abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_21131823
Wat is de beste manier eigenlijk om, zoals met dit weer, buiten je witbalans in te stellen?
Door te 'witten' in de zon, de schaduw of zon én schaduw?

Btw, vond dit berichtje ook nog op goochel: http://www.gerritdejong.n(...)=view&id=34&Itemid=0
Eerdaags maar even zo'n bakkie sjips halen.

[ Bericht 37% gewijzigd door Takkesteeg op 08-08-2004 15:07:18 ]
pi_21132367
Huh? wat voor balans
  zondag 8 augustus 2004 @ 15:21:04 #3
12888 Skull-splitter
your selection of the finest
pi_21132514
Witbalans, waarmee je je camera laat zien welke kleurverschuiving er plaatsvindt...
I'm fed up with all this Wi-fi-high-fiving
Steam: Skullsplitter
Origin-naam:013skullsplitter
pi_21176398
Ben er al uit, ik dacht dat de kleurtemperatuur buiten altijd gelijk was.
Maar dit is dus niet zo, het zal de hitte zijn...
  dinsdag 10 augustus 2004 @ 17:55:15 #5
12888 Skull-splitter
pi_21186265
Hoe gebruik je zo'n pringle dop trouwens?
pi_21187034
quote:
Op dinsdag 10 augustus 2004 17:55 schreef Skull-splitter het volgende:
Hoe gebruik je zo'n pringle dop trouwens?
Heb vanmiddag zo'n bus gekocht (krunsj, krunsj, ik heb ze wel 's lekkerder gehad...).
Gewoon voor je lens houden en witten maar.
Voor de resultaten zul je nog even moeten wachten want ik ben nog niet uitgespeeld.
  dinsdag 10 augustus 2004 @ 20:45:55 #7
12888 Skull-splitter
pi_21190564
Mjah, meer ertegenaan of ervoor of?
pi_21191230
die bus pringles tip, dat is handig zeg.

Ik ben sinds een paar dagen ook met dit soort vraagstukken bezig en had vandaag wat geexperimenteerd met een wit A4 papiertje (conform de handleiding van mijn camera). Maar als dit gaat werken is dat natuurlijk een stuk handiger. Past prima in de tas bij de camera en ziet er ook een stuk professioneler uit dan een A4 papiertje voor de lens.
Installing a new program will always screw up at least one old one.
pi_21191779
werk dit beter dan in RAW formaat schieten en achteraf instellen? dan met een pringles bus de kleurbalans instellen. Je ziet dan altijd op een klein schermpje de witbalans in te stellen of zie ik dat verkeerd?
Canon Eos300D (Rebel) | Ef-s 15-55mm | Ef 50mm f1.8 mkii | Tamron 28-200mm | 2x256mb Dana-Elec | Lowe pro mini tlz | Sitecom 20Gb imagetank
pi_21193557
quote:
Op dinsdag 10 augustus 2004 20:45 schreef Skull-splitter het volgende:
Mjah, meer ertegenaan of ervoor of?
Er tegenaan én ervoor.
Ben ook maar sinds vanmiddag een beetje aan 't experimenteren geweest hoor!
Wat ik momenteel doe is die deksel tegen de lens aanhouden en dan 't licht 'vangen' wat je wil hebben en dan instellen.
Let trouwens wel op welke sjipsbus je neemt, want ook daar zit natuurlijk weer verschil in...
Ik althans had vandaag de keus tussen een wat matte deksel en een wat meer doorschijnende.
Heb vandaag maar 's voor de matte gekozen en wie weet als ik eindelijk die bak leeg heb (misschien hebben de vogels er wat aan? Kan ik meteen weer wat leuke plaatjes daarvan schieten.) ik ook die doorschijnende ga proberen!
Is allicht nog goedkoper dan zo'n orginele deksel van, pak 'm beet, 80 euri!
  dinsdag 10 augustus 2004 @ 23:58:33 #11
39446 303
(C) Roland
pi_21195675
quote:
Op dinsdag 10 augustus 2004 21:32 schreef EOS300D het volgende:
werk dit beter dan in RAW formaat schieten en achteraf instellen? dan met een pringles bus de kleurbalans instellen. Je ziet dan altijd op een klein schermpje de witbalans in te stellen of zie ik dat verkeerd?
Mijn camera kan dit automatisch doen, anders kan je het natuurlijk nooit goed zien op zo'n klein schermpje.

In RAW formaat is gewoon niet echt handig omdat de foto's dan supergroot worden (bij mijn camera 35 mb per stuk). Maar ik denk dat het aanpassen in raw formaat wel het allerbeste resultaat kan geven als je weet wat je doet.
pi_21224329
Nou, hier dan een eerste ervaring met een Pringles deksel.
Het eerste plaatje is gemaakt op standje witbalans auto (had natuurlijk weer geen wit papiertje bij me...)
Het tweede is gewit m.b.v. dit deksels stukje plastic.
Als ik m'n ogen mag vertrouwen ga ik toch voor het stukje Pringles plastic! (Alleen wel weer klote dat ik net geen stukje wit papier bij de hand had...)

Andere ervaringen zijn welkom!

Pfff, en een volgende keer zal ik ze ook R-O-T-E-R-E-N...
(Goh, ik wist dat ik wat vergeten was...)
pi_21227461
Dat is wel een groot verschil zeg. Kan dit wel alleen aan de pringles dop liggen?

Ik zal ook eens gaan testen vandaag, ik was er nog niet aan toegekomen. Zal ook met een A4 bezig gaan en alle 3 de resultaten straks posten.
  donderdag 12 augustus 2004 @ 10:55:26 #14
12888 Skull-splitter
pi_21228751
Kan wellicht idd alleen aan de pringles liggen, als de WB nog op indoor staat, waar over het algemeen ander licht gebruikt wordt, dan kom je buiten en heb je een flinke verschuiving, flink verschil iig zo te zien!
  Redactie Frontpage / Weblog vrijdag 13 augustus 2004 @ 00:09:14 #15
80791 crew  Paul
Winnaar 5 FOK-awards 2022
pi_21247757
ik wit altijd als het onderwerp het meeste zon bevat, op de zon, of ik tik mn camera gewoon naar 5600 K, standaard zonlicht dus, als ik een interview ofzo in de schaduw draai dan wit ik in de schaduw, dat is rond de 7500 k meestal dat is best een groot verschil, als je in de schaduw wit en je onderwerp zit in de zon, dan wordt het btje oranjeachtig allemaal. of in de zon en dan in de schaduw draait, wordt het knalblauw, maar goed dit verhaal gaat allemaal niet over een fotocamera maar over een videocamera , maar dat maakt weinig uit opzich

paul met de camera

( hier had ik op standaard zonlicht gedraaid , en de fotocamera stond vast op automatisch witten )
Winnaar FOK-Eredivisie-Toto 2025
pi_25001762
Inderdaad kan een deksel van een busje pringles een erg goed resultaat leveren m.b.t. de witbalans. Je kunt hem op 2 manieren gebruiken.

1e manier:
Activeer Custom Whitebalans op je camere, hou het deksel voor de lens (ertegenaan) en klik op knopje om whitebalans te berekenen.

2e manier:
Leg het dekseltje ergens neer zodat hij als je door de zoeker kijkt een mooie egale kleur geeft en knip 1 of meerdere testfoto's. Daarna maak je de overig foto's.

Als je nu in Adobe Photoshop die test foto opent en je gaan naar curves (CTRL + M) moet je het pipet voor de grijswaarden kiezen. Dan op het pringle dekseltje klikken. En zie daar de whitebalans is berekend. Nu in dialoogscherm van curves instellingen opslaan...

Open andere foto's en daarna tevens curves (CTRL + M). Open de laatst opgeslagen instellingen en je hebt een bijna perfecte foto. (WhiBal is natuurlijk het mooist maar dit is wel lekker low-budget.)

Meer info WhiBal: http://www.gerritdejong.nl/mambo/index.php?option=com_content&task=view&id=133&Itemid=42

[ Bericht 11% gewijzigd door Gaitje op 09-02-2005 09:09:20 (link WhiBal vergeten) ]
http://www.gerritdejong.nl - Digitaal Fotolog
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')