quote:Dat is strontvervelend... Zowel voor jezelf als voor de leerlingen.. En dan maar klagen dat de leerlingen ongemotiveerd in de les hangen... Zou je niet?
Op dinsdag 16 december 2003 23:14 schreef thaleia het volgende:
Je kunt het zo druk maken als je zelf wilt. Je kunt het jezelf vrij makkelijk maken door voor al je lessen enkel het boek te gebruiken en niets daarnaast.
quote:Het is vooral LEUK. De leerlingen zien je eens van een heel andere kant, en dat kan heel verfrissend werken. Wanneer je eens een babbeltje met een leerling maakt op zo'n feest, kijken ze meestal met heel andere ogen naar je.
Daarnaast ben ik zo'n betrokken figuur die naar veel schoolfeesten, muziekoptredens van leerlingen e.d. gaat of helpt bij de sportdag, kost ook tijd.
quote:Dat zijn die ouwe knorrepotten die de hele dag in de docentenkamer liggen te mekkeren dat de leerlingen tegenwoordig zo slecht luisteren en niks meer uitvoeren. Ondertussen zijn die figuren wel de dagen tot hun pensioen af aan het tellen..
Er zijn ook genoeg docenten die je bij dat soort activiteiten nooit ziet.
quote:Belangrijk is dat je aansluiting blijft vinden met de leerlingen. Zo lang je weet wat er onder de leerlingen speelt, zolang je ze kunt aanspreken op hun belevingswereld, zul je ook minder snel afbranden.
Ik weet inmiddels uit ervaring dat mijn betrokkenheid zo ver kan gaan dat mijn werk mijn leven wordt.
Vraag je bij elke les af op welke manier je een verband kunt leggen met de leefwereld van de leerlingen en hun interesse kunt wekken.
Heel belangrijk! Dat hebben we al eens eerder opgemerkt: op het moment dat je op de belevingswereld van de leerlingen aan weet te sluiten, zijn ze meer gemotiveerd.
Zorg voor afwisseling door verschillende didactische werkvormen te gebruiken tijdens één les.
Vergt wel veel van je didaktische talenten, maar als de les afwisselend is, blijven de leerlingen langer geboeid.
Durf toe te geven dat je iets niet weet en dat je het moet opzoeken.Jazeker, de leerlingen mogen best zien dat jij ook niet alles weet. We zijn mensen, toch?
Help leerlingen die het moeilijk hebben bij het inschrijven van hun agenda. Zorg ervoor dat de opdrachten duidelijk zijn.
Ja, dit is iets wat veel docenten vergeten. Die zeggen: "Uhm, voor de volgende les, maken opdracht 12 en leren de werkwoordsvormen van "haben". De leerlingen weten niet uit hun hoofd wanneer "de volgende les" is. Dus wanneer je huiswerk op het bord schrijft, schrijf dan de datum en het lesuur er bij. Als mentor controleer ik vaak de agenda's van de leerlingen en dan blijkt toch maar weer dat je als docent héél duidelijk moet zijn. Doe je dat niet, moet je ook niet vreemd opkijken als een leerling naar je toe komt met de opmerking: "Ik heb mijn huiswerk niet".
Zorg voor afwisseling bij de evaluatie, bijv. mondeling, multiple choice, ontbrekende woorden invullen, etc
Ik maak mijn proefwerken zelf, ik haal ze dus niet van diskettes of wat dan ook af, en heb heel veel variatie. En vraag niet te veel van hetzelfde: ik bedoel, als ik 5 zinnen vraag, kan ik ook wel zien of ze de verleden tijd begrepen hebben. Daar hoef ik écht geen 15 zinnen voor te laten vertalen. Om de woordenlijsten te overhoren: maak er bijvoorbeeld eens een puzzeltje van! (Die staan o.a. op kennisnet)
Moedig de leerlingen aan om zichzelf en elkaar te evalueren en bespreek de verschillen in waardering.
Hm, gevaarlijk. Als twee leerlingen elkaar niet zo goed liggen, hebben ze wel eens de neiging om elkaar negatief te gaan beoordelen.
Geef proef_toetsen, proef_huiswerken en proef_examens zodat de leerlingen goed begrijpen hoe je evalueert en zich optimaal kunnen voorbereiden.
Op veel scholen gebeurt dit in de brugklas in de periode van het begin van het jaar tot de herfstvakantie.
Geef bij elke evaluatie ook duidelijk te kennen wat GOED was
Positieve feedback: zéér, zéér belangrijk. Uit onderzoeken van de inspectie blijkt dat dit nog steeds te weinig gebeurt!
Begroet de leerlingen, spreek hen aan met hun voornaam, onthou speciale gebeurtenissen, informeer naar hun welbevinden, sta niet toe dat er gepest wordt.
Da's normaal vind ik.. Wanneer je de leerlingen speciale aandacht geeft, al is het maar een "en, hoe gaat het met je nieuwe hondje?" of wat dan ook, dan heb je ze al helemaal voor je gewonnen. Kleine dingetjes.. die doen het 'em
Durf je te verontschuldigen als je in de fout bent gegaan.
Ja, en dat accepteren de leerlingen. Pas wanneer je halsstarrig vol blijft houden dat JIJ het bij het goede eind hebt, en later blijkt toch dat je het fout had, dán ga je af in de ogen van de klas. Wanneer je zegt: "Sorry jongens, alhoewel jullie waarschijnlijk anders zullen oordelen, is vergissen menselijk", of iets anders met een kwinkslag.. is er niks aan de hand.
Probeer ongewenst gedrag in de mate van het mogelijke te negeren. Tja, ik weet het niet hoor... Maar als je ongewenst gedrag gaat negeren, zal die leerling toch steeds een stapje verder gaan met klieren. Terwijl als je die even goed op z'n nummer zet, het ongewenste gedrag misschien in te dammen valt.. Ik geef trouwens zelden straf. Ik heb gemerkt dat een goed gesprek na afloop met die leerling véél beter werkt. Maar goed, hoe denken jullie over bovenstaande stelling?
Ga ervan uit dat een leerling die zich storend gedraagt zelf een probleem heeft (en niet u!). Zoek voorzichtig uit wat het probleem is en laat het hem/haar zelf formuleren.
Precies. Maar dit geldt niet altijd hoor. Het kan ook zó zijn dat de les gewoon strontvervelend is... Ik zie het aan mezelf als ik cursus heb: als de cursusleider saai is, ga je vanzelf ook naar andere middelen zoeken om je te amuseren En ja, ik heb vaak meegemaakt dat een leerling die in de les wat zat te etteren, naderhand met een probleem zat. Het is handig als je dan weet dát er een probleem is. Er zijn zat docenten die zo'n leerling dan een flinke portie straf geven. Lekker, als zo'n leerling bijvoorbeeld de avond van te voren te horen heeft gekregen dat pap en mam gaan scheiden...
Durf te zeggen wat je stoort en waarom, maar word niet emotioneel. Tracht storend gedrag positief te herbenoemen.
Gebruik "ik"-zinnen... IK vind het vervelend dat jullie zo storen.
In principe staan de tafels en stoelen altijd opgesteld in U_vorm.
Hm, hier ben ik niet altijd happig op. Vooral als je een drukke, of een grote klas hebt, kan er van alles gebeuren aan de achterzijde van zo'n carré. En meestal heb je niet genoeg plaats, zodat er ook nog leerlingen langs de muur moeten zitten, en dat is al helemaal funest voor het overzicht.
Leer de voornamen van de leerlingen zo snel mogelijk; start er elke les mee tot je ze kent.
Meestal heb je foto-lijsten. Het lijkt me enorm saai voor de leerlingen als je elke les de namen gaat oefenen. Als élke docent dat élk uur gaat doen..
Je levert je huiswerk op tijd in, Jullie mogen mee de datum bepalen Mijn hemel! "Jongens, voor wanneer maken jullie oefening 4? Wie zegt: donderdag? Vingers! Okee.. wie zegt: vrijdag? Vingers!..."
Dus niet! Bij grote schriftelijke werken geef ik wel een aantal mogelijkheden waar de leerlingen uit kunnen kiezen, maar niet bij elk huiswerkopdrachtje...
Ik verbeter snel.
Kán enorm demotiverend werken, zeker bij een taal. Want als de leerling een fout maakt, en jij als docent zit hem meteen te verbeteren, dan zal die leerling ook denken: "Zie je, laat ik maar gewoon mijn mond dichthouden!" Heel gevaarlijk dit!!
Wekelijks spreekuur van elke leerkracht tijdens de middagpauze of na de lesuren
Spreekuur TIJDENS de middagpauze!? Waar heb ik dan pauze voor!? In mijn pauze hoeft niemand mij te storen en ben ik ook niet bereikbaar. Tenzij er iets met een mentorleerling van mij aan de hand is, maar voor de rest: WACHTEN tot NA de pauze
quote:Kben dit jaar pas begonnen met de opleiding Leraar Engels maar over de bovengestelde vraag: Ongewenst gedrag meteen aanpakken. Ik zou, zodra ik gedrag zie wat ik niet tollereer, het meteen in de kiem smoren.
Op zaterdag 27 december 2003 14:32 schreef Baba-O-Riley het volgende:Probeer ongewenst gedrag in de mate van het mogelijke te negeren. Tja, ik weet het niet hoor... Maar als je ongewenst gedrag gaat negeren, zal die leerling toch steeds een stapje verder gaan met klieren. Terwijl als je die even goed op z'n nummer zet, het ongewenste gedrag misschien in te dammen valt.. Ik geef trouwens zelden straf. Ik heb gemerkt dat een goed gesprek na afloop met die leerling véél beter werkt. Maar goed, hoe denken jullie over bovenstaande stelling?
Chill, dat je al die tips achter elkaar hebt gezet
quote:Ik heb de lerarenopleiding Nederlands gedaan en heb ook stage gelopen op een school voor doven, maar ik ben met die opleiding gestopt (doe nu Nederlands op de universiteit). Toch zou ik best voor een paar jaar willen lesgeven. Lijkt me zo gezellig, die twaalfjarige kids en inderdaad 'mevrouw' genoemd worden
Op donderdag 23 augustus 2001 13:08 schreef CraZaay het volgende:
In navolging van "Wat studeer je"...Wie volgt er hier een lerarenopleiding (Pabo of tweede/eerste graad)?
Zelf begin ik dit jaar voor de tweede keer aan de Lerarenopleiding Engels in Tilburg (tweede graad dus, wat betekent dat je na de opleiding les mag geven op het VMBO en de onderbouw van HAVO en VWO). Ik ben van plan om na deze vier jaar nog een paar jaar deeltijd te studeren om de eerste graads bevoegdheid te halen (ook lesgeven op bovenbouw HAVO en VWO en op het HBO (Engels als bijvak dan)).
Ik ben niet helemaal uit idealistisch oogpunt deze opleiding gaan volgen. Veel mensen volgen de opleiding omdat het leraarschap een roeping is en ze mensen iets willen leren. Natuurlijk wil ik mensen iets leren, maar een belangrijke drijfveer was voor mij ook het aantal vakantiedagen, het salaris (dat -niet- slecht is) en de mogelijkheid om makkelijk part-time te werken (i.v.m. andere werkzaamheden). Daarnaast is er natuurlijk een gunstig arbeidsperspectief (als je wilt kun je na twee jaar, en dus zonder diploma, al gaan werken), en kun je altijd opnieuw gaan doceren nadat je er een tijdje uit bent geweest zonder noemswaardige bijscholing.
Ik heb gekozen voor het middelbaar onderwijs in plaats van het lager onderwijs (Pabo), omdat ik mensen niet "from scratch" iets wil leren en ik goed om kan gaan met 14-18 jarigen (ook bekend als "pubers").
Wel het liefste op een HAVO/VWO school, omdat daar simpelweg andere kinderen zitten dan op het VMBO en de werksfeer totaal anders is. Ik behandel iedereen met respect, en dat verlang ik dus ook van de leerlingen. En dat is op een VMBO minder snel te verwachten.Anyway, de vraag lijkt me duidelijk:
Wie volgt een lerarenopleiding en waarom?
Ow ja: Het klinkt leuk als ze je op je stageschool meteen "meneer" noemen
Ik schijn echter wel autoritair te zijn tov twaalfjarigen.
Eentje schreeuwde een keer door de klas en toen zei ik: "Heb ik jou gevraagd of je antwoord mocht geven? Nee? Nou dan!".
Jee, wat hard
quote:Ouch, kan best hard aankomen voor een 12-jarige. Vooral als het antwoord goed was.
Op zaterdag 27 december 2003 14:51 schreef Viking84 het volgende:Ik schijn echter wel autoritair te zijn tov twaalfjarigen.
Eentje schreeuwde een keer door de klas en toen zei ik: "Heb ik jou gevraagd of je antwoord mocht geven? Nee? Nou dan!".
quote:dat zei hun lerares ook al
Op zaterdag 27 december 2003 14:55 schreef Da_Ripper het volgende:[..]
Ouch, kan best hard aankomen voor een 12-jarige. Vooral als het antwoord goed was.
quote:Valt best mee, hoor...
Op zaterdag 27 december 2003 14:51 schreef Viking84 het volgende:
Ik schijn echter wel autoritair te zijn tov twaalfjarigen.
Eentje schreeuwde een keer door de klas en toen zei ik: "Heb ik jou gevraagd of je antwoord mocht geven? Nee? Nou dan!".Jee, wat hard
Ik weet niet of ik wel zoveel plezier in mijn werk zou hebben als ik heel erg autoritair zou zijn. Die uitspraak van jou gebruik ik ook wel hoor.. En dan ben ik niet eens autoritair. Ik vind hem eerder beleefd.
Wat ik ook wel eens doe als zo'n leerling opeens door de klas begint te tetteren: heel *rustig* (dat straalt gezag uit, als je alles heel rustig doet ) zeggen: "Ik kan me niet herinneren dat ik jou het woord gegeven had".
quote:Succes! Ik neem aan dat je op een "gewone" lerarenopleiding zit? Aarzel niet om je vragen te stellen! Ik ben altijd bereid om even te helpen
Op zaterdag 27 december 2003 14:45 schreef Da_Ripper het volgende:
Kben dit jaar pas begonnen met de opleiding Leraar Engels
quote:Ik was me een beetje aan het vervelen
Chill, dat je al die tips achter elkaar hebt gezet
[Dit bericht is gewijzigd door Baba-O-Riley op 27-12-2003 15:14]
quote:"Gewoon" 4-jarige HBO opleiding tot 2e-graads Leraar Engels in Nijmegen.
Op zaterdag 27 december 2003 14:57 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Succes! Ik neem aan dat je op een "gewone" lerarenopleiding zit? Aarzel niet om je vragen te stellen! Ik ben altijd bereid om even te helpen
quote:Hee leuk, ik doe ook Engels, maar dan in Tilburg (ja, Fontys, ik weet het ).
Op zaterdag 27 december 2003 15:28 schreef Da_Ripper het volgende:[..]
"Gewoon" 4-jarige HBO opleiding tot 2e-graads Leraar Engels in Nijmegen.
Ik kwam dit topic vandaag pas tegen en heb meteen alle posts doorgelezen. Zeer interessante en hulpzame posts
Wat voor vakken hebben jullie tot nu toe gehad, want een vriendin van mij zit in Rotterdam en daar hebben ze heel andere vakken gehad de 1e periode dan wij vorig jaar (ik zit in het 2e jaar).
quote:Eigenlijk is dat een beetje raar hè. Je wordt leraar Engels, maar je krijgt maar 1 jaar "gericht op Engels". Ik heb 4 maanden in een boekhandel in Engeland gewerkt, en ik ben teruggekomen met een wagonlading aan boeken over spreekwoorden, Engelse "slang", cockney, etc. Want écht Engels leer je niet in één jaar... En dan die drie jaar "gericht" op lesgeven... ik hoop voor je dat je er wat aan hebt... Want het échte lesgeven leer je voor de klas. Alleen. Zonder begeleider.
Op maandag 29 december 2003 12:05 schreef Da_Ripper het volgende:
Kweet niet hoe het op Fontys werkt, maar bij ons is het eerste jaar voornamelijk gericht op engels en de volgende 3 meer op het lesgeven.
[Dit bericht is gewijzigd door Baba-O-Riley op 29-12-2003 13:31]
quote:Wat hebben jullie veel vakken gehad . Bij de Fontys heb je alle jaren stage, alleen het wordt steeds meer. Het 1e jaar wordt er al redelijk veel op gericht. Wij hadden in de 1e periode in het 1e jaar: MTV (Mondelinge Taalvaardigheid), litcult (literatuur), Phonetics, vakdidactiek, SCC Britain, Syntax, flankerend onderwijs en STV (schrijftaalvaardigheid), drama.
Op maandag 29 december 2003 12:05 schreef Da_Ripper het volgende:
We sluiten binnenkort periode 2 af en dan hebben we o.a.
Phonetics, Grammar, Literary Analysis, Oral Proficiency, Drama, British Studie, American Studies, Translation, Psycho/socio en Writing Clinic gehad.
Kweet niet hoe het op Fontys werkt, maar bij ons is het eerste jaar voornamelijk gericht op engels en de volgende 3 meer op het lesgeven.
Wij hebben een stuk minder, want we hoefden maar 3 tentamens te doen. Wij hebben in het 2e jaar pas America, dus daar ben ik nu mee bezig.
Ik had liever wel het 1e jaar bijna alleen maar Engels gehad en daana pas lesgeven, want dan heb je tenminste veel meer kennis dan in het begin. Wij kregen aan het eind van het jaar pas Schoolgrammatica, terwijl ik al bijna klaar was met mijn stage. Dat helpt .
quote:Het ligt er aan op welk niveau je stage loopt. Maar vakdidaktiek is het belangrijkste. En maar één jaar Engels is te weinig. Alle 4 de jaren moet je Engels hebben, en het liefst in al haar facetten. En met die schoolgrammatica komt het wel in orde, hoor. Engels is namelijk méér dan alleen maar grammatica!
Op maandag 29 december 2003 13:31 schreef mamamiep het volgende:
Ik had liever wel het 1e jaar bijna alleen maar Engels gehad en daana pas lesgeven, want dan heb je tenminste veel meer kennis dan in het begin. Wij kregen aan het eind van het jaar pas Schoolgrammatica, terwijl ik al bijna klaar was met mijn stage. Dat helpt .
En vakkennis: ik heb ook een tijdlang Nederlands gegeven. De methodes zijn tegenwoordig zó geschreven dat elke kerstkalkoen er les uit kan geven. Dus daarom laat ik die tegenwoordig zo veel mogelijk links liggen. De methode die mij helemaal bevalt, moet nog geschreven worden...
quote:Ja, de omgang met de andere studenten is bij ons ook erg goed. Alleen de docenten af en toe . Er moeten er bij ons 2 samenwerken, maar iedereen in de klas denkt dat ze elkaar niet mogen. Zij moeten op elkaar afgestemd zijn, maar ze bijna elkaar uitersten .
Op maandag 29 december 2003 13:27 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Het probleem met Fontys is, is dat ze *denken* dat ze heel goed weten wat er in de praktijk speelt. Maar in werkelijkheid hebben ze geen jota benul er van. Dat zag ik vaak aan de reacties van die docenten als ik terugkwam van een stage. Ze verzinnen wel allemaal onzinnige opdrachten die de studenten dan ZELFSTANDIG (en dat op een opleiding waar je geleerd moet krijgen om met mensen SAMEN TE WERKEN ) moeten maken, maar waar je in de praktijk dus totaal niks aan hebt. Ik was ZO blij toen ik eindelijk dat diploma in mijn handen had: de 4 jaar op Fontys zijn gewoon verschrikkelijk geweest. Het enige leuke was de omgang met de medestudenten. En als ik nu bij mij op school stagiaires krijg van Fontys, help ik ze zó veel mogelijk met hun opdrachten. Omdat ik weet in welk schuitje ze zitten. Een schuitje dat hoognodig aan vernieuwing toe is, en een schuitje dat aan boord een kapitein nodig heeft die WEL weet wat hij doet.
Maar goed, de Fontys ondergaat veranderingen. Wij waren de eerste nieuwe lichting. Maar het gaat nog niet allemaal goed hoor. Op stage leer je inderdaad heel erg veel. De veldvakken helpen bij ons niet echt heel erg bij de stage. Tenminste, ik kan maar weinig mensen in de klas vinden waarbij het wel het geval is. Maar goed, ik doe gewoon mijn best en ik zie wel. Tot nu toe gaat het goed .
quote:Ja, de nu 3e jaars gaan waarschijnlijk wel naar het buitenland, maar bij ons vervalt dat waarschijnlijk Dan leer je een taal en dan ga je niet eens naar het buitenland Daar leer je de taal veel sneller omdat je er dan heel de dag mee bezig bent, en hier maar een deel van de dag. Nu ga ik zelf wel op vakantie naar Groot-Brittanie, maar ja, daar spreek je ook Nederlands met de personen waarmee je op vakantie bent. Maar ik wil wel proberen om nog naar het buitenland te gaan, eventueel voor een deel van mijn stage als het mag .
[..]Eigenlijk is dat een beetje raar hè. Je wordt leraar Engels, maar je krijgt maar 1 jaar "gericht op Engels". Ik heb 4 maanden in een boekhandel in Engeland gewerkt, en ik ben teruggekomen met een wagonlading aan boeken over spreekwoorden, Engelse "slang", cockney, etc. Want écht Engels leer je niet in één jaar... En dan die drie jaar "gericht" op lesgeven... ik hoop voor je dat je er wat aan hebt... Want het échte lesgeven leer je voor de klas. Alleen. Zonder begeleider.
quote:. Bij onze docent vakdidactiek niet. Hij is heel aardig, maar volgens mij geeft hij nooit de goede inhoud van het vak. Wij doen eigenlijk altijd wat anders en nooit wat eigenlijk moet. Maar goed, hij is wel aardig en we leren op stage wat we moeten weten .
Op maandag 29 december 2003 13:34 schreef Baba-O-Riley het volgende:[..]
Het ligt er aan op welk niveau je stage loopt. Maar vakdidaktiek is het belangrijkste. En maar één jaar Engels is te weinig. Alle 4 de jaren moet je Engels hebben, en het liefst in al haar facetten. En met die schoolgrammatica komt het wel in orde, hoor. Engels is namelijk méér dan alleen maar grammatica!
quote:Klopt. Ik probeer ook zo veel mogelijk naast de methode te doen. Wij moeten voor het vak America ook 2 volle lessen over Amerika geven, dus dat is ook leuk voor de afwisseling. Ik heb vorig jaar bij mijn stage ook wat dingen geleerd die je kan doen, al was dat wel vanuit de methode. Maar de leerlingen vonden het heel erg leuk, je leert de teksten gewoon op een andere manier gebruiken.
En vakkennis: ik heb ook een tijdlang Nederlands gegeven. De methodes zijn tegenwoordig zó geschreven dat elke kerstkalkoen er les uit kan geven. Dus daarom laat ik die tegenwoordig zo veel mogelijk links liggen. De methode die mij helemaal bevalt, moet nog geschreven worden...
quote:Leuk hè
Op maandag 29 december 2003 15:07 schreef thaleia het volgende:
Kerstkaartje van een leerling in de bus vandaag, leuk
Even mijn mening. leraar zijn is geweldig! 't slokt veel van je tijd, en het kan je opslokken - maar dat heb jezelf in de hand. (heeft ook te maken met cultuur op school).
Een groot voordeel vind ik dat je zo af en toe ook op een doordeweekse dag een keer vrij hebt. Heerlijk. Iedereen aan 't werk, en jij kan effe die dingen doen, die je nog moet doen.
Ik denk dat het inderdaad belangrijk is dat je duidelijk aangeeft hoe je wilt dat zaken lopen in een klas, en dat je consequent bent EN BLIJFT! En geef de leerling het gevoel dat alles wat je doet REDELIJK is. Dat 'slikt' iedereen, behalve de onwilligen... maarja, dan weet je dus ook meteen wie dat zijn. Dus creeer eerst orde en rust... dan kun je ook 'makkelijk' je stof geven...
das wel genoeg reactie. Ik schrijf een beetje van de hak op de tak, maar 't is dan ook 02:33, en ik ga nu slapen...
Ik kom hier vaker lezen!
quote:Nou, in het eerste jaar ben ik een week op stage- in de klas erbij zitten en helpen wanneer ze zelfst. aan het werk zijn.
Op maandag 29 december 2003 13:27 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Eigenlijk is dat een beetje raar hè. Je wordt leraar Engels, maar je krijgt maar 1 jaar "gericht op Engels". Ik heb 4 maanden in een boekhandel in Engeland gewerkt, en ik ben teruggekomen met een wagonlading aan boeken over spreekwoorden, Engelse "slang", cockney, etc. Want écht Engels leer je niet in één jaar... En dan die drie jaar "gericht" op lesgeven... ik hoop voor je dat je er wat aan hebt... Want het échte lesgeven leer je voor de klas. Alleen. Zonder begeleider.
Ik denk ook dat het maandag best heavy zal worden. Het was een zeer populaire en geliefde docent. Maar goed.
quote:Die regeling klinkt veel beter dan bij ons op school. Het is goed om ervaring op te doen, maar je leert het vooral als je uiteindelijk zelf voor de klas staat en wij moeten nu elk jaar superveel stage lopen .
Op dinsdag 30 december 2003 05:24 schreef Da_Ripper het volgende:[..]
Nou, in het eerste jaar ben ik een week op stage- in de klas erbij zitten en helpen wanneer ze zelfst. aan het werk zijn.
In het 2e jaar, 2 maanden. Het derde jaar, en hiiiieeeer heb ik zin in , mogen we bijna 4 maanden naar een engelstalig land meelopen op een college/university. En het laaste jaar ben ik LIO.
Plus met mijn diploma kan ik lesgeven in het buitenland, en de tijdens de gehele opleiding wordt er engels gesproken.
quote:Pas geleden is bij ons ook een concierge overleden en die was ook erg poppulair bij de leerlingen. Zijn jongste dochter zit er nog op school en die zit in een van de klassen die mijn begeleider heeft, alleen geef ik maar weinig les. Maar het was wel raar om heel de school zo anders te zien. De oorzaak blijft hetzelfde, maar het was heel anders dan bij ons vroeger op school .
Op dinsdag 30 december 2003 13:27 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Plezier en verdriet gaan hand in hand samen in het onderwijs. Vandaag kreeg ik het bericht dat een collega is overleden. We zijn geschokt. Omwille van privacy-redenen ga ik niet verder op details in. Dat zal maandag wel een domper zijn voor de leerlingen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |