abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 9 augustus 2004 @ 09:18:08 #1
65084 Groverd
Wat nou grote bek?
pi_21147966
Okay, ik zal proberen uit te leggen wat ik bedoel. Ik wil een sterrenhemel gaan maken dat bestaat uit een plank met gaatjes er in waarbij achter de plank lichtjes willekeurig aan en uit gaan. Zoiets zie je soms in een bios. Ik ben erg benieuwd wat ik hiervoor nodig heb en vooral wat voor'n lampjes...
blablabla... (niets meer, niets minder)
pi_21148296
Met kerst kan je vaak kleine lampjes kopen met een regelaar eraan die je op veerschillende standen kan zetten. Een ervan is langzaam aan en uit. Ik weet geen merknaam oid, maar het zijn hele kleine lampjes. Dan is het een kwestie van gaten boren en al die lampjes in zo'n gaatje lijmen.

Je kan ook met glasvezelstrengen werken en daarvan de uiteinden door de gaatjes steken en het andere uiteinde achter een lamp zetten. (heel simpel gezegd, maar dit is ook zonder gloeieffect)
Ik zou gaan voor optie 1.
TA! RA! NIS!
pi_21148615
quote:
Op maandag 9 augustus 2004 09:18 schreef Groverd het volgende:
Okay, ik zal proberen uit te leggen wat ik bedoel. Ik wil een sterrenhemel gaan maken dat bestaat uit een plank met gaatjes er in waarbij achter de plank lichtjes willekeurig aan en uit gaan. Zoiets zie je soms in een bios. Ik ben erg benieuwd wat ik hiervoor nodig heb en vooral wat voor'n lampjes...
en ga je het dan op je kamer aan het plafond bevestigen?

En ja inderdaad zou je het kunnen proberen met van die kerstlampjes
pi_21148765
Conrad heeft zo'n glasvezel bundel die je in een muur/plank kunt monteren waarbij de "lichtjes" twinkelen zoals een echte sterren hemel. Niet goedkoop maar ziet er wel leuk uit omdat je in tegenstelling tot kleine kerstlampjes alleen maar lichtpuntjes ziet.
  maandag 9 augustus 2004 @ 10:37:06 #5
65084 Groverd
Wat nou grote bek?
pi_21149099
Die met de kerstlampjes lijkt me inderdaad een goed idee. Glasfiber lijkt me ook wel mooi om mee aan de slag te gaan. Maar dan moet ik me wel bedenken dat ik dan naast de benodige lamp een soort van draaischijf nodig heb die er dan voor zorgt dat maar een deel van 'de sterren' (de glasfiber draadjes) beschenen wordt. Daarnaast mogen de draadjes ook nie een te scherpe hoek maken inv met de grenshoek.
  maandag 9 augustus 2004 @ 10:38:11 #6
30924 modestus
forward hoort wat...
pi_21149125
ik heb dat ook een keer gezien bij iemand: kerstlampjes in een gipsplaat... dat is wellicht wat makkelijker te bewerken gipsplaat ipv een plaat hout
Na die skitter sterrenag verskyn die helder son, met al sy kleur en prag laat die dag maar kom.
  maandag 9 augustus 2004 @ 10:38:43 #7
65084 Groverd
Wat nou grote bek?
pi_21149132
quote:
Op maandag 9 augustus 2004 10:12 schreef pilske01 het volgende:

[..]

en ga je het dan op je kamer aan het plafond bevestigen?

En ja inderdaad zou je het kunnen proberen met van die kerstlampjes
ja, ik wil het dan aan m'n plafond hangen of aan één van mijn muren.
  maandag 9 augustus 2004 @ 10:41:45 #8
65084 Groverd
Wat nou grote bek?
pi_21149188
quote:
Op maandag 9 augustus 2004 09:48 schreef Herne_the_Hunter het volgende:
Met kerst kan je vaak kleine lampjes kopen met een regelaar eraan die je op veerschillende standen kan zetten. Een ervan is langzaam aan en uit. Ik weet geen merknaam oid, maar het zijn hele kleine lampjes. Dan is het een kwestie van gaten boren en al die lampjes in zo'n gaatje lijmen.

Je kan ook met glasvezelstrengen werken en daarvan de uiteinden door de gaatjes steken en het andere uiteinde achter een lamp zetten. (heel simpel gezegd, maar dit is ook zonder gloeieffect)
Ik zou gaan voor optie 1.
denk je dat het hierbij dan ook echt nodig is om de kerstlampjes in een gat te lijmen? Kan ik ook niet gewoon dat soort kerstlampjes aan mijn plafond hangen en er an een plank onder maken met allemaal gaatjes erin?
pi_21149193
Wat je ook kunt doen..

inderdaad een plafond met gaatjes, maar dan ipv die kerstlampjes een lichtslang over je plafond leggen..

werkt perfect!!
a marathon- At 18 mile you wonder why you do this, at 26,2 it all becomes perfectly clear!
  maandag 9 augustus 2004 @ 10:45:34 #10
65084 Groverd
Wat nou grote bek?
pi_21149264
is zo'n lichtslang wel sterk genoeg, geeft het wel genoeg licht?
  maandag 9 augustus 2004 @ 18:54:53 #11
65084 Groverd
Wat nou grote bek?
pi_21160568
en zou iemand weten waar je van dat glasvezeldraad kan halen?
pi_21161247
je zou ook je dak er uit kunnen zagen.
pi_21161525
quote:
Op maandag 9 augustus 2004 19:26 schreef pimpin het volgende:
je zou ook je dak er uit kunnen zagen.
pi_21182165
ik heb ook wel eens zoiets gemaakt voor op de kamer van mijn dochter.
ik had toen een MDF plaat in de vorm van een wolk gezaagd en daar 100 gaatjes in geboord waar dan die (kleine) kerstlamjes precies in pasten. maar dan wel zo dat het puntje van dat lampje niet verder dan een milimeter of 3 onderuit die plaat stak waardoor je vanzelf dat glinster effect krijgt
omdat je niet alle lampjes tegelijk ziet branden. dus als je heen en weer loopt zie je eigenlijk al die lampjes twinkelen. had wel een geinig effect.
(staat intussen in de schuur vanwege verhuizing)

Nota Bene: eventuele vragen over een LICHTGEVENDE WOLK kan ik niet beantwoorden.
je hebt het recht om te zwijgen, alles wat je zegt kan en zal niet gebruikt worden.
  dinsdag 10 augustus 2004 @ 18:16:45 #15
65084 Groverd
Wat nou grote bek?
pi_21186789
mmmh... ik ben nu aan het kijken of glasvezel goed zal werken. Ik kan bij conrad.nl 30 meter kabel kopen voor 20¤. Maarja, dan weet ik nog steeds niet of het echt werkt. en die kabel is dan minder dan een milimeter dik.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')