Na het lezen van dit topic weet ik niet of ik moet lachen of moet huilen.
Wat een kortzichtige mensen hebben er gereageerd. Mensen die beweren dat ze weten wat ze doen en dus niks nodig hebben tot mensen die beweren dat hackers/crackers niks op hun PC te zoeken hebben omdat er toch geen gevoelige info op staat.
Geloof me, je hebt het wel nodig, beiden wel te verstaan. Met een simpele (gratis) firewall of een NAT router houd je o.a. het Blaster virus tegen en ik heb meegemaakt dat ik eens een virus binnenkreeg via een website, tijdens het surfen. Niks geen rare pop-ups of wat dan ook. Tijdens het laden van een pagina kreeg ik een virus binnen. Gelukkig had ik een goeie virusscanner draaien die het virus tegenhield.
Dat zijn zo 2 kleine voorbeelden waarom je die dingen nodig hebt. En nog een voorbeeld voor al die mensen die zeggen dat ze geen last zullen hebben van hackers/crackers omdat ze toch geen gevoelige info hebben. Ik ben als simpele thuis gebruiker, toen ik nog net zo naief was, gehacked, ja echt, een simpele thuisgebruiker zonder gevoelige info, maar toch hadden ze in m'n PC ingebroken.
En over die performance, ik heb nergens last van hoor. Ik zit achter een NAT router die alles netjes tegenhoudt en een prima firewall heeft. Alle pakketjes die 'ie niet kan thuisbrengen, dropt 'ie netjes. Hij is vanaf internet niet te pingen en op alle gesloten poorten reageert 'ie niet. Daarnaast draai ik op alle PC's Norton, die elke 6 uur (dus 4x per dag) controleert of er updates zijn. En op m'n server draai ik een mailserver met een ingebakken virusscanner (die eenmaal per dag controleert op updates) en een spamfilter. En elke nacht scan ik geheel automatisch mijn gehele server op virussen.
In mijn ogen zijn al die dingen die ik doe een kleine moeite, misschien gaan mensen me paranoide noemen, maar ik zit hier (redelijk) veilig en ben al in geen jaren meer geinfecteerd, wat wel gebeurd zou zjn als ik geen virusscanner had gehad.
Kortom, nee, het kan niet meer om geen firewall te hebben.
I reject the truth and substitute it with my own.