veel is ook vaak doorverteld voordat het ooit is (her)opgeschreven ?quote:Op donderdag 12 augustus 2004 04:44 schreef BaajGuardian het volgende:
niet ales is verzonnen.
slechts misplaatst.
Hoe moeten we ze volgens jou interpreteren?quote:Op donderdag 12 augustus 2004 07:47 schreef djenneke het volgende:
Deze stukken zijn wel erg uit hun verband gerukt!
Mischien zijn ze uit hun verband gerukt... Maar de bijbel staat vol met de wreedheden van God. Als ik kijk naar de Skeptics annotated bible dan zie ik niet in wat er nog "goed" is aan de god die door de Christenen, Joden en Moslims aanbeden wordt. In alle boeken (Oude testament, Nieuwe testament, Quran en zelfs het Boek der Mormonen) staan legio verhalen over hoe wreed God/Allah/Whomever is......quote:Op donderdag 12 augustus 2004 07:47 schreef djenneke het volgende:
Deze stukken zijn wel erg uit hun verband gerukt!
Absurde redenaties, vertel!quote:Op donderdag 12 augustus 2004 08:57 schreef Alicey het volgende:
Was het ook niet de sumerische religie waar JHWH in voorkwam als een god die uit wraak voor een afwijzing van een godin de wereld schiep, of was die een andere religie?
Verder zijn het vooral de bijbel en koran die willen laten geloven dat er een absoluut goed en slecht is, en dat god/jhwh/allah weten wat dat is. Wat mijzelf vooral opvalt is dat JHWH net een mens is. JHWH kent ook alle emoties, en probeert net als een mens al diens handelen ten alle tijden te rechtvaardigen, soms met absurde redenaties.
Voorbeeldje : Exodus 7. God wil zo snel mogelijk zijn volk weghebben, maar gaat het hart van Farao verharden, zodat God een vrijbrief krijgt om het hele land te slaan met plagen.quote:Op donderdag 12 augustus 2004 09:02 schreef Henk-Jan het volgende:
[..]
Absurde redenaties, vertel!
Jij vindt het normaal dat god zelf zorgt dat iemand niet wil luisteren, en diegene vervolgens straft voor iets wat god zelf heeft aangericht?quote:Op donderdag 12 augustus 2004 09:14 schreef Henk-Jan het volgende:
Inderdaad. God zegt, dat hij het hart van Farao zal verharden. Waarom? Om hen te laten zien, dat hij de HERE is. Farao stond op tegenover God (wilde niet luisteren), en daarom liet God hem zien, wie de machtigste was.
Is dat nu zo raar?
Je moet advocaat worden.quote:Op donderdag 12 augustus 2004 09:21 schreef Henk-Jan het volgende:
Nee, als je goed leest: Farao wilde eerst niet luisteren (eerste gedeelte, zelfs na de eerste paar plagen: 'En de HERE zeide tot Mozes: Het hart van Farao is onvermurwbaar, hij weigert het volk te laten gaan.' Ex. 7:14.
En vers 22, het meest flagrant: ' Maar de Egyptische geleerden deden door hun toverkunsten hetzelfde, zodat het hart van Farao verhardde en hij naar hen niet luisterde'
Dus, let wel: het hart van Farao verhardde (en wel in hoofdstuk 7 vers 22). Dit komt nog een aantal keren voor.
Pas in hoofdstuk 9 lezen we voor het eerst: HERE verhardde het hart van Farao.
Dus: Farao weigerde te luisteren naar God. En toen zei God: dan verhard ik ook jouw hart, dan zul je het weten (nl. dat ik de machtigste ben).
Nouja, er verandert weinig aan.. Het blijft zo dat God een gemeen spelletje speelt met hem, vooral om zichzelf in de spotlight te zetten..quote:Op donderdag 12 augustus 2004 09:28 schreef Henk-Jan het volgende:
Hahaha
Toen je net met dat voorbeeld kwam aandragen, dacht ik: 'shit'
Maar goed, even goed lezen en je komt weer een stukje verder (pfeeew)
Heb je me gemist?quote:Long time no see, Alicey!!
Mag graag fundamenteel (en fundamentalistischquote:Op donderdag 12 augustus 2004 09:34 schreef Alicey het volgende:
[..]
Nouja, er verandert weinig aan.. Het blijft zo dat God een gemeen spelletje speelt met hem, vooral om zichzelf in de spotlight te zetten..
[..]
[quote]
Gemeen... dat zijn mijn woorden niet. Bovendien was er ook nog iemand anders, die zichzelf in de spotlight wilde zetten (Farao) en die daarvoor geen machtsmiddelen schuwde.
Heb je me gemist?
er zyn idd veel wreedheden die toegewezen kunnen worden aan deze god.quote:Op donderdag 12 augustus 2004 04:44 schreef BaajGuardian het volgende:
ik begrijp dat dit mensen verkeerd kan overkomen ,
dit heeft A : wel met satanisme te maken , maar B : niet zoals men het kent
sumerische goden personen komen overeen met demonen namen
satan zelf , (enki) en zijn broer beelzebub (enlil) komen er net zo goed in voor.
maar daarin worden ze niet als slijmeriche gehoornde duivels afgebeeld maar als schone blonde wijze goden.
daarintegen word Yehovah afgebeeld als een medogeloze here die alleen heerst en men straft met plagen en een 2e dood. , Yehovah dode daarbij ook alle egyptische goden
(laat dat nu net de demonen betreffen)
dit is een interresante site waar je veel informatie over dit onderwerp kunt vinden :
http://www.angelfire.com/empire/serpentis666/HOME.html
hou jezelf niet tegen met vooroordelen , ook niet de layout , het is de moeite waard. echt.
ik geef een voorbeeld.
"And for this, god shall send them strong delusion, that they should believe a lie: That they all might be damned" 2 Thessalonians 2:11-12
en
Deuteronomy 12:27
And thou shalt offer thy burnt offerings, the flesh and the blood, upon the altar of the LORD thy God: and the blood of thy sacrifices shall be poured out upon the altar of the LORD thy God, and thou shalt eat the flesh.
dit is dus van Yehovah.
ik krijg hier het idee , dat het wel heel erg verdraaid is , de geschiedenis.
p.s. voor de atheisten (ik ben zelf in essentie ook een) dit heeft dus niet al te veel met het geloof zelf te maken , maar juist met de harde realiteit , van de oude oude geschiedenis.
plaats het dan ook in dat rijtje.
niet ales is verzonnen.
slechts misplaatst.
Ja, zie Genesis 22:quote:Op donderdag 12 augustus 2004 10:17 schreef Revlation het volgende:
was het niet abraham die zijn zoon isaak moest offeren.
dit werd dan wel voorkomen door een engel. die zei dat god zijn geloof op de proef stelde.
boeddhist ?quote:Op donderdag 12 augustus 2004 08:18 schreef Megumi het volgende:
God of de duivel. Als ze zouden bestaan zijn het allebei grote klootzakken.
Leuk, alleen staat er in de Bijbel over de vrouw van Abraham, dat ze niet meer ongesteld werd.quote:Op donderdag 12 augustus 2004 10:30 schreef Revlation het volgende:
Mooie beloning. ik heb een kind en die moet ik doden maar omdat ik em doden wil mag ik hem houden .
mooie logica.
tegenwoordig zou je met kunstmatige insiminatie een honderd jarige vrouw ook zwanger kunnen maken.
en ik ga er zowieso vanuit dat de mensen vroeger ouder werden en dat er een veel geavanceerde technology aanwezig was dan we nu hebben.
jezus was ook een k.i. kind
ja ik ben dan geen doctor maar moet dat danquote:Op donderdag 12 augustus 2004 10:32 schreef Henk-Jan het volgende:
[..]
Leuk, alleen staat er in de Bijbel over de vrouw van Abraham, dat ze niet meer ongesteld werd.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |