abonnement Unibet Coolblue
pi_1923362
Lachen.
Lieve vent.
En een ware Griekenland-o-fiel
pi_1923385
En nu blijkt dat jij Hans Verhey kent en hij op hetzelfde congres was als ik doe ik GEEN mededelingen meer over briefjes!

Er is immers al meer dan genoeg geslowchat in dit topic

pi_1923409
quote:
Op woensdag 17 oktober 2001 00:36 schreef Beatrice het volgende:
En nu blijkt dat jij Hans Verhey kent en hij op hetzelfde congres was als ik doe ik GEEN mededelingen meer over briefjes!

Er is immers al meer dan genoeg geslowchat in dit topic


ROFLOL

* Tardis lurkt weer heerlijk mee in dit topic

  woensdag 17 oktober 2001 @ 00:39:55 #29
331 Merel
Be here now.
pi_1923434
quote:
Op woensdag 17 oktober 2001 00:36 schreef Beatrice het volgende:
En nu blijkt dat jij Hans Verhey kent en hij op hetzelfde congres was als ik doe ik GEEN mededelingen meer over briefjes!

Er is immers al meer dan genoeg geslowchat in dit topic


goh ik zal hem eens vragen...

en ik stop ook met slowchatten, ik duik m'n bedje in, dromen van m'n toekomstige lerarencarriere

"I have learned now that while those who speak about one's miseries usually hurt , those who keep silent hurt more." - C.S. Lewis
  woensdag 17 oktober 2001 @ 10:04:58 #30
12880 CraZaay
prettig gestoord
pi_1925277
Ik HAAT slowchatters
pi_2534354
quote:
Op dinsdag 16 oktober 2001 22:55 schreef Beatrice het volgende:
Een groot nadeel van het onderwijs is dat je er zoveel mee bezig bent. Sowieso neem je altijd werk mee naar huis (lessen voorbereiden, proefwerk maken, proefwerken nakijken etc.) maar ook zijn er vaak dingen die niet onder je normale werktijd vallen maar waar je wel geacht wordt aanwezig te zijn (ouderavond, voorlichtingsavond, open dag, studiemiddag). Ik begin het een groot nadeel van het onderwijs te vinden dat het als "normaal" wordt beschouwd dat je dat allemaal wel even doet

en nog meer geblaat


Ik merk dat die irritatie hierover bij mij tegenwoordig flink ophoopt. Ik zit verdomme net twee jaar in het onderwijs, en nu al erop afgeknapt?! Vaak snak ik naar een simpel 9 tot 5 baantje en vrije avonden en vrije weekends enzo. Er is toch ook een leven naast je werk? Nou ik heb nauwelijks een leven naast mijn werk!

En toch he...ik wil met die kids werken! Wat moet ik nou op een kantoor? Voor wie kan ik dan iets betekenen?


Dus, Crazaay en Ringo en andere wannabe-leraren: je hebt groot gelijk dat je het onderwijs in wilt, maar pas alsjeblieft heel goed op jezelf! Laat dingen die niet vanzelfsprekend zijn niet vanzelfsprekend worden, hou goed in de gaten dat het je niet helemaal opslokt en je leven gaat beheersen (en nu denk je: makkie, maar echt, voor je het weet zit je net zo te balen als ik nu, laat het niet zover komen!)

  zondag 21 september 2003 @ 22:06:35 #32
66029 Koobus
Le Grange Marais
pi_13345118
Verheij is een held!!!!
Master of my domain
  woensdag 1 oktober 2003 @ 17:47:20 #33
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_13576757
Ik ben zelf ook docent en daarnaast mentor van een tweede klas. Ik ga elke dag fluitend "naar school". Ik zou nooit meer anders willen. Werken met jonge, opgroeiende mensen is geweldig.

Ja tuurlijk zijn er allerlei bijkomstigheden. Als ik in m'n agenda voor de komende weken kijk, zie ik studiemiddagen, ouderavonden, mentorenoverleg, informatieavonden, excursies, etc. Daar tussendoor moet je ook nog es proefwerken in elkaar steken en nakijken. Maar dat hoort er nu eenmaal bij. Als je president wordt, moet je niet zeuren dat je een stropdas moet dragen. Excursies en werkweken zijn uitputtend, maar oh zo leuk, en een enorme opsteker voor de relatie tussen leraar en leerling.

Leerlingen kunnen je onbewust een enorme opsteker geven, door kleine dingen. Dát is wat het onderwijs zo leuk maakt.

[Dit bericht is gewijzigd door Baba-O-Riley op 01-10-2003 17:56]

.
pi_13576885
Ik ben laatste jaars op de Pabo. De klachten die ik hier te lzen krijg herken ik zeker. Ik heb nun atuurlijk nog geen fulltime job, maar ik zie nu al dat het flink aanpoten wordt. Niet dat ik van plan ben om direct als leraar fulltime aan de slag te gaan. Dan krijg ik direct het idee dat ik het leven al heb opgegeven.
Ik heb lang getwijfeld, maar uiteindelijk ben ik er dan toch aan begonnen. Het liefst sta ik voor groep 8. Ik denk dat ik later, als ik er een beetje inzit, toch geen spijt van zal krijgen dat ik voor dit beroep heb gekozen. Kinderen ZIJN nou eenmaal geweldig!
"Een optimist is een slecht geinformeerde pessimist" [T. Maassen]
pi_13577036
Als ik dit zo lees, heb ik het zo slecht nog niet getroffen. Zit nu ook een jaartje in het onderwijs, maar als gymleerkracht op het Speciaal Basisonderwijs. Bij mij is het tot nu toe nog bij alleen lesgeven gebleven. Geen klasje om bij te houden, geen huiswerk na te kijken, en omdat ik op 2 scholen werk, is het vaak niet mogelijk om naar studiedagen of vergaderingen te gaan.

Nadeel alleen dat je geen eigen klas met kinderen hebt, dus ken alle kinderen een beetje, maar heb ze dan maar 1 uurtje per week.

Maar verder: tot nu toe best een ideale baan met veel vrije tijd en (vaak) leuke klantjes

pi_13646323
Hier is nog zo'n gek die het onderwijs inwil.
Ik wil straks als eerstegraadsdocent scheikunde aan de slag. En ergens wil ik nog eens een bevoegdheid voor wiskunde halen.
Maar dat komt wel in de toekomst.
Voor degenen die zo klagen, moet je ook eens het boek"Wil de laatste docent het licht uitdoen?" lezen, dit gaat over allerlei misstanden in het onderwijs.
Maar verschilt het niet ook per school een beetje hoe het geregeld is?
Ik heb op een school in Groningen stagegelopen, en ik ben nu als pre-LIO aan de slag in Veendam, maar die twee scholen verschillen enorm van elkaar... Ik hoor hier in Veendam zoveel gemopper over alles wat verkeerd geregeld is..

Maareh, het waarom. Tja, in scheikunde is het anders moeilijk een part-time baan te vinden. Ik vind het leuk om mijn kennis over te brengen, en pubers zijn wel leuk om mee te werken.....
Dus vandaar...

You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
  zaterdag 4 oktober 2003 @ 17:58:41 #37
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_13648208
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2003 16:16 schreef teigan het volgende:
Maar verschilt het niet ook per school een beetje hoe het geregeld is?
Jazeker. De ene school heeft de zaakjes beter onder controle dan de andere. Dat is wel een voordeel als je op meerdere scholen werkt. Je kunt dan vergelijkend warenonderzoek doen.
quote:
Het waarom. Tja, in scheikunde is het anders moeilijk een part-time baan te vinden. Pubers zijn wel leuk om mee te werken.....
Kies je alleen maar scheikunde vanwege de werkgarantie? Ik denk toch dat je behoorlijk bezeten moet zijn van een bepaald vak wil je dat de rest van je leven gaan geven. Enne... pubers zijn GEWELDIG. Laat niemand je vertellen dat ze lastig en vervelend zijn. Het ligt er puur aan hoe JIJ met ze omgaat!
.
pi_13651840
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2003 17:58 schreef Baba-O-Riley het volgende:

Kies je alleen maar scheikunde vanwege de werkgarantie? Ik denk toch dat je behoorlijk bezeten moet zijn van een bepaald vak wil je dat de rest van je leven gaan geven. Enne... pubers zijn GEWELDIG. Laat niemand je vertellen dat ze lastig en vervelend zijn. Het ligt er puur aan hoe JIJ met ze omgaat!


Nee, ik kies scheikunde omdat ik het zelf al ruim 4 jaar studeer, en ik er ook zeker wel bezeten van ben. Wat ik meer bedoelde is dat als ik na de studie een baan wil gaan zoeken in het onderzoek/bedrijfsleven, dat ik dan lang kan zoeken totdat ik een part time job vind. En die wil ik wel graag(iig ik wil daar voor kunnen kiezen!!)
Ennuh pubers kunnen wel vervelend zijn, als je nog niet precies weet hoe je ze aan moet pakken... Ik ben nu dus ook hard bezig na te denken over hoe ik een paar "heren" aan moet pakken...
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
  zaterdag 4 oktober 2003 @ 21:22:42 #39
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_13653056
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2003 20:27 schreef teigan het volgende:

Wat ik meer bedoelde is dat als ik na de studie een baan wil gaan zoeken in het onderzoek/bedrijfsleven, dat ik dan lang kan zoeken totdat ik een part time job vind.


Okee, ik snap het.
quote:
Ennuh pubers kunnen wel vervelend zijn, als je nog niet precies weet hoe je ze aan moet pakken... Ik ben nu dus ook hard bezig na te denken over hoe ik een paar "heren" aan moet pakken...
Ligt er aan wat ze flikken hè. Een goed gesprek met de heren kan al wonderen doen, zo is mijn ervaring. Meestal hebben ze wel een verklaring voor hun gedrag, wanneer je er op een normale manier met ze over praat. En helpt dat niét, dan kun je altijd nog de truukendoos opentrekken
.
  zaterdag 4 oktober 2003 @ 23:02:23 #40
21484 dom_blontje
Ga weg, engerd!
pi_13655194
ik word later docente aardrijkskunde.

Heb bewust gekozen voor het voortgezet onderwijs ivm de pubertjes en hun grillen......

  zondag 5 oktober 2003 @ 12:43:55 #41
22259 Fogerty
slapende account
pi_13661389
Ik heb (als Beatrice) eerder in dit topic geklaagd over allerlei bijkomende dingen in het docentenvak. Ik ben een jaar het onderwijs uit geweest, maar ben weer terug! Op mijn vorige school waren er nogal erg veel 'bijkomende dingen', omdat mijn belangrijkste collega extreem slecht functioneerde en communiceerde. Als je als beginnend docent je niet gewoon kunt concentreren op je eigen lessen, omdat je daarbij ook voortdurend zijn blunders op het allerlaatste moment moet rechtbreien, ga je nogal balen Weg van die school dus, beste beslissing die ik ooit genomen heb ondanks dat de andere collega's, de sfeer op die school en de leerlingen me zeer bevielen. Ben daar sowieso te lang gebleven, twijfelde aan het eind van mijn eerste schooljaar daar al of ik wel moest blijven, maarja, de leerlingen waren zo leuk en de andere collega's ook. In november wist ik dat ik echt weg moest gaan. Maar je hebt een eindexamenklas, en wilt dus het jaar volmaken. Toen ik dat eenmaal had gedaan had ik mijn buik zo vol van alles dat ik daarna werk heb gezocht buiten het onderwijs. Maar nu dus weer terug, want het is zo LEUK Lesgeven verveelt nooit, de dagen vliegen voorbij, ik denk dat er weinig andere banen zijn die ik niet heel gauw al saai zou vinden.
Vind wel nog steeds dat het behoorlijk hard werken is. Ik heb een 0,7 baan en dus een 0,7 salaris, maar werk in praktijk echt wel 40 uur per week. Dat wordt enigszins gecompenseerd door de lange vakanties, maar niet helemaal, vind ik. In andere banen heb je tegenwoordig ook aardig wat mogelijkheden om te kiezen voor extra verlofdagen ipv meer salaris en dat soort dingen, en het feit dat in het onderwijs je vakanties vast staan is begrijpelijk, maar wel lastig. Ben het dus nog steeds eens met een vriendin die ik tegenkwam die zei: "ik ben ervan overtuigd dat ik in een andere baan mijn geld makkelijker zou verdienen", maarja, die andere baan zou wel minder leuk zijn, of je moet echt iets geweldigs vinden. Voorlopig hou ik het dus maar bij het onderwijs, da's op dit moment het leukste
Hieperdepiep hoera!
  zondag 5 oktober 2003 @ 15:05:31 #42
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_13664703
quote:
Op zondag 5 oktober 2003 12:43 schreef Fogerty het volgende:
Want het is zo LEUK Lesgeven verveelt nooit, de dagen vliegen voorbij, ik denk dat er weinig andere banen zijn die ik niet heel gauw al saai zou vinden.
quote:
Vind wel nog steeds dat het behoorlijk hard werken is. Ik heb een 0,7 baan en dus een 0,7 salaris, maar werk in praktijk echt wel 40 uur per week. Dat wordt enigszins gecompenseerd door de lange vakanties, maar niet helemaal, vind ik.
Ik heb nu 1 fte, een volle baan dus: 26 lesuren plus een mentoraat. Er komt heel wat bij kijken, maar ik heb gewoon té veel plezier in mijn werk. En dat je "zo veel vakanties hebt", is gewoon een fabeltje. Ja, je hebt wel vrije dagen, maar vaak ben je in vakanties net zo hard bezig.
quote:
Ben het dus nog steeds eens met een vriendin die ik tegenkwam die zei: "ik ben ervan overtuigd dat ik in een andere baan mijn geld makkelijker zou verdienen"
Ik vind het belangrijker dat ik met plezier naar "school" blijf gaan. Ik zeg ook nooit: "Ik ga naar mijn werk". Ik zeg: "Ik ga naar school". Natuurlijk ligt het geld voor het oprapen bij andere banen, maar het plezier in je werk is voor mij belangrijker.
.
  zondag 5 oktober 2003 @ 20:24:53 #43
19134 geursel
"Sailing Home"
pi_13672406
* geursel meld zich!

Ik doe nu deeltijd 2e graads algemene economie op het Mollergebouw te Tilburg. Heb afgelopen juli mijn HBO-CE afgerond, maar dat is niet wat ik wilde. Kan nu binnen 1 jaar al 2e graads leraar zijn. Bevalt het me? Dan ga ik door voor m'n 1e graads. Tja, wat er op me af zal komen? Dunno, maar ben er niet bang voor

Koude tosti's.... Brrrr....
pi_13673541
Heej Fogerty,

toen ik je berichtjes las, en ik zag dat ze al van een lange tijd geleden waren, was ik wel heel benieuwd hoe je er nu tegenaan keek, en hoe het gegaan was.
Mooi dat het je nu toch wel weer goed bevalt, ondanks dat je toch meer ermee bezig bent dan dat je ervoor betaald wordt.
Maar het blijft toch steeds maar te leuk om mee te stoppen he.

You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
  donderdag 9 oktober 2003 @ 19:23:19 #45
593 sjak
Juffie Bloem
pi_13771937
Heee,
Ik ben net begonnen met een opleiding tot eerste graads docent. Erg spannend allemaal, erg druk ook en ontzettend wennen om weer in de klas te zitten. Er is wat veranderd zeg in het onderwijs de laatste jaren, ik heb van veel onderwijsvormen nog nooit gehoord (PGO???)
Maar tot nu toe erg leuk...
Zal hier af en toe wel eens komen klagen
Lekker douchen!
pi_13773383
Lesgeven is geweldig Leerlingen kunnen lastig en vermoeiend zijn, maar geven je aan de andere kant juist weer zoveel energie!

En het is zo herkenbaar, dat puberen Stiekem zijn ze best lief

Iedere droom moet je in een potje vangen.
  vrijdag 10 oktober 2003 @ 19:05:07 #47
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_13795783
We kunnen natuurlijk ook, om te voorkomen dat dit topic gigantisch doodbloedt, een paar leuke gebeurtenissen uit de onderwijspraktijk hier neerzetten, zodat het voor de aanstaande docenten duidelijk wordt, HOE leuk het onderwijs eigenlijk is.

Voorbeeldje:
Ik zei een keer voor de grap: "Ach, als je nu een laag punt voor de overhoring hebt, neem je gewoon een fles bier mee, en dan is dat ook weer geregeld". De les er na had een leerling inderdaad een fles bier meegenomen.

Of:
ik sta wat uit te leggen, en opeens midden in een zin hoor ik een leerlinge zeggen: "Meneer, wilt u met me trouwen?" Ik stop, zeg: "Nee", en ga gewoon verder met mijn zin.

.
  vrijdag 10 oktober 2003 @ 19:29:41 #48
22180 Killah_Priest
shirley goes wild and sexy
pi_13796220
ik... ga pabo doen
things happend the same whem you came to my life happiness lies when you know who i am when you share your secret with me somthing come over to me my baby got a secret , he know what he want
pi_13807904
Ik word ook leerkracht!

Heb eerst 3 jaar Nederlands op het Moller in Tilburg gedaan. Wat was het daar slecht geregeld zeg... En daarbij zag ik mezelf niet jaar in jaar uit dezelfde lesjes afdraaien bij iedere keer een andere klas.

Daarom ben ik overgestapt naar de Pabo. Inmiddels alweer 3e jaars, en voor mij echt veel leuker! Een jaar lang dezelfde groep, kinderen die je goed leert kennen en waarvan je duidelijk een ontwikkeling kunt zien, en die ook nog eens niet aan het puberen zijn!

  zaterdag 11 oktober 2003 @ 17:30:20 #50
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_13811453
quote:
Op zaterdag 11 oktober 2003 13:36 schreef -Bregje- het volgende:
En daarbij zag ik mezelf niet jaar in jaar uit dezelfde lesjes afdraaien bij iedere keer een andere klas.
Juist het feit dat je elke keer een andere klas hebt, maakt het (in mijn ogen) afwisselend. En je kunt je lessen natuurlijk zo boeiend maken als je zelf wil. Als je maar lesjes gaat "afdraaien" ben je in mijn ogen een beetje verkeerd bezig. Ik heb bijvoorbeeld drie 2e klassen, dus moet ik 3 x hetzelfde uitleggen. Geen énkele keer is dat hetzelfde. Je kunt eindeloos varieren. Je moet het natuurlijk wél willen.
quote:
Een jaar lang dezelfde groep, kinderen die je goed leert kennen en waarvan je duidelijk een ontwikkeling kunt zien
Dat heb je in het middelbaar onderwijs ook, hoor. En als je mentor van een klas bent, zie je net zo goed een ontwikkeling
.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')