abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 30 juli 2004 @ 03:51:50 #1
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_20946568
De Britse openbare omroep BBC slaagde er vorig jaar in met verborgen camera's binnen te dringen in enkele grote vooral Nederlandse kippenverwerkingsbedrijven. Daaruit blijkt dat kippen worden opgepompt met water en eiwitten. Duizenden tonnen van die diepvriesprodukten zijn uitgevoerd naar Groot-Brittannië. 'Plofkippen' toont aan dat er in de voedingsindustrie steeds opnieuw producenten opduiken die op zoek zijn naar middelen om de consument te bedriegen.
(BBC)

Nog tot vanochtend 9h is deze reportage te zien op Canvas (VRT2)

uit deze reportage blijkt dat kippen of kipproducten die uit die Nederlandse bedrijven komen tot meer dan 50 % water, en een onbekend aantal % varkens of rundervlees bevatten. Terwijl dit niet op het etiket vermeld wordt.

Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
  vrijdag 30 juli 2004 @ 03:53:18 #2
46998 Duder
strolling along
pi_20946573
Zolang ze smaken vind ik het goed.
Ik heb meer respect voor feministen met grote borsten.....
  vrijdag 30 juli 2004 @ 03:58:01 #3
100586 Hiph0p2oo4
Waar zijn m'n 7500 posts?
pi_20946592
Kippen die een onbekend aantal % varkensvlees bevatten?

Zullen de moslims leuk vinden hier in Nederland
Hier moet ik iets grappigs neerzetten.
Maar dan zouden jullie me nog vergeten, alsof ik hier helemaal niks stond.
Dus eigenlijk is deze signatuur nutteloos.
Had ik maar niks neergezet.
  vrijdag 30 juli 2004 @ 04:01:12 #4
pi_20946603
quote:
Op vrijdag 30 juli 2004 03:58 schreef Hiph0p2oo4 het volgende:
Kippen die een onbekend aantal % varkensvlees bevatten?

Zullen de moslims leuk vinden hier in Nederland
In de reportage tonen ze zelfs een kippefilet die "goedgekeurd voor moslims" is , en bij testen meer dan 40 % water én varkensproteinen bevat. Terwijl dit NIET op het etiket wordt vermeld.

Meer nog, ze tonen zelfs een Duits bedrijf dat aan die Nederlandse bedrijven runder en varkens producten levert die niet opspoorbaar zijn eens ze met kip vermeld worden.

De reden dat ze het doen ? Runder en varkensproteinen zijn goedkoper dan kip.
Je eet dus een mooie kippefilet , maar eigenlijk eet je voor 70 % water en runder en/of varkensafval.

Bedenkelijke evolutie
  vrijdag 30 juli 2004 @ 04:02:30 #5
100586 Hiph0p2oo4
Waar zijn m'n 7500 posts?
pi_20946608
quote:
Op vrijdag 30 juli 2004 04:01 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:

[..]

In de reportage tonen ze zelfs een kippefilet die "goedgekeurd voor moslims" is , en bij testen meer dan 40 % water én varkensproteinen bevat. Terwijl dit NIET op het etiket wordt vermeld.

Meer nog, ze tonen zelfs een Duits bedrijf dat aan die Nederlandse bedrijven runder en varkens producten levert die niet opspoorbaar zijn eens ze met kip vermeld worden.

De reden dat ze het doen ? Runder en varkensproteinen zijn goedkoper dan kip.
Je eet dus een mooie kippefilet , maar eigenlijk eet je voor 70 % water en runder en/of varkensafval.

Bedenkelijke evolutie
Op zich te schandalig voor woorden.. Maar jah.. zo lang je het niet weet, of er bewust aan denkt, dan maakt het ook niet uit...
Hier moet ik iets grappigs neerzetten.
Maar dan zouden jullie me nog vergeten, alsof ik hier helemaal niks stond.
Dus eigenlijk is deze signatuur nutteloos.
Had ik maar niks neergezet.
  vrijdag 30 juli 2004 @ 04:07:37 #6
pi_20946624
quote:
Op vrijdag 30 juli 2004 04:02 schreef Hiph0p2oo4 het volgende:

[..]

Op zich te schandalig voor woorden.. Maar jah.. zo lang je het niet weet, of er bewust aan denkt, dan maakt het ook niet uit...
Misschien maakt het op zich niet uit, maar er zit nu al bij sommige bedrijven tot ver over de 50 % aan water in hun kippevlees. (en dan hebben ze hier enkel kippeproducten onderzocht hé) , dan denk je dat je vlees eet , maar je eet eigenlijk meer water.

Straks kun je nog een krop sla eten (80 % water) en minder water binnen hebben dan bij je kippeboutje :s

Het is dan wellicht niet eens schadelijk ofzo , maar het is toch wel een geweldig bedrog (want de prijzen zakken niet hé)
  vrijdag 30 juli 2004 @ 04:10:10 #7
10526 broer
Nutteloze van de nacht.
pi_20946631
Die 70% wordt niet genoemd. Of bedenk je zelf dat de runder- en varkensproteïnen dan wel 20% van de kipfilet uitmaken?

En bovendien haal je de hoogste percentages eruit. De meeste bedrijven stopten maximaal 30% water in de kip en vermeldden dat netjes op het etiket. Dat we daar intrappen is onze eigen schuld. Net zoals het onze eigen schuld is dat we erin trappen dat ons rund- en varkensvlees voor een groot deel uit water bestaat.
  vrijdag 30 juli 2004 @ 04:12:39 #8
pi_20946638
quote:
Op vrijdag 30 juli 2004 04:10 schreef broer het volgende:
Die 70% wordt niet genoemd. Of bedenk je zelf dat de runder- en varkensproteïnen dan wel 20% van de kipfilet uitmaken?

En bovendien haal je de hoogste percentages eruit. De meeste bedrijven stopten maximaal 30% water in de kip en vermeldden dat netjes op het etiket. Dat we daar intrappen is onze eigen schuld. Net zoals het onze eigen schuld is dat we erin trappen dat ons rund- en varkensvlees voor een groot deel uit water bestaat.
Die 70 % werd letterlijk vernoemd in de (veel langere) originele BBC reportage die n paar maanden geleden in Panorama werd uitgezonden hoor.

(men vermeldde daar dat je per 1 % toegevoegde proteinen ongeveer 3x zoveel water kon toevoegen, dus reken zelf maar uit)
  vrijdag 30 juli 2004 @ 04:14:46 #9
10526 broer
Nutteloze van de nacht.
pi_20946642
Ik zag het in de Belgische bewerking niet.

En ik heb er flink moeite mee om te geloven dat ze een dergelijk spectaculair percentage zomaar uit de documentaire zouden snijden.

Je kunt van alles schrappen uit zo'n uitzending, maar niet het meest spectaculaire percentage...
  vrijdag 30 juli 2004 @ 04:18:57 #10
pi_20946662
quote:
Op vrijdag 30 juli 2004 04:14 schreef broer het volgende:
Ik zag het in de Belgische bewerking niet.

En ik heb er flink moeite mee om te geloven dat ze een dergelijk spectaculair percentage zomaar uit de documentaire zouden snijden.

Je kunt van alles schrappen uit zo'n uitzending, maar niet het meest spectaculaire percentage...
het was zelfs te zien in de Belgische bewerking van vorige maand in de Belgische panorama, maar ik verbaas mij er ook een beetje over dat ze het geschrapt hebben uit de kortere Ter Zake bewerking , eigenlijk.
Wellicht onder druk van het voedselagentschap die ze eerder al kritiek gaf op die reportage ...

