In de reportage tonen ze zelfs een kippefilet die "goedgekeurd voor moslims" is , en bij testen meer dan 40 % water én varkensproteinen bevat. Terwijl dit NIET op het etiket wordt vermeld.quote:Op vrijdag 30 juli 2004 03:58 schreef Hiph0p2oo4 het volgende:
Kippen die een onbekend aantal % varkensvlees bevatten?
Zullen de moslims leuk vinden hier in Nederland![]()
Op zich te schandalig voor woorden.. Maar jah.. zo lang je het niet weet, of er bewust aan denkt, dan maakt het ook niet uit...quote:Op vrijdag 30 juli 2004 04:01 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
In de reportage tonen ze zelfs een kippefilet die "goedgekeurd voor moslims" is , en bij testen meer dan 40 % water én varkensproteinen bevat. Terwijl dit NIET op het etiket wordt vermeld.
Meer nog, ze tonen zelfs een Duits bedrijf dat aan die Nederlandse bedrijven runder en varkens producten levert die niet opspoorbaar zijn eens ze met kip vermeld worden.
De reden dat ze het doen ? Runder en varkensproteinen zijn goedkoper dan kip.
Je eet dus een mooie kippefilet , maar eigenlijk eet je voor 70 % water en runder en/of varkensafval.
Bedenkelijke evolutie![]()
Misschien maakt het op zich niet uit, maar er zit nu al bij sommige bedrijven tot ver over de 50 % aan water in hun kippevlees. (en dan hebben ze hier enkel kippeproducten onderzocht hé) , dan denk je dat je vlees eet , maar je eet eigenlijk meer water.quote:Op vrijdag 30 juli 2004 04:02 schreef Hiph0p2oo4 het volgende:
[..]
Op zich te schandalig voor woorden.. Maar jah.. zo lang je het niet weet, of er bewust aan denkt, dan maakt het ook niet uit...
Die 70 % werd letterlijk vernoemd in de (veel langere) originele BBC reportage die n paar maanden geleden in Panorama werd uitgezonden hoor.quote:Op vrijdag 30 juli 2004 04:10 schreef broer het volgende:
Die 70% wordt niet genoemd. Of bedenk je zelf dat de runder- en varkensproteïnen dan wel 20% van de kipfilet uitmaken?
En bovendien haal je de hoogste percentages eruit. De meeste bedrijven stopten maximaal 30% water in de kip en vermeldden dat netjes op het etiket. Dat we daar intrappen is onze eigen schuld. Net zoals het onze eigen schuld is dat we erin trappen dat ons rund- en varkensvlees voor een groot deel uit water bestaat.
het was zelfs te zien in de Belgische bewerking van vorige maand in de Belgische panorama, maar ik verbaas mij er ook een beetje over dat ze het geschrapt hebben uit de kortere Ter Zake bewerking , eigenlijk.quote:Op vrijdag 30 juli 2004 04:14 schreef broer het volgende:
Ik zag het in de Belgische bewerking niet.
En ik heb er flink moeite mee om te geloven dat ze een dergelijk spectaculair percentage zomaar uit de documentaire zouden snijden.
Je kunt van alles schrappen uit zo'n uitzending, maar niet het meest spectaculaire percentage...
Ja, verschrompelde stukjes vlees, ga maar eens shoarma bakken in een pan, moet je's kijken wat een vocht daaruit komt, op den duur zwemt het vlees er gewoon in en denk je dat je aan het koken bent!quote:Op vrijdag 30 juli 2004 05:35 schreef Croga het volgende:
Nu hebben jullie het allemaal over het "eten van water".... maar feitelijk verdampt het grootste deel van het water tijdens het bakken en braden van de kip.... Hoe denk je dat het komt dat je enorme kipfilet na het bakken zo verschrompeld is?
Persoonlijk gebruik ik alleen nog de diepvries filetjes van de ALDI. Daar is in ieder geval geen