abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 3 augustus 2004 @ 19:51:42 #1
56690 DaisyDuke
In Coffee We Trust!
pi_21038203
Na acht jaar heeft The Beta Band, een van de meest invloedrijke Schotse cultbands, besloten uit elkaar te gaan. Gisteren bracht de band een statement naar buiten: “Alle goede dingen moeten eens tot een einde komen. Na acht jaar hard werken en lovende recensies heeft het weinige commerciële succes uiteindelijk zijn tol geëist, en hebben we besloten met de band te stoppen.”

Het viertal uit het Schotse Edinburgh brak door na drie opvallende EP’s, waarop ze een wirwar van stijlen tentoonspreidden. De band viel ook op door hun artwork en het feit dat de leden tijdens optredens regelmatig van instrumenten verwisselden. Hun eerste echte album The Beta Band uit 1999 werd reeds voor de release door de band publiekelijk afgebrand. De eerste single voor hun tweede album Hot Shots II uit 2001 bevatte ongelukkigerwijs dezelfde obscure sample als de hit Day Dream In Blue van I Monster en werd daarom teruggetrokken door de naar originaliteit strevende band. Hun derde album, het door Nigel Godrich geproduceerde Heroes To Zeroes, werd in april dit jaar Disque Pop De La Semaine. Alledrie de Beta Band albums reikten tot de top 20 van de Britse albumlijsten, maar dat bleek onvoldoende voor major EMI.

The Beta Band staat er bekend om, dat ze uitzonderlijk moeilijk te interviewen zijn vanwege hun raadselachtige antwoorden. In een commentaar op de split zei Richard Greentree: “De Beta Band appel was overrijp en vol met wormen, klaar om van de boom te vallen en de zaden naar de grond te laten terugkeren.” Steve Mason houdt het in hetzelfde statement op: “De minderheid heeft altijd gelijk.”

In het najaar volgt nog een Britse afscheidstournee en begin volgend jaar een DVD met videoclips en korte filmpjes. Steve Mason (King Biscuit Time) en Richard Greentree werken aan solo albums, de andere twee leden storten zich vooralsnog op het maken van videoclips

3voor12

Zonde..........
1,000,000 demons can't be wrong...
  dinsdag 3 augustus 2004 @ 19:55:49 #2
74196 doemaardrie
of toch vier???
pi_21038295
De wie?
pi_21038375
Ik heb de '3 EP's' en 'The Beta Band'. Ik vond het destijds wel leuke muziek, maar tegenwoordig draai ik ze eigenlijk niet vaak meer. Evengoed toch wel jammer.
Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
pi_21038463
Terug ja!

Dry the rain...
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
  dinsdag 3 augustus 2004 @ 20:03:53 #5
56690 DaisyDuke
In Coffee We Trust!
pi_21038482
Draaide het eigenlijk ook zelden meer... heb nu weer eens "The Three EP’s" op staan; toch erg goed hoor!
pi_21038546
The 3 Eps is inderdaad goed, maar op die self-titled cd stonden ook wel een paar tenenkrommers, zoals dat nummer met een citaat uit "Total eclipse of the heart". Yechh.. Heb de daaropvolgende albums mede daarom ook altijd een beetje links laten liggen, ondanks de goede recensies.
Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
pi_21038791
Haha, die hadden ze omgebouwd, heel subtiel. Luister maar.
www.thuisuiteten.nl
  dinsdag 3 augustus 2004 @ 20:22:05 #8
56690 DaisyDuke
In Coffee We Trust!
pi_21038893
"The Hard One"... wel geinig juist!
pi_21038934
Ik moest meteen denken aan die briljante scčne uit de film High Fidelity, waarin de hoofdrolspeler (een eigenaar van een platenzaak) claimt dat hij binnen een paar minuten 5 albums van The Beta Band kan verkopen. Waarna hij die c.d. opzet, achter de toonbank gaat staan, zijn armen kruist, zijn gezicht in standje 'muzieksnob' zet en op de maat van de muziek met zijn hoofd knikt. En meteen zie je een aantal mensen in die winkel denken: "Hee, dát is een goede plaat, die ga ik kopen."

Maar dat heeft verder natuurlijk geen reet met dit topic te maken.
pi_21038972
Jammer..
Black out the windows, it's party time!
  Moderator dinsdag 3 augustus 2004 @ 20:26:35 #11
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_21038974
quote:
Op dinsdag 3 augustus 2004 20:24 schreef Croupouque het volgende:
Ik moest meteen denken aan die briljante scčne uit de film High Fidelity, waarin de hoofdrolspeler (een eigenaar van een platenzaak) claimt dat hij binnen een paar minuten 5 albums van The Beta Band kan verkopen. Waarna hij die c.d. opzet, achter de toonbank gaat staan, zijn armen kruist, zijn gezicht in standje 'muzieksnob' zet en op de maat van de muziek met zijn hoofd knikt. En meteen zie je een aantal mensen in die winkel denken: "Hee, dát is een goede plaat, die ga ik kopen."

Maar dat heeft verder natuurlijk geen reet met dit topic te maken.
maar wel dezelfde associatie die ik met the beta band heb
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_21054190
Dry The Rain was dat nummer.
www.thuisuiteten.nl
  maandag 9 januari 2006 @ 11:53:29 #13
56690 DaisyDuke
In Coffee We Trust!
pi_33860944
High Fidelity was er vorige week weer, nog mensen aan The Beta Band geraakt?
  maandag 9 januari 2006 @ 12:55:49 #14
28030 Grobbel
In Toffee We Crust!
pi_33862595
Grappig dat ik hier nooit in gepost heb. Volg de band in elk geval al sinds hun selftitled-CD dagen, kreeg er altijd ook een redelijke kick van dat ze zeer regelmatig langskwamen op prime time bij MTV New (pre-fusie programma, uiteraard ), de clips van Broke, Human Being en Squares waren dan ook prachtig.
The Three EPs blijft een heerlijke plaat, al vond ik Hot Shots II, met name door de sterke homogeniteit tussen de nummers, zeker niet slechter. Die laatste CD van hen deed me weer helemaal niets, jammer genoeg - al blijft het jammer dat de band niet meer bestaat.

King Biscuit Time is ook wel leuk, trouwens. Walk the Earth kwam ook wel eens bij MTV New toentertijd langs.
pi_33874780
Ik vind The Three EPs en The Beta Band het leukste. Die opener, met die vage rap en dat Elvis-imitatietje.
www.thuisuiteten.nl
pi_33889157
De eerste keer toen ik High Fidelity zag had ik ook dat gevoel van die klanten... maar andere dingen die ik van hun gehoord heb vond ik dan weer minder.
pi_33899686
Hun laatste album zet ik nog steeds wel vaak op eigenlijk . Mooie plaat...
pi_33912228
Ik weet nog toen ik die plaat kocht, dat P-P (verkoper) tegen me zei dat ik zo ongeveer de enige was die hem gekocht had daar.
www.thuisuiteten.nl
  zaterdag 14 januari 2006 @ 09:25:00 #19
42816 peaceman
Peace Man! ofzo...
pi_34040796
quote:
Op maandag 9 januari 2006 11:53 schreef DaisyDuke het volgende:
High Fidelity was er vorige week weer, nog mensen aan The Beta Band geraakt?
Nou niet verslaafd eraan geraakt ofzo. Wel valt het me nu eerder op als er een nummer langskomt in mijn playlist.
  maandag 23 april 2007 @ 12:13:53 #20
28030 Grobbel
In Toffee We Crust!
pi_48627946
Een aantal leden van the Beta Band speelt nu in een nieuwe band, The Aliens. Ik hoorde onlangs de single Setting Sun van ze, en ik moet eerlijk zeggen dat het wel erg opzichtig refereert aan de jaren '70. Bij Pitchfork vonden ze het erg op Jimi's All Along the Watchtower lijken, en als je daar nog wat California Dreaming-koortjes bij denkt kom je al een heel eind. Maar dit is niet echt het geluid waar ik vooraf op had gehoopt van een post-Beta Band project. De recensies tot dusver vallen ook niet mee.

http://www.pitchforkmedia(...)5-astronomy-for-dogs
http://www.myspace.com/thealiens1
pi_49057064
Jammer. Ik ben ook nog niet heeel erg onder de indruk eigenlijk. Misschien komt het nog..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')