Als je je een beetje inleest over hoe marketing van software werkt dan kom je toch al snel deze begrippen tegen. Deze begrippen geven "methodes" aan die door marketing afdelingen van bedrijven worden gebruikt om er voor te zorgen dat klanten nooit en never bij hun weg kunnen / willen gaan.
Als je deze methodes kent dan snap je ook opeens hoe bedrijven met slechte software toch een grote marktpositie kunnen behalen en vooral behouden.
Vendor lock-in:Een situatie waarin een klant afhankelijk is van een fabrikant voor een product en of dienst. De klant kan in deze situatie niet overstappen naar een andere fabrikant zonder grote kosten. Als de fabrikant succesvol deze methode toepast ontstaat er een monopolie situatie waarbij nieuwkomers op de markt geen enkele kans hebben om klanten te krijgen.
Microsoft is een zeer bekende gebruiker van deze methode. Alle documenten die je met microsoft software maakt worden opgeslagen in "geheime formaten". Zo kun je moeilijk van microsoft af stappen omdat je dan al je documenten kwijt bent. Ze zijn namelijk bijna niet te openen in software van andere fabrikanten.
Verder zorgen de API's van microsoft er ook voor dat software geschreven voor microsoft besturingssystemen bijna niet valt te transporteren naar ander besturingssystemen, zonder dat de software fabrikant de software grotendeels zou moeten herschrijven.
Zie de volgende quote van iemand van microsoft zelf uit een rapport van de Europese Comissie over Microsoft:
quote:
Microsoft general manager for C++ development Aaron Contorer as stating in an internal Microsoft report for senior management::
"The Windows API is so broad, so deep, and so functional that most independant software vendors would be crazy not to use it. And it is so deeply embedded in the source code of many Windows apps that there is a huge switching cost to using a different operating system instead...
"It is this switching cost that has given the customers the patience to stick with Windows through all our mistakes, our buggy drivers, our high TCO [total cost of ownership], our lack of a sexy vision at times, and many other difficulties [...] Customers constantly evaluate other desktop platforms, [but] it would be so much work to move over that they hope we just improve Windows rather than force them to move. In short, without this exclusive franchise called the Windows API, we would have been dead a long time ago."
Niet alleen Microsoft maakt zich schuldig aan deze methode om klanten te binden. Maar ook vele andere software fabrikanten.
Maar ook bijvoorbeeld vliegtuigmaatschappijen met "airmiles" die je natuurlijk alleen bij dezelfde vliegtuigmaatschappij kunt gebruiken.
EEE: Embrace, Extend and Extinguish (Omarm, verbeter en vernietig)In de jaren 80 en 90 werden gratis open standaarden ontwikkeld om "vendor lock in" tegen te gaan. Immers zou iedereen gebruik gaan maken van dezelfde standaarden. Maar hier werd ook al snel iets op gevonden.
Standaarden werden als eerste omarmt, om ze daarna maar weer snel aan te passen met "eigen" code" zodat je weer incompatibel was met iedereen anders. En je klanten effectief aan jou gebonden waren, immers niemand had dezelfde "verbeterde" versie van de standaard als jou bedrijf. En het overstappen naar een andere fabrikant is dus weer heel moeilijk.
Voorbeelden van EEE door microsoft zijn:
* HTML
* JavaScript
* Kerberos
* Microsoft BASIC
* SMB networking
* Active Directory vs. LDAP
* Indirect control of the IBM compatible PC architecture
* Java
De bekendste van bovenstaande en waarbij de meeste mensen zich iets bij voor kunnen stellen is natuurlijk HTML, de opmaaktaal waarin websites worden geschreven. De standaard html is ooit ontwikkeld door W3C als open standaard die iedereen mocht gebruiken. Een aantal producten van fabrikanten waaronder microsoft en netscape konden met deze standaarden overweg. Websites zagen op alle browsers het zelfde uit.
Totdat microsoft met software kwam waarmee "verbeterde" html kon worden gemaakt. Alleen werkte deze verbeterde html natuurlijk alleen optimaal in Internet Explorer. Dit is waarom je nu nog steeds in firefox niet alle internetsites volledig kunt bekijken.
Microsoft is zich natuurlijk van geen enkel kwaad bewust en zegt alleen maar betere functionaliteit aan zijn klanten te willen bieden.
Een verbetering aan openstandaarden zijn de standaarden die met een licentie komen waarbij de fabrikant verplicht word om zijn aanpassingen aan de standaard ook weer vrij te geven zodat iedereen die aangepaste versie weer kan gebruiken.
FUD: Fear, Uncertainty and Doubt (angst, onzekerheid en twijfel)Indien een klant toch erover na zit te denken om over te stappen van je product dan probeer je hem als fabrikant natuurlijk op andere gedachtes te brengen.
Het beste kun je dat doen door bepaalde emoties/gedachtes bij hem aan te wakkeren. Angst, onzekerheid en twijfel.
Microsoft maakt hier ook veel gebruik van door zo vaak mogelijk in de media te verkondigen dat Opensource software slecht is. Microsoft doet er niet moeilijk over om opensource software als kanker, virus achtig, slecht voor de economie en nog meer onjuiste dingen af te schilderen.
Een nog bekender voorbeeld voor het gebruik van FUD zijn de rechtszaken die SCO tegen Jan en alleman aanspande. Men claimde dat linux gebruik maakte van code die door SCO zelfs geschreven was en dus niet zomaar in linux mocht worden gebruikt. Iedreen die van linux gebruik maakte moest maar ff een paar 100 euro per besturingssysteem betalen aan SCO. Ookal had SCO bijna geen bewijzen om hun claims te onderbouwen en was er nog geen uitspraak door een rechter gedaan.
Rechters hebben zich al een paar keer negatief uitgesproken over de claims van SCO, maar toch blijft SCO verdere rechtszaken openen. Om toch maar zoveel mogelijk FUD te verspreiden.
-----------------------------------------------------------------------
Bronnen:
http://en.wikipedia.org/wiki/Vendor_lock-inhttp://en.wikipedia.org/wiki/Embrace%2C_extend_and_extinguishhttp://en.wikipedia.org/wiki/FudZoh, dat was een behoorlijk stukje typen. Ik hoop dat er mensen zijn die dit interessant vinden en of een mening over de onderwerpen hebben.
Kun jij bijvoorbeeld nog voorbeelden geven van deze en soortgelijke methodes? Welke fabrikanten vind je dat het meeste gebruik maken van deze methodes?
Vind je dat het "ethisch" gezien okay is om gebruik te maken van deze methodes?