbel, dus kan hij maar op één manier afstand van dat beeld doen en dat is door alles wat naar georganiseerd geloof ruikt, op deze manier onder te schoffelen.quote:Op zondag 15 augustus 2004 10:42 schreef Bensel het volgende:
Ik dnek niet dat Akkersloot het leuk vindt dat je zegt dat hij gelooft
Kun je 'fundamentalistisch' wel opvatten als een bijvoeglijk naamwoord?quote:Op zondag 15 augustus 2004 10:35 schreef Bensel het volgende:
hij is fundamentalstisch atheist.. dat dekt de lading volgens mij wel
Onzeker over zijn eigen ongeloof.quote:Op zondag 15 augustus 2004 10:39 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Hij is een reli-foob. Mijn eigen idee is dat hij eigenlijk heel onzeker is over zijn geloof en dat uitdraagt op deze wijze. Hij is als de dood dat er wel degelijk iets is na dit leven, maar wil daar niet aan, misschien om zich af te zetten tegen zijn ouders of de plaatselijke priester die hem misbruikt heeft of zo.
Een beetje zoals een gereformeerde of katholiek, die ineens ontdekt dat hij homo is en dus een rabiaat homo-hater wordt om maar niet door zijn geloofsgenoten ontdekt te worden.
Afgezien van zijn drijfveren, is er in zijn opvoeding wel het een en ander schiefgegangen op het gebied van beleefdheid, normen en waarden en het respecteren van de opvatting van andere mensen.
Nee, over zijn eigen geloof. Diep van binnen is A. er namelijk heilig van overtuigd, dat alles wat hij geleerd heeft, waar is. Hij wil zijn angst hiervoor wegschreeuwen en doet dat op deze wijze.quote:Op zondag 15 augustus 2004 10:59 schreef iteejer het volgende:
[..]
Onzeker over zijn eigen ongeloof.
Het één kun je niet los zien van het ander. Je kunt iemand's drijfveren nooit los zien van zijn levenservaringen en -opvattingen.quote:Maar we zouden het dus niet over opvoeding, sociale vaardigheden etc. hebben. Daar is hij heel wat minder uniek in dan in zijn stellingen en de manier waarop die gebracht worden.
off-topic. Start dan een topic "Akkersloot heeft gelijk".quote:Op zondag 15 augustus 2004 11:08 schreef Mr.Spock het volgende:
Beetje eenzijdige discussie die hier opgestart wordt (aangezien Akkersloot er zelf natuurlijk niet bij is)
Akersloot zegt in ieder geval waar het op staat, al gaat hij er soms wat ver in. Als atheist zijnde ben ik het met hem eens wat betreft het FEIT dat geloof meer ellende met zich meebrengt dan het oplost.
Geloof is een sprookje om massa's dom te houden. Ik moet zeggen dat het heel bevrijdend is om je te beseffen dat je er alleen voor staat, en dat er geen grijze vent op een wolk is die je leven bepaald. Bovendien wie zegt dat jou geloof het ware is? Er zijn een hoop mensen (het veruit grootste deel van de mensheid) die het niet met je eens is. Als je in Algerije geboren was, was je dus moslim geweest en dat zou dus de hel betekenen? Dus geografie bepaald of je wel of niet in de hel brandt?
Religie is grote onzin, en mensen die door Akkersloot aan't twijfelen gebracht worden springen in de verdediging (zoals ook op dit stukje gereageerd zal worden waarschijnlijk).
Dit topic is daar een voorbeeld van.
Gelul. Het gaat niemand, die "tegen" Akkersloot is, om de boodschap die hij brengt. Die is duidelijk genoeg en die mag hij hebben. Het gaat om de manier waarop hij die boodschap brengt, namelijk als de ultieme waarheid, waar niets op af te dingen valt en op een manier die gewoon ronduit schofferend is voor mensen die wel een geloof hebben.quote:Op zondag 15 augustus 2004 11:08 schreef Mr.Spock het volgende:
Beetje eenzijdige discussie die hier opgestart wordt (aangezien Akkersloot er zelf natuurlijk niet bij is)
Akersloot zegt in ieder geval waar het op staat, al gaat hij er soms wat ver in. Als atheist zijnde ben ik het met hem eens wat betreft het FEIT dat geloof meer ellende met zich meebrengt dan het oplost.
Geloof is een sprookje om massa's dom te houden. Ik moet zeggen dat het heel bevrijdend is om je te beseffen dat je er alleen voor staat, en dat er geen grijze vent op een wolk is die je leven bepaald. Bovendien wie zegt dat jou geloof het ware is? Er zijn een hoop mensen (het veruit grootste deel van de mensheid) die het niet met je eens is. Als je in Algerije geboren was, was je dus moslim geweest en dat zou dus de hel betekenen? Dus geografie bepaald of je wel of niet in de hel brandt?
Religie is grote onzin, en mensen die door Akkersloot aan't twijfelen gebracht worden springen in de verdediging (zoals ook op dit stukje gereageerd zal worden waarschijnlijk).
Dat is inmiddels anders geworden hoor, kijk zijn laatste posts maar na. Hij accepteert inmiddels het bestaan van God als opperwezen en vergruist nu slechts nog de gelovigen. Maar, on-topic, dat zegt ons niets over zijn drijfveren, die ik wellicht het liefst zou omschrijven als "intelligent getroll als kreet om aandacht"...quote:Op zondag 15 augustus 2004 11:10 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Gelul. Het gaat niemand, die "tegen" Akkersloot is, om de boodschap die hij brengt. Die is duidelijk genoeg en die mag hij hebben. Het gaat om de manier waarop hij die boodschap brengt, namelijk als de ultieme waarheid, waar niets op af te dingen valt en op een manier die gewoon ronduit schofferend is voor mensen die wel een geloof hebben.
Niet waar. Alleen al zijn gebruik van "God" is genoeg aanwijzing, dat er helemaal niks bij Akkje veranderd is.quote:Op zondag 15 augustus 2004 11:13 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Dat is inmiddels anders geworden hoor, kijk zijn laatste posts maar na. Hij accepteert inmiddels het bestaan van God als opperwezen en vergruist nu slechts nog de gelovigen.
Neuh. Ik denk dat zijn drijfveer is, dat zelfs zijn psychiater niet meer naar hem wil luisteren en dat hij nu het Internet gebruikt. Dat kan hem immers niet buitensluiten...quote:Maar, on-topic, dat zegt ons niets over zijn drijfveren, die ik wellicht het liefst zou omschrijven als "intelligent getroll als kreet om aandacht"...
Om van zijn sig nog maar te zwijgen...quote:Op zondag 15 augustus 2004 11:15 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Niet waar. Alleen al zijn gebruik van "God" is genoeg aanwijzing, dat er helemaal niks bij Akkje veranderd is.
En dat vraag ik me dus af. Hoe kun je dit weten? Kan hij dat zélf wel weten?quote:Op zondag 15 augustus 2004 11:02 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Nee, over zijn eigen geloof. Diep van binnen is A. er namelijk heilig van overtuigd, dat alles wat hij geleerd heeft, waar is. Hij wil zijn angst hiervoor wegschreeuwen en doet dat op deze wijze.
Juist daarom wil ik dit topic inhoudelijk houden, zonder de vorm waarin hij dingen brengt te be/veroordelen.quote:Het één kun je niet los zien van het ander. Je kunt iemand's drijfveren nooit los zien van zijn levenservaringen en -opvattingen.
[off-topic]quote:Op zondag 15 augustus 2004 11:16 schreef milagro het volgende:
wat een vreemd topic is dit.
een user als onderwerp en dan enkel om bijval te krijgen hoe "raar bezig" die persoon is?
Oh nee, dat is absoluut niet de intentie. Daarom zeg ik dus ook dat analyses over zijn manier van brengen niet aan de orde zijn.quote:Op zondag 15 augustus 2004 11:16 schreef milagro het volgende:
wat een vreemd topic is dit.
een user als onderwerp en dan enkel om bijval te krijgen hoe "raar bezig" die persoon is?
geloof je dat zelf werkelijk, de ondertoon in je OP is toch wel tekenendquote:Op zondag 15 augustus 2004 11:21 schreef iteejer het volgende:
[..]
Oh nee, dat is absoluut niet de intentie. Daarom zeg ik dus ook dat analyses over zijn manier van brengen niet aan de orde zijn.
En ik wil ook heel graag horen wat hij er zelf op te zeggen heeft.
Jouw overtuiging dat religie onzin is, óók een geloof.quote:Op zondag 15 augustus 2004 11:08 schreef Mr.Spock het volgende:
Temporaal kwab epilepsie, misschien? Hoort hij stemmen die hem oproepen deze Kruistocht uit te voeren?quote:Op zondag 15 augustus 2004 11:33 schreef iteejer het volgende:
[..]
Maar dan nog, waarom wordt die overtuiging bijna dwangmatig geuit, welke overtuiging of noodzaak zit dáár achter? Wat is het achterliggende wereldbeedl? Daar ben ik in geinteresseerd.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |