FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Motorfiets op diesel
2cvzondag 8 augustus 2004 @ 19:04
Ik heb ooit ergens iets gezien over motorfietsen die op diesel liepen, maar kan er niets meer over vinden. Wie kan mij helpen ? Ik zoek:

- plaatjes
- merken
- types
- bouwjaren
- informatie over de motor die er in zit (2-takt, 4-takt, aantal cc's, vermogen, aantal cylinders, plaatsing van de cylinders, etc.)
ChimeraOfflinezondag 8 augustus 2004 @ 19:08
dat lijkt mij echt kut rijden
charonzondag 8 augustus 2004 @ 19:20
http://www.google.com/sea(...)torcycles+diesel&lr=

http://www.peace65.freeserve.co.uk/Pictures/timeline.htm
MRPhonezondag 8 augustus 2004 @ 19:41
Royal Enfield. Indische makelaardij naar oud Engels ontwerp. Officieel niet in nederland op kenteken te krijgen omdat de RDW geen flauw benul heeft wat ze moeten doen met een dieselblok.

7PK vermogen
400CC
electro of kickstart (wat zeer zwaar gaat door de 1:18 compressie
topsnelheid 100 km per uur en een verbruik van bijna 1 op 40
En zijn nog nieuw leverbaar in oa Duitsland en Belgie waar ze wel op kenteken kunnen. Er rijden er een paar in Nederland die via Duitsland met een TUF brief zijn geimporteerd.



meer info

http://www.avd.de/presse/m&r/mr_12_2000_enfield_diesel.htm
Ingratezondag 8 augustus 2004 @ 19:42
slaat ie wel minder snel af

trek alleen ook iets langzamer op
MRPhonezondag 8 augustus 2004 @ 19:45
Hij trekt inderdaad sloom op, 0 tot 80 km per uur in 23 seconden dan erger je je als automobilist in de meest ouwe bak nog aan zo'n motorrijder. Tevens tril je compleet van dat ding af bij snelheden hoger dan 80.

[ Bericht 13% gewijzigd door MRPhone op 08-08-2004 22:54:29 ]
MRPhonezondag 8 augustus 2004 @ 19:49


hier nog wat betere specificaties dan die ik hierboven heb genoemd

http://home.t-online.de/home/Beckedorf/enfield.htm

Technische Daten:
Enfield Diesel 325 Enfield Diesel 435 Enfield Diesel 440
Kraftübertragung:
4 Ganggetriebe, Primär- und Sekundärkette
Bremsen:
vorne Duplex 180 mm hinten Simplex 155 mm
Gewicht,Sitzhöhe,Tankinhalt:
Gewicht: 168 kg trocken Sitzhöhe: 760 mm Tankinhalt: 14,5 l
Motor: Lombardini 6 LD 325 Lombardini 6 LD 435 Lombardini 15 LD 440
Hubraum: 325 ccm 436 ccm 442 ccm
Leistung: 5 KW (6,5 PS) 7,3 KW (10 PS) 8,1 KW (11 PS)
bei Drehzahl: 3600 U/min 3600 U/min 3600 U/min
max. Drehmoment: 15 Nm bei 2500 U/min 24 Nm bei 2200 U/min 25 Nm bei 2400 U/min
Verdichtung: 18 : 1 18 : 1 20,3 : 1
Höchstgeschwindigkeit ca. 85 km/h 105 km/h 110 km/h
Verbrauch ca. 1,5 l/100km 1,7 l/100 km 1,7l /100km
MRPhonezondag 8 augustus 2004 @ 19:52
Hier een geluidsfragment van het motorblok, is eens wat anders dan die japanse scheurijzers

http://home.t-online.de/home/Beckedorf/e4.wav
Klonkzondag 8 augustus 2004 @ 19:58
ik vind het prima klinken, beetje onregelmatig, wel stoer eigenlijk
Youpzondag 8 augustus 2004 @ 21:29
quote:
Op zondag 8 augustus 2004 19:45 schreef MRPhone het volgende:
Hij trekt inderdaad sloom op, 0 tot 80 km per uur in 23 seconden dan erger je je als automobilist in de meest ouwe bak nog aan zo'n motorrijder. Tevens tril je compleet van dat ding af bij snelheden hoger dan 80.

BTW hij is zwaar bijna 500 kg dat is bijna het gewicht van een Honda Goldwing!
grapjas...

1 een goldwing weegt geen 500 kilo.. en 2 dit ding weegt nog geeneens 200 kilo..
_Arthurzondag 8 augustus 2004 @ 21:34
quote:
Op zondag 8 augustus 2004 19:49 schreef MRPhone het volgende:
Gewicht: 168 kg trocken Sitzhöhe: 760 mm Tankinhalt: 14,5 l
Het staat gewoon IN zijn eigen post

Dus 168 + 14ltr brandstof == +/- 182kg
2cvzondag 8 augustus 2004 @ 21:35
0-80 in 23 seconden ? Ik doe 0-100 in 40 seconden !
Youpzondag 8 augustus 2004 @ 21:37
quote:
Op zondag 8 augustus 2004 21:35 schreef 2cv het volgende:
0-80 in 23 seconden ? Ik doe 0-100 in 40 seconden !
gelukkig is jou 2cv lekker smal zodat andere weggebruikers er langs kunnen en geen last van je hebben...
Paxliezondag 8 augustus 2004 @ 21:41
Nu auto diesel motoren net zo snel worden als benzine motoren, zullen ze weer een poging wagen met een diesel motor ?
2cvzondag 8 augustus 2004 @ 21:46
Niet alles hoeft snel te zijn hoor
Youpzondag 8 augustus 2004 @ 21:47
quote:
Op zondag 8 augustus 2004 21:46 schreef 2cv het volgende:
Niet alles hoeft snel te zijn hoor
nee maar het is wel zo prettig als het VOORUIT KOMT
Paxliezondag 8 augustus 2004 @ 21:48
quote:
Op zondag 8 augustus 2004 21:46 schreef 2cv het volgende:
Niet alles hoeft snel te zijn hoor
Ik vind dat een motor wel snel moet zijn
enniehoe, ik doelde meer op het feit dat het snelheidsverlies bij een dieselauto nu gewoon zo goed als weg is, dus waarom geen diesel motor
Youpzondag 8 augustus 2004 @ 21:48
quote:
Op zondag 8 augustus 2004 21:41 schreef Paxlie het volgende:
Nu auto diesel motoren net zo snel worden als benzine motoren, zullen ze weer een poging wagen met een diesel motor ?
auto diesel motoren worden nooit zo snel als auto benzine motoren... de diesel motoren hebben allemaal een turbo als je ook op alle benzine motoren een turbo ramt dan heb je t zelfde verhaal met een atmosferische diesel en een atmosferische benzine motor
2cvzondag 8 augustus 2004 @ 21:52
quote:
Op zondag 8 augustus 2004 21:48 schreef Paxlie het volgende:

[..]

Ik vind dat een motor wel snel moet zijn
enniehoe, ik doelde meer op het feit dat het snelheidsverlies bij een dieselauto nu gewoon zo goed als weg is, dus waarom geen diesel motor
Leuk, draai je het gas open, waai je er af
Youpzondag 8 augustus 2004 @ 21:54
quote:
Op zondag 8 augustus 2004 21:52 schreef 2cv het volgende:

[..]

Leuk, draai je het gas open, waai je er af
ooit van een kuip gehoord...
2cvzondag 8 augustus 2004 @ 22:00
Daar voetballen ze toch in ?
Youpzondag 8 augustus 2004 @ 22:07
quote:
Op zondag 8 augustus 2004 22:00 schreef 2cv het volgende:
Daar voetballen ze toch in ?
EEN kuip... niet De Kuip
2cvzondag 8 augustus 2004 @ 22:11
Aha.

Maar toch vindt ik het slimmer om iets om je heen te hebben als je echt hard wilt gaan (meer dan 120 km/u).
_Arthurzondag 8 augustus 2004 @ 22:13
lol

Maar dieselmotoren hebben de laatste jaren wel een vele malen grotere ontwikkeling doorgemaakt dan benzine motoren en hier is nog niet direct een einde van inzicht. Dus op termijn zal een diesel motor zeker niet onderdoen tov een benzine motor.
Youpzondag 8 augustus 2004 @ 22:15
quote:
Op zondag 8 augustus 2004 22:11 schreef 2cv het volgende:
Aha.

Maar toch vindt ik het slimmer om iets om je heen te hebben als je echt hard wilt gaan (meer dan 120 km/u).
hou je stil... jij rijdt een eend... als je met een motor met 200 op je snuffert gaat met een motorpak en je glijdt hou je dr amper wat aan over... echter als je met een eend met 25km/h tegen een boom rijdt blijf je 3x dood..
MRPhonezondag 8 augustus 2004 @ 22:53
quote:
Op zondag 8 augustus 2004 21:34 schreef _Arthur het volgende:

[..]

Het staat gewoon IN zijn eigen post

Dus 168 + 14ltr brandstof == +/- 182kg
Ja, zat een fout in de eerste lijst die ik tegen kwam van die Enfield. Die 2e lijst die ik daarna klopt wel.
MRPhonezondag 8 augustus 2004 @ 23:02
Hier een maffe duitser die een Golf Turbo Diesel blokkie onder een Kawasaki GPZ1000RX heeft gehangen, ook best maf!

http://homepage.ruhr-uni-(...)/dieselfighter.shtml

krakkemiekezondag 8 augustus 2004 @ 23:05
Ik ken wel iemand met een Goldwing op gas......
MRPhonezondag 8 augustus 2004 @ 23:07
Ja, ok dat kan ook, maar dat gaat met het standaard blok met een gasinstallatie dit is gewoon een conversie van een golf naar een motor met 69pk en +/- 130nm koppel tenminste dit vermogen gooit een golf diesel als hij in een normale auto hangt.
2cvzondag 8 augustus 2004 @ 23:20
quote:
Op zondag 8 augustus 2004 22:15 schreef Youp het volgende:

[..]

hou je stil... jij rijdt een eend... als je met een motor met 200 op je snuffert gaat met een motorpak en je glijdt hou je dr amper wat aan over... echter als je met een eend met 25km/h tegen een boom rijdt blijf je 3x dood..
Ben ooit met 50 km/u onderuit gegaan. Ik heb het sterke vermoeden dat je bij 200 dood bent. Ook met beschermende kleding.

Maar wat ik vindt hoeft een ander niet te vinden enzoo

Leuke ombouws verder
MRPhonezondag 8 augustus 2004 @ 23:23
btw 2cv je webicon van je citroen is pleite
Rietvaerderzondag 8 augustus 2004 @ 23:24
fotonzondag 8 augustus 2004 @ 23:32
Ik heb wel eens gehoord dat er ook ooit franse motoren op diesel hebben bestaan. Maar ik trek de betrouwbaarheid van dat verhaal ernstig in twijfel... (zijn er in Frankrijk uberhaupt ooit motoren gebouwd?)
MRPhonezondag 8 augustus 2004 @ 23:33
quote:
Op zondag 8 augustus 2004 23:24 schreef Rietvaerder het volgende:
Ja, ik begrijp wat je bedoelt, een motor hoort benzine te zuipen een geen diesel, maar je kunt zeggen wat je wilt de specs van die kawasaki conversie zijn best leuk.
MRPhonezondag 8 augustus 2004 @ 23:36
quote:
Op zondag 8 augustus 2004 23:32 schreef foton het volgende:
zijn er in Frankrijk uberhaupt ooit motoren gebouwd?
Ja, volgens mij wel, de enigste waarvan ik het zeker weet is Evrard een merk dat motoren bouwde in de jaren 30.
2cvzondag 8 augustus 2004 @ 23:43
quote:
Op zondag 8 augustus 2004 23:23 schreef MRPhone het volgende:
btw 2cv je webicon van je citroen is pleite
Is me bekend, maar toch bedankt
Rietvaerderzondag 8 augustus 2004 @ 23:44
Voxan is Frans !

De Voxan Cafe Racer

Rietvaerderzondag 8 augustus 2004 @ 23:44
quote:
Op zondag 8 augustus 2004 23:33 schreef MRPhone het volgende:

[..]

Ja, ik begrijp wat je bedoelt, een motor hoort benzine te zuipen een geen diesel, maar je kunt zeggen wat je wilt de specs van die kawasaki conversie zijn best leuk.
Juist

Het is wel een leuk projectje..... maar goed.
Koning_SimonPilsmaandag 9 augustus 2004 @ 01:08
quote:
Op zondag 8 augustus 2004 21:48 schreef Youp het volgende:

[..]

auto diesel motoren worden nooit zo snel als auto benzine motoren... de diesel motoren hebben allemaal een turbo als je ook op alle benzine motoren een turbo ramt dan heb je t zelfde verhaal met een atmosferische diesel en een atmosferische benzine motor
Houd je er wel rekening mee dat een turbo op een diesel veel meer nut heeft dan een turbo op een benzinemotor?
Een benzinemotor kan niet echt al te hoge drukken aan dacht ik namelijk

Daarom moeten zoveel turbomotortjes (en mechanisch geblazen gevallen) zo vaak gereviseerd worden en rijden de turbodiesels nog wel een paar tonnetjes extra
Automatic_Rockmaandag 9 augustus 2004 @ 09:20
quote:
Op maandag 9 augustus 2004 01:08 schreef Koning_SimonPils het volgende:

[..]

Houd je er wel rekening mee dat een turbo op een diesel veel meer nut heeft dan een turbo op een benzinemotor?
Een benzinemotor kan niet echt al te hoge drukken aan dacht ik namelijk

Daarom moeten zoveel turbomotortjes (en mechanisch geblazen gevallen) zo vaak gereviseerd worden en rijden de turbodiesels nog wel een paar tonnetjes extra
Omdat benzine motoren hogere toeren draaien misschien??
Anyway, ik denk niet dat de diesel ooit een benzine motor zal evenaren als het gaat om vermogen en snelheid
Xtreemmaandag 9 augustus 2004 @ 09:34
jongens... wat doet die snelheid ertoe als het verbruik 1,7l/100 km is
Lone_Gunmanmaandag 9 augustus 2004 @ 11:22
quote:
Op zondag 8 augustus 2004 19:52 schreef MRPhone het volgende:
Hier een geluidsfragment van het motorblok, is eens wat anders dan die japanse scheurijzers

http://home.t-online.de/home/Beckedorf/e4.wav


Een normale Enfield Bullet klinkt al onwijs gaaf en deze diesel klinkt minstens zo gaaf.

Overigens was de Enfield Diesel geproduceerd met als belangrijkste doelgroep de boeren maar het bleek niet zo'n succes als verwacht. Dit zou een goedkoop alternatief zijn voor hen vanwege de mega zuinigheid van zo'n 70 km/pl. Maar het oog wilt ook wat en mensen vonden het maar een lelijk ding
2cvmaandag 9 augustus 2004 @ 15:58
Ik dacht dat de smerende eigenschappen van diesel ook beter waren dan van benzine -> minder slijtage.
Garbagemandinsdag 10 augustus 2004 @ 01:45
BX 1.9 diesel:

http://www.peace65.freeserve.co.uk/Pictures/privateproduction.htm
Koning_SimonPilsdinsdag 10 augustus 2004 @ 01:53
quote:
Op maandag 9 augustus 2004 09:20 schreef Automatic_Rock het volgende:

[..]

Omdat benzine motoren hogere toeren draaien misschien??
Anyway, ik denk niet dat de diesel ooit een benzine motor zal evenaren als het gaat om vermogen en snelheid
Tja, en misschien hebben diesels wel meer vermogen bij lagere toerentallen?

Een benzinemotor met turbo werkt gewoon minder efficient dan een dieselmotor met turbo
Winnetoudinsdag 10 augustus 2004 @ 14:57
Inderdaad. Dat komt omdat dieselmotor een zelfontbrander die tot die zelfontbranding komt door de sterke compressie. Dus als de turbo een extra stoot lucht in de cinlinders pompt zal de diesel die extra lucht ook sterker comprimeren. Daardoor heeft een dieselmotor relatief gezien veel meer voordeel van een turbo dan een benzinemotor.
Youpdinsdag 10 augustus 2004 @ 17:50
quote:
Op zondag 8 augustus 2004 23:20 schreef 2cv het volgende:

[..]

Ben ooit met 50 km/u onderuit gegaan. Ik heb het sterke vermoeden dat je bij 200 dood bent. Ook met beschermende kleding.

Maar wat ik vindt hoeft een ander niet te vinden enzoo

Leuke ombouws verder
ik ben wel eens met 50 gevallen ja.. en harder zelfs.. en tegen een boom ooit eens (allemaal off road wel) en heb je wel eens naar moto gp gekeken die gaan met 200 en heel veel + op hun gezicht en kneuzen hun pols
Youpdinsdag 10 augustus 2004 @ 17:53
quote:
Op maandag 9 augustus 2004 09:20 schreef Automatic_Rock het volgende:

[..]

Omdat benzine motoren hogere toeren draaien misschien??
Anyway, ik denk niet dat de diesel ooit een benzine motor zal evenaren als het gaat om vermogen en snelheid
precies... een diesel klapt uit elkaar als ie 6000 toeren draait... mede dankzij de veel te hoge compressie die nodig is om de diesel te ontsteken.. daar verliest een dieselmotor ENORM veel kracht op...
Youpdinsdag 10 augustus 2004 @ 17:55
quote:
Op maandag 9 augustus 2004 15:58 schreef 2cv het volgende:
Ik dacht dat de smerende eigenschappen van diesel ook beter waren dan van benzine -> minder slijtage.
van de stof diesel opzich ja... maar in een motorblok is dat te verwaarlozen.. anders zouden ze auto's gewoon op mengsmering kunnen laten rijden zoals de 2takten
Youpdinsdag 10 augustus 2004 @ 18:00
quote:
Op dinsdag 10 augustus 2004 14:57 schreef Winnetou het volgende:
Inderdaad. Dat komt omdat dieselmotor een zelfontbrander die tot die zelfontbranding komt door de sterke compressie. Dus als de turbo een extra stoot lucht in de cinlinders pompt zal de diesel die extra lucht ook sterker comprimeren. Daardoor heeft een dieselmotor relatief gezien veel meer voordeel van een turbo dan een benzinemotor.
neen, een diesel heeft veel vermogen onderin... veel koppel dus... maar dat doet hem meteen de das om.. hij heeft namenlijk zeer veel compressie maar door die enorme compressie kan de dieselmotor geen toeren maken en geen pk's leveren... met een juiste nokkenas en ontstekingstiming kun je uit een 2 liter benzine turbo motortje net zo veel koppel persen als uit een 2 liter turbo diesel.. maar dat wordt niet gedaan omdat de koppel/pk verhouding van een diesel bagger is... te veel koppen tegen te weinig pk's...
Youpdinsdag 10 augustus 2004 @ 18:01
quote:
Op dinsdag 10 augustus 2004 18:00 schreef Youp het volgende:

[..]

neen, een diesel heeft veel vermogen onderin... veel koppel dus... dat komt doordat hij zo veel compressie nodig heeft om te ontsteken... maar dat doet hem meteen de das om.. door die enorme compressie kan de dieselmotor geen toeren maken en geen pk's leveren... met een juiste nokkenas en ontstekingstiming kun je uit een 2 liter benzine turbo motortje net zo veel koppel persen als uit een 2 liter turbo diesel.. maar dat wordt niet gedaan omdat de koppel/pk verhouding van een diesel bagger is... te veel koppen tegen te weinig pk's...
Winnetouwoensdag 11 augustus 2004 @ 11:44
quote:
Op dinsdag 10 augustus 2004 18:00 schreef Youp het volgende:

[..]

neen, een diesel heeft veel vermogen onderin... veel koppel dus... maar dat doet hem meteen de das om.. hij heeft namenlijk zeer veel compressie maar door die enorme compressie kan de dieselmotor geen toeren maken en geen pk's leveren... met een juiste nokkenas en ontstekingstiming kun je uit een 2 liter benzine turbo motortje net zo veel koppel persen als uit een 2 liter turbo diesel.. maar dat wordt niet gedaan omdat de koppel/pk verhouding van een diesel bagger is... te veel koppen tegen te weinig pk's...
Let op: vermogen (kW) is niet hetzelfde als koppel (Nm). En wat het toerental betreft, het is maar net waarvoor de motor ontworpen is. Mijn turbodiesel wil best 5000 t/min. draaien (alhoewel dat domweg geen zin heeft), maar als je dat met een vrachtwagendiesel doet gaat er toch het een en ander niet goed. En compressie zegt ook niet alles, racemotoren hebben vaak ook een hogere compressie, juist omdat de motor dan efficienter met de brandstof om gaat en daardoor meer vermogen kan leveren.
Enne, mijn antwoord was gericht op de vraag waarom een turbo bij een dieselmotor meer voordeel oplevert dan bij een benzinemotor. Daarmee zeg ik nog niet dat een turbo op een benzinemotor onzin is. Die ene keer dat ik in de Renault 5 GT turbo van een vriend van me heb gereden vond ik bijzonder vermakelijk!!

Het gaat er bij het gebruik van een turbo niet zozeer om of de motor op diesel of op benzine loopt, maar meer om de compressieverhouding: hoe hoger die is, hoe meer effect het gebruik van een turbocompressor zou hebben. Dat geldt overigens ook voor mechanische compressoren (bijv. Roots, of de G-lader van VW). Een benzine motor heeft een compressieverhouding van rondom de 1:10, een dieselmotor zit op meer dan 1:20.

[ Bericht 11% gewijzigd door Winnetou op 11-08-2004 11:49:44 ]
Youpwoensdag 11 augustus 2004 @ 21:53
quote:
Op woensdag 11 augustus 2004 11:44 schreef Winnetou het volgende:

[..]

Let op: vermogen (kW) is niet hetzelfde als koppel (Nm). En wat het toerental betreft, het is maar net waarvoor de motor ontworpen is. Mijn turbodiesel wil best 5000 t/min. draaien (alhoewel dat domweg geen zin heeft), maar als je dat met een vrachtwagendiesel doet gaat er toch het een en ander niet goed. En compressie zegt ook niet alles, racemotoren hebben vaak ook een hogere compressie, juist omdat de motor dan efficienter met de brandstof om gaat en daardoor meer vermogen kan leveren.
Enne, mijn antwoord was gericht op de vraag waarom een turbo bij een dieselmotor meer voordeel oplevert dan bij een benzinemotor. Daarmee zeg ik nog niet dat een turbo op een benzinemotor onzin is. Die ene keer dat ik in de Renault 5 GT turbo van een vriend van me heb gereden vond ik bijzonder vermakelijk!!

Het gaat er bij het gebruik van een turbo niet zozeer om of de motor op diesel of op benzine loopt, maar meer om de compressieverhouding: hoe hoger die is, hoe meer effect het gebruik van een turbocompressor zou hebben. Dat geldt overigens ook voor mechanische compressoren (bijv. Roots, of de G-lader van VW). Een benzine motor heeft een compressieverhouding van rondom de 1:10, een dieselmotor zit op meer dan 1:20.
bij benzine auto's wordt de compressie zelfs verlaagd voor een turbo of compressor.... en die racemotor van jou loopt onder de 3000 toeren ook niet omdat ie een compressieverhouding heeft van 1:14 ofzoiets...


die 1:20 bij dieselauto's is nodig om de diesel te kunnen ontsteken.. diesel brandt gewoon NIET tenzij het onder enorm hoge druk staat.. dat is het nadeel van diesel... die druk opbouwen kost energie klaar punt uit
2cvwoensdag 11 augustus 2004 @ 23:08
Ik meende dat ik hier 1:18 motorfietsen zag ... (pagina 1 van dit topic).
Youpwoensdag 11 augustus 2004 @ 23:16
quote:
Op woensdag 11 augustus 2004 23:08 schreef 2cv het volgende:
Ik meende dat ik hier 1:18 motorfietsen zag ... (pagina 1 van dit topic).
op diesel ja...

beetje beter bij de les blijven he
2cvwoensdag 11 augustus 2004 @ 23:20
quote:
Op woensdag 11 augustus 2004 23:16 schreef Youp het volgende:

[..]

op diesel ja...

beetje beter bij de les blijven he
WTF ! Je had het zelf over 1:20 bij dieselmotoren !
Xtreemdonderdag 12 augustus 2004 @ 09:46
quote:
Op woensdag 11 augustus 2004 23:20 schreef 2cv het volgende:

[..]

WTF ! Je had het zelf over 1:20 bij dieselmotoren !
automotoren....
motorfietsen op diesel verbruiken nog veel minder
2cvdonderdag 12 augustus 2004 @ 16:38
We hadden het over compressie ...
Winnetoudonderdag 12 augustus 2004 @ 16:44
quote:
Op woensdag 11 augustus 2004 21:53 schreef Youp het volgende:

[..]

bij benzine auto's wordt de compressie zelfs verlaagd voor een turbo of compressor.... en die racemotor van jou loopt onder de 3000 toeren ook niet omdat ie een compressieverhouding heeft van 1:14 ofzoiets...


die 1:20 bij dieselauto's is nodig om de diesel te kunnen ontsteken.. diesel brandt gewoon NIET tenzij het onder enorm hoge druk staat.. dat is het nadeel van diesel... die druk opbouwen kost energie klaar punt uit
Racemotoren worden daarom ook vaak gestookt op andere brandstof(mengsels), gewone benzine zou te snel en te ongecontroleerd verbranden.

Oh ja, dat ze niet goed lopen onder de 3000 t/min heeft niet direct wat met de compressie op zich te maken. De vulgraad van de cilinders in die toestand is niet optimaal omdat in racemotoren scherpere nokkenassen worden gemonteerd die juist bij hogere toerentallen voor een optimale cilindervulling zorgen.

En wat die diesels betreft, je hebt het helemaal bij het goede eind. Maar waarom zou dat een nadeel zijn? Druk opbouwen kost inderdaad energie, maar blijkbaar komt er daarna des te meer energie vrij, anders kan een diesel toch nooit zo efficient zijn (en dat zijn ze wel)?
Bogusjedonderdag 12 augustus 2004 @ 17:51
quote:
Op zondag 8 augustus 2004 23:02 schreef MRPhone het volgende:
Hier een maffe duitser die een Golf Turbo Diesel blokkie onder een Kawasaki GPZ1000RX heeft gehangen, ook best maf!

http://homepage.ruhr-uni-(...)/dieselfighter.shtml

[afbeelding]
en dat is dan nog een intercooler loze versie van het TD block, als je nu een tdi 150 er onder knutselt, dat loopt het best hard volgens mij en heb je een koppel waar je stil van word op die motorfiets. Volgens mij moet je dan makkelijk een wheelie kunnen trekken puur op vermogen met je diesel moterfiets
Youpdonderdag 12 augustus 2004 @ 18:12
quote:
Op donderdag 12 augustus 2004 16:44 schreef Winnetou het volgende:

[..]

Racemotoren worden daarom ook vaak gestookt op andere brandstof(mengsels), gewone benzine zou te snel en te ongecontroleerd verbranden.

Oh ja, dat ze niet goed lopen onder de 3000 t/min heeft niet direct wat met de compressie op zich te maken. De vulgraad van de cilinders in die toestand is niet optimaal omdat in racemotoren scherpere nokkenassen worden gemonteerd die juist bij hogere toerentallen voor een optimale cilindervulling zorgen.

En wat die diesels betreft, je hebt het helemaal bij het goede eind. Maar waarom zou dat een nadeel zijn? Druk opbouwen kost inderdaad energie, maar blijkbaar komt er daarna des te meer energie vrij, anders kan een diesel toch nooit zo efficient zijn (en dat zijn ze wel)?
Weet ik, maar het is ook een compressie verhaal zeker met de 2takt superbikes die een paar jaar geleden voor het laatst geraced hebben...
Scheepschroefdonderdag 12 augustus 2004 @ 19:07
quote:
Op donderdag 12 augustus 2004 17:51 schreef Bogusje het volgende:

[..]

en dat is dan nog een intercooler loze versie van het TD block, als je nu een tdi 150 er onder knutselt, dat loopt het best hard volgens mij en heb je een koppel waar je stil van word op die motorfiets. Volgens mij moet je dan makkelijk een wheelie kunnen trekken puur op vermogen met je diesel moterfiets
Maar vind maar eventjes plaats voor die intercooler...
2cvdonderdag 12 augustus 2004 @ 23:59
quote:
Op donderdag 12 augustus 2004 19:07 schreef Scheepschroef het volgende:

[..]

Maar vind maar eventjes plaats voor die intercooler...
Zijspan ...
Metro2005vrijdag 13 augustus 2004 @ 08:29
quote:
Op donderdag 12 augustus 2004 19:07 schreef Scheepschroef het volgende:

[..]

Maar vind maar eventjes plaats voor die intercooler...
gewoon als voorspatbord
Bogusjevrijdag 13 augustus 2004 @ 15:03
hoe groot denk je dat die intercooler is? Het is geen interkoelkast hoor
Winnetouvrijdag 13 augustus 2004 @ 15:56
quote:
Op donderdag 12 augustus 2004 18:12 schreef Youp het volgende:

[..]

Weet ik, maar het is ook een compressie verhaal zeker met de 2takt superbikes die een paar jaar geleden voor het laatst geraced hebben...
Oh, compressie speelt zeker wel een rol, maar is niet de hoofdoorzaak. En als we het over 2 takt motoren hebben, wissel de termen 'nokkenassen', 'inlaatkleppen' en 'uitlaatkleppen' dan om voor 'spoelpoort', 'inlaatpoort' en 'uitlaatpoort'. Door de plaatsing en formaat van deze zaken kan bij een 2 takt op dezelfde wijze de karakteristiek worden aangepast. Een racer zal dan stationair onregelmatig lopen, terwijl een 50cc blokje van een Peugeot 103 geen slag verkeerd zal doen op stationair toerental. Maarre, hadden we het niet over dieselmotoren?
Youpvrijdag 13 augustus 2004 @ 18:29
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2004 15:56 schreef Winnetou het volgende:

[..]

Oh, compressie speelt zeker wel een rol, maar is niet de hoofdoorzaak. En als we het over 2 takt motoren hebben, wissel de termen 'nokkenassen', 'inlaatkleppen' en 'uitlaatkleppen' dan om voor 'spoelpoort', 'inlaatpoort' en 'uitlaatpoort'. Door de plaatsing en formaat van deze zaken kan bij een 2 takt op dezelfde wijze de karakteristiek worden aangepast. Een racer zal dan stationair onregelmatig lopen, terwijl een 50cc blokje van een Peugeot 103 geen slag verkeerd zal doen op stationair toerental. Maarre, hadden we het niet over dieselmotoren?
je hebt ook 2 takt diesel

maar als jeje peugeotje of vespatje een heel hoge compressie aanmeet loopt hij stationair ineens NIET meer onder de 1000 toeren... en krijg je ook een heel agressieve gasreactie... ongeacht of het nou een standaard trage cilinder is of een opvoercilinder (been there done that
Alcyonemaandag 16 augustus 2004 @ 00:58
quote:
Op zondag 8 augustus 2004 22:15 schreef Youp het volgende:

[..]

hou je stil... jij rijdt een eend... als je met een motor met 200 op je snuffert gaat met een motorpak en je glijdt hou je dr amper wat aan over... echter als je met een eend met 25km/h tegen een boom rijdt blijf je 3x dood..
Dat valt nog best mee. Bij een frontaaltje krult een eend het voorste stuk van het chassis naar boven, en beweegt het blok schuin naar achter/boven. Er zit veel ruimte tussen motor en firewall waardoor die niet naar binnen komt (of het moet echt veel te hard gaan). Verder absorbeert dat krullen de energie prima. Daarnaast is een eend lekker licht dus dat duwt niet echt door. Een aanrijding van opzij is minder leuk vergeleken met zo'n nieuwe auto met sidebars, maar het chassis wat relatief hoog zit vangt dan vaak eerder de klap dan de koets. En wederom door het lage gewicht wordt ie gewoon weggeduwd.

Nee een Fiat Pinda of een Mini is dan ellende. Je bent je eigen kreukelzone. Ze zijn uitgeroepen tot meest onveilige auto's bij een frontaaltje.
2cvmaandag 16 augustus 2004 @ 01:08
quote:
Op maandag 16 augustus 2004 00:58 schreef Alcyone het volgende:

[..]

Dat valt nog best mee. Bij een frontaaltje krult een eend het voorste stuk van het chassis naar boven, en beweegt het blok schuin naar achter/boven. Er zit veel ruimte tussen motor en firewall waardoor die niet naar binnen komt (of het moet echt veel te hard gaan). Verder absorbeert dat krullen de energie prima. Daarnaast is een eend lekker licht dus dat duwt niet echt door. Een aanrijding van opzij is minder leuk vergeleken met zo'n nieuwe auto met sidebars, maar het chassis wat relatief hoog zit vangt dan vaak eerder de klap dan de koets. En wederom door het lage gewicht wordt ie gewoon weggeduwd.

Nee een Fiat Pinda of een Mini is dan ellende. Je bent je eigen kreukelzone. Ze zijn uitgeroepen tot meest onveilige auto's bij een frontaaltje.
Mag ik u vriendelijk en beleefd danken voor deze duidelijke, heldere en correcte uitleg ?
Alcyonemaandag 16 augustus 2004 @ 01:11
quote:
Op maandag 16 augustus 2004 01:08 schreef 2cv het volgende:

[..]

Mag ik u vriendelijk en beleefd danken voor deze duidelijke, heldere en correcte uitleg ?


Mag prive op het citroen forum