Uitgegeven: 23-8-2001
AMSTERDAM - De Telegraaf speelt met het idee om geld te gaan vragen voor de informatie op hun website. Dat meldt het NRC donderdag. De slechte resultaten van de afgelopen kwartaal zorgen ervoor dat de wakkere krant naar nieuwe manieren zoekt om geld te verdienen.
"We denken na over een betaalmodel", zei F. Arp, bestuurder van het uitgeversbedrijf in het NRC. "Het is tenslotte heel plezierige informatie die we leveren, zeker voor al die mensen die de website vanuit het buitenland bezoeken."
In het buitenland zijn er meer kranten die abonnementsgeld vragen voor hun online uitgave. Het meest bekende voorbeeld is de WallStreet Journal, en zelfs de BBC schijnt met dit idee te spelen. De hoge kosten van internetedities spelen hierbij een grote rol. Daarbij komt nog eens dat de online advertentiemarkt de afgelopen tijd is ingestort, zodat het steeds moeilijker wordt om geld te verdienen met de elektronische edities.
© NU.nl
===================================================================
Verbaast me niks. Ik sprak een tijd terug nog met iemand die op redactie bij de Telegraaf werkt en die vertelde al dat de site veel geld kost en weinig oplevert.
Toch lijkt me alleen maar dat internetters bereid zijn geld te betalen als alle fatsoenlijke nieuwssites geld gaan vragen. Want als enkel de Telegraaf het doet blijven er nog genoeg kranten sites over. En anders zal de gratis nieuwsvoorziening wel gedecimeert worden tot ANP-berichten sites als NU.nl Volgens mij nemen een hoop internetters daar ook wel genoegen mee.
Lijkt me erg veel voor het ontwikkelen en onderhoud van een site. Misschien dat ze eerst eens wat moeten doen aan de uitgavenkant. Een betaalsite heeft i.m.o. weinig kans van slagen, ik denk dat een gratis site met reclame meer oplevert. Overigens onderzoekt ook PCM Uitgevers (o.m. NRC) de mogelijkheden voor een betaalsite.
quote:Ahum....niet alleen is het onderzoek er geweest, sterker nog die betaalde nieuwssite is er al sinds 6 juni jl.:
Op donderdag 23 augustus 2001 18:32 schreef Kozzmic het volgende:
Overigens onderzoekt ook PCM Uitgevers (o.m. NRC) de mogelijkheden voor een betaalsite.
Nederlands is af en toe wel eens moeilijk
quote:Pfff, als je al R@bs spelfouten wilt verbeteren blijf je bezig. Vandaag alleen al tien gezien.
Op donderdag 23 augustus 2001 19:29 schreef Lord Dreamer het volgende:
Telegraaf wil site betaald gaan maken.Nederlands is af en toe wel eens moeilijk
quote:Ach.. komen ze vanzelf wel achter.
Op donderdag 23 augustus 2001 23:16 schreef Mza het volgende:
Wat een onzin zeg, het lijkt wel een hype om geld te vragen voor internetdiensten. Steeds meer sites of diensten gaan geld vragen of denken er sterk over na. Wanneer beseffen ze nou eens dat haast niemand zin heeft om te betalen als het bij de buurman gratis is. Je moet toch wel echt iets bijzonders hebben wil je geld kunnen vragen en nieuws is echt zo bijzonder niet.
Dat de Telegraaf geld wil gaan vragen moeten ze helemaal zelf weten, maar ik verklaar ze voor gek. Neem de website http://www.9292ov.nl. De enige website waar je volledige openbare vervoersinformatie kunt opvragen (dus uniek, in tegenstelling tot de diensten van de Telegraaf). Was even gratis, tot ze geld begonnen te vragen. Het aantal gebruikers daalde in recordtempo tot een miserabel aantal, waarop ze besloten het maar weer gratis te maken. Nogmaals: dit was een unieke dienst, waar veel mensen toch op aangewezen zijn. Wat de Telegraaf biedt is niet uniek te noemen, dus wat ze ook ondernemen, ze helpen zichzelf om zeep. Bovendien kan het nooit werken. Stel dat 50.000 mensen bereid zijn 40 gulden te betalen. Heb je 2 miljoen binnengehaald en je advertentie-inkomsten om zeep geholpen (want van een bereik van honderdduizenden mensen terug naar 50.000 is niet echt om als marketing-afdeling vrolijk van te worden).
quote:Weet ik nu in ieder geval zeker dat je al mijn posts aandachtig leest.
Op donderdag 23 augustus 2001 19:31 schreef Koekepan het volgende:[..]
