abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 8 mei 2004 @ 16:40:56 #226
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_18977883
Niemand meer iets te melden?
.
  donderdag 13 mei 2004 @ 14:12:37 #227
7242 WarPuppy
Paddestoel
pi_19099011
Ik wel, geef mij eens een reden waarom ik voor leraar Engels zou kiezen?
En hoezit het met de arbeidsmarkt ervan?

ik heb me er al voor ingeschreven
In the quiet words of the virgin Mary..... come again?!
  donderdag 13 mei 2004 @ 18:27:51 #228
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_19105635
"Waarom je voor leraar Engels zou kiezen?"

Ik heb gekozen om leraar Engels te zijn omdat ik helemaal weg ben van de Engelse taal en cultuur, en ik het daarnaast enorm leuk vind om met jonge mensen te werken. Wanneer je kiest om leraar Engels te zijn, vind ik persoonlijk dat je een sterke affiniteit met het vak/land/cultuur moet hebben. Je moet er gek van zijn, je moet de leerlingen er alles over kunnen vertellen... het liefst uit eigen ervaring. Een verblijf in Engeland voor een paar maanden is wat mij betreft een MUST.
Het leraarschap, zoals een aantal mensen hier al eerder hebben neergeschreven, is ontzettend leuk en afwisselend. Geen enkele dag is hetzelfde. Leerlingen zijn geweldige wezens. Laat je niet vertellen dat het ettertjes zijn. Ook de grootste etters kunnen heel interessant zijn. Het ligt er puur aan hoe JIJ je opstelt en hoe je je les geeft/indeelt. Ga je daar staan met een houding van: "Ik ben lekker de baas", dan kun je het shaken. Dan roep je het onheil over je af. Je moet gewoon op een leuke manier met de leerlingen bezig zijn. Dan is het gewoon een geweldig beroep.

Engels: je kunt er hele leuke dingen mee doen in de les; varierend van accenten (bijv. Cockney-accent), tot songteksten, tot leuke teksten; je kunt eindeloos doorgaan met het verzinnen van leuke dingen. De meeste leerlingen kunnen toch al een redelijk woordje Engels babbelen wanneer ze in de brugklas zitten, dank zij MTV en video-clips.

De arbeidsmarkt, tja.. die is verschillend. In de Randstad zullen waarschijnlijk meer vacatures zijn dan in dunbevolkte gebieden. En de vraag is daarnaast wáár je hart ligt. Is dat op een atheneum of een vmbo. Ik ga helemaal voor vmbo, en daar zijn nog wel wat vacatures. Maar op dit moment hier in Zuid-Limburg valt het voor pas-afgestudeerden vies tegen volgens mij. Er zijn wat verschuivingen gaande waardoor mensen met een tijdelijke aanstelling weer kunnen vertrekken. Ik ben blij dat ik op het juiste moment ben ingestapt en mijn vaste aanstelling heb. Het verschilt heel erg.
.
pi_19144905
Twee opleidingen tegelijk, is dat mogelijk??

Toen ik nog op de middelbare school zat, had ik een leraar Natuurkunde, die ook leraar Wiskunde was. Mijn leraar Aardrijkskunde, was ook mijn leraar Geschiedenis en hij heeft mij ooit een keer verteld dat hij vroeger leraar Nederlands was geweest.

Zou dat al gelijk vanaf het begin kunnen, of is het misschien verstandiger om eerst 1 lerarenopleiding te gaan volgen, en later een tweede. (ik neem aan dat ik dan alle overlappende vakken niet meer hoef te doen).
We are born crying, live complaining, and die disappointed.
  zaterdag 15 mei 2004 @ 13:39:59 #230
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_19145582
Vroeger kon dat. Dan kon je twee bevoegdheden halen, zoals NE/EN, NE/GS, GS/AK, maar dat is rond 1997/1998 geloof ik afgeschaft. Ik denk dat je nu één lerarenopleiding moet doen, en daarná voor je tweede vak een aparte opleiding moet doen. Deze is denk ik dan wel korter, omdat je al die vakdidaktische vakken en stages niet meer hoeft te doen.
.
pi_19361138
Baba-O-Riley,

je hoeft als ik het goed heb een deel van de stages niet te doen, maar wat voor eerstegraads wel geldt, is dat je dan nog wel een aantal vakken bij de universiteit moet gaan volgen.
Bijvoorbeeld, als ik nu naast scheikunde, ook eerstegraads docent wiskunde wil worden, moet ik nog een aantal wiskundevakken gaan volgen en afronden..

Verder heb ik door wat dingen vertraging opgelopen, dus ik ga pas in januari beginnen met mijn LIOstage..
Ik zit net dus te bedenken, dat ik dan wat wiskundevakken kan gaan doen..
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
  dinsdag 25 mei 2004 @ 21:01:54 #232
593 sjak
Juffie Bloem
pi_19403647
Zo zeg, dit topic ben ik een tijd uit het oog verloren. Hoe is het met iedereen?
Ik zit nu bijna aan het einde van het eerste jaar docentenopleiding HGZO. Pff, het is echt veel werk ik moet nu eigenlijk druk bezig zijn met het maken van een lesverantwoordingsformulier. Vrijdag komt een docent van school langs op mijn stageplek om te kijken of ik het goed doe, leuk!

Ik denk dat ik de komende tijd niet veel te zien zal zijn hier, ik laat in de zomervakantie wel weer wat van me horen!
Lekker douchen!
  donderdag 27 mei 2004 @ 20:45:55 #233
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_19456139
Een lesverantwoordingsformulier! Dat klinkt eng!
.
  donderdag 27 mei 2004 @ 21:11:00 #234
25753 mamamiep
Godmother of Trivia
pi_19456817
Nou, ik ben al 3/4 weken bezig met mijn stageverslag . Is dat erg ? Maar ik lever hem volgende week echt in hoor .
There are so many things I want to say to you but time's caught me up and now I'll never say them - except that I've loved you from the moment I saw you and every moment since.
  donderdag 27 mei 2004 @ 22:33:12 #235
593 sjak
Juffie Bloem
pi_19459018
quote:
Op donderdag 27 mei 2004 20:45 schreef Baba-O-Riley het volgende:

Een lesverantwoordingsformulier! Dat klinkt eng!
Tis niet alleen eng, het is ook nog ontzettend veel werk
Maar wel nuttig zo af en toe, het maakt dat je heel bewust moet nadenken over hoe je je les inricht. Je bekijkt de les vanuit allerlei aspecten (beginsituatie, lesdoelstellingen en leeractiviteiten die je wilt activeren enz.) en gaat dan kijken of het soort les die je wilt gaan geven wel past bij die aspecten.
Het geeft dus veel inzicht, alleen moet je het niet te vaak doen...
Morgen heb ik dus een les waarbij de leerlingen presentaties moeten gaan doen, spannend voor hun maar ook spannend voor mij. Ze hebben de afgelopen weken aan deze presentaties gewerkt en ik ben heel benieuwd of ze wel het eindniveau gaan halen wat ik hoop. Ik denk het wel hoor, maar toch is het wel gek om ze zo los te moeten laten in het hele proces. En ik ga daar dus over beoordeeld worden, ik laat het jullie nog wel weten.

Verder moeten wij hier ook het jaar zo langzamerhand gaan afronden. Maar dat betekent dus veel schrijven. Ik moet nu nog 2 reflectieverslagen schrijven (1 les van morgen en 1 over hele jaar) nog 1 opdracht doen en hierna nog een les ethiek gaan geven. Veel te doen dus in 4 weken. En dan te bedenken dat ik nog wel op schema loop....
Lekker douchen!
  donderdag 27 mei 2004 @ 22:53:11 #236
25753 mamamiep
Godmother of Trivia
pi_19459556
quote:
Op donderdag 27 mei 2004 22:33 schreef sjak het volgende:
Verder moeten wij hier ook het jaar zo langzamerhand gaan afronden. Maar dat betekent dus veel schrijven. Ik moet nu nog 2 reflectieverslagen schrijven (1 les van morgen en 1 over hele jaar) nog 1 opdracht doen en hierna nog een les ethiek gaan geven. Veel te doen dus in 4 weken. En dan te bedenken dat ik nog wel op schema loop....
Dit valt volgens mij nog wel mee . Ik moet van elke les een reflectie hebben. En alle competenties kunnen bewijzen .
There are so many things I want to say to you but time's caught me up and now I'll never say them - except that I've loved you from the moment I saw you and every moment since.
pi_19500774
Ik ben van plan om (als ik slaag.. mn examens gaan niet echt geweldig) een lerarenopleiding Nederlands te gaan volgen (2de graads) in Utrecht. Ik vroeg me af of het echt zo breed is als ik denk.. Kan iemand me er wat meer over vertellen?
  maandag 21 juni 2004 @ 17:50:37 #238
593 sjak
Juffie Bloem
pi_20070269
quote:
Op zaterdag 29 mei 2004 20:44 schreef Foxxy het volgende:
Ik ben van plan om (als ik slaag.. mn examens gaan niet echt geweldig) een lerarenopleiding Nederlands te gaan volgen (2de graads) in Utrecht. Ik vroeg me af of het echt zo breed is als ik denk.. Kan iemand me er wat meer over vertellen?
En Foxxy, kun je aan de slag?
Lekker douchen!
pi_20073333
quote:
Op zaterdag 27 december 2003 14:32 schreef Baba-O-Riley het volgende:

Ik verbeter snel.
Kán enorm demotiverend werken, zeker bij een taal. Want als de leerling een fout maakt, en jij als docent zit hem meteen te verbeteren, dan zal die leerling ook denken: "Zie je, laat ik maar gewoon mijn mond dichthouden!" Heel gevaarlijk dit!!
Tjah toch is verbeteren soms wel belangrijk denk ik. Wij hadden docenten die helemaal niet verbeterden op sommige punten, met als resultaat dat de uitspraak bij de talen over het algemeen bedroevend slecht was. Dat mensen in de 6e nog niet wisten dat je bij Frans 3e persoonsvorm meervoud de -ent niet uitspreekt, omdat de docent in de onderbouw dat nooit gezegd had, en als het er eenmaal in zit... =S
Sanity is (not) statistical
pi_20073974
Ik studeer Engels, ben derdejaars. Heb een orientatiecursus gedaan bij het IVLOS en daarbij hoorde een korte stage (tien dagen totaal) om een beeld te krijgen van het onderwijs en es een lesje te draaien. Het lijkt menog steeds leuk om het onderwijs in te gaan.
Het loon maak ik me ook niet druk om eigenlijk, dat vind ik zo slecht niet. En ach, weinig vrije tijd. Je moet iets met je tijd, als ik het maar ergens in kan steken waar ik achter sta vind ik het voorlopig goed. Ik zie het vanzelf wel.

Wat iemand aan het begin van het topic zei, dat de school doet alsof extra taken vanzelfsprekend zijn, en dat dat in andere beroepen niet zo is, dat is absoluut niet waar. Mijn moeder heeft bij banken gewerkt, mijn vader in de beveiliging, en ik heb zelfs op mijn bijbaantje in de supermarkt nog datzelfde probleem. Ik krijg echt niet meer betaald voor overwerk (tenminste, niet meer dan standaard uurloon), ik word ook soms gebeld of ik een paar uur later nog even wat over kan nemen, krijg ook boze klanten op m'n dak omdat een ander iets vergeten is te doen, etc. Mijn oma woonde vroeger vlak bij haar werk, en iedere keer als het alarm ging werd ze uit bed gehaald omdat ze er zo lekker dichtbij woonde, kreeg ze ook niets voor. Dat soort lullige dingen gebeurt echt overal.
Sanity is (not) statistical
  maandag 21 juni 2004 @ 21:02:15 #241
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_20075580
quote:
Op maandag 21 juni 2004 19:49 schreef Maeghan het volgende:
Tjah toch is verbeteren soms wel belangrijk denk ik. Wij hadden docenten die helemaal niet verbeterden op sommige punten, met als resultaat dat de uitspraak bij de talen over het algemeen bedroevend slecht was.
Helemáál niet verbeteren is natuurlijk ook niet goed. Je moet denk ik een tussenweg zoeken. Want het is echt vervelend en demotiverend als zo'n leraar élk woord dat je verkeerd uitspreekt gaat verbeteren. Misschien per keer op 1 specifiek onderdeel letten of zo?
.
  dinsdag 22 juni 2004 @ 11:11:06 #242
593 sjak
Juffie Bloem
pi_20087388
quote:
Op donderdag 27 mei 2004 22:53 schreef mamamiep het volgende:

[..]

Dit valt volgens mij nog wel mee . Ik moet van elke les een reflectie hebben. En alle competenties kunnen bewijzen .
Bij ons gaan ze volgend jaar competentie gericht opleiden. Ik kruip dus door het oog van de naald. Alhoewel ik daar wel wat in zie hoor. Als het dan ook meer vrijheid oplevert om bepaalde vakken te skippen zeg maar.

Ik moet nog 1 verslag maken en dan ben ik klaar met het eerste jaar. Ondanks ziekte ga ik het halen, ik ben onwaarschijnlijk trots op mezelf! Ik heb veel geleerd!
Lekker douchen!
  dinsdag 22 juni 2004 @ 11:11:51 #243
593 sjak
Juffie Bloem
pi_20087404
quote:
Op maandag 21 juni 2004 21:02 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Helemáál niet verbeteren is natuurlijk ook niet goed. Je moet denk ik een tussenweg zoeken. Want het is echt vervelend en demotiverend als zo'n leraar élk woord dat je verkeerd uitspreekt gaat verbeteren. Misschien per keer op 1 specifiek onderdeel letten of zo?
Ben het wel met je eens, goed idee ook om per les 1 onderdeel aan te pakken. Laat je ze dit dan ook van te voren weten?
Lekker douchen!
  dinsdag 22 juni 2004 @ 16:21:46 #244
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_20096175
quote:
Op dinsdag 22 juni 2004 11:11 schreef sjak het volgende:
Ben het wel met je eens, goed idee ook om per les 1 onderdeel aan te pakken. Laat je ze dit dan ook van te voren weten?
Mwah, ligt er aan. Als een woord echt rigoreus fout uitgesproken wordt, dan verbeter ik het wel. Maar nu eens let ik bijvoorbeeld op bepaalde klanken, dan weer of uitgangen wel goed uitgesproken worden. Ik zeg niet van te voren van: "Jongens, vandaag ga ik er eens op letten of jullie *vul maar in* goed uitspreken". Raken ze alleen maar zenuwachtig van
quote:
Op maandag 21 juni 2004 20:12 schreef Maeghan het volgende:
Ik studeer Engels, ben derdejaars. Daarbij hoorde een korte stage (tien dagen totaal) om een beeld te krijgen van het onderwijs en es een lesje te draaien.
Krijg je pas in het derde jaar een introductiestage?

Tuurlijk is het onderwijs leuk als je "eens een lesje mag draaien". Want tijdens dat "ene lesje" is de klas natuurlijk heel stil en nieuwsgierig, en heb je ook nog niet te maken met alle andere rompslomp. Niet alleen correctiewerk en vergaderingen en zo, maar ook het omgaan met een klas. Een stuk of 4 lessen kan elke docent nog wel vullen aan het begin (van het jaar of stageperiode), maar dan gaat de klas je uitproberen. En dán wordt het pas leuk Ik vind onderwijs ook geweldig, maar het is af en toe best heavy (en dan heb ik het niet over lastige leerlingen of zo, integendeel!) en 10 dagen zijn te weinig om écht een goede indruk te krijgen van het onderwijs.

Maar da's mijn mening. Je zult het zelf wel ervaren als je afgestudeerd bent
.
  dinsdag 22 juni 2004 @ 17:00:37 #245
25753 mamamiep
Godmother of Trivia
pi_20097481
quote:
Op dinsdag 22 juni 2004 11:11 schreef sjak het volgende:

[..]

Bij ons gaan ze volgend jaar competentie gericht opleiden. Ik kruip dus door het oog van de naald. Alhoewel ik daar wel wat in zie hoor. Als het dan ook meer vrijheid oplevert om bepaalde vakken te skippen zeg maar.
Meer vrijheid? Waar dan ? Daar merken wij niets van, wij moeten gewoon alle vakken doen. Dat competentiegericht werken is ook voornamelijk bij de stages en daar kan je moeilijk dingen skippen .
quote:
Ik moet nog 1 verslag maken en dan ben ik klaar met het eerste jaar. Ondanks ziekte ga ik het halen, ik ben onwaarschijnlijk trots op mezelf! Ik heb veel geleerd!
. Je mag daar ook best trots op zijn, want veel halen het niet in 1 jaar .
quote:
Op dinsdag 22 juni 2004 16:21 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Krijg je pas in het derde jaar een introductiestage?
Opleiding: Engelse taal en cultuur

Op de Uni heb je geen lerarenopleiding he . Daar moet je een master doen. Dus ik neem aan dat je die hierna gaat doen Maeghan?
There are so many things I want to say to you but time's caught me up and now I'll never say them - except that I've loved you from the moment I saw you and every moment since.
pi_20097878
Ik ga maandag beginnen aan m'n stageverslag.

Schijtcompetenties!
  dinsdag 22 juni 2004 @ 17:46:46 #247
593 sjak
Juffie Bloem
pi_20098831
quote:
Op dinsdag 22 juni 2004 17:00 schreef mamamiep het volgende:
Meer vrijheid? Waar dan ? Daar merken wij niets van, wij moeten gewoon alle vakken doen. Dat competentiegericht werken is ook voornamelijk bij de stages en daar kan je moeilijk dingen skippen .
Het lijkt mij het doel van competentie gericht onderwijs dat als je ergens al competent voor bent en je kunt dat bewijzen dat je dat vak dus niet hoeft te doen, bv ik heb een jaar informatica gestudeerd dat kan ik bewijzen en daardoor hoef ik geen computeronderwijs te volgen. Ik heb begrepen dat ze dat zo bij ons willen gaan doen. Maar ik doe een post-hbo opleiding dus misschien is het bij ons anders. De opleiding die ik doe duurt 2 jaar.
Ik denk dat competentie gericht onderwijs in het begin meer werk is, hoe ga je iets bewijzen enz. Maar als het goed wordt uitgevoerd dan lijkt het mij een heel stimulerende leeromgeving. Maar dan moet ik niet het gevoel hebben dat ik alles driedubbel zou moeten doen en ik vind ook dat als ik mezelf competent acht en dat kan ik bewijzen ik dan mag skippen.
Lekker douchen!
pi_20100769
Ik haat het woord competentie .
.
pi_20102385
Ik heb mijn inschrijfpapieren op de bus gedaan.. Ik kan nu niet meer terug

Ik ga echt voor Docent Nederlands. En ik heb er best wel zin in. Alleen dat ik weer eerstejaars ben vind ik niet leuk
Mon 'en!
  dinsdag 22 juni 2004 @ 21:04:25 #250
25753 mamamiep
Godmother of Trivia
pi_20104281
quote:
Op dinsdag 22 juni 2004 20:02 schreef bloempjuh het volgende:
Ik heb mijn inschrijfpapieren op de bus gedaan.. Ik kan nu niet meer terug

Ik ga echt voor Docent Nederlands. En ik heb er best wel zin in. Alleen dat ik weer eerstejaars ben vind ik niet leuk
Ik heb 1 jaar nog iets anders gedaan, dus ik was ook 2 keer 1e jaars. Dat was idd minder . En stufi wordt minder, maar ja, je doet er niets aan .

En idd: competenties .
There are so many things I want to say to you but time's caught me up and now I'll never say them - except that I've loved you from the moment I saw you and every moment since.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')