Tegen de kleine clubjes misschien, maar wat Trabelsi heeft laten zien in de belangrijkere wedstrijden als rechtsback ontstijgt het niveau van de Jong tot-de-macht-drie. De Jong valt gewoon stevig door de mand als hij een moeilijke tegenstander (ik noem een Valeron tegen Celta-uit) heeft, dan komt 'ie z'n verdedigende taken niet na. Ik zie hetzelfde nu gebeuren op de centrale positie. Het is toch niet normaal dat een centrale verdediger helemaal naar voren komt rushen, dan bij het strafschopgebied omdraait en een tikke terug op van der Vaart (of wie er ook stond) geeft? Dat een Blind het in zijn topjaren een keer deed, ok, maar dit is de Jong z'n derde wedstrijd geloof ik op die positie (tenminste, als "oplossing voor blessures" zal 'ie er wel een paar keer vaker hebben gespeeld).quote:Op maandag 9 augustus 2004 10:47 schreef Haspel33 het volgende:
Geen fan van de Jong als verdediger? De Jong op rechtsback heeft Trabelsi doen vergeten, die heeft een topjaar achter de rug.
De Jong is geen inschuivende verdediger, het is een terugschuivende middenvelder. Misschien klink ik dan wat te verwarrend, maar ik vind De Jong te riskant om een vitale centrale verdedigende rol te geven. Ik zie De Jong als perfecte opvolger voor Galasek. Fysiek sterk, niet groot, best snel, goed oog voor verdedigende acties maar ook aanvallend kan 'ie regelmatig meekomen. Een nieuwe Rijkaard vind ik overdreven. Ik ben onder de indruk van de kwaliteiten van de Jong, maar niet als verdediger, of eventueel als rechtsback bij wedstrijden waar dat hij dat kan. Hij kan uiteraard leren zich beter aan zijn verdedigende taken te houden, dat is waar. Kan ik niks tegen in brengen. Maar dan moet 'ie niet keer op keer dezelfde fouten maken. De hele linkerkant lag gisteren open, mede te wijten aan De Jong.quote:SQD is geen inschuivende verdediger. Ajax speelde afgelopen jaar juist on-Ajax omdat Heitinga niet kon doorschuiven als extra man op het middenveld. SQD kon niet alleen gelaten worden omdat die te traag en zenuwachtig was voor de 1 tegen 1. Laat staan dat ie zelf doorschuift. Hij maakt niet voldoende progressie op dat terrein, je kan zien dat ie met zijn 25 jaar eigenlijk te laat bij Ajax gaat voetballen om nog de automatismen die achterin ndoig zijn erin te slijpen. De Jong heeft hem gewoon voorbij gestreefd in die rol, die is enorm vooruit gegaan en daar zit nog flink rek in, gaat uitgroeien tot de nieuwe Rijkaard. Punt.
Je zegt net dat Escude niet kan inschuiven. Als 'ie niet inschuift, hoeft 'ie ook niet terug te rennen, en dus kan 'ie ook niet te langzaam zijn. Hij is ook niet langzaam als in "Frank de Boer" langzaam, meer in de vorm van "Owen loopt gewoon te snel" langzaam. Bovendien zie jij dat Maxwell er kort voor speelt, die dus mede linksachter nog wat werk kan verrichten, maar juist als inschuivende speler kan werken. Maxwell trekt namelijk aanvallend naar binnen (in tegenstelling tot bijvoorbeeld een Trabelsi), waar dan ook wel genoeg ruimte voor zal zijn omdat Sneijder intelligent genoeg is om niet in de weg te lopen, en wegens het "gebrek aan" echte buitenspeler is er genoeg ruimte die door Maxwell opgevuld kan worden.quote:Escude op linksback is natuurlijk vragen om problemen. Veel te traag daarvoor, dat zag je al op het AT. En dat 4-4-2 doen ze maar fijn in Eindhoven, in de Arena wordt met echte vleugels gespeeld. Punt.
Flauwekul. De Jong heeft zich volwaardig gemanifesteerd als identieke waarde omdat ie net zoals Trabelsi aanvallend heel veel heeft kunnen brengen als opkomende back.quote:Op maandag 9 augustus 2004 10:57 schreef VoreG het volgende:
[..]
Trabelsi is een veel betere verdediger dan de Jong. Je bent hem vergeten door al dat gezeur rond Trabelsi.
Nee, daar moeten we niet vanaf stappen nee.quote:We moeten gewoon een keer afstappen van dat eeuwige gedoe "Wij zijn Ajax en wij spelen zo en niet anders".
Het zinnetje "Sonck op 10" (eigenlijk die hele actie) spreekt boekdelen op het gebrek aan beslissingen wat Koeman kan maken. Hij ziet ook wel in dat Sonck en Ibrahimovic samen best gevaarlijk kunnen zijn, maar wil star aan 4-3-3 vast houden. Wat doe je dan? Je zet Sonck op 10, een positie die hij helemaal niet als 10 vervult maar gewoon als een verkapte tweede spits in een 4-4-2 systeem. Je kunt het met alle wil van de wereld dan ook geen 10 noemen.quote:Op maandag 9 augustus 2004 11:04 schreef Spideyman het volgende:
Een vreemde keuze dus, net als het niet beginnen met sneijder terwijl rafael deze voorbereiding nog maar één wedstrijd een beetje fatsoenlijk speelde. En sonck op 10? Laten we daar maar geen woorden aan vuil maken.
Trabelsi kwam snel terug om mee te verdedigen, de Jong doet dat niet. Het is een middenvelder en geen verdediger.quote:Op maandag 9 augustus 2004 11:05 schreef Haspel33 het volgende:
[..]
Flauwekul. De Jong heeft zich volwaardig gemanifesteerd als identieke waarde omdat ie net zoals Trabelsi aanvallend heel veel heeft kunnen brengen als opkomende back.
[..]
Nee, daar moeten we niet vanaf stappen nee.
Sorry, maar dit kan je toch niet serieus nemen? Trabelsi vervulde AL zijn verdedigende taken, en was daarbij aanvallend een heel stuk gevaarlijker. Maar dan ook echt een heel behoorlijk stuk. Hij was veel sneller aanvallend, liep veel verassender om spelers heen, overrompelde ze kan je het eigenlijk wel noemen. Bovendien waren z'n verdedigende tackles bij een counter veel scherper, en hij was sneller. Had een groter loopvermogen. Waar De Jong beter in is, is fysieke slimheid en lef. Voor de rest was Trabelsi als rechtsback op elk punt beter.quote:Op maandag 9 augustus 2004 11:05 schreef Haspel33 het volgende:
Flauwekul. De Jong heeft zich volwaardig gemanifesteerd als identieke waarde omdat ie net zoals Trabelsi aanvallend heel veel heeft kunnen brengen als opkomende back.
Mee eens.quote:Op maandag 9 augustus 2004 11:09 schreef twi het volgende:
Sorry, maar dit kan je toch niet serieus nemen? Trabelsi vervulde AL zijn verdedigende taken, en was daarbij aanvallend een heel stuk gevaarlijker. Maar dan ook echt een heel behoorlijk stuk. Hij was veel sneller aanvallend, liep veel verassender om spelers heen, overrompelde ze kan je het eigenlijk wel noemen. Bovendien waren z'n verdedigende tackles bij een counter veel scherper, en hij was sneller. Had een groter loopvermogen. Waar De Jong beter in is, is fysieke slimheid en lef. Voor de rest was Trabelsi als rechtsback op elk punt beter.
Er valt niet te ontkennen dat Trabelsi het erg goed deed, maar zo idolaat en overdreven zoals jij hier hem beschrijft lijkt het alsof ie nooit een fout maakte. Waar natuurlijk ook niks van klopt, want die maakte ie wel degelijk. De Jong heeft alles in zich om in verdedigend opzicht datzelfde te brengen, en is ook nog eens veel completer omdat ie ook centraal en op het middenveld terechtkan. Aanvallend gezien is het misschien niet zo verfijnd, maar per saldo kwam ie ook vaak zat in de 16.quote:Op maandag 9 augustus 2004 11:04 schreef twi het volgende:
[..]
Tegen de kleine clubjes misschien, maar wat Trabelsi heeft laten zien in de belangrijkere wedstrijden als rechtsback ontstijgt het niveau van de Jong tot-de-macht-drie. De Jong valt gewoon stevig door de mand als hij een moeilijke tegenstander (ik noem een Valeron tegen Celta-uit) heeft, dan komt 'ie z'n verdedigende taken niet na. Ik zie hetzelfde nu gebeuren op de centrale positie. Het is toch niet normaal dat een centrale verdediger helemaal naar voren komt rushen, dan bij het strafschopgebied omdraait en een tikke terug op van der Vaart (of wie er ook stond) geeft? Dat een Blind het in zijn topjaren een keer deed, ok, maar dit is de Jong z'n derde wedstrijd geloof ik op die positie (tenminste, als "oplossing voor blessures" zal 'ie er wel een paar keer vaker hebben gespeeld).
De Jong heeft alles in zich om veel beter dan SQD te worden, en is niet alleen een verdedigende middenvelder maar kan wegens zijn ervaring in de verdediging nu ook makkelijk uitgroeien tot de meest complete aanvulling voor Heitinga. Wacht nou maar fijn af. Want als ik moet beginnen over de blunders en capacitieiten van SQD ben ik nog niet klaar...quote:De Jong is geen inschuivende verdediger, het is een terugschuivende middenvelder. Misschien klink ik dan wat te verwarrend, maar ik vind De Jong te riskant om een vitale centrale verdedigende rol te geven. Ik zie De Jong als perfecte opvolger voor Galasek. Fysiek sterk, niet groot, best snel, goed oog voor verdedigende acties maar ook aanvallend kan 'ie regelmatig meekomen. Een nieuwe Rijkaard vind ik overdreven. Ik ben onder de indruk van de kwaliteiten van de Jong, maar niet als verdediger, of eventueel als rechtsback bij wedstrijden waar dat hij dat kan. Hij kan uiteraard leren zich beter aan zijn verdedigende taken te houden, dat is waar. Kan ik niks tegen in brengen. Maar dan moet 'ie niet keer op keer dezelfde fouten maken. De hele linkerkant lag gisteren open, mede te wijten aan De Jong.
SQD schuift zelden in omdat ie (nog) niet ziet wanneer het kan en wanneer niet. Twijfelaar. Koeman had gehoopt dat dat wel erin geslepen en geleerd kon worden, maar dat is nog niet zo 1-2-3 gelukt. Intussen streeft Nigel hem op alle terrein voorbij omdat ie alles heeft. Zelfs kopkracht ondanks dat ie klein van stuk is, omdat zijn timing en sprongkracht dik in orde is.quote:Je zegt net dat Escude niet kan inschuiven. Als 'ie niet inschuift, hoeft 'ie ook niet terug te rennen, en dus kan 'ie ook niet te langzaam zijn. Hij is ook niet langzaam als in "Frank de Boer" langzaam, meer in de vorm van "Owen loopt gewoon te snel" langzaam. Bovendien zie jij dat Maxwell er kort voor speelt, die dus mede linksachter nog wat werk kan verrichten, maar juist als inschuivende speler kan werken. Maxwell trekt namelijk aanvallend naar binnen (in tegenstelling tot bijvoorbeeld een Trabelsi), waar dan ook wel genoeg ruimte voor zal zijn omdat Sneijder intelligent genoeg is om niet in de weg te lopen, en wegens het "gebrek aan" echte buitenspeler is er genoeg ruimte die door Maxwell opgevuld kan worden.
Niet gek he, als er al tijden lang niet zo gespeeld wordt met vooruitgeschoven vleugels en de bijpassende echte vleugelspelers.quote:En over dat buitenspelers-gebeuren. Wanneer is de laatste mooie voorzet vanaf de achterlijn die jij van Ajax hebt gezien? Ik kan 'm me niet herinneren, jij wel?
4-3-3 werd wel degelijk gespeeld. Star aan vast gehouden door Koeman. De middelen zijn er niet, dus dan kies ik niet voor 4-3-3, maar een andere oplossing. Met Maxwell, Obodai en van der Vaart (eventueel) in je team kan er wel degelijk van de zijkanten gevaar komen. Mitea zou hier ook een rol in kunnen spelen in het systeem wat ik voordraag. Waarom zou je in godsnaam aan 4-3-3 vast houden met de spelers die je nu tot je beschikking hebt? Als je een Robben en een van der Meyde (om er maar twee te noemen hebt) ga ik volledig met je mee in een 4-3-3 filosofie, maar met de huidige selectie gewoon niet. Ik wil niet met twee halve links- en rechtsbuitens spelen. Mitea is er geen, De Mul is te licht, De Ridder is geen echte rechtsbuiten in mijn ogen, en Soetaers en Sikora hoef ik niet meer over te beginnen denk ik. Waarom dan nu wel 4-3-3 met deze selectie?quote:Niet gek he, als er al tijden lang niet zo gespeeld wordt met vooruitgeschoven vleugels en de bijpassende echte vleugelspelers.
Hij past gewoon en op het middenveld en in de verdediging, en zal dat spoedig structureel aantonen.quote:Op maandag 9 augustus 2004 11:57 schreef twi het volgende:
We zullen het helaas niet eens worden, maar op 2 dingen wil ik reageren.
De keuze tussen Escude en De Jong vind ik de keuze tussen 2 kwaden, om het simpel te stellen. De een brengt aanvallend vrijwel niets, verdedigend doet 'ie z'n werk (niet meer, niet minder). De ander laat z'n verdedigende taken vaak schieten, waar je zelfs tegen een Utrecht meestal niet mee weg kunt komen, dus zeker in de grotere wedstrijden (CL, klassiekers) niet. Beiden vind ik niet goed genoeg voor die positie, maar Escude houdt zich tenminste alleen bezig met verdedigen. De Jong kan nog groeien inderdaad, maar ik zie 'm liever in rol van verdedigende middenvelder. Daar past hij veel natuurlijker thuis dan op de andere posities.
Als je niet des-Ajax' dominant speelt op de helft van de tegenstander, mede doordat je geen inschuivende verdedigingscentrum hebt dat mee kan pressen, kan je ook niet met vooruitgeschoven vleugels spelen. Koeman's 4-3-3 was maar een afgezwakte terughoudende versie zoals die in de Arena als thuisfront gespeeld hoort te worden.quote:4-3-3 werd wel degelijk gespeeld. Star aan vast gehouden door Koeman. De middelen zijn er niet, dus dan kies ik niet voor 4-3-3, maar een andere oplossing. Met Maxwell, Obodai en van der Vaart (eventueel) in je team kan er wel degelijk van de zijkanten gevaar komen. Mitea zou hier ook een rol in kunnen spelen in het systeem wat ik voordraag. Waarom zou je in godsnaam aan 4-3-3 vast houden met de spelers die je nu tot je beschikking hebt? Als je een Robben en een van der Meyde (om er maar twee te noemen hebt) ga ik volledig met je mee in een 4-3-3 filosofie, maar met de huidige selectie gewoon niet. Ik wil niet met twee halve links- en rechtsbuitens spelen. Mitea is er geen, De Mul is te licht, De Ridder is geen echte rechtsbuiten in mijn ogen, en Soetaers en Sikora hoef ik niet meer over te beginnen denk ik. Waarom dan nu wel 4-3-3 met deze selectie?
Ik denk dat dat een goede samenvatting is.quote:Op maandag 9 augustus 2004 12:18 schreef mitt het volgende:
Kortom, Koeman gaat falen dit jaar en zal vertrekken..
Ik ben het trouwens op alle punten eens met je postquote:Op maandag 9 augustus 2004 12:23 schreef Doc het volgende:
[..]
Ik denk dat dat een goede samenvatting is.
AJAX IS HET BESTE!!!!quote:Op maandag 9 augustus 2004 12:27 schreef SCH het volgende:
Goede post, Doc. Ik ben dol op reflecterende ajacieden
Slechte zinquote:Op maandag 9 augustus 2004 12:30 schreef Doc het volgende:
[..]
AJAX IS HET BESTE!!!!
AJAX WORDT KAMPIOEN OLEE OLEE!!!!!!!!!!!quote:Op maandag 9 augustus 2004 12:30 schreef SCH het volgende:
[..]
Slechte zin![]()
Je overschreeuwt jezelf weer lieverd.quote:Op maandag 9 augustus 2004 12:32 schreef Doc het volgende:
[..]
AJAX WORDT KAMPIOEN OLEE OLEE!!!!!!!!!!!
quote:Op maandag 9 augustus 2004 12:18 schreef mitt het volgende:
Laat dat nou net de bedoeling zijnquote:Op maandag 9 augustus 2004 12:34 schreef SCH het volgende:
[..]
Je overschreeuwt jezelf weer lieverd.
[/sub]trouwens dat monstermagnet is toch een favo bandje van jou, dat komt hier om de hoek[/sub]
Ik hoop het, ben het niet eens met zijn manier van werkenquote:Op maandag 9 augustus 2004 12:18 schreef mitt het volgende:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |