abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_22720661
Madness-drummer Daniel 'Woody' Woodgate viert vandaag z'n 44e verjaardag. Het is ook precies 25 jaar geleden dat de Specials, Madness en de Selecter aan de '2-Tone'-tournee begonnen (Hoewel de tournee tot december duurde stapte Madness er half november uit vanwege hun eerste Amerikaanse avontuur).***Gisteravond was Buster Bloodvessel (kilo's lichter na een noodgedwongen maagverkleining) te gast bij 'Nevermind The Buzzcocks'. Een paar jaar eerder moest hij nog tevoorschijn worden gehaald uit de Identity Parade. *** De Dangermen-tournee van Madness gaat eind november van start. Aangezien er nog steeds geen data zijn aangekondigd is het waarschijnlijk dat dat pas twee weken van tevoren gebeurt en dat er geen voorverkoop is.
pi_22746192
Het volgende artikel komt uit de 2-Tone-special van MOJO en gaat over de Bodysnatchers. Ian Harrison blikt met zangeres Rhoda Dakar terug op het korte maar heftige bestaan van deze ondergewaardeerde meidenskaband ; In maart 1980 hadden ze een nr. 22-notering met de Dandy Livingstone-cover Let's Do Rocksteady, maar zeven maanden later was het alweer voorbij. Terugkijkend op het afscheidsconcert in de hoofdstedelijke Music Machine zegt Rhoda Dakar "Backstage kregen we ruzie om iets onbenulligs dat enorm uit de hand was gelopen. Hoewel de anderen niet meer met me wilden samenwerken hebben we de resterende optredens toch nog afgemaakt. Op het podium trokken we allemaal blije gezichten behalve ik, het was gewoon niet leuk meer". En het begon allemaal zo prachtig; bassiste Nicky Summers plaatste in de zomer van 1979 een advertentie in de muziekbladen nadat ze de Specials in de Moonlight Club had gezien. Ze recruteerde gitariste Sarah-Jane Owens, saxofoniste Miranda Joyce, drumster Jane Summers, toetseniste Pennie Leyton en gitariste Stella Barker. Dakar, een ex-designer punk uit Brixton, kwam er als laatste bij nadat ze aanvankelijk de oproep had genegeerd. "Ik sprak Shane McGowan tijdens een optreden van een Mod-band in de Greyhound; hij kende Nicky Summers die ook aanwezig was. Ik heb haar maar even gesproken, ze vroeg alleen of ik zin had om in een band te gaan zingen. En dat zonder enige audities, zo stom". Wel vond er een metamorfose plaats; nu punk op z'n retour was stapte Dakar over op zwartwitte Modkleding uit de tweedehandswinkels, en dan was er natuurlijk ook nog de aankomende skagolf. Sixties reggae was haar niet vreemd (haar eerste single is namelijk My Boy Lollipop van Millie Small), maar de kersverse bende rudegirls had nog een paar obstakels uit de weg te ruimen. In de punk was gebrek aan muzikaal talent iets doodnormaals, maar met de complexe klanken van de rocksteady lagen de zaken wel even anders ("We oefenden in een kelder in Camden en ik weet nog dat ik in de verkeerde toon zong"). Dat weerhield ze er niet van om toch het podium op te gaan. Op 24 november 1979 hadden ze hun eerste optreden in de Windsor Castle. Bij hun tweede, in het voorprogramma van McGowan's punkband The Nips, kwamen 2-Tone-coryfeeen Jerry Dammers en Pauline Black een kijkje nemen. De Bodysnatchers kregen een aanbod om met de Selecter en de Beat op tournee te gaan plus een contract voor een single. De tweede 2-Tone-tournee ging in februari 1980 van start maar haalde het niet bij de succesvolle voorganger met de Specials, Madness en de Selecter. De Beat ging halverwege op eigen houtje verder, en vervangers Holly & The Italians (van het later door Transvision Vamp gecoverde Tell That Girl To Shut Up; J_TM) "gingen af als een karbonade op bar mitswa. Nadat ook zij opstapten schoven wij een plaatsje op. Toen was het 'okee, we gaan ervoor', maar achteraf denk ik toch dat iemand had moeten ingrijpen. We konden nauwelijks een instrument vasthouden of we werden al in het diepe gegooid. Maar uiteindelijk hebben we in een jaar tijd 200 optredens gedaan. Niet slecht, toch ?". Tijdens live-optredens speelden de Bodysnatchers zowel rocksteady-covers (o.a. 007 en Monkey Spanner) als eigen materiaal (het over een verkrachting gaande The Boiler). "We kregen lovende reacties, maar we waren wel de enige meidenband die het deed. In ieder geval lieten we merken dat we er zin in hadden". Na een tournee met de Specials verscheen in juli 1980 de tweede single Easy Life die niet verder kwam dan de vijftigste plaats. De dames kregen niet alleen twijfels maar ook ruzie over hoe het nu verder moest. "Als liveband konden we samenwerken, maar daarmee was dan ook alles gezegd. Onze karakters en achtergronden verschilden gewoon teveel. Nicky en ik wilden de reggae-kant op, de rest wilde hogerop. Muziek versus rijkdom, het aloude klassenverschil". De overige Bodysnatchers scoorden nog enige hits als The Belle Stars (waarvan The Clapping Song, Sign Of The Times en Iko Iko de bekendste zijn; J_TM) terwijl Dakar en Nicky Summers met de Special AKA de studio indoken om The Boiler op te nemen. "En zoals we dat van Jerry Dammers gewend zijn kwam het pas een jaar later uit". Dakar bleef bij de Special AKA om mee te werken aan de rampzalige afscheidsplaat 'In The Studio'. "Dat was echt de laatste druppel; twee jaar lang de studio in voor een overdub of om iets voor de vijftigste keer over te moeten zingen. De laatste keer barstte ik in de zangcabine in tranen uit en werd er een taxi voor me gebeld. Het was zo erg dat ik het lange tijd niet aandurfde om de studio weer in te gaan, en dat alles in vijf jaar tijd". Rhoda Dakar neemt momenteel een plaat op met Selecter-gitarist Nick Welsh'.

[ Bericht 1% gewijzigd door J_TM op 21-10-2004 22:37:06 ]
  vrijdag 22 oktober 2004 @ 12:54:36 #53
101409 2Tone
That crazy Beat
pi_22793485
Ik wil hierbij J_TM een compliment geven voor alle berichten die hij hier plaatst, het is erg leuk om deze berichten te lezen, vooral over wat er allemaal achter de schermen gebeurde. Ik hoop dat je hiermee door blijft gaan.

[ Bericht 0% gewijzigd door 2Tone op 22-10-2004 15:22:36 ]
Het is buiten warmer dan op straat
pi_22794053
Thanks. De komende tijd zal ik zeker nog berichten posten (vanaf januari in een ander topic!!!), maar jullie meningen over/concertverslagen van Madness, de Specials, de Selecter, de Beat, de Bodysnatchers en de Bad Manners zijn ook welkom.

[ Bericht 94% gewijzigd door J_TM op 23-10-2004 12:54:59 ]
pi_22816293
Neville Staple komt naar Nederland als voorprogramma van The Buzzcocks. 22 december staat Judge Roughneck in de Melkweg (Oude Zaal) en een dag later in het Paard van Troje. Waarschijnlijk komt Neville rond januari/februari terug met zijn eigen show waarna hij vanaf maart de Amerikaanse Nagtklups aandoet. Voor meer informatie surf naar www.nevillestaple.com of hou het woensdagavondprogramma van Kink FM ,'Dr. Ska', in de gaten.
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 23 oktober 2004 @ 13:44:09 #56
862 Arcee
Look closer
pi_22816996
Ska
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_22901843
Ik kom net terug van het topic 'John Peel overleden'. De 65 jaar geworden BBC DJ stond altijd open voor nieuw talent en dus ook voor de 2-Tone-bands. Zo deed hij in 1979 een DJ-set bij een optreden van The Beat met wie hij van cheque wisselde omdat zijn bedrag groter was dan dat van de 'Brummies'. De Specials en Madness namen datzelfde jaar, inmiddels legendarische, sessies op voor zijn programma.
pi_22930938
Carl Smyth heeft op zijn website (www.chassmash.com) medegedeeld dat Madness dit jaar NIET op tournee gaat. Volgens fans die dit bericht hebben gelezen is het niet uitgesloten dat 2005 met een Nieuwjaarstournee wordt ingeluid.
pi_22931153
"Ik voel er niks voor een zorgvuldig opgebouwde carriere te vergooien alleen maar om een stel kalende 2-Tone-fans op wat oude hits te trakteren"; zangeres/actrice/TV-presentatrice Pauline Black in 1990. "De skabands van nu zijn tweederangs Specials-klonen zonder een greintje originaliteit. Er zit er niet een tussen die mij van de sokken weet te blazen"; Lynval Golding in 1990.

[ Bericht 9% gewijzigd door J_TM op 30-10-2004 13:56:17 ]
pi_22953451
Naar aanleiding van een recent staaltje mediamanipulatie hebben de Specials in een persverklaring laten weten dat er geen 2-Tone-jubileumconcert komt. "We voelen ons zeer gevleid dat de gemeente (Coventry) het 25-jarig jubileum van 2-Tone op grootschalige wil vieren, maar er komt geen supergroep of een reunie in de originele bezetting. Ten eerste hebben de meesten van ons nooit met de andere 2-Toners gespeeld, ten tweede hebben we het te druk met onze eigen dingen, en ten derde zouden we het publiek alleen maar teleurstellen". Zoals eerder gezegd, wie Specials-nummers wil horen kan bij Neville Staple of Roddy Radiaton's Skabilly Rebels (www.roddyradiation.com) terecht en anders zijn er nog altijd tribute-bands als More Specials (met wie Neville en Roddy vorig jaar in Coventry hebben gejamd). Voor meer informatie surf naar www.thespecials.com.

[ Bericht 2% gewijzigd door J_TM op 31-10-2004 13:33:13 ]
pi_23046734
Gisteren was een trieste dag; na de moord op Theo van Gogh en de dood-in-het-harnas van Gerrie Knetemann kwam ook nog eens via de nieuwsbrief van 'MIS Online' (www.mis-online.net) het bericht binnen dat Specials-/Madness-fan Dave Baker op 6 september is overleden. Dave (1968) stond bekend om zijn verzameling live-opnamen van genoemde bands, en menig verzamelende fan heeft wel iets dat uit zijn collectie afkomstig is. Ook ik heb regelmatig met hem gecorrespondeerd; deze maand zou dat vijf jaar zijn geweest. Condoleances kunnen worden gemaild naar pledge7@btinternet.com. Mijn Engelstalige concertdocumentaire Tour Madness zal o.a. aan Dave worden opgedragen.
pi_23119458
Eigenlijk wilde ik dit topic sluiten omdat ik bezig ben een Madness/2-Tone-site op te zetten, maar omdat de vertaalde/te vertalen artikelen er niet op passen blijf ik die hier gewoon plaatsen. Wie regelmatig de Engelstalige sites bezoekt weet dat ik een boekwerk heb gemaakt waarin het Madness-verhaal aan de hand van live-optredens wordt belicht. Tour Madness zit momenteel in de printer en zo rond eind november/begin december zullen de eerste exemplaren worden verstuurd.

[ Bericht 68% gewijzigd door J_TM op 07-11-2004 14:09:04 ]
pi_23140464
Het is vandaag 25 jaar geleden dat Madness en de Specials hun actuele singles (resp. One Step Beyond en A Message To You Rudy) bij 'Top Of The Pops' playbackten. De Selecter kon er niet bij zijn, maar gelukkig waren zij al eens te gast en werd die opname (On My Radio) gebruikt voor het inmiddels legendarische 2-Tone-blokje.
pi_23163550
Ook Neville Staple gaat aan de reality-soap; de Engelse tournee met de Buzzcocks en de Rakes wordt gefilmd door Overload TV als een twaalfdelige serie die vanaf februari 2005 wordt uitgezonden. De optredens in de Melkweg en het Paard (en de overige Europese data) zijn z'n eigen shows. Op 's mans vernieuwde website staat de tracklijst van zijn nieuwe CD plus die van de anderhalf uur durende live-DVD.
pi_23216192
Het laatste nieuws rond Madness en de andere 2-Toners staat voortaan op home.hetnet.nl/~tourmadness/index.html. Let wel, de site is nog in aanbouw.
pi_23353736
We hebben allemaal wel de greetz.nl-reclame gezien met het op Madness (B-kant van The Prince) geente muziekje. Het zal niet de eerste keer zijn dat onze vrienden uit Camden Town ten prooi vallen aan parodie, persiflage en plagiaat, want in het verleden hebben ook andere adverteerders hun eigen 'Madness-clips' geregisseerd. Bekende voorbeelden zijn Kwik-Fit ("You can't get better than a Kwik-Fit fitter") en de kinderen van Colgate Blue Minty Gel (op de melodie van Baggy Trousers). Ook Stiff-baas/vaste clipregisseur Dave Robinson deed een duit in het zakje met zijn British Beef-spotjes. The real thing was daar niet blij mee; alleen al het feit dat Mike Barson en Woody Woodgate vegetarier zijn is reden genoeg voor de band om geen vaderlandse runderlapjes aan te prijzen.
pi_23539869
"De videoclip van Uncle Sam was een reactie op onszelf. We hadden lange tijd onze humor opgekropt"; Suggs en Carl in 1985.
pi_24035071
"Ik haat het om deel uit te moeten maken van een groep die zichzelf blijft herhalen"; Jerry Dammers over de koerswijziging op 'More Specials'.
pi_24296377
HEY YOU, DON'T READ THAT READ THIS! Dit topic zal niet langer worden aangevuld. Het laatste nieuws over Madness en 2-Tone wordt voortaan op www.skapeople.nl gebracht.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')