abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_21186416
quote:
Phevos en Athena zijn de officiële mascottes van Athene 2004. Broer en zus zijn genoemd naar een beroemde broer en zus uit de Griekse mythologie. Phevos was de god van licht en muziek, beter bekend onder de naam Apollo. Athena was de godin van de wijsheid, aan wie de stad Athene haar naam ontleent.

Athena en Phevos vertegenwoordigen Griekenland en de Olympische waarden samenwerking, fair play, vriendschap en gelijkheid. Bovendien vertegenwoordigen ze de vier kernwaarden van Athene 2004: erfgoed, deelname, viering en menselijke schaal.

Oude griekse poppen
De twee mascottes zien er modern uit, maar hun uiterlijk is gebaseerd op dat van oude griekse poppen, zogenaamde daidala's. Deze klokvormige poppen werden gemaakt van terracotta. Hun beweegbare benen waren verbonden met een door een tuniek bedekt lichaam van draad. Daidala's zijn nog te zien in musea in Athene (Grieks Archeologisch Museum), Parijs (Louvre), Berlijn (Pergamon) en Boston.

Ontwerp
De mascottes zijn ontworpen door het bureau Paragraph Design Ltd. Zij wonnen de internationale mascottewedstrijd voor kunstenaars en ontwerpers, die op februari 2001 begon. De wedstrijd leverde 196 ontwerpen op. In oktober 2001 werd de winnaar bekend en op 4 april 2002 werden Athena en Phevos officieel aan de wereld gepresenteerd.
In het begin waren de Grieken er niet zo blij mee, want tja, echte beauty's zijn het niet. Maar toen het historisch besef doordrong werden ze toch in de armen gesloten.

Ik vind ze wel apart.
While we're living, the dreams we have as children fade away
AFC Ajax | Borussia Mönchengladbach] | Kansas City Chiefs | Alabama Crimson Tide
pi_21188301
Cute
pi_21194810
Ze zijn apart ja, vind hun achterliggende gedachte wel erg bijzonder! Leuk gedaan
  Trouwste user 2022 dinsdag 10 augustus 2004 @ 23:26:33 #4
7889 tong80
Spleenheup
pi_21194960
Rare dingen.


Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_21210326
Ik heb Phčvos in m'n auto hangen, vind het een grappig poppetje.
  zaterdag 21 augustus 2004 @ 20:29:12 #6
30919 mitt
Michael Corleone
pi_21451290
Ik zag ze zelfs schermen
Op dinsdag 9 september 2003 13:57 schreef Dr.Daggla het volgende:
[13:57:43] <@Daggla> ik weet ei'k ook niet wie corleone is.. Uit ER ofzo?
pi_21451379
Ik zag ze ergens bij een basisschool ofzo in Griekenland.

Die kids gingen helemaal uit hun plaat.
While we're living, the dreams we have as children fade away
AFC Ajax | Borussia Mönchengladbach] | Kansas City Chiefs | Alabama Crimson Tide
pi_21504792
Gisteren bij het gewichtheffen
While we're living, the dreams we have as children fade away
AFC Ajax | Borussia Mönchengladbach] | Kansas City Chiefs | Alabama Crimson Tide
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')