abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_21269518
Nee dat is geen gospel groepje, maar de band van meneer Robert Pollard.

Omdat Guided By Voices op gaat houden met bestaan dit jaar verdienen ze wel een eigen topic dacht ik zo.

Wat is guided By Voices?
Nou ten eerste zijn ze enorm productief. Sinds 1987 hebben ze zo'n 20 albums gemaakt denk ik. Nou zou je kunnen denken dat 20 albums niet zoveel is. Laten we het dan uitdrukken in liedjes. Er staan namelijk gemiddeld denk ik zo'n nummer of 30 op een CD.

Ten tweede is het lekker lo-fi. Gewoon alles op 1 spoor opnemen, daar doen ze niet moeilijk over. 4 sporen kan ook natuurlijk, maar meer dan dat eigenlijk niet. De latere cd's zijn wel wat gelikter maar dat komt denk ik vooral door de platen maatschappij. Dat lo-fi opnemen heeft wel als gevolg dat de CD's meer rammelen dan een concert.

Ten derde vind ik ze briljant!

Is het ook goed?
Tsja, het waggeld een beetje tussen briljant en tamelijk goed in. Sommige nummers zijn vreselijk trouwens, om over z'n teksten nog maar te zwijgen. Maar als je zoveel maakt is de kans dat er wat moois tussen zit natuurlijk vrij groot.

Komen ze nog 1 keer naar Nederlaand?
Nou, dat weet ik niet. Een optreden van deze groep is trouwens wel tamelijk briljant. De band ziet er uit als een stel niet al te slimme rednecks, en meneer Pollard drinkt per nummer een biertje, wat hij wegspoeld met wat wiskey, om tussen de nummers te verkondigen dat ze de beste en meest lo-fi band allertijden zijn, en dat altijd zullen blijven. Op een gegeven moment is hij zo dronken dat het wat genant wordt, maar dan kan je altijd nog weg gaan, na de 6e toegift wordt het niet beter zeg maar.

Waar te beginnen?
Ik zou zeggen, ga eens naar jullie lokale platenwinkel en luister een naar Bee Thousand. Als je dat niks vind kan je beter wat anders gaan luisteren.
Aldus.
pi_21270035
Ik heb een paar GBV-albums hier liggen. Ik vond zelf "Mag Earwhig" ook wel een erg aardige plaat, al geloof ik dat die bij de 'echte' liefhebber weer niet door de beugel kan wegens "te goed opgenomen".
Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
  vrijdag 13 augustus 2004 @ 22:36:26 #3
28030 Grobbel
In Toffee We Crust!
pi_21271617
Ik heb zelf Bee Thousand en Mag Earwhig thuisliggen, maar mits ik ooit nog wat GbV-albums in de aanbieding tegenkom, zal het daar ook wel bij blijven - dat Pollard's output wisselvallig is, kun je wel een understatement noemen. Al moet er wel bij gezegd worden dat meneer Pollard naast GbV er nog een handvol productieve bandjes op na hield, als ook een hoop solo-albums heeft uitgebracht; dat zal ongetwijfeld ook wel zijn weerslag gehad hebben op het songmateriaal. Stel je eens voor wat voor albums je gekregen zou hebben als Bob niet elke scheet op plaat gezet zou hebben, en songidees ook wat verder uitgewerkt zou hebben... Maar goed, daar ligt natuurlijk ook wel een deel van GbV's charme.
pi_21271703
Ik het Earthquake Glue ook nog thuis. Die is alles behalve lo-fi, er staan een paar mooie nummers op, maar ik draai hem eigenlijk nooit meer.

En elke scheet op een plaat zetten vind ik ook de charme van GBV idd. Zo kom je wel aan 30 nummers.
Aldus.
pi_21271767
Het is gewoon een ideale band voor obsessieve muziek-verzamelaars.
Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
pi_21271859
De Guided By Voices bak bij Get records nadert die van john Zorn (ook bij Get) in grootte. Dat komt mede door enorm dikke boxsets, maar ja, de ware verzamelaar koopt alles!
Aldus.
  vrijdag 13 augustus 2004 @ 23:46:44 #7
33569 Daniel.San
Manic Expressive
pi_21273619
ik ken niet veel van guided by voices, maar ik vind 'Dirty water' echt een geweldig Liedje.
Ik ga echt helemaal met de muziek mee beven (vooral het stukje na 2 en een half minuut is echt wauw! ) bij dit liedje kan ook nooit de volume te hoog staan.
  zaterdag 14 augustus 2004 @ 14:45:29 #8
56690 DaisyDuke
In Coffee We Trust!
pi_21283030
Draaide GbV vroeger echt heel vaak, maar op Bee Thousand en Mag Earwhig ligt nu eigenlijk al een flinke tijd een dikke laag stof.... van Earthquake Glue was ik persoonlijk niet zo van onder de indruk... maar de 2 eerder genoemde platen heb ik altijd wel erg goed gevonden hoor!
1,000,000 demons can't be wrong...
pi_21283839
De man die elke dag zoveel nummers schrijft dat ie alleen al aan restmateriaal genoeg heeft om in 2005 elke dag een album uit te brengen, dat beter is dan het gros van de hedendaagse releases.

Ja, hij is vrij briljant ja. Disarm the settlers...
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
  Trouwste user 2022 zaterdag 14 augustus 2004 @ 19:27:43 #10
7889 tong80
Spleenheup
pi_21288258
Briljante band.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  zaterdag 14 augustus 2004 @ 23:07:10 #11
2625 menjo
lo-fi till I die
pi_21293460
Ja, briljante band. Bee Thousand uiteraard, maar ook Alien lanes, Vampire on titus en Under the bushes under the stars. De laatst paar platen vind ik zelf wat minder, het leuke aan GBV is nou juist de halve liedjes en het hoge rammelgehalte.
pi_21301395
Alien Lanes is wel het summum, wat mij betreft.
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
  Trouwste user 2022 zondag 15 augustus 2004 @ 15:37:48 #13
7889 tong80
Spleenheup
pi_21303176
Ja voor mij ook hun beste. Die flarden van nummers maakt het juist zo apart. Geeft hun albums een aparte sfeer.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_21601393
Hey, er zijn nog meer Hot freaks!!
Send in striped white jets!
only the end of things is important
  maandag 30 augustus 2004 @ 22:56:16 #15
89728 Plastic_Power
Vegetable rights & peace
pi_21649548
1 van mijn absolute favorieten, vooral de formatie met Tobin Sprout en Mitch Mitchell uit de mid-90er jaren. Heb ze een paar keer live gezien en dat is een behoorlijke ervaring. Bob wordt steeds dronkener, doet leuke dansjes en probeert wat megalomane rockposes uit. Heb ooit nog een keer een sixpack Heinkeken van hem aangereikt gekregen. Dankjewel Bob!

Favoriete albums: Alien Lanes, Bee Thousand en het onderschatte Do the Collapse
Favoriete nummers: Awful Bliss, Game of Pricks, Surgical Focus, Hey Hey Spaceman
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.
pi_21649701
Alien Lanes en Motor Away (zo heet ie toch?) vind ik hemelse nummers.
I'm celebrating my love for you, with a pint of beer and a new tattoo
  dinsdag 31 augustus 2004 @ 01:10:23 #17
63598 bigshadow
Fan van iedereen
pi_21653066
Als ik een "best of" van deze band koop doe ik daar dan slim aan of juist niet?
  dinsdag 31 augustus 2004 @ 06:24:42 #18
89728 Plastic_Power
Vegetable rights & peace
pi_21654423
quote:
Op dinsdag 31 augustus 2004 01:10 schreef bigshadow het volgende:
Als ik een "best of" van deze band koop doe ik daar dan slim aan of juist niet?
Nou, dit is ondanks de vreselijke hoes een vrij goede verzamelaar en een goede introductie:

Dit is de track listing:
1. A Salty Salute
2. Things I Will Keep (courtesy of TVT Records)
3. Everywhere With Helicopter
4. I Am A Tree
5. My Kind Of Soldier
6. 14 Cheerleader Coldfront (courtesy of Scat Records)
7. Twilight Campfighter (courtesy of TVT Records)
8. Echos Myron (courtesy of Scat Records)
9. Learning To Hunt
10. Bulldog Skin
11. Captain's Dead (courtesy of Scat Records)
12. Tractor Rape Chain (courtesy of Scat Records)
13. Game Of Pricks - Single Version
14. To Remake The Young Flyer
15. Hit
16. Glad Girls (courtesy of TVT Records)
17. Drinker's Peace (courtesy of Scat Records)
18. Surgical Focus (courtesy of TVT Records)
19. Cut-Out Witch
20. The Best Of Jill Hives
21. Hot Freaks (courtesy of Scat Records)
22. Shocker In Gloomtown (courtesy of Scat Records)
23. Chasing Heather Crazy (courtesy of TVT Records)
24. My Valuable Hunting Knife - Album Version
25. The Official Ironmen Rally Song
26. Non-Absorbing (courtesy of Scat Records)
27. Motor Away - Single Version
28. Teenage FBI - Demo Version
29. Watch Me Jumpstart
30. Exit Flagger (courtesy of Scat Records)
31. Back To The Lake
32. I Am A Scientist - Album Version (courtesy of Scat Records)
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.
pi_21654701
En die verzamelaar is nog goedkoop ook. Bij Get lag hij voor een tientje.
Aldus.
  dinsdag 31 augustus 2004 @ 10:28:13 #20
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_21656661
De plaat is te beluisteren op de luisterpaal van 3voor12. Ik vind hem niet zo heel goed, maar zeker niet slecht. Hij is niet echt erg lo-fi, net zoals Earthquake Glue zeg maar.

Ik heb het idee dat de platenmaatschappij de platen wat commercieler wilde hebben ivm de verkopen. Ze wilden een hit iig. Dat liep hij ook telkens te blaten op het concert. Ik hoop dat ze nog 1 keer langskomen in A'dam, dan ga ik zeker heen.
Aldus.
  dinsdag 31 augustus 2004 @ 11:44:32 #22
63598 bigshadow
Fan van iedereen
pi_21657379
[quote]Op dinsdag 31 augustus 2004 06:24 schreef Plastic_Power het volgende:

[..]

Nou, dit is ondanks de vreselijke hoes een vrij goede verzamelaar en een goede introductie:

[afbeelding]

Idd, een vreselijk hoes maar de moeite waard om voor dat geld eens te kijken wat het inhoud.
  maandag 13 september 2004 @ 14:37:51 #23
56690 DaisyDuke
In Coffee We Trust!
pi_21923108
Hoewel de die-hard GbV fans 'm wellicht wat overgeproduceerd zullen vinden, vind ik ’Half Smiles of the Decomposed’ echt een geweldige plaat hoor!
Heeft iemand 'Fiction Man' van Robert Pollard al gehoord?
  donderdag 13 januari 2005 @ 15:39:35 #24
56690 DaisyDuke
In Coffee We Trust!
pi_24548291
Heb vandaag "Fiction Man", de soloplaat van Pollard uit 2004, voor een paar eurootjes op de kop getikt. Toch wel weer een vrij briljante plaat zo op het eerste gehoor!
pi_24548486
Ah, daar was ik benieuwd naar, ga hem ook eens beluisteren!
Aldus.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')