De première van I, Robot met Will Smith
geschreven door Stefan Tetelepta
Het mediacircus rond de première van
I, Robot, de nieuwe actiefilm van rapper/acteur Will Smith, is met zorg gehyped door de filmmaatschappij. Een week van tevoren worden persberichten uitgegeven waarin staat dat Will Smith naar Holland komt om de première bij te wonen én een concert te geven voor de fans. Nouja, concert. Miniconcert. Maar toch, het is wel zijn eerste optreden in Nederland ooit. Natuurlijk is FOK! bij de première en het optreden aanwezig!
Het moet gezegd worden. Een optreden geeft een doorgaans saaie première toch een bijzonder sausje. We kennen de Grolsch Master Premières nog wel met René Mioch. Zag je een ster twee seconden zwaaien en dat was dat. Kon de pers het doen met alle zogenaamde Bekende Nederlanders die zichzelf wilden promoten en daarna gewoon zin hadden om gratis te zuipen. En Mioch vertelde ons dat hij en de ster zulke goede vrienden waren.
Fresh PrinceVandaag is er geen Mioch te bekennen. Vandaag draait het echt allemaal om Will Smith. Smith begon jaren geleden als rapper, toen heette hij nog The Fresh Prince. Muzikaal brein achter zijn successen was DJ Jazzy Jeff. Samen met het enorme charisma van Smith veroverden ze samen de wereld. Later kreeg Smith een eigen sitcom. Deze was zo succesvol dat de overstap naar het witte doek zo gemaakt was.
De laatste jaren is het slecht gesteld met de muzikale carrière van de zwarte rapper. Zo slecht dat hij aan de kant is gezet door zijn platenmaatschappij. Daarom was het ook opmerkelijk dat Smith een gratis miniconcert gaf. Een cd heeft hij momenteel niet te verkopen. Wel een film natuurlijk, en zo zijn we weer terug bij I, Robot.
Als de pers zich om 18.00 uur verzamelt bij de ingang van Pathé ArenA staan er al enkele honderden mensen te wachten rond het podium waar straks Smith optreedt. Alleen de pers mag langs de blauwe loper staan. We krijgen allemaal een vak toegewezen. Televisiezenders bij elkaar, fotografen bij elkaar, schrijvende pers bij elkaar en internetsites bij elkaar. Ik sta bij de internetsites, maar omdat ik Ralph de cameraman heb meegenomen is dit de beste plek: we staan pal voor de ingang, en inderdaad, zodra een BN’er een camera ziet, heb je hun aandacht.
Uitgegroeid van Fresh Prince tot supersterIdol JimOnze buren in het ‘witte vak’ zijn twee medewerksters van
www.nu.nl. Een redactrice van de rubriek Achterklap en een fotografe vinden net als wij dat het wachten best lang duurt. Daarom begin ik de twee maar wat vragen te stellen, altijd leuk voor FOK!Radio. Maar al na twee vragen horen we gegil en stoppen we het gesprek om ons te richten op de blauwe loper. We zijn hier natuurlijk niet voor onszelf gekomen.
De eerste gast is Jim Bakkum. Ik roep hem maar eigenlijk weet ik niets te vragen aan hem. Dus vraag ik op aanraden van cameraman Ralph of hij het boek heeft gelezen. Jim kijkt vreemd op, die vraag had hij niet verwacht. Nee, hij wist niet eens dat er een boek van was.
Omdat ik geen zin heb in al te geijkte vragen besluit ik dit mijn centrale vraag te maken.
Maar we halen niet iedereen voor de camera. Ruim 98 procent van de genodigden ken ik niet. Ik vermoed dat de meesten gewoon kaarten hebben gewonnen bij Radio 538 of via via uitgenodigd zijn. Een ding wordt echter al snel duidelijk: hoe onbekender de persoon, hoe meer ze zich uitsloven op de loper. Sommigen presteren het zelfs driemaal over de loper binnen te lopen. En als de portier om hun pasjes vraagt houden ze die arrogant omhoog.
Fucken in de busDe leukste gasten zijn die wie al een tijdje meedraaien in het wereldje van de premières. Eddy Zoëy bijvoorbeeld. Ik vraag hem of hij weet wat FOK! is. Dat weet hij niet. Wel weet hij wat Fokker is (een vliegtuig), en van fucken heeft hij ook wel gehoord. Ik vraag hem wanneer hij voor het laatst heeft gefuckt.
‘Met mijn robotje bedoel je?’, zegt hij terwijl hij zijn vriendin omarmt.
‘Net nog in de bus. Het was alleen wat druk jammer genoeg.’ Met zijn nieuwe album gaat het goed. Hij wil ook wel even zijn nieuwe single aankondigen op FOK!Radio.
‘Dit is de fokking nieuwe fokking single van Eddy Zoëy op FOK!Radio… Fuck You.’Birgit Schuurman wil FOK! ook wel even te woord staan. Op de vraag of ze het boek heeft gelezen vraagt ze:
‘Welk boek? Hét boek? Heb je het over de bijbel? Ik zeg dat ik I, Robot bedoel. Nee, die heeft ze niet gelezen. De bijbel wel? Nee, ook die niet. Wel gaat Birgit binnenkort in een film spelen, ze maakt haar acteerdebuut in Floris de Film.
Veel succes met de film straks’, zeg ik nog.
’Dank je’, zegt Birgit,
‘jij met het verzinnen van goede vragen.’
Eddy Zoëy heeft nooit gehoord van FOK! Wel van fucken.Serieuze vraagMijn eerste echte serieuze vraag kan ik eindelijk stellen aan Robert Schoemacher, de plastisch chirurg die vooral BN’ers in zijn praktijk ziet verschijnen. Ik vraag hem of hij Will Smith gaat aanbieden om gratis zijn flaporen weg te werken.
Nee, dat zou ik natuurlijk nooit doen’, zegt Schoemacher.
‘Het juist een mooie karakteristieke eigenschap, daar moet je niets aan doen.’ Ik stel dat in principe elke afwijking een karakteristieke eigenschap is, bij wie dan ook. Schoemacher is het met me eens.
‘Ik zeg daarom ook nooit tegen mensen dat ze plastic chirurgie moeten ondergaan. Ik help ze als ze naar mij toekomen.’Schoemacher blijkt overigens een grote science fiction-fan. Hij heeft het boek gelezen en weet zelfs de schrijver te noemen. Hij vindt het niet erg dat Idol Jim nooit van het boek heeft gehoord.
‘We schelen dan ook dertig jaar.’Javier Guzman lijkt wat verdwaald op de première. Hij beaamt dat hij ook niet zo van zulke gelegenheden houdt.
Het stomme is dat je hier mensen ziet aankomen op de fiets die ze achter de bioscoop stallen. Vervolgens stappen ze in een bus waarin ze dan honderd meter tot aan de voordeur rijden. Ik kreeg het schoolreisjesgevoel, dat je je moest verstoppen onder de bank en dan ineens met zijn allen moest gaan schreeuwen.’ Jennifer – Brutale Meid – de Jong heeft nog nooit gehoord van FOK!
Ik vraag hoe lopen over de blauwe loper bevalt, aangezien ze een paar jaar terug nog aan mijn kant van het hek stond om BN’ers voor gek te zetten.
‘Ik hoop eigenlijk dat jij dat nu gaat doen’, zegt Jennifer.
Ik vraag haar of ze het boek kent.
Nee, ik lees niet’, zegt ze.
Leest ze wel ondertitels?
Ja natuurlijk, anders begrijp ik niet waar de film over gaat.Dus Jennifer wacht totdat er een Nederlandse versie verschijnt, zoals ze bij Finding Nemo en Shrek doen?
'Eigenlijk wel, maar helaas doen ze dat niet altijd. Wanneer is de matineeversie?’Peter Faber verschijnt op de loper met zijn vriendin.
'Jij lijkt op Emiel Ratelband’, roept hij uit. Ik vraag hem waarom hij nooit is doorgebroken in de States.
Ik heb nooit ambities daarvoor gehad om weg te gaan. Ik heb het hier veel te leuk.Zou hij niet willen dat er Nederland goede films als deze worden gemaakt?
‘Weet ik niet, ik weet ook niet of dit een goede film is, we komen eigenlijk voor Will Smith.’Ik vraag aan zijn vriendin of ze soms in een rol Volle Maan had’. Dat heeft ze niet, maar zegt Peter:
Ze speelt wel de hoofdrol in mijn leven
Peter Faber: 'Jij lijkt op Emiel Ratelband.'Vervelende vragenIntussen raak ik aardig op dreef. 538 DJ’s Lindo Duvall en Jeroen Nieuwenhuizen willen best iets inspreken voor FOK!Radio. Ik vraag hoe het komt dat DJ’s tegenwoordig ook sterren zijn en over de rode loper mogen terwijl ze vroeger thuis moesten blijven. Jeroen vraagt waarom DJ’s thuis zouden moeten blijven.
‘Omdat DJ’s vroeger altijd lelijk waren’, zeg ik.
‘Ach’, zegt Nieuwenhuizen.
‘Dat DJ’s lelijk zijn is net zo’n vooroordeel als dat journalisten altijd vervelende vragen stellen.’Ook de excentrieke kunstenares Ans Markus is er. Ik wil weten of ze Will Smith nog eens zou willen schilderen. Ze denkt na en antwoordt dan dat ze liever een robot schildert. Ze is ook niet bij de première voor Will Smith maar voor de speciale effecten in de film.
Hugo Metsters III vraag ik of hij nog aanbiedingen heeft gehad na zijn rolletje in band of Brothers.
‘Nee, helaas’, zegt hij. Wel zou hij in een Amerikaanse film als deze willen spelen. Ook als het een robot zou zijn?
‘Ja hoor’, zegt Hugo,
‘waarom niet, ik kan alles spelen.’Natuurlijk zijn er ook altijd weer BN’ers die wel raad weten met iets bijdehante verslaggevers. Bridget Maasland, die er overigens fantastisch lekker uitziet, is ad remmer dan ik verwacht. Ik vraag of ze het niet jammer vindt dat Tooske naar de Avro gaat en zij niet.
‘Waarom zou ik dat jammer vinden’, is natuurlijk het enige juiste antwoord.
Oei, klemgeluld.
‘Omdat je dan leuke programma’s kunt maken’, probeer ik.
‘Die maak ik nu ook voor BNN.’ Dat schiet natuurlijk niet echt op.
‘Maar bij de Avro heb je meer kijkers.’Bridget die al aan het weglopen is blijft staan.
‘Dáár waag ik me niet aan.’ Ze lacht maar ik zie dat ze me een lul vindt.
‘Maar nu Tooske weg is kun jij Idols 3 presenteren.’‘Zou kunnen, natuurlijk.’‘Ben je al met RTL in gesprek?’‘Nee, alleen met BNN.’En dan loopt Bridget het gebouw binnen.
Hanna, Hanna, HannaDat liefde op het eerste gezicht bestaat merk ik als de hele rij met journalisten plotseling zindert. Een stralende jonge vrouw loopt over de blauwe loper en het moet gezegd worden: zij is de ster van de avond. Ze is mooi, blond, heeft een brede glimlach en ziet er fabuleus uit. Bijvoeglijke naamwoorden schieten te kort.
Probleem is dat ik niet weet wie ze is. Gelukkig redt Gina van Nu.nl me bijtijds: het is Hanna. Hanna. Hanna? Ik denk razendsnel en roep haar dan. Ze komt mijn kant op. Over Hanna heb ik gelezen, ik heb zowaar een vraag voor Hanna.
‘Hoe is je Hollywood-avontuur?’Hanna glimlacht.
‘ja, erg goed.’Hanna is natuurlijk Hanna Verboom, ze speelt de vrouwelijke hoofdrol in Deuce Bigalow 2, naast Rob Schneider.
Gezoend met hem heeft Hanna nog niet.
‘Ik heb wel al een romantische scène gedraaid aan een gracht.’Hanna lijkt op Cameron Diaz en daarom vraag ik of ze net als Diaz hoopt door te breken in Hollywood. Die begon namelijk ook in flauwe komedies. Ze zegt dat dat leuk zou zijn.
‘Het is toch een Hollywoodfilm, dus wie weet.’Hanna Verboom is een ster en ze geniet er van. Ze wordt zelfs teruggeroepen door collega-verslaggevers (die haar nu pas herkennen blijkbaar). Ik kijk haar na, dit is liefde op het eerste gezicht.
Hanna Verboom is de nieuwe ster in NederlandMiniconcert Je zou bijna vergeten dat de avond om Will Smith draait. Smith komt als laatste de blauwe loper over om gedurende dertig seconden handen te schudden. Uiteraard praat hij niet zomaar met de pers, dat doet hij alleen als dat van tevoren is afgesproken.
Dan is het tijd voor het concert. Smith begroet de aanwezigen en rapt enkele van zijn grootste hits. Hij heeft het entertainen als geen ander in zijn vingers, moeiteloos vermaakt hij een kwartier lang het publiek. De pers heeft de beste plaatsen natuurlijk, maar er is niet alleen oog voor Will Smith. Roddelfotograaf Joop van Tellingen fotografeert een negerjongetje. Je weet nooit of het Wills zoontje is, zie je hem denken. Misschien leuk voor later.
Meteen na het concert verdwijnt Smith met de genodigden de zaal in waar ze I, Robot gaan kijken. Hoewel filmmaatschappij FOX de pers had beloofd dat ze naar binnen mochten als er plaats was, houdt de beveiliging ons tegen. Mijn collega’s halen er formulieren bij, er wordt gebeld en gelopen en overlegd. Ik wacht rustig af. En ja, na tien minuten mogen we alsnog naar binnen om de film te zien. In het donker schuiven we ergens aan.
Na afloop mag iedereen door de nooduitgang naar buiten waar de touringcar staat te wachten om de genodigden naar de after party te brengen. Het is dringen geblazen, de meesten zijn na 2 uur film echt toe aan een drankje. Will Smith is natuurlijk allang verdwenen. Waarschijnlijk al voor de begintitels.
I, Robot draait vanaf 5 augustus is de Nederlandse bioscoop.Luister maandag naar FOK!radio voor meer interviews tijdens de première.
[ Bericht 0% gewijzigd door SunChaser op 30-07-2004 14:40:09 ]