abonnement bol.com Unibet Coolblue
  maandag 16 augustus 2004 @ 23:21:44 #201
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_21335617
quote:
Op maandag 16 augustus 2004 23:17 schreef JohnDope het volgende:

[..]

Ja maar een feit is wel dat aids in nederland het meeste onder homo`s voor komt. Je hebt zelfs van die ziekelingen onder de homo`s die bewust sex hebben met mensen die aids hebben, dat doen ze voor de kick.
Dat laatste lijkt mij niet voorbehouden aan homo's. Op dat eerste punt zou ik graag een verifieerbare bron willen.
  maandag 16 augustus 2004 @ 23:23:02 #202
73259 Monus
¡Viva España, coño!
pi_21335657
quote:
Op maandag 16 augustus 2004 21:06 schreef Alicey het volgende:
In dat geval is het relevant. Als je meer inkomen hebt, heb je op een gegeven moment genoeg om te leven, en kun je van het meerdere meer missen.
Als iedereen 30% moet betalen dan betaalt diegene meer verdien al meer dan iemand die weining verdient. Waarom moet iemand die veel verdient opeens 50% betalen (percentages zijn als voorbeelden). Ze zijn toch gelijk voor de wet, en het verschil tussen een persoon die 2000 of 5000 verdient is minder dan het verschil tussen een homo en een hetero paar.

het is niet...
In dat geval is het relevant.
het is...
In dit geval zijn er andere wetten... blijkbaar...
pi_21335726
quote:
Op maandag 16 augustus 2004 23:21 schreef Alicey het volgende:

[..]

Dat laatste lijkt mij niet voorbehouden aan homo's. Op dat eerste punt zou ik graag een verifieerbare bron willen.
Ik heb helaas weer geen cijfers meisje. En dat laatste dat ze voor de kick met aidsmannen sex willen hebben om misschien hiv op te lopen dat is echt waar, dat had ik een tijd terug ergens gelezen.
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
  maandag 16 augustus 2004 @ 23:30:30 #204
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_21335883
quote:
Op maandag 16 augustus 2004 23:23 schreef Monus het volgende:

[..]

Als iedereen 30% moet betalen dan betaalt diegene meer verdien al meer dan iemand die weining verdient. Waarom moet iemand die veel verdient opeens 50% betalen (percentages zijn als voorbeelden). Ze zijn toch gelijk voor de wet, en het verschil tussen een persoon die 2000 of 5000 verdient is minder dan het verschil tussen een homo en een hetero paar.

het is niet...
In dat geval is het relevant.
het is...
In dit geval zijn er andere wetten... blijkbaar...
En een ander feit is natuurlijk dat veel of weinig verdienen een keuze is, en zaken als geslacht, geaardheid, ras, geloof etc. niet.
  maandag 16 augustus 2004 @ 23:32:00 #205
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_21335922
quote:
Op maandag 16 augustus 2004 23:25 schreef JohnDope het volgende:

[..]

Ik heb helaas weer geen cijfers meisje. En dat laatste dat ze voor de kick met aidsmannen sex willen hebben om misschien hiv op te lopen dat is echt waar, dat had ik een tijd terug ergens gelezen.
Jij gelooft alles wat je leest? Je houdt de optie dat iets wellicht subjectief is nooit open? Het is niet voor niets dat ik geinteresseerd ben in je bron, juist om te achterhalen waar de ultieme bron zijn oorsprong vindt.
pi_21336005
quote:
Op maandag 16 augustus 2004 23:32 schreef Alicey het volgende:

[..]

Jij gelooft alles wat je leest? Je houdt de optie dat iets wellicht subjectief is nooit open? Het is niet voor niets dat ik geinteresseerd ben in je bron, juist om te achterhalen waar de ultieme bron zijn oorsprong vindt.
Ik heb op dit moment geen bronnen, maar wie weet loop ik binnenkort weer tegen een bron aan.
Ik weet zeker dat het waar is!
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
  maandag 16 augustus 2004 @ 23:43:28 #207
73259 Monus
¡Viva España, coño!
pi_21336230
quote:
Op maandag 16 augustus 2004 23:25 schreef JohnDope het volgende:

[..]

barebackers noemden ze hun toch... Ik heb daar ook over gelezen maar weet ook niet waar... Het schijnt een nieuwe hobby van sommige mannelijke homos in de USA te zijn...
  dinsdag 17 augustus 2004 @ 00:04:20 #208
73259 Monus
¡Viva España, coño!
pi_21336797
quote:
Op maandag 16 augustus 2004 23:10 schreef Alicey het volgende:

Van deze geschiedenis weet ik (nu) te weinig af om er direct iets op te kunnen zeggen. Wat ik wel weet is dat AIDS net zo besmettelijk is voor homo's als voor hetero's, dus ik heb zo mijn twijfels of dat de oorzaak zou zijn van een eventueel niet aanpakken.
Hmmm.... posts schijnen op eens te verdwijnen...
well again...

Aids bereikt Nederland
http://www.vpro.nl/geschi(...)9536+8106725+9417967

Kijk maar naar deze docu over de team die het AIDS probleem moest onderzoeken en aanpakken. Let vooral even op wanneer men heeft over wanneer de team de brandhaarden (sauna's, darkrooms) wilde aanpakken en toestemming vroeg aan de politiek.
pi_21338558
quote:
Op maandag 16 augustus 2004 23:43 schreef Monus het volgende:

[..]

barebackers noemden ze hun toch... Ik heb daar ook over gelezen maar weet ook niet waar... Het schijnt een nieuwe hobby van sommige mannelijke homos in de USA te zijn...
Nou 5 jaar terug had je die in nederland ook al hoor, ga maar eens naar chatboy.nl zitten er meestal wel stuk of 5. Zijn zelfs lui die expliciet vragen om mensen met HIV.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_21342016
Dan veranderen ze die wet toch zo dat ze wel erkend worden of zo. Dit is gewoon belachelijke shit. Homo pesterij omdat er zo'n bekrompen wet is. Veranderen die hap en die homo's gewoon gelijke rechten geven als elk ander individu.
pi_21342029
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2004 01:33 schreef raptorix het volgende:

[..]

Nou 5 jaar terug had je die in nederland ook al hoor, ga maar eens naar chatboy.nl zitten er meestal wel stuk of 5. Zijn zelfs lui die expliciet vragen om mensen met HIV.
hebben die gasten dan zelf al HIV of niet?
pi_21342475
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2004 10:27 schreef Chadi het volgende:

[..]

hebben die gasten dan zelf al HIV of niet?
Nee je moet het zien als een soort russisch roullette. Bug Chasers worden ze ook wel genoemd.
  dinsdag 17 augustus 2004 @ 11:41:22 #213
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_21343523
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2004 00:04 schreef Monus het volgende:

[..]

Hmmm.... posts schijnen op eens te verdwijnen...
well again...

Aids bereikt Nederland
http://www.vpro.nl/geschi(...)9536+8106725+9417967
Interessante link.

De conclusie van JohnDope vind ik wat subjectief. Zoals ik het zelf lees, hebben diverse medische organisaties veel onderzoek verricht. Pas op het moment dat het vermoeden ontstond dat er veel informatie niet naar buiten werd gebracht, ging de politiek zich er mee bemoeien.
quote:
Kijk maar naar deze docu over de team die het AIDS probleem moest onderzoeken en aanpakken. Let vooral even op wanneer men heeft over wanneer de team de brandhaarden (sauna's, darkrooms) wilde aanpakken en toestemming vroeg aan de politiek.
Ik vraag me wel af wat het team had willen bereiken met sluiting van sauna's en darkrooms. Mensen die wisselende sexuele contacten in hun levensstijl hebben geintegreerd, krijgen die ook wel voor elkaar zonder sauna's en darkrooms.

Uit de tekst blijkt wel dat in de tijd dat het vermoeden bestond dat AIDS een homo-ziekte was, er via homo-organisaties veel voorlichting is gegeven en onderzoek is gedaan. Uiteindelijk bleek echter dat AIDS op zichzelf niets te maken heeft met homoseksualiteit, maar bovenal met wisselende sexuele contacten en besmette bloed-uitwisselingen.
  dinsdag 17 augustus 2004 @ 13:12:07 #214
73259 Monus
¡Viva España, coño!
pi_21345570
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2004 11:41 schreef Alicey het volgende:

[..]

Interessante link.

De conclusie van JohnDope vind ik wat subjectief. Zoals ik het zelf lees, hebben diverse medische organisaties veel onderzoek verricht. Pas op het moment dat het vermoeden ontstond dat er veel informatie niet naar buiten werd gebracht, ging de politiek zich er mee bemoeien.
[..]
Stukje tekst van de docu...

Volksgezondheid of het belang van minderheden, daar komt het op neer, vooral wanneer het aantal ziektegevallen stijgt. Het coördinatieteam werd al eerder bekritiseerd door artsen, zoals bijvoorbeeld Smalhout, maar in 1986 barst de kritiek op de ‘aidsmaffia’ echt los. Men vindt dat het team te ondoorzichtig handelt en problemen teveel binnenskamers oplost. De politiek heeft zich altijd buiten de aidsbestrijding gehouden om zich geen buil te vallen aan een dergelijk gevoelig onderwerp. Maar nu, en niet te vergeten op initiatief van het team, gaat zij zich roeren. De hulp van de staatssecretaris wordt ingeroepen. Eind 1986 vindt een gesprek plaats. Er wordt een Nationale Commissie Aidsbestrijding opgezet in 1987. Pas vanaf dat moment is aids onderdeel van het gezondheidszorgbeleid.

Het was meer dat de politiek zich er wel mee moest bemoeien, inplaats van zich er mee bemoeien.
quote:
Ik vraag me wel af wat het team had willen bereiken met sluiting van sauna's en darkrooms. Mensen die wisselende sexuele contacten in hun levensstijl hebben geintegreerd, krijgen die ook wel voor elkaar zonder sauna's en darkrooms.
Om een besmettelijke ziekte aan te pakken moet men de bron waar de ziekte zich verspeidt aanpakken. Op dat moment waren de darkrooms en sauna's de plekken waar AIDS zich verspeide, aangezien de homos geen beveiligings maatregelen (condooms) voor zich zelf wilde nemen, wilde men die plekken gaan sluiten. Ook om een signaal af tegeven dat bepaalde dingen niet kan.

Of het goed of slecht is valt over te discuseren, maar hoe dan ook de politiek wide geen enkele onpopulaire maatregel nemen wat de homos in een hoekje zou kunnen drukken (prefentieve hechtenis voor homos die HIV hadden, en het verspeide omdat ze het vertikten om veilig sex tehebben was niet mogelijk). Het team moest een gevaarlijke besmettelijke ziekte bestrijden zonder enige gerechtelijke macht. Discriminateie en stigmatisatie was het toverwoord wat elke keer werd gebruikt om geen onpopulaire maatregelen te nemen, terwijl er een heel gevaarlijke ziekte op de loer lag.
quote:
Uit de tekst blijkt wel dat in de tijd dat het vermoeden bestond dat AIDS een homo-ziekte was, er via homo-organisaties veel voorlichting is gegeven en onderzoek is gedaan. Uiteindelijk bleek echter dat AIDS op zichzelf niets te maken heeft met homoseksualiteit, maar bovenal met wisselende sexuele contacten en besmette bloed-uitwisselingen.
Het was ook een homo ziekte, maar inderdaad iedereen kan het krijgen. Mensen die anal sex hebben, hebben alleen meer kans om de ziekte optelopen.

Maar mijn punt was dat de politiek wel heel erg homo-vriendelijk met deze zaak is omgesprongen en vertikte om er iets aan tedoen. En dat is een heel kwadelijke en gevaarlijke zaak.
pi_21346244
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2004 13:12 schreef Monus het volgende:

Maar mijn punt was dat de politiek wel heel erg homo-vriendelijk met deze zaak is omgesprongen en vertikte om er iets aan tedoen. En dat is een heel kwadelijke en gevaarlijke zaak.
Ja zeker weten. En hoe die vent ook die documentaire afsloot.
"En zo moet de conclusie misschien wel zijn dat aids de homo-emancipatie niet belemmerd heeft, maar padoxaal genoeg bevorderd".

Die vent ziet ze vliegen met die zin, die knuffelaars in de politiek die vatte het misschien sportief op, maar de gezonde hollandse burger die was er echt wel geschokt van en die had het daardoor niet zo op homo`s.
Ik ga er met de week in ieder geval negatiever over denken
  dinsdag 17 augustus 2004 @ 14:13:30 #216
73259 Monus
¡Viva España, coño!
pi_21346929
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2004 13:43 schreef JohnDope het volgende:

[..]

Ja zeker weten. En hoe die vent ook die documentaire afsloot.
"En zo moet de conclusie misschien wel zijn dat aids de homo-emancipatie niet belemmerd heeft, maar padoxaal genoeg bevorderd".

Die vent ziet ze vliegen met die zin, die knuffelaars in de politiek die vatte het misschien sportief op, maar de gezonde hollandse burger die was er echt wel geschokt van en die had het daardoor niet zo op homo`s.
Ik ga er met de week in ieder geval negatiever over denken
Ik begin alleen een nare bijsmaak tekrijgen als het woord discriminatie elke keer word gebruikt als je het over homos hebt, een hele nare bijsmaak.

En de houding tegenover homos is inderdaad veranderd in de tijd dat AIDS groot nieuws was, of dat komt door AIDS weet ik niet.
pi_21348612
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2004 14:13 schreef Monus het volgende:

[..]

Ik begin alleen een nare bijsmaak tekrijgen als het woord discriminatie elke keer word gebruikt als je het over homos hebt, een hele nare bijsmaak.
En waarom? Ik zou niet weten hoe je het anders moet noemen? Elke vorm van intolerantie of achterstelling jegens mensen vanwege hun geaardheid is 100% discriminatie.

Ik krijg er nogal een nare bijsmaak van dat de wereld geregeerd wordt door bekrompenheid.
pi_21349189
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2004 11:27 schreef BansheeBoy het volgende:

Check mij essay eens:

Essay: "Opkomst en ondergang van het homo-isme"
Hé, wat leuk. Een open-topic waarin naar je essay verwezen wordt. Laat ik daar nou nog net een onbeantwoorde reactie op hebben liggen. Reageer ze.
quote:
Ik zie geaardheid als een ideologie, daarom noem ik het het homo-isme. Zoals je kunt kiezen om Moslim of christen te zijn kun je kiezen om homo-ist of hetero te zijn, zo denk ik erover. Maar als anderen er anders over denken, ieder zijn mening
Jij ziet het als een ideologie. Je houdt dus ook nog wel rekening met de mogelijkheid dat je het fout hebt? Dat geaardheid dus iets is wat voortkomt uit de genen en geen vrije keuze is.
Ik voelde mij op een dag aangetrokken tot iemand van het andere geslacht. Ik had mij dat op dat moment niet voorgenomen, ik heb er niet voor gekozen en zat er destijds ook niet echt op te wachten. Het kwam en komt alleen over als een soort natuurlijk instinct. Op welk punt in mijn leven had ik volgens jou dan kunnen kiezen homo te worden? Ik ervaarde mijn geaardheid al voordat ik er ook maar ooit eens mee bezig was geweest of erover had nagedacht. Veegt dat de bewering dat het een keuze is niet al volledig van tafel? Of heb jij het echt zo anders ervaren dan mij?
quote:
Homo's zijn vaak mannen en vrouwen van middelbare leeftijd die op een bepaald punt in hun leven hebben besloten en er dus voor hebben gekozen om zich te laten entertainen door "mensen" van hetzelfde nabije geslacht.
Waar is dat op gebasseerd? Wat is je bron? Enig bewijs dat geaardheid een keuze is blijft hier volledig achterwege.
quote:
Veel van deze mannen begonnen hun levensjaren met het spelen met barbies van middelmatige kwaliteit en ander meiden speelgoed, terwijl de vrouwen in kwestie een baan in de bouw ambiëerden.
Dus kinderen die later homo blijken te zijn beginnen hun levensjaren al met het vertonen van gedrag wat je eerder bij het andere geslacht zou verwachten? Zijn zij op die leeftijd al in staat tot het maken van keuze's? Je beweerd zelf dat ze al aanwijzingen van homosexualiteit vertonen voordat ze zich ook nog maar bewust zijn van zaken als geaardheid. Toont dat niet juist aan dat het een genen-kwestie is?
quote:
De mens heeft als natuurlijk instinct te willen overleven, hoe moeilijk de omstandigheden ook zijn. Bij mensen van het homo-isme is dit belangrijke mensenlijke kenmerk op DNA-niveau uitgeschakeld, en wel vanwege de eigen keuze.
Je beweerd dus dat we in staat zijn ons eigen DNA-profiel te controleren en te beinvloeden? Hoe doen we dit? Waar basseer je dit op? De bewering dat het een eigen keuze is wordt wederom volledig uit de lucht gegrepen en wordt wederom totaal niet onderbouwd of bewezen.
quote:
Bovenal is het een afwijking in de hersens, omdat bv. het verheven dierenrijk zulke voorbeelden niet kent en altijd handelt naar de geests der voorplanting.
Feitelijk onjuist. Het dierenrijk kent wel degelijk voorbeelden van homosexualiteit. En als dat al als een afwijking in de hersens aangeduid kan worden is het nog altijd op geen enkele manier uit te leggen hoe welk levend wezen dan ook hier invloed op kan hebben.
quote:
En of die er zijn ! Veel homo's schuwen het niet om hun ideologie op te dringen aan anderen die wel hun volle verstand gebruiken en dus wel begrijpen dat de "Stekker in het stopcontact" hoort.
Geen enkele ervaring mee. Jij bent blijkbaar wel meerdere keren door een homo aangesproken die je probeerde te overtuigen om je te bekeren tot de homosexualiteit. Hoe is dat in die situatie dan precies gegaan? Als dit al waar is zou je dus alle homo's over één kam scheren gezien je op geen enkele manier het bewijs kan hebben dat elke homo zijn/haar geaardheid aan anderen zou willen opdringen. Deze bewering is dus ook alleen gebasseerd op lucht.
quote:
- Overvloed aan goedkope laxeermiddel verkrijgbaar op de markt, omdat homo's denken dat hun bruinwerktaferelen voldoende laxerend zijn en dus afzien van aanschaf van deze producten
- Toename kamikaze-taferelen omdat homo's niet kunnen blijven leven zonder zich schuldig te voelen en dus voor de makkelijkste weg kiezen
- Afname verkoop heren-kleding omdat homo's zich ook thuis voelen in dames-kleding
Over het in het belachelijke brengen gesproken. Als je dit al op één of andere manier als een probleem zou zienn wil ik weleens weten welke schade jij of anderen hieraan ondervinden.\
quote:
- Afname ontwikkeling wereldbevolking
Afname van de ontwikkeling? Hoe en wat? Verklaar eens nader.

Ik zie tevens geen gevaar voor het voortbestaan van de mensheid gezien het lager liggende percentage homosexuelen. Bovendien kan de bevolkingsgroei volgens mij wel een stootje hebben momenteel....

Ok, ik heb de moeite genomen op zo'n beetje elke letter uit je essay te reageren. Enkel de door jou aangedragen oplossing heb ik gelaten voor wat het was gezien een oplossing naar mijn mening niet nodig is wanneer er geen probleem bestaat. Bewijs of ook maar enige beargumentering voor je bewering dat geaardheid een keuze zou zijn blijft echt volledig uit.
  dinsdag 17 augustus 2004 @ 16:57:36 #219
73259 Monus
¡Viva España, coño!
pi_21350822
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2004 15:53 schreef Cruoninga het volgende:

[..]

Hé, wat leuk. Een open-topic waarin naar je essay verwezen wordt. Laat ik daar nou nog net een onbeantwoorde reactie op hebben liggen. Reageer ze.

* knip *
Dit is geen BansheeBoy essay tropic!
pi_21351621
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2004 16:57 schreef Monus het volgende:

[..]

Dit is geen BansheeBoy essay tropic!
De discussie is nagenoeg precies gelijk aan de andere 'homo-topics'. Lijkt me dus aardig rellevant.
pi_21353693
Er is onder homos ook iets paradoxaals aan de hand (puur generaliserend gesproken wat ik uit mijn omgeving zie). Het punt is dat de meeste homos helemaal niet zitten te wachten op integratie/acceptatie, en waarom niet? Omdat veel van hun sociale leven juist in het gay leventje afspeelt, en men heeft een bepaalde angst om mee te doen aan "hetero" activiteiten.
Hierdoor zie je dat er een visieuse circel ontstaat, met steeds meer Gay-Only activiteiten.
Daarentegen, zie je de laatste tijd wel steeds meer dat homos graag gelijke rechten willen hebben, met name op gebied van huwelijk, adoptie, en ouder/voogdijschap.

Op zich ben ik voor laatste, ik vind dat iedereen ten alle tijden gelijke kansen moet hebben, we leven in een semi-seculiere staat, dus waarom zou je als regering met religieuse motieven komen om mensen van bepaalde zaken uit te sluiten?

Aan de andere kant vind ik dat een bepaalde groep homos te veel in het gay wereldje blijft circuleren, om eerlijk te zijn ga ik ook vaak uit naar gay gelegenheden, maar niet zozeer om de gays, maar meer om het feit dat ik er redelijk wat mensen ken. Daarentegen ga ik ook wel vaak naar hetero tenten, maar om nou te gaan roepen dat het geaccepteerd is als je daar een klein kusje geeft! En daar is dan weer een punt voor de gay community, het is lang niet overal veilig om als homo bijvoorbeeld intiem gedrag te vertonen (wat in een vergelijkbare situatie tussen man/vrouw wel was geaccepteerd).

Willen homos en heteros nog enigszins integreren, dan zullen de homos eens uit hun schulpje moeten kruipen, en de heteros accepteren dat je te maken hebt met een bepaalde scene, die je net als bijvoobeeld een rock/gothic/skate/gabber scene niet wegkrijgt.

Just my 2 cents.
  dinsdag 17 augustus 2004 @ 19:13:01 #222
13462 BansheeBoy
Assimilatie = Laxatie = Stront
pi_21353832
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2004 17:29 schreef Cruoninga het volgende:

[..]

De discussie is nagenoeg precies gelijk aan de andere 'homo-topics'. Lijkt me dus aardig rellevant.
Dit is een simpele copy/paste, daar kan ik toch niet op in gaan ?

Misgun niemand zijn profijt, laat elk op hoope bouwe. Ofschoon wie mij ook benijdt, fortuin moet zijn loop behouden.
Bansheeboy: Fok!ker van de week!
[Without heart we would be mere machines]
Bergkamp, Zlatan, Van Persie, Ziyech, Quaresma
  dinsdag 17 augustus 2004 @ 19:14:17 #223
100786 BillLumberg
www.parkeerschijf.com
pi_21353860
Mensen moeten het zelf weten zolang ze ook de zelfde plichten krijgen als hetro koppels naar mijn idee
pi_21353970
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2004 19:14 schreef BillLumberg het volgende:
Mensen moeten het zelf weten zolang ze ook de zelfde plichten krijgen als hetro koppels naar mijn idee
LOL, maak je geen zorgen, homos betalen het meest, en krijgen het minst ervoor terug.
  dinsdag 17 augustus 2004 @ 19:30:11 #225
13462 BansheeBoy
Assimilatie = Laxatie = Stront
pi_21354265
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2004 19:18 schreef raptorix het volgende:

[..]

LOL, maak je geen zorgen, homos betalen het meest, en krijgen het minst ervoor terug.
Waar baseer je deze wederzijdse onzinstelling op ?

Misgun niemand zijn profijt, laat elk op hoope bouwe. Ofschoon wie mij ook benijdt, fortuin moet zijn loop behouden.
Bansheeboy: Fok!ker van de week!
[Without heart we would be mere machines]
Bergkamp, Zlatan, Van Persie, Ziyech, Quaresma
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')