Er is immers al meer dan genoeg geslowchat in dit topic
quote:ROFLOL
Op woensdag 17 oktober 2001 00:36 schreef Beatrice het volgende:
En nu blijkt dat jij Hans Verhey kent en hij op hetzelfde congres was als ik doe ik GEEN mededelingen meer over briefjes!Er is immers al meer dan genoeg geslowchat in dit topic
* Tardis lurkt weer heerlijk mee in dit topic
quote:
Op woensdag 17 oktober 2001 00:36 schreef Beatrice het volgende:
En nu blijkt dat jij Hans Verhey kent en hij op hetzelfde congres was als ik doe ik GEEN mededelingen meer over briefjes!Er is immers al meer dan genoeg geslowchat in dit topic
goh ik zal hem eens vragen...
en ik stop ook met slowchatten, ik duik m'n bedje in, dromen van m'n toekomstige lerarencarriere
quote:Ik merk dat die irritatie hierover bij mij tegenwoordig flink ophoopt. Ik zit verdomme net twee jaar in het onderwijs, en nu al erop afgeknapt?! Vaak snak ik naar een simpel 9 tot 5 baantje en vrije avonden en vrije weekends enzo. Er is toch ook een leven naast je werk? Nou ik heb nauwelijks een leven naast mijn werk!
Op dinsdag 16 oktober 2001 22:55 schreef Beatrice het volgende:
Een groot nadeel van het onderwijs is dat je er zoveel mee bezig bent. Sowieso neem je altijd werk mee naar huis (lessen voorbereiden, proefwerk maken, proefwerken nakijken etc.) maar ook zijn er vaak dingen die niet onder je normale werktijd vallen maar waar je wel geacht wordt aanwezig te zijn (ouderavond, voorlichtingsavond, open dag, studiemiddag). Ik begin het een groot nadeel van het onderwijs te vinden dat het als "normaal" wordt beschouwd dat je dat allemaal wel even doeten nog meer geblaat
En toch he...ik wil met die kids werken! Wat moet ik nou op een kantoor? Voor wie kan ik dan iets betekenen?
Dus, Crazaay en Ringo en andere wannabe-leraren: je hebt groot gelijk dat je het onderwijs in wilt, maar pas alsjeblieft heel goed op jezelf! Laat dingen die niet vanzelfsprekend zijn niet vanzelfsprekend worden, hou goed in de gaten dat het je niet helemaal opslokt en je leven gaat beheersen (en nu denk je: makkie, maar echt, voor je het weet zit je net zo te balen als ik nu, laat het niet zover komen!)
Ja tuurlijk zijn er allerlei bijkomstigheden. Als ik in m'n agenda voor de komende weken kijk, zie ik studiemiddagen, ouderavonden, mentorenoverleg, informatieavonden, excursies, etc. Daar tussendoor moet je ook nog es proefwerken in elkaar steken en nakijken. Maar dat hoort er nu eenmaal bij. Als je president wordt, moet je niet zeuren dat je een stropdas moet dragen. Excursies en werkweken zijn uitputtend, maar oh zo leuk, en een enorme opsteker voor de relatie tussen leraar en leerling.
Leerlingen kunnen je onbewust een enorme opsteker geven, door kleine dingen. Dát is wat het onderwijs zo leuk maakt.
[Dit bericht is gewijzigd door Baba-O-Riley op 01-10-2003 17:56]
Nadeel alleen dat je geen eigen klas met kinderen hebt, dus ken alle kinderen een beetje, maar heb ze dan maar 1 uurtje per week.
Maar verder: tot nu toe best een ideale baan met veel vrije tijd en (vaak) leuke klantjes
Maareh, het waarom. Tja, in scheikunde is het anders moeilijk een part-time baan te vinden. Ik vind het leuk om mijn kennis over te brengen, en pubers zijn wel leuk om mee te werken.....
Dus vandaar...
quote:Jazeker. De ene school heeft de zaakjes beter onder controle dan de andere. Dat is wel een voordeel als je op meerdere scholen werkt. Je kunt dan vergelijkend warenonderzoek doen.
Op zaterdag 4 oktober 2003 16:16 schreef teigan het volgende:
Maar verschilt het niet ook per school een beetje hoe het geregeld is?
quote:Kies je alleen maar scheikunde vanwege de werkgarantie? Ik denk toch dat je behoorlijk bezeten moet zijn van een bepaald vak wil je dat de rest van je leven gaan geven. Enne... pubers zijn GEWELDIG. Laat niemand je vertellen dat ze lastig en vervelend zijn. Het ligt er puur aan hoe JIJ met ze omgaat!
Het waarom. Tja, in scheikunde is het anders moeilijk een part-time baan te vinden. Pubers zijn wel leuk om mee te werken.....
quote:Nee, ik kies scheikunde omdat ik het zelf al ruim 4 jaar studeer, en ik er ook zeker wel bezeten van ben. Wat ik meer bedoelde is dat als ik na de studie een baan wil gaan zoeken in het onderzoek/bedrijfsleven, dat ik dan lang kan zoeken totdat ik een part time job vind. En die wil ik wel graag(iig ik wil daar voor kunnen kiezen!!)
Op zaterdag 4 oktober 2003 17:58 schreef Baba-O-Riley het volgende:Kies je alleen maar scheikunde vanwege de werkgarantie? Ik denk toch dat je behoorlijk bezeten moet zijn van een bepaald vak wil je dat de rest van je leven gaan geven. Enne... pubers zijn GEWELDIG. Laat niemand je vertellen dat ze lastig en vervelend zijn. Het ligt er puur aan hoe JIJ met ze omgaat!
quote:Okee, ik snap het.
Op zaterdag 4 oktober 2003 20:27 schreef teigan het volgende:Wat ik meer bedoelde is dat als ik na de studie een baan wil gaan zoeken in het onderzoek/bedrijfsleven, dat ik dan lang kan zoeken totdat ik een part time job vind.
quote:Ligt er aan wat ze flikken hè. Een goed gesprek met de heren kan al wonderen doen, zo is mijn ervaring. Meestal hebben ze wel een verklaring voor hun gedrag, wanneer je er op een normale manier met ze over praat. En helpt dat niét, dan kun je altijd nog de truukendoos opentrekken
Ennuh pubers kunnen wel vervelend zijn, als je nog niet precies weet hoe je ze aan moet pakken... Ik ben nu dus ook hard bezig na te denken over hoe ik een paar "heren" aan moet pakken...
Heb bewust gekozen voor het voortgezet onderwijs ivm de pubertjes en hun grillen......
quote:
Op zondag 5 oktober 2003 12:43 schreef Fogerty het volgende:
Want het is zo LEUK Lesgeven verveelt nooit, de dagen vliegen voorbij, ik denk dat er weinig andere banen zijn die ik niet heel gauw al saai zou vinden.
quote:Ik heb nu 1 fte, een volle baan dus: 26 lesuren plus een mentoraat. Er komt heel wat bij kijken, maar ik heb gewoon té veel plezier in mijn werk. En dat je "zo veel vakanties hebt", is gewoon een fabeltje. Ja, je hebt wel vrije dagen, maar vaak ben je in vakanties net zo hard bezig.
Vind wel nog steeds dat het behoorlijk hard werken is. Ik heb een 0,7 baan en dus een 0,7 salaris, maar werk in praktijk echt wel 40 uur per week. Dat wordt enigszins gecompenseerd door de lange vakanties, maar niet helemaal, vind ik.
quote:Ik vind het belangrijker dat ik met plezier naar "school" blijf gaan. Ik zeg ook nooit: "Ik ga naar mijn werk". Ik zeg: "Ik ga naar school". Natuurlijk ligt het geld voor het oprapen bij andere banen, maar het plezier in je werk is voor mij belangrijker.
Ben het dus nog steeds eens met een vriendin die ik tegenkwam die zei: "ik ben ervan overtuigd dat ik in een andere baan mijn geld makkelijker zou verdienen"
Ik doe nu deeltijd 2e graads algemene economie op het Mollergebouw te Tilburg. Heb afgelopen juli mijn HBO-CE afgerond, maar dat is niet wat ik wilde. Kan nu binnen 1 jaar al 2e graads leraar zijn. Bevalt het me? Dan ga ik door voor m'n 1e graads. Tja, wat er op me af zal komen? Dunno, maar ben er niet bang voor
toen ik je berichtjes las, en ik zag dat ze al van een lange tijd geleden waren, was ik wel heel benieuwd hoe je er nu tegenaan keek, en hoe het gegaan was.
Mooi dat het je nu toch wel weer goed bevalt, ondanks dat je toch meer ermee bezig bent dan dat je ervoor betaald wordt.
Maar het blijft toch steeds maar te leuk om mee te stoppen he.
En het is zo herkenbaar, dat puberen Stiekem zijn ze best lief
Voorbeeldje:
Ik zei een keer voor de grap: "Ach, als je nu een laag punt voor de overhoring hebt, neem je gewoon een fles bier mee, en dan is dat ook weer geregeld". De les er na had een leerling inderdaad een fles bier meegenomen.
Of:
ik sta wat uit te leggen, en opeens midden in een zin hoor ik een leerlinge zeggen: "Meneer, wilt u met me trouwen?" Ik stop, zeg: "Nee", en ga gewoon verder met mijn zin.
Heb eerst 3 jaar Nederlands op het Moller in Tilburg gedaan. Wat was het daar slecht geregeld zeg... En daarbij zag ik mezelf niet jaar in jaar uit dezelfde lesjes afdraaien bij iedere keer een andere klas.
Daarom ben ik overgestapt naar de Pabo. Inmiddels alweer 3e jaars, en voor mij echt veel leuker! Een jaar lang dezelfde groep, kinderen die je goed leert kennen en waarvan je duidelijk een ontwikkeling kunt zien, en die ook nog eens niet aan het puberen zijn!
quote:Juist het feit dat je elke keer een andere klas hebt, maakt het (in mijn ogen) afwisselend. En je kunt je lessen natuurlijk zo boeiend maken als je zelf wil. Als je maar lesjes gaat "afdraaien" ben je in mijn ogen een beetje verkeerd bezig. Ik heb bijvoorbeeld drie 2e klassen, dus moet ik 3 x hetzelfde uitleggen. Geen énkele keer is dat hetzelfde. Je kunt eindeloos varieren. Je moet het natuurlijk wél willen.
Op zaterdag 11 oktober 2003 13:36 schreef -Bregje- het volgende:
En daarbij zag ik mezelf niet jaar in jaar uit dezelfde lesjes afdraaien bij iedere keer een andere klas.
quote:Dat heb je in het middelbaar onderwijs ook, hoor. En als je mentor van een klas bent, zie je net zo goed een ontwikkeling
Een jaar lang dezelfde groep, kinderen die je goed leert kennen en waarvan je duidelijk een ontwikkeling kunt zien
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |