abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_21143086
Ik studeer dus kunstgeschiedenis, en een paar weken geleden had ik een tentamen Moderne Kunst. Ik zat te studeren in de UB, en was aangekomen bij onderstaand schilderij van Max Beckman:

In eerste instantie was ik niet zo kapot van het schilderij. Het is niet echt de stijl waar ik van houd, te donkere kleuren en te hoekig en ook een beetje onoverzichtelijk.
Daarna las ik het verhaal bij het schilderij. Drie mannen zijn het huis van een familie binnengedrongen. De vastgebonden vrouw is hoogstwaarschijnlijk verkracht, en de man wordt opgehangen, en zijn armen dusdanig vervormd. En het kind kijkt angstig, weet niet precies wat haar overkomt. Toen werd ik dusdanig emotioneel, dat ik wel enkele tranen liet daar in de UB.

Nu vraag ik me af, is dit meer mensen overkomen? Erg emotioneel worden bij een kunstwerk? Welk kunstwerk en waarom?
pi_21143169
Een vriendin van mij heeft onlangs wat van haar werk getoond. Er zaten schilderijen bij die mij heel erg raakten.

Natuurlijk kan kunst je raken. Kunst in welke vorm dan ook.

Heel interessant onderwerp trouwens!!!
#geen
  Trouwste user 2022 zondag 8 augustus 2004 @ 23:31:22 #3
7889 tong80
Spleenheup
pi_21143234
Je huilde dus eigenlijk niet voor de schoonheid maar om het verhaal dat er achter zit.

Zag ooit een reportage over de acteur Gene Wilder. Hij werd gefilmd terwijl ie in het van Gogh museum was, die moest huilen vanwegen de voor hem overweldige schoonheid van een destijd miskend genie. Ook de schoonheid beroerde hem. Maar het feit dat ie nooit van z'n succes heeft kunnen genieten terwijl ie de mooiste schilderijen maakten ooit geschilderd ontroerde hem.

Ik denk dus dat het feit dat je de geschiedenis van een schilderij of kunstenaar kent je ontroert, niet zo zeer de schoonheid van een schilderij an sich.

Ik kan geėmotioneerd worden door een schilderij. Maar huilen is wel erg diep.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_21143396
Ja, Tong80, je hebt gelijk, het is inderdaad het verhaal erachter. En dat vind ik echt fascinerend, dat een schilderij nooit 'zomaar' een schilderij is...

Nu ben ik denk ik sowieso een beetje overgevoelig denk ik, enkele maanden geleden toen ik in Parijs was, liep ik het metrostation bij de Arc de Triomphe uit. Ik werd meteen overweldigd door dat fantatische 'gebouw', dat ik ook enkele, zachte, tranen liet...
pi_21145130
quote:
Op zondag 8 augustus 2004 23:37 schreef nO_On het volgende:
Ja, Tong80, je hebt gelijk, het is inderdaad het verhaal erachter. En dat vind ik echt fascinerend, dat een schilderij nooit 'zomaar' een schilderij is...
Aansprekelijkheid heeft t.a.t. met eigen gevoel te maken. Kunst is uiten en bereiken.
pi_21145187
quote:
Op maandag 9 augustus 2004 00:59 schreef thumb-bolt-on het volgende:

[..]

Aansprekelijkheid heeft t.a.t. met eigen gevoel te maken. Kunst is uiten en bereiken.
Ik begrijp niet helemaal wat je hiermee wilt zeggen?
Of dacht jij dat wij allen dachten dat kunst met ratio te maken had en jij die grote wijsgeer was die ons even kwam vertellen dat dat niet zo was?
(Excuses, heb beetje een onaardige, sarcastische bui)
pi_21145230
quote:
Op maandag 9 augustus 2004 01:03 schreef nO_On het volgende:

[..]

Ik begrijp niet helemaal wat je hiermee wilt zeggen?
Of dacht jij dat wij allen dachten dat kunst met ratio te maken had en jij die grote wijsgeer was die ons even kwam vertellen dat dat niet zo was?
(Excuses, heb beetje een onaardige, sarcastische bui)
Je laatste zin lijkt me van toepassing, hetgeen je ervoor schrijft is namelijk niet van toepassing en beschouw ik als ongeschreven.

Welterusten.
  maandag 9 augustus 2004 @ 01:10:30 #8
70256 Baklap
it's true,I ate your flag
pi_21145348
Waarom kijkt die vrouw niet naar haar eigen man die opgehangen wordt? Lijkt me sterk dat je dan voor je uit zit te staren. Verders kan kunst mooi zijjn, maar emotioneel word ik er niet van. Zeker niet van die te grappig getekende ventjes hierboven.
Look who's here everyone! It's Zoidberg, the lovable tramp!
  Trouwste user 2022 maandag 9 augustus 2004 @ 01:29:15 #9
7889 tong80
Spleenheup
pi_21145684
quote:
Op maandag 9 augustus 2004 01:05 schreef thumb-bolt-on het volgende:

[..]

Je laatste zin lijkt me van toepassing, hetgeen je ervoor schrijft is namelijk niet van toepassing en beschouw ik als ongeschreven.

Welterusten.
Stoer hoor.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_21145711
quote:
Op maandag 9 augustus 2004 01:29 schreef tong80 het volgende:

[..]

Stoer hoor.

Wat wil je precies?
  Trouwste user 2022 maandag 9 augustus 2004 @ 01:32:24 #11
7889 tong80
Spleenheup
pi_21145739
quote:
Op maandag 9 augustus 2004 01:30 schreef thumb-bolt-on het volgende:

[..]

Wat wil je precies?
Ik dacht dat je weltrusten zei ?

pi_21145762
quote:
Op maandag 9 augustus 2004 01:32 schreef tong80 het volgende:

[..]

Ik dacht dat je weltrusten zei ?

Jij voelt je geroepen te reageren en ik stel je een eenvoudige vraag.
  Trouwste user 2022 maandag 9 augustus 2004 @ 01:36:51 #13
7889 tong80
Spleenheup
pi_21145802
quote:
Op maandag 9 augustus 2004 01:34 schreef thumb-bolt-on het volgende:

[..]

Jij voelt je geroepen te reageren en ik stel je een eenvoudige vraag.
Je deed uit de hoogte en erg cynisch vandaar.

pi_21145916
quote:
Op maandag 9 augustus 2004 01:36 schreef tong80 het volgende:

[..]

Je deed uit de hoogte en erg cynisch vandaar.

Grappig zo'n conclusie, terwijl ik slechts zei hoe ik iets zie en voel en momenteel erg kwetsbaar ben. Erg knap deze strekking uit een post waar het niet uit op te maken valt behalve door meelopen en ook maar even iets nietszeggends te posten. Wat wil je nou eigenlijk, je zit heel erg verkeerd namelijk.
pi_21146044
quote:
Op maandag 9 augustus 2004 01:41 schreef thumb-bolt-on het volgende:

[..]

Grappig zo'n conclusie, terwijl ik slechts zei hoe ik iets zie en voel en momenteel erg kwetsbaar ben. Erg knap deze strekking uit een post waar het niet uit op te maken valt behalve door meelopen en ook maar even iets nietszeggends te posten. Wat wil je nou eigenlijk, je zit heel erg verkeerd namelijk.
Ik zag nergens in de betreffende post iets staan in de trant van "ik vind" of "ik zie het zo". Over nietszeggende posts gesproken by the way... En hoe je je voelt is ook niet af te lezen he! Of moeten we allemaal helderziend zijn in jou richting?
pi_21146159
quote:
Op maandag 9 augustus 2004 01:48 schreef nO_On het volgende:

[..]

Ik zag nergens in de betreffende post iets staan in de trant van "ik vind" of "ik zie het zo". Over nietszeggende posts gesproken by the way... En hoe je je voelt is ook niet af te lezen he! Of moeten we allemaal helderziend zijn in jou richting?
Jij en Tong vallen mij aan en niet andersom. Jij had geen helderziendheid nodig om mijn bedoelingen te veroordelen. In wat ik postte is zoals je zegt niets af te lezen maar kennelijk voldoende voor jullie om me aan te vallen. Hierna geef ik iets bloot van mijzelf en jij vind dat reden om me ook hierop nog even aan te vallen. Dit is erg fout hoor. Ik begrijp dat niet erg.
pi_21146245
Ik vind het gewoon een ontzettend domme opmerking. Ondanks dat ik mijn reacte erom gevraagd heb, begrijp ik nog steeds niet wat je ermee wilde zeggen!
pi_21146269
edit 2x
pi_21146286
Ik heb het zelf teruggelezen en denk dat exuses op zijn plaats zijn.
Het maakt me niet uit verder en zal niet meer reageren in jouw topics.

Welterusten.

ps. ik vind het dom wanneer je iets tot negatief dom veroordeeld terwijl je tegelijkertijd zegt niet te weten wat ik ermee bedoelde. Verschil in niveau van denken.
pi_21146307
quote:
Op maandag 9 augustus 2004 02:05 schreef thumb-bolt-on het volgende:

[..]

Ik heb het zelf teruggelezen en denk dat exuses op zijn plaats zijn.
Het maakt me niet uit verder en zal niet meer reageren in jouw topics.

Welterusten.
Ga maar lekker slapies doen ja, het is ook allemaal wel moeilijk voor je, he meid!
pi_21146354
quote:
Op maandag 9 augustus 2004 02:07 schreef thumb-bolt-on het volgende:

ps. ik vind het dom wanneer je iets tot negatief dom veroordeeld terwijl je tegelijkertijd zegt niet te weten wat ik ermee bedoelde. Verschil in niveau van denken.
Ik vind het een domme opmerking, omdat iedereen die zich ook maar enigzins bezig houdt met kunst weet dat bij kunst ALLES om gevoel draait. Daarom begrijp ik niet (en vind ik het dus dom) dat jij dat in Literatureluurs loopt te verkondigen, en al helemaal in een topic waar het JUIST om gevoel draait! Als het nou in DIG stond, kon ik het nog wel begrijpen ja.
Maar misschien wilde je heel iets anders zeggen met die opmerking, wat ik al enkele malen gevraagd heb, en dat is mij dus niet geheel duidelijk, en zelf verduidelijk je het ook niet!
  maandag 9 augustus 2004 @ 02:12:53 #22
99738 Geertsema
Voor Eigen Erf
pi_21146357

Zwart Vierkant.

Dit noemen ze ook kunst. Om te huilen, weliswaar...
To the point.
Ik word nog immer geraakt door de Nachtwacht.
pi_21146414
quote:
Op maandag 9 augustus 2004 02:12 schreef Geertsema het volgende:

Ik word nog immer geraakt door de Nachtwacht.
Dit heb ik net zo. Het is heel knap geschilderd maar het raakt me niet.
pi_21146460
quote:
Op maandag 9 augustus 2004 02:17 schreef thumb-bolt-on het volgende:

[..]

Dit heb ik net zo. Het is heel knap geschilderd maar het raakt me niet.
Nou heb ik (nog) niks persoonlijks tegen je...maar ook dit begrijp ik niet. Geertsema zegt juist dat hij er WEL door geraakt wordt, en jij zegt dat je dat net zo hebt en vervolgens zeg je dat het je NIET raakt!
Ik hoop dat dit een typfout is, want dit begrijp ik wederom niet...
  maandag 9 augustus 2004 @ 02:25:58 #25
99738 Geertsema
Voor Eigen Erf
pi_21146529
Tja, dat heb ik wel meer met Rembrandt. Ik was laatst in Edinburgh en daar pikte ik gelijk Rembrandt eruit.
Als je het Rijksmuseum binnenkomt, dan zie je uit de verte dat meisje oplichten. Prachtig is dat. Dat beroert me in het bijzonder.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')