Nu, desondanks, de wél genoemde 50 % water (en dan vermeld men daarbij nog niet het aantal toegevoegde runder of varkensvlees, vooral wetende dat dat niet tot niet goed op te sporen valt) vind ik toch ook al serieus over the limit hoor ... (en ik ben nochtans allesbehalve een milieu of groene jongen hoor)
pi_20946753
Ik wil niet lullig doen hoor, maar een mens bestaat toch ook voor 80% uit water? Mischien is het zo dat die 80% niet in het vlees, maar over het hele lichaam in het algemeen gemeten is. Dan nog moet het vlees water bevatten, anders zou het zo'n droge gort worden. Maar goed, ik weet niet hoeveel 30, 50 of 70% water is in een stuk kippenvlees.
En hij zei: "Ik ben de trotse bezitter van een lege ondertitel."
pi_20946793
Nu hebben jullie het allemaal over het "eten van water".... maar feitelijk verdampt het grootste deel van het water tijdens het bakken en braden van de kip.... Hoe denk je dat het komt dat je enorme kipfilet na het bakken zo verschrompeld is?

Persoonlijk gebruik ik alleen nog de diepvries filetjes van de ALDI. Daar is in ieder geval geen water aan toegevoegd. Als je dan een kilotje kip in de pan legt, eet je tenminste een kilotje kip, en geen 600 gram.

Daarnaast is dit iets wat al een hele tijd bekend is. Vorig jaar is hier een aantal stukjes van op TV geweest......
  vrijdag 30 juli 2004 @ 08:20:02 #13
84945 Redmer
Zolang het nergens over gaat..
pi_20947252
quote:
Op vrijdag 30 juli 2004 05:35 schreef Croga het volgende:
Nu hebben jullie het allemaal over het "eten van water".... maar feitelijk verdampt het grootste deel van het water tijdens het bakken en braden van de kip.... Hoe denk je dat het komt dat je enorme kipfilet na het bakken zo verschrompeld is?

Persoonlijk gebruik ik alleen nog de diepvries filetjes van de ALDI. Daar is in ieder geval geen water aan toegevoegd. Als je dan een kilotje kip in de pan legt, eet je tenminste een kilotje kip, en geen 600 gram.

Daarnaast is dit iets wat al een hele tijd bekend is. Vorig jaar is hier een aantal stukjes van op TV geweest......
Ja, verschrompelde stukjes vlees, ga maar eens shoarma bakken in een pan, moet je's kijken wat een vocht daaruit komt, op den duur zwemt het vlees er gewoon in en denk je dat je aan het koken bent!
My mind is glowing!
  vrijdag 30 juli 2004 @ 08:46:37 #14
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_20947473
quote:
Op vrijdag 30 juli 2004 08:20 schreef Redmer het volgende:

[..]

Ja, verschrompelde stukjes vlees, ga maar eens shoarma bakken in een pan, moet je's kijken wat een vocht daaruit komt, op den duur zwemt het vlees er gewoon in en denk je dat je aan het koken bent!
Kan natuurlijk ook dat je niet kan koken natuurlijk
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_20947486
quote:
Op vrijdag 30 juli 2004 08:20 schreef Redmer het volgende:
Dat is waarschijnlijk geen water dan, maar vet van de marinade...... Water verdampt namelijk, en het vlees gaat daar niet in zwemmen.....

Tenzij jij je shoarma bakt met de deksel op de pan.... dat moet dus niet.... dan slaat de damp terug in de pan.....
  vrijdag 30 juli 2004 @ 08:52:47 #16
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_20947533
Voor de mensen die het allemaal niet zo erg vinden, bedenk dat je gewoon beflikkert wordt, die eiwitten dienen als bindmiddel, maar het gaat om het water. Door veel water in de kip te pompen maak je meer kilo´s. Je betaalt veel geld voor water.
De structuur is trouwens ronduit smerig
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_20948538
Stuitende reportage idd, ik ben er voor opgebleven......
pi_20949952
quote:
Op vrijdag 30 juli 2004 03:51 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
De Britse openbare omroep BBC slaagde er vorig jaar in met verborgen camera's binnen te dringen in enkele grote vooral Nederlandse kippenverwerkingsbedrijven. Daaruit blijkt dat kippen worden opgepompt met water en eiwitten. Duizenden tonnen van die diepvriesprodukten zijn uitgevoerd naar Groot-Brittannië. 'Plofkippen' toont aan dat er in de voedingsindustrie steeds opnieuw producenten opduiken die op zoek zijn naar middelen om de consument te bedriegen.
(BBC)

Nog tot vanochtend 9h is deze reportage te zien op Canvas (VRT2)

uit deze reportage blijkt dat kippen of kipproducten die uit die Nederlandse bedrijven komen tot meer dan 50 % water, en een onbekend aantal % varkens of rundervlees bevatten. Terwijl dit niet op het etiket vermeld wordt.

Als dit nieuws voor je is heb je toch echt al een behoorlijk aantal jaren niet op zitten letten, iedereen weet tegenwoordig toch wel hoe de vork in de steel steekt w.b.t. plofkippen / water etc?
pi_20949993
Bekijk dit filmpje maar even. http://www.omroep.nl/rvu/sites/kvw/tv/kip2.html
Als het pannen van daken waait
Als het gras naar je voeten graait
Als de wind langs je wangen aait, hier ben ik
pi_20953624
Het is toch al jaren bekend dat er extra water in kippevlees wordt gespoten. Bovendien is het wettelijk toegestaan in ons land. Deze beelden worden trouwens al jaren op de Nederlandse TV uitgezonden, dus zo spraakmakend vind ik het niet.

De term plofkip wordt overigens gebruikt voor iets anders dan het volspuiten met water. Dit was onlangs nog te zien in het programma Keuringsdienst van Waarde waar werd besproken hoe de zogenaamde McDonalds kip eigenlijk leeft. Dit beest is te lui om 1 stap te zetten en vreet de hele dag door. Hierdoor wordt de kip in 6 weken tijd omgevormd van kuiken tot slachtklaar beest, vandaar de term plofkip. Slacht je het beest dus niet dan vreet het beest zich eigenlijk gewoon dood. Blijkbaar zit dit beestje genetisch zo in elkaar. Ideaal voor de voedingsindustrie, maar best wel zielig om te zien.
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
pi_20954059
quote:
Op vrijdag 30 juli 2004 04:07 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:

Het is dan wellicht niet eens schadelijk ofzo , maar het is toch wel een geweldig bedrog (want de prijzen zakken niet hé)
Zijn die prijzen zo hoog dan?

Of zijn ze al zo laag dat er wel een hoop mis mee moet zijn...?

[ Bericht 0% gewijzigd door Malc op 30-07-2004 14:30:31 ]
  vrijdag 30 juli 2004 @ 14:16:39 #22
pi_20954183
quote:
Op vrijdag 30 juli 2004 14:10 schreef Malc het volgende:

[..]

Zijn die prijzen zo hoog dan?

Of zijn ze al zo laag dat er wel een hoop mis mee moet zijn...?
Een kipfilet kost iets van een 10 € / kg ofzo , dacht ik ?
pi_20954358
quote:
Op vrijdag 30 juli 2004 14:16 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
Een kipfilet kost iets van een 10 € / kg ofzo , dacht ik ?
Tijd om een nieuwe winkel te zoeken joh.... Bij de AH is het normaal 8 euro per kilo, bij de ALDI haal je het voor ongeveer 6 euro per kilo (en dan zonder toegevoegd water, dus een hele kilo kip in plaats van 400 gram kip en 600 gram water )
  vrijdag 30 juli 2004 @ 14:28:00 #24
pi_20954448
quote:
Op vrijdag 30 juli 2004 14:24 schreef Croga het volgende:

[..]

Tijd om een nieuwe winkel te zoeken joh.... Bij de AH is het normaal 8 euro per kilo, bij de ALDI haal je het voor ongeveer 6 euro per kilo (en dan zonder toegevoegd water, dus een hele kilo kip in plaats van 400 gram kip en 600 gram water )
Ik ging uit van de prijs bij mijn plaatselijke slager , waar ik toch mag verhopen dat die nog wat kwaliteit levert zonder veel te veel water in
pi_20955150
quote:
Op vrijdag 30 juli 2004 14:28 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:

[..]

Ik ging uit van de prijs bij mijn plaatselijke slager , waar ik toch mag verhopen dat die nog wat kwaliteit levert zonder veel te veel water in
Die slager koopt het ook van de groothandel, dus ook hij kan bagger leveren.
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')