Pfff, als je al R@bs spelfouten wilt verbeteren blijf je bezig. Vandaag alleen al tien gezien.
quote:Ik gaf al aan dat dit volgens mij alleen kan werken als andere krantensites óók geld gaan vragen voor hun (nieuws)diensten.
Op donderdag 23 augustus 2001 23:16 schreef Mza het volgende:
Wat een onzin zeg,Wanneer beseffen ze nou eens dat haast niemand zin heeft om te betalen als het bij de buurman gratis is.
quote:Zeg Jenga... Wat een gefundeerd verhaal heb je hier te pakken! Heel goed! En als we dit vertalen naar de nieuwsvoorziening via internet zullen we zien dat het betaald aanbieden van actualiteiten wederom weinig zal opleveren. Immers: er zijn tientallen sites die newsbites voor nop blijven brengen, iets waar het merendeel van de internetters genoegen mee neemt. En voor diepgravende achtergronden moet je juist NIET bij de Telegraaf zijn...
Op donderdag 23 augustus 2001 23:31 schreef Jenga het volgende:
Ach kom zeg, je snapt zelf toch hoop ik wel dat de website-divisie van de Telegraaf meer is dan enkel de krantenartikelen online. El Cheapo, ChatWeb, Veilinghal, Autospeurders, NetMail, en dan ben ik nog niet op de helft. Zie http://krant.telegraaf.nl/krant/documenten/teksten/informatie.html
Daar zijn een boel mensen en faciliteiten voor nodig, dat red je echt niet met een miljoen of 3.Dat de Telegraaf geld wil gaan vragen moeten ze helemaal zelf weten, maar ik verklaar ze voor gek. Neem de website http://www.9292ov.nl. De enige website waar je volledige openbare vervoersinformatie kunt opvragen (dus uniek, in tegenstelling tot de diensten van de Telegraaf). Was even gratis, tot ze geld begonnen te vragen. Het aantal gebruikers daalde in recordtempo tot een miserabel aantal, waarop ze besloten het maar weer gratis te maken. Nogmaals: dit was een unieke dienst, waar veel mensen toch op aangewezen zijn. Wat de Telegraaf biedt is niet uniek te noemen, dus wat ze ook ondernemen, ze helpen zichzelf om zeep. Bovendien kan het nooit werken. Stel dat 50.000 mensen bereid zijn 40 gulden te betalen. Heb je 2 miljoen binnengehaald en je advertentie-inkomsten om zeep geholpen (want van een bereik van honderdduizenden mensen terug naar 50.000 is niet echt om als marketing-afdeling vrolijk van te worden).
Liefs,
Helga
Inhoudelijk stelt de Telegraaf-online zelf inderdaad weinig voor. De meeste artikelen zijn ANP-achtige berichtjes van drie, soms zelfs twee alinea's. Soms is zelfs dat nog teveel. Ze willen met hun online site niet te veel informatie brengen, want dan is er geen noodzaak meer om de krant te kopen. Probleem is: wie gaat er betalen voor summiere, weinigzeggende informatie? Het is op het moment niet veel meer dan nu.nl - en die maken wel winst.
quote:Dat is dan ook de voorwaarde van de Telegraaf. Maar het zal niks uitmaken: als sites als nu.nl nu al winst maken, wat kunnen ze dan wel niet voor elkaar krijgen als het bezoekersaantal nog verder stijgt doordat krantensites achter slot en grendel gaan? Kranten hebben geen monopolie op nieuws, en dat is het hele manco aan dit heilloze idee.
Op vrijdag 24 augustus 2001 03:37 schreef R@b het volgende:
Ik gaf al aan dat dit volgens mij alleen kan werken als andere krantensites óók geld gaan vragen voor hun (nieuws)diensten.
quote:Nu.nl is van Ilse is van VNU. Dus helaas peanutbutter. Wat moet de Telegraaf bovendien nou met een nieuwssite van een ander? Als jij een schoolkrant uitgeeft die niet quitte draait, ga je dan een andere schoolkrant overnemen?
Op vrijdag 24 augustus 2001 09:43 schreef marky het volgende:
De telegraaf zou er beter aan doen gewoon zo'n nieuwssite over te nemen.
quote:Buitendat is het voor de Telegraaf heel simpel om zelf zo'n site op te zetten die binnen mum van tijd net zo populair kan zijn als nu.nl.
Op vrijdag 24 augustus 2001 10:55 schreef Jenga het volgende:[..]
Nu.nl is van Ilse is van VNU. Dus helaas peanutbutter. Wat moet de Telegraaf bovendien nou met een nieuwssite van een ander? Als jij een schoolkrant uitgeeft die niet quitte draait, ga je dan een andere schoolkrant overnemen?
Stel dat ze de naam www.nieuws.nl of www.zo.nl kopen en er een soortgelijke site opzetten die ze daglijks op grootse wijze gratis promoten in de krantenversie van de Telegraaf. Nog wat bannerruil met sites via telegraaf.nl, wat die site promoot, en ze staan binnen korte tijd op gelijke hoogte met nu.nl lijkt mij.
quote:Ik net nog even. Wat een schijtlayout.
Op vrijdag 24 augustus 2001 08:59 schreef Jeromar het volgende:
Pffff, ze doen maar.... Ik kijk toch nooit op die kutkrant's site....
quote:Kan. Maar dat wil de Telegraaf niet. Want nu.nl maakt dan wel winst, veel winst is het niet en veel winst is er ook niet te halen. Het enige waar ze aan verdienen, zijn banners. En dat betaalt nu al niet veel, en het zal steeds minder worden. Bovendien denk ik dat de nieuws-site van de Telegraaf nog een van de best lopende onderdelen is. Content hebben ze al, ze hoeven het alleen in te passen via een content-management-systeem. Dat is zo gepiept, en de site op zich is dan ook vrij eenvoudig. A la de oude webwereld: imposante homepage, maar in feite is het niks anders dan een opsomming van artikelen. De Telegraaf-site staat vol met banners, ik denk dat de redactiekosten voor het nieuwsgedeelte daar wel redelijk uitgehaald moeten kunnen worden. Zou de Telegraaf een site a la nu.nl opzetten, dan zouden de kosten niet minder zijn. Het zijn volgens mij dan ook de andere onderdelen van Telegraafweb die de kosten doen oplopen.
Op vrijdag 24 augustus 2001 11:15 schreef R@b het volgende:[..]
Buitendat is het voor de Telegraaf heel simpel om zelf zo'n site op te zetten die binnen mum van tijd net zo populair kan zijn als nu.nl.
Stel dat ze de naam www.nieuws.nl of www.zo.nl kopen en er een soortgelijke site opzetten die ze daglijks op grootse wijze gratis promoten in de krantenversie van de Telegraaf. Nog wat bannerruil met sites via telegraaf.nl, wat die site promoot, en ze staan binnen korte tijd op gelijke hoogte met nu.nl lijkt mij.
Waar de Telegraaf naar toe wil, is een community. Een groep mensen die de Telegraaf niet leest, maar leeft. Nieuws? daarvoor moet je bij de site van de Telegraaf wezen. Chatten? Idem (Chatweb). Mailen? Naar de Telegraaf (NetMail). Iets vinden op internet? Via de Telegraaf (wwwijzer.nl). Iets kopen? Telegraaf (El Cheapo, Speurders). Als je zo'n community weet op te bouwen, zit daar wel geld in. Je kunt gebruikersprofielen aanleggen (privacywetgeving hun ass), en zo gericht adverteren. Het oude portal-idee leeft weer op, maar nu niet vanuit het niets, maar vanuit een bestaand product. Als dat eenmaal loopt kun je voor extra dingen wellicht wel geld vragen (pay per view/download, noem maar op), maar in het huidige stadium lijkt het me regelrechte zelfmoord.
quote:Omdat daar al naam en faam aan hangt. Ze gebruiken de naam van die site en vullen het met eigen nieuws. Daarmee elimineer je je concurentie.
Op vrijdag 24 augustus 2001 10:55 schreef Jenga het volgende:[..]
Nu.nl is van Ilse is van VNU. Dus helaas peanutbutter. Wat moet de Telegraaf bovendien nou met een nieuwssite van een ander? Als jij een schoolkrant uitgeeft die niet quitte draait, ga je dan een andere schoolkrant overnemen?
Maar hoe dan ook is het gewoon concurrent in eigen huis. Wat geeft de site aan meerwaarde voor de telegraaf lezer?
Helemaal niets naar mijn mening.
Misschien is het zinvoller om de handel samen te voegen met de site van SBS6 zodat ze samen de kosten kunnen dragen en meer diensten kunnen aanbieden zodat misschien interessant wordt om er een paysite van te maken.
quote:Dat ligt er maar aan waar je komt, in sommige treinen liggen alleen maar metro's.En volgens mij verschilt de oplage niet zo verschrikkelijk veel.
Op vrijdag 24 augustus 2001 13:55 schreef Ringo het volgende:
Jaja, en wel gratis Spitsen uit blijven delen. Nou ja, daar stoppen ze ook mee zodra Metro is weggeconcurreerd. En daar slagen ze aardig in. Die Spits wordt je bijna opgedrongen; overal kom ik die vodden tegen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |