Ja, dat is een handige PDF. Bedankt.quote:Op zondag 15 augustus 2004 02:08 schreef Mastertje het volgende:
http://www.phasetophase.nl/pdf/berekeningveiligheid.pdf
Misschien heb je er wat aan
Beter dan html of doc, vind ik.quote:Op zondag 15 augustus 2004 02:25 schreef DjDev het volgende:
Inderdaad, dat wordt ook bevestigd door die link van die andere user in dit topic. Een hogere spanning zorgt alleen voor een daling van de weerstand van het lichaam. En dat zorgt er weer voor dat er een hogere stroom kan gaan lopen. Heb eigenlijk nooit geweten dat de vork zo in de steel zat.quote:Op zondag 15 augustus 2004 02:30 schreef The_Terminator het volgende:
Spanning is pas schadelijk voor het lichaam wanneer het een hoge Ampere (stroom) heeft, de frequentie en of het wissel of gelijk stroom is maakt volgens mij niet zoveel uit.
Hoeveel Farad is dodelijk/schadelijk?quote:Stroom wordt pas echt gevaarlijk als je bijvoorbeeld een hoog voltage condensator gaat opladen en deze aanraakt, hier staat een enorme hoge stroom (ampere) op en kan dodelijk zijn.
Ik denk iets van over de 500 micro Farad, maar weet het niet zeker. Het ligt er ook aan hoe groot de spanning is die de condensator kan opslaan.quote:Op zondag 15 augustus 2004 02:35 schreef Steijn het volgende:
Hoeveel Farad is dodelijk/schadelijk?
Tja, als je weinig tot geen ervaring hebt met hoge voltages zou ik er niet aan beginnen. Heb zelf al aardig wat ervaring, Heb al een lifter gebouwd en ben nog van plan een tesla coil te maken. Het probleem is echter dat ik nog op zoek ben naar een HV trippler uit een oude TV, heb me vorige doorgefikt en het is bijna onmogelijk een nieuwe te vindenquote:Op zondag 15 augustus 2004 02:39 schreef andromeda1968 het volgende:
De vraag zou beter zijn
"Wanneer is de mens gevaarlijk voor stroom"![]()
Ik heb de volgende relatie gevonden op internet: C=Q/V (waarin C is capaciteit, Q is lading en V is het potentiaal). Aangezien de stroomsterkte gelijk is aan het aantal coulomb per seconde, kan ik dan stellen dat de schadelijkheid afhankelijk is van de capaciteit en de snelheid waarmee deze zich ontlaad en het voltage waarmee dat gepaard gaat?quote:Op zondag 15 augustus 2004 02:39 schreef The_Terminator het volgende:
Ik denk iets van over de 500 micro Farad, maar weet het niet zeker. Het ligt er ook aan hoe groot de spanning is die de condensator kan opslaan.
Zo'n Biefield Brown ding? Erg leuk is dat.quote:Op zondag 15 augustus 2004 02:45 schreef The_Terminator het volgende:
[..]
Tja, als je weinig tot geen ervaring hebt met hoge voltages zou ik er niet aan beginnen. Heb zelf al aardig wat ervaring, Heb al een lifter gebouwd en ben nog van plan een tesla coil te maken. Het probleem is echter dat ik nog op zoek ben naar een HV trippler uit een oude TV, heb me vorige doorgefikt en het is bijna onmogelijk een nieuwe te vinden![]()
Denk dat dit wel ongeveer klopt, zeker de capaciteit en de snelheid van het ontladen zijn belangrijke factoren.quote:Op zondag 15 augustus 2004 02:49 schreef Steijn het volgende:
kan ik dan stellen dat de schadelijkheid afhankelijk is van de capaciteit en de snelheid waarmee deze zich ontlaad en het voltage waarmee dat gepaard gaat?
Heb hier ook zo'n vliegenmepper, of eigenlijk vanger. Komt niet echt veel stroom vanaf, kan natuurlijk ook niet aangezien het apparaat van een batterij gebruik maakt. Als je echt met hoge spanningen wilt gaan werken kun je beter met een TV flyback en eventueel gekoppeld aan tripplers bezig gaan. Misschien kun je het voltage van de vliegenvanger ook wel verhogen door er een trippler tussen te zetten, helaas kan ik dit niet testen omdat ik geen meer heb liggen.quote:Op zondag 15 augustus 2004 02:52 schreef Steijn het volgende:
[..]
Zo'n Biefield Brown ding? Erg leuk is dat.
Ik open dit topic trouwens omdat ik een elektrische vliegenmepper heb, nu werkt deze niet effectief genoeg dus dacht ik de condensatoren te vergroten. Aangezien ik geen ervaring heb met hoge spanningen wil ik me toch even voorbereiden.![]()
Het klopt heel redelijk, alleen de snelheid van het ontladen hangt weer af van de weerstand (van je lichaam) en de spanning over de condensator.quote:Op zondag 15 augustus 2004 02:55 schreef The_Terminator het volgende:
[..]
Denk dat dit wel ongeveer klopt, zeker de capaciteit en de snelheid van het ontladen zijn belangrijke factoren.
Over elektrische vliegenmeppers heb ik ergens anders ook een topic gezien.quote:Op zondag 15 augustus 2004 02:52 schreef Steijn het volgende:
[..]
Ik open dit topic trouwens omdat ik een elektrische vliegenmepper heb, nu werkt deze niet effectief genoeg dus dacht ik de condensatoren te vergroten. Aangezien ik geen ervaring heb met hoge spanningen wil ik me toch even voorbereiden.![]()
Maak je geen zorgen, ik gebruik ze alleen tegen de vliegen.quote:Op zondag 15 augustus 2004 03:02 schreef JeanClaude_Ballzack het volgende:
Over elektrische vliegenmeppers heb ik ergens anders ook een topic gezien.
Nou ben ik wel heel benieuwd naar wat jij voor ideetjes hebt met zo'n elektrische vliegenmepper.![]()
Hmm, leverd dat geen verschroeide plekken op danquote:Op zondag 15 augustus 2004 03:02 schreef JeanClaude_Ballzack het volgende:
[..]
Over elektrische vliegenmeppers heb ik ergens anders ook een topic gezien.
Nou ben ik wel heel benieuwd naar wat jij voor ideetjes hebt met zo'n elektrische vliegenmepper.![]()
Ik zou zeggen verwijder de weerstand die over de condensator staat (parallel met het rooster dus), dan laad de condensator verder op, alleen ontlaad hij nit meer automatisch bij het loslaten van de knopquote:Op zondag 15 augustus 2004 02:52 schreef Steijn het volgende:
[..]
Om het wel automatisch te kunnen laten gaan heb je een 'spark gap' nodig, alleen zijn deze voltages lang niet hoog genoeg om dit te kunnen gebruiken.quote:Op zondag 15 augustus 2004 03:08 schreef Bigs het volgende:
[..]
Ik zou zeggen verwijder de weerstand die over de condensator staat (parallel met het rooster dus), dan laad de condensator verder op, alleen ontlaad hij nit meer automatisch bij het loslaten van de knop
Geloof me met een 9V batterij en zonder die weerstand slaan de vonken over... soms met die weerstand ook al wanneer een draadje niet helemaal recht meer is, of als er nog een restant op een draadje zit.quote:Op zondag 15 augustus 2004 03:11 schreef The_Terminator het volgende:
[..]
Om het wel automatisch te kunnen laten gaan heb je een 'spark gap' nodig, alleen zijn deze voltages lang niet hoog genoeg om dit te kunnen gebruiken.
Dat heb ik als eerste gedaan toen ik hem kocht.quote:Op zondag 15 augustus 2004 03:08 schreef Bigs het volgende:
Ik zou zeggen verwijder de weerstand die over de condensator staat (parallel met het rooster dus), dan laad de condensator verder op, alleen ontlaad hij nit meer automatisch bij het loslaten van de knop
Okee, met die condensator ga ik dan voorlopig niet knutselen. Ik ga maandag gelijk een 9V blok halen. Natuurlijk kan ik de diode en de transistor makkelijk vervangen als deze stuk zijn maar is er misschien een manier waarop ik deze onderdelen kan beschermen? Of moet ik gewoon even de diode en de transistor vervangen met modellen die beter overweg kunnen met 9V?quote:Op zondag 15 augustus 2004 02:57 schreef Fester het volgende:
die electrische vliegenmeppers werken ook op 9V.
Probeer ze dan alleen niet meer vast te pakken.
Ter indicatie: een fruitvliegje wat de staaldraden niet eens raakt ontploft dan gewoon met een harde knal.
Ik zou zeker de condensatoren niet vergroten, daar de lading dan erg gevaarlijk kan worden.
Probeer na het plaatsen van de 9V batterij ook niet de hele tijd vonken te trekken op iets metaals, want dan gaat de diode of de transistor die erin zit geheid stuk. (te grote belasting)
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |