abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_20956893
Gisteren kon je lezen dat een 17-jarige Engelse jongen een 14-jarige stadsgenoot na het spelen van Manhunt op zeer brute wijze om het leven had gebracht. De advocaat van de jongen riep meteen op tot een verbod van gewelddadige videogames. Het zouden tenslotte dit soort games zijn die kinderen tot moorden aanzetten. Een verbod hoeft er niet eens te komen, want Dixons en Retailer Game hebben het gewraakte spel inmiddels uit de Engelse winkels gehaald en ook WH Smith denkt erover om dit te doen. Alle Nederlandse psychopaten die hun gestoorde fantasieen op hun buren, vrienden of kennissen willen uitleven hoeven niet te vrezen, het spel van Rockstar kan hier gewoon nog gekocht worden.
quote:
Stefan's mother Giselle told The Mirror that "there is definitely a link of some sort." She didn't outright accuse Rockstar of being responsible for the murder, but she did say of them "Rockstar are guilty of irresponsibly providing a template for murder."
bron: www.gamer.nl

links:
http://www.gamer.nl/nieuws/23008 , Het bovenstaande artikel
http://www.theinquirer.net/?article=17547 , het originele artikel van The Inquirer
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ten tijde van Carmageddon kwamen de eerste discussies al over het effect van geweld in games op voornamelijk de jeugd. In die tijd was het allemaal nog tamelijk onschuldig wat geweld betreft. Alles zag er nog zo nep uit en ook de setting was niet erg realistisch.

Op dit moment zijn er veel games te verkrijgen die al lang niet meer onschuldig geweld in beeld brengen. Zoals bijvoorbeeld Postal 2 en bovengenoemd Manhunt. Deze games draaien puur om het zo geweldadig mogelijk ombrengen van toch wel aardig realistisch weergegeven mensen.

Hoe denken jullie hierover? Wordt het eens tijd om het geweld in games wat in te dammen, of kan het niet geweldadig genoeg zijn?

Ik denk dat het wel eens tijd wordt om dit soort games eens aan de kaak te stellen. Niet, omdat ik nu een moraalridder ben ofzo, maar, omdat die realistische weergave bij sommige mensen denk ik wel het laatste zetje kan geven. Vooral als die mensen toch al niet helemaal lekker in hun vel zitten. Bij een spel als Carmageddon wist je gewoon dat mensen niet echt zo uit elkaar spatten als je ze omver rijdt, maar de scenes in Manhunt geven volgens mij wel degelijk een realistisch beeld van een moord.
//geen commentaar...
  vrijdag 30 juli 2004 @ 16:19:34 #2
17283 Cheiron
Ho ho ho...
pi_20956957
Game is voor 18 en ouder. Jochie was jonger dan 18, hij had de game dus niet mogen hebben. Moeder wist dat het jochie de game had ergo, als het de schuld van de game is, is het de schuld van de moeder.

Gewoon je kind normaal opvoeden..
Too lazy to be an evil genius..
PSN ID: Cheironnl
pi_20957974
quote:
Op vrijdag 30 juli 2004 16:19 schreef Cheiron het volgende:
Game is voor 18 en ouder. Jochie was jonger dan 18, hij had de game dus niet mogen hebben. Moeder wist dat het jochie de game had ergo, als het de schuld van de game is, is het de schuld van de moeder.

Gewoon je kind normaal opvoeden..
Dat vind ik wel erg makkelijk praten. Volgens mij trekt niemand zich wat aan van die leeftijdskeurmerken. Ik speelde ook wel Carmageddon toen ik nog niet de juiste leeftijd had en niemand die zich daar druk om maakte. Wat ik probeer te zeggen is dat mensen misschien net het laatste duwtje krijgen door het gevoel dat ze krijgen wanneer ze een realistisch virtueel mannetje om het leven brengen. Of die persoon nu 18 is of niet.
//geen commentaar...
  vrijdag 30 juli 2004 @ 17:08:27 #4
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_20958008
Das precies wat de eo opvoedkundige brigade nodig had om ons de lol in het game te verneuken, nog even en we mogen alleen maar sesamstraat spelletjes spelen, en ik heb een takkehekel aan pino, dat wil je niet weten.
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
pi_20958174
best wel begrijpelijk eigenlijk.
maar ik vind het niet de schuld van dat spel, dat joch moest al niet goed snik zijn, anders doe je dat niet
  vrijdag 30 juli 2004 @ 17:34:41 #6
44679 Leshy
Held met sokken.
pi_20958579
Die moeder is net zo schuldig, omdat ze onverantwoordelijk ouderschap ten toon heeft gesteld door een zoon op te voeden die er blijkbaar geen problemen mee heeft iemand dood te slaan met een hamer, en door die zoon ook nog eens spellen te laten hebben die hij op zijn leeftijd niet hoort te hebben.
pi_20958872
quote:
Op vrijdag 30 juli 2004 17:08 schreef Klonk het volgende:
Das precies wat de eo opvoedkundige brigade nodig had om ons de lol in het game te verneuken, nog even en we mogen alleen maar sesamstraat spelletjes spelen, en ik heb een takkehekel aan pino, dat wil je niet weten.
Maar staat lol in een game ook gelijk aan de hoeveelheid geweld in de game. Hoeveel lol had je vroeger wel niet met Sonic th Hedgehog, Super Mario, Tetris, Transport Tycoon, enz. Een paar van die spelletjes bevatten wel een kleine hoeveelheid onschuldig geweld, maar tegenwoordig is het vele malen erger. Ik heb af en toe het idee dat het meer om de grofheid gaat dan om de uiteindelijke gameplay van een spel.

Tuurlijk heeft dat jochie wel wat verkeerd in zijn hoofd zitten en misschien was hij uiteindelijk toch wel gaan moorden. Maar ik denk toch dat zo'n spel echt het laatste zetje kan geven aan zo'n iemand. Goed voorbeeld doet volgen, zonder voorbeeld kun je ook niet volgen zeg ik dan.
//geen commentaar...
  vrijdag 30 juli 2004 @ 17:51:01 #8
17283 Cheiron
Ho ho ho...
pi_20958897
Dat laatste zetje had zijn moeder niet gehad als ze dat spel voor boven de 18 uit zijn kamer had gehaald...
  vrijdag 30 juli 2004 @ 17:51:21 #9
24184 speedfreakssj
Bryan Adams- Run to you :9~
pi_20958905
hmm, ouders moeten maar boeten ofzo want spellen hebben nu wel genoeg de schuld gekregen, ouders moeten die kinderen eens mee naart buiten nemen ofzo, ipv achter de TV e zetten. Dan krijg je toekomstloze heikneuters die zich idd afvragen wat de framerate is van die bol die ze zon noemen.
  vrijdag 30 juli 2004 @ 17:55:30 #10
74483 Smoonshine
Oh ja, ja zo
pi_20958974
quote:
Op vrijdag 30 juli 2004 17:51 schreef Cheiron het volgende:
Dat laatste zetje had zijn moeder niet gehad als ze dat spel voor boven de 18 uit zijn kamer had gehaald...
Klopt, maar dan had hij op zijn 18de een soortgelijk spelletje gespeeld en alsnog zijn ding gedaan. Het ligt ook niet alleen aan het spelletje, maar aan de combinatie van factoren. Misschien werd hij gepest of had hij andere problemen op school of thuis. Dat kan niemand zeggen en de ouders zijn ook zeker verantwoordelijk voor wat zo'n kind doet. Een spelletje zal er ook zeker niet voor zorgen dat een normaal kind in een psychopaat verandert. Maar de toch al psychopatisch aangelegden, zullen het eerst in het spel nadoen en als dat niet meer bevredigt de straat opgaan met de inspiratie uit het spel.
//geen commentaar...
  vrijdag 30 juli 2004 @ 17:58:34 #11
44679 Leshy
Held met sokken.
pi_20959031
Mensen die gewelddadig zijn aangelegd, zoeken geweld wel op. Als dit niet in een videospel is, dan wel bij een film, of desnoods het journaal. Het verantwoordelijk stellen van videogames omdat mensen er niet mee om kunnen gaan, is complete onzin.
  vrijdag 30 juli 2004 @ 17:59:24 #12
17283 Cheiron
Ho ho ho...
pi_20959050
quote:
Op vrijdag 30 juli 2004 17:55 schreef Smoonshine het volgende:

[..]

Klopt, maar dan had hij op zijn 18de een soortgelijk spelletje gespeeld en alsnog zijn ding gedaan. Het ligt ook niet alleen aan het spelletje, maar aan de combinatie van factoren. Misschien werd hij gepest of had hij andere problemen op school of thuis. Dat kan niemand zeggen en de ouders zijn ook zeker verantwoordelijk voor wat zo'n kind doet. Een spelletje zal er ook zeker niet voor zorgen dat een normaal kind in een psychopaat verandert. Maar de toch al psychopatisch aangelegden, zullen het eerst in het spel nadoen en als dat niet meer bevredigt de straat opgaan met de inspiratie uit het spel.
Dan zou je zo een psyco voor de hele wereld af moeten schermen. Want op tv in het nieuws ziet hij kelen van gegijzelden worden doorgesneden, in muziek wordt hij aangemoedigd tot zelfmoord, en in een willekeurige film worden heel wat moorden gepleegd. Ondoenlijk. Die ouders weten nog het best wat voor kind ze hebben. Maar ik denk eerlijk niet dat je dit kunt voorkomen, als iemand zo verknipt is maakt een spelletje ook niet meer uit, zo iemand kan overal inspiratie uit krijgen
  vrijdag 30 juli 2004 @ 17:59:28 #13
23344 Sheepcidus
Is it an excuse?
pi_20959053
Maar denk je dan dat zonder dat spel die jongen niets had gedaan? Mischien had hij een ander moordwapen gebruikt, maar ik denk dat het nog steeds gebeurd was.
Were making, were making!
Radio Soulwax!
pi_20959097
Moorden in films worden ook wel in het echt nagedaan. Maar films verbieden daar hoor ik nooit iemand over. En waarom niet? Omdat films al veel langer bestaan en iedereen er aan gewent is. Games zijn voor vooral de wat oudere mensen een tamelijk nieuw fenomeen.
Maar over 10 jaar lacht iedereen om mensen die in deze tijd spellen probeerden te verbieden.
  vrijdag 30 juli 2004 @ 18:04:10 #15
30192 Gamedemon
En dat is 2!
pi_20959142
dat mens kan rockstar iig niet aanklagen...dat doen de meeste ouders namelijk van gestoorde kinderen...alles en iedereen de schuld geven...in dit geval was hij nog te jong voor dit spel...als dat joch zo aan het trippen was had zen moeder het niet toe moeten laten dat hij die game speelde...

en ik vind dat geweld moet kunnen in een game...je kan je lekker afreageren in zo'n spel./...zolang je de grens nog maar weet tussen het echte leven en een game,....zodra die gast ging trippen had zen moeder moeten ingrijpen
RRoD : Het is niet de vraag OF het gebeurt, maar WANNEER het gebeurt!
  vrijdag 30 juli 2004 @ 18:42:34 #16
55249 Pun
Roving Gun
pi_20959795
Ten 1e, een spel zet een normaal mens niet aan tot moord of iets anders, als je door zo'n spel toch gaat moorden, zou je vroeg of laat dat toch wel hebben gedaan.

Ten 2e, er zitten leeftijds en andere waarschuwingsplaatjes op de games. Als ouder ben je zelf verantwoordelijk ervoor als je kind een spel dat te geweldadig of net wat voor hem zou zijn, geeft, of laat kopen. Games zijn geen goedkope oppassers, als je kind achter de PC schiet moet je hem in de gaten houden, net zoals je doet wanneer je kind met andere speeldingen speelt. Als daar eens een keer op gefocust word, maar ja, de meeste ouders van tegenwoordig geven er daar niets om. Het hetzelfde soort ouders dat hun kind van 8 om 12 uur 's-nachts nog buiten laten spelen, of ze de hele dag buiten schoppen en er niet naar omkijken. Games de schuld geven van slecht ouderschap is wel heel makkelijk.
=S=
RG_Punisher
Afgetreden Roving Guns America's Army Commanding Officer
"Wanting to be someone else is a waste of the person you are."-Kurt Cobain.
  vrijdag 30 juli 2004 @ 18:45:09 #17
55249 Pun
Roving Gun
pi_20959850
quote:
Op vrijdag 30 juli 2004 17:07 schreef Smoonshine het volgende:

[..]

Dat vind ik wel erg makkelijk praten. Volgens mij trekt niemand zich wat aan van die leeftijdskeurmerken.
Da's juist het probleem, je kunt een game of een game-developer niet verantwoordelijk stellen van het onverantwoord gebruik van zijn product.
Als een kind van 5 een horror film kijkt en er dan nachtmerries van krijgt, kun je de makers van die film niet de schult geven.
Wat kun je meer verwachten van de developers dan dat ze een waarschuwing op hun product zetten? Als mensen er geen moer omgeven, kunnen de developers er ook niets aan doen.
=S=
RG_Punisher
  vrijdag 30 juli 2004 @ 18:48:56 #18
30192 Gamedemon
En dat is 2!
pi_20959926
ik ben zelf ook 17...vind het heerlijk om te moorden in games...en dan vrolijk HEADSHOT!! of die zal wel hoofdpijn hebben...en dat soort sarcastische dingen te zeggen...
en tuurlijk leer je omgaan met wapens via games...dat word je voorgedaan....maar om het nou om te zetten naar de realiteit? nah
  vrijdag 30 juli 2004 @ 18:50:31 #19
55249 Pun
Roving Gun
pi_20959957
Sry, maar omgaan met wapens leren via een game?
Ik weet niet of jij ooit een wapen het vastgehouden, maar dat lijkt niets op een muis en een toetsenbord hoor.

Dat vind ik ook al zo'n onzin argument dat word gebruikt om games te verbieden.
=S=
RG_Punisher
  vrijdag 30 juli 2004 @ 18:51:54 #20
30192 Gamedemon
En dat is 2!
pi_20959978
je ziet toch hoe zo'n ventje em beet heeft en reload...en ja kheb wel eens een wapen vast gehouden...kwist precies hoe ik em moest herladen...
was geloof ik een nieuwe AK met me oom op de schiet baan
pi_20959992
Volgens een verklaring van de advocaat van het joch, wilde hij zijn 'vriend' in eerste instantie beroven om een DRUGSSCHULD af te lossen.....Tja wat zou nou van meer invloed zijn geweest op z'n daad: het spelen van een geweldadig computerspel of het gebruik van stimulerende middelen en het verkeren in een crimineel circuit?
Ik denk dat het feit dat deze jongen 'Manhunt' zo leuk vond (wat overigens een sma-ke-loos spel is) eerder een afspiegeling is van zijn toch al agressieve aard.
I don't know if we're made for each other but this night is made for us.
You've got nothing left to lose and only me to trust.
  vrijdag 30 juli 2004 @ 18:53:47 #22
30192 Gamedemon
En dat is 2!
pi_20960011
Drugschuld...twas dus een junkie.... dat verandert een hoop...dixons kan ze weer terug leggen
  vrijdag 30 juli 2004 @ 20:01:42 #23
58276 nederhorror.nl
Wieken des Doods
pi_20961324
quote:
dixons kan ze weer terug leggen
Ze zijn politiek correct, die houden ze uit hun schappen. Ik ben benieuwd of de verkoopcijfers nu dalen of stijgen...
Nederhorror leeft! | www.nederhorror.nl
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')