Dat is jouw goed recht, maar eigenlijk ben ik van mening dat je met inhoudelijke argumenten moet komen, for the sake of discussion...quote:Op donderdag 12 augustus 2004 17:00 schreef F1908 het volgende:
Achja het is maar net hoe je dit interperteert.
Ik vind het iig een beetje kortzichtig omschreven.. !
Met het eerste gedeelte ben ik het wel eens. Toch denk ik wel dat er een universeel goed en slecht bestaat. Maar wel in het heel groot: haat vs liefde... (het probleem begint pas, als mensen zelf alles in een van die twee hokjes te stoppen)quote:Op donderdag 12 augustus 2004 16:57 schreef Alicey het volgende:
Op logische grond kan God al niet goed zijn (Uitgaande dat God werkelijk alles geschapen heeft, en er niets buiten God bestaat). God dient dan zowel goed als kwaad te hebben geschapen, anders zou het inhouden dat het kwaad uit het niets is ontstaan. Zo is God zowel goed als slecht.
Ik denk echter eerder dat God beiden is, en dat alleen mensen zich druk maken om of iets goed of slecht is, zoals de mens alles in verschillende vakjes probeert in te delen en er direct waarde-oordelen aan vastknoopt. allochtoon/autochtoon, man/vrouw, hetero/homo etc.
Goed omschreven.quote:Op donderdag 12 augustus 2004 17:10 schreef Kogando het volgende:
Je vraagt je dus af wat die bomen überhaupt in het paradijs deden. Dit heeft m.i. te maken met het principe 'voldoening'. Je kunt als schepper pas echt voldoening van je schepsels hebben als zij uit vrije wil voor je kiezen. Wannneer je ze geen keus laat heb je weinig of geen voldoening van je werk. Bovendien is het ook eerlijk van God om de mens een keus te geven.
De keus was; 1, ik ben jullie God dus ik bepaal wat goed en kwaad is of 2, jullie eten van de boom en kunnen daarmee zelf 'God' zijn. Mensen die God niet dienen zijn dus hun eigen God omdat ze uiteindelijk alleen verantwoording aan zichzelf afleggen en dus zelf bepalen wat goed of kwaad is.
Maar er was dus geen sprake van vrije wil. Op het moment dat zij de andere keuze maakten was God boos. Terwijl hij er zelf voor had gekozen ze in onwetendheid te laten. Daarnaast vertelt de bijbel ons dat mensen die hun eigen god zijn, er niet best af zullen komen.... de tiran.quote:Op donderdag 12 augustus 2004 17:10 schreef Kogando het volgende:
Je vraagt je dus af wat die bomen überhaupt in het paradijs deden. Dit heeft m.i. te maken met het principe 'voldoening'. Je kunt als schepper pas echt voldoening van je schepsels hebben als zij uit vrije wil voor je kiezen. Wannneer je ze geen keus laat heb je weinig of geen voldoening van je werk. Bovendien is het ook eerlijk van God om de mens een keus te geven.
De keus was; 1, ik ben jullie God dus ik bepaal wat goed en kwaad is of 2, jullie eten van de boom en kunnen daarmee zelf 'God' zijn. Mensen die God niet dienen zijn dus hun eigen God omdat ze uiteindelijk alleen verantwoording aan zichzelf afleggen en dus zelf bepalen wat goed of kwaad is.
quote:Op donderdag 12 augustus 2004 17:00 schreef F1908 het volgende:
psies.quote:Op donderdag 12 augustus 2004 17:10 schreef Kogando het volgende:
Het was wel degelijk vrije wil. Maar boos zo zou ik het niet willen omschrijven.quote:Op donderdag 12 augustus 2004 17:13 schreef djenneke het volgende:
[..]
Maar er was dus geen sprake van vrije wil. Op het moment dat zij de andere keuze maakten was God boos. Terwijl hij er zelf voor had gekozen ze in onwetendheid te laten. Daarnaast vertelt de bijbel ons dat mensen die hun eigen god zijn, er niet best af zullen komen.... de tiran.
Uiteindelijk is God een God van angst en wreedheden, hoe je het ook wendt of keert... Daarnaast kan God onmogelijk het goede en kwade hebben gedefinieert, zonder zelf de veroorzaker van het kwaad te zijn.
Mensen gebruiken God om zin aan het leven te geven. Maar welke zin geeft God er zelf aan?
ja helemaal mee eens , vind de beargumentatie ook niet echt denderendquote:Op donderdag 12 augustus 2004 17:00 schreef F1908 het volgende:
Ga je eerst eens in het geloof verdiepen voordat je dit soort uitspraken gaat geven.quote:Op donderdag 12 augustus 2004 17:23 schreef Slurp het volgende:
De mens is niet alleen maar goed daarom god niet want hij is gemaakt door de mens.
Agree..quote:Op donderdag 12 augustus 2004 17:20 schreef The-Chosen1 het volgende:
[..]
ja helemaal mee eens , vind de beargumentatie ook niet echt denderend
Mensen die het verschil niet kennen tussen goed en kwaad kennen inderdaad een vrije wil, zij kennen echter niet de consequenties!quote:Op donderdag 12 augustus 2004 17:19 schreef F1908 het volgende:
[..]
Het was wel degelijk vrije wil. Maar boos zo zou ik het niet willen omschrijven.
God was teleurgesteld ipv boos.
En de zin die God geeft aan het leven zul je alleen kunnen waarnemen wanneer je in Hem geloofd.
Dan moet je de beredenatie onderuit halen, ipv slechts melden dat deze niet sterk is.quote:Op donderdag 12 augustus 2004 17:26 schreef Kralingen het volgende:
[..]
Agree..
Er zijn een hoop vragen waar simpelweg geen antwoord op is. Iedereen kan wat verzinnen maar niemand weet het zeker. Ik neem aan dat je over de God van de Bijbel praat wanneer je zegt dat deze onmogelijk goed kan zijn. Dat lijkt me een onjuiste redenatie.quote:Op donderdag 12 augustus 2004 17:13 schreef djenneke het volgende:
Maar er was dus geen sprake van vrije wil. Op het moment dat zij de andere keuze maakten was God boos. Terwijl hij er zelf voor had gekozen ze in onwetendheid te laten. Daarnaast vertelt de bijbel ons dat mensen die hun eigen god zijn, er niet best af zullen komen.... de tiran.
Uiteindelijk is God een God van angst en wreedheden, hoe je het ook wendt of keert... Daarnaast kan God onmogelijk het goede en kwade hebben gedefinieert, zonder zelf de veroorzaker van het kwaad te zijn.
Mensen gebruiken God om zin aan het leven te geven. Maar welke zin geeft God er zelf aan?
zelfde als met dit ...... zeg tegen 1 persoon dat er een hond onder de trein is gekomen , als je verhaal bij de 100ste persoon terecht is gekomen , dan word het verhaal .... iemand liet ze hond uit en is toen door een alien die een graancirckel aan maken was , onder de trein geduwt , en alleen de hond heeft het overleeftquote:Op donderdag 12 augustus 2004 17:36 schreef F1908 het volgende:
Even terzijde, je neemt alles veel te letterlijk. Dat is het probleem bij veel ongelovige mensen. Het tot stand komen van de bijbel is voort gekomen uit het door vertellen van verhalen, ervaringen en gebeurtenissen. Onbewust worden er dingen vergeten en/of mooier gemaakt dan dat het daadwerkelijk was. Vertel jij maar aan een persoon een verhaal van tien regels, die vertelt het door en de 20ste persoon verteld het verhaal terug aan jou. Dan blijven de grote lijnen in tact maar de details gaan verloren. Misschien een simplistisch voorbeeld maar zo werkt het ook met de verhalen die destijds zijn rond gegaan. Later is alles opgeschreven. Lees de Bijbel eens met dit in je achterhoofd, dan denk je er misschien heel anders over.
Zoals de bijbel verhaalt over God, is duidelijk dat deze niet goed is. Lees de hele bijbel en je weet het zeker. Goedheid bestaat slechts bij de gratie van kwaad, en vice versa. Zonder het een kan het ander niet bestaan. God is dus de schepper van beide, of bestaat uit beide.quote:Op donderdag 12 augustus 2004 17:35 schreef Kogando het volgende:
[..]
Er zijn een hoop vragen waar simpelweg geen antwoord op is. Iedereen kan wat verzinnen maar niemand weet het zeker. Ik neem aan dat je over de God van de Bijbel praat wanneer je zegt dat deze onmogelijk goed kan zijn. Dat lijkt me een onjuiste redenatie.
Tuurlijk, je kan je afvragen hoe het ooit zo kan zijn dat God almachtig is, dat God liefde is en dat er zoiets als kwaad bestaat. Dat is bijvoorbeeld een hele vervelende vraag waar niemand het antwoord op kan geven.
Omdat je het antwoord op een dergelijke vraag niet weet kan je echter niet klakkeloos concluderen dat God daarom onmogelijk goed kan zijn. God is namelijk ook als mens naar de aarde gegaan en heeft zich zo op een ongelofelijke manier vernederd tegenover zichzelf en zijn schepsels. Hierna is diezelfde God nog verder gegaan door een zich te laten kruisigen om hiervoor de straf van de mens op zich te nemen. Dit heeft God gedaan uit liefde voor zijn schepsels. En m.i. is dat wel degelijk goed te noemen.
Daarbij rijst natuurlijk wel weer de vraag waarom God in al zijn almacht niet gewoon even met zijn vingers kan knippen om zo de straf ongedaan te maken. In plaats van in de gedaante van Jezus zich te laten kruisigen. Weer zo'n vervelende vraag.
Hoe vaker ik over zaken als deze nadenk hoe meer ik ga denken dat God voor zijn schepsels op een bepaalde manier almachtig kan zijn, maar dus niet op Goddelijk niveau. Blijkbaar is God ook gebonden aan bepaalde regels. Maar, nogmaals, dit is zomaar een gedachte waarvan ik niet zeker ben omdat ik het gewoon niet kán weten.
Ik neem de bijbel absoluut niet letterlijk. Mijn grootste bezwaar is juist dat veel mensen dat te veel doen. Wel kun je moeilijk ontkennen dat God uit de bijbel (oude testament) wraakzuchtig en melagomaan is.quote:Op donderdag 12 augustus 2004 17:36 schreef F1908 het volgende:
Even terzijde, je neemt alles veel te letterlijk. Dat is het probleem bij veel ongelovige mensen. Het tot stand komen van de bijbel is voort gekomen uit het door vertellen van verhalen, ervaringen en gebeurtenissen. Onbewust worden er dingen vergeten en/of mooier gemaakt dan dat het daadwerkelijk was. Vertel jij maar aan een persoon een verhaal van tien regels, die vertelt het door en de 20ste persoon verteld het verhaal terug aan jou. Dan blijven de grote lijnen in tact maar de details gaan verloren. Misschien een simplistisch voorbeeld maar zo werkt het ook met de verhalen die destijds zijn rond gegaan. Later is alles opgeschreven. Lees de Bijbel eens met dit in je achterhoofd, dan denk je er misschien heel anders over.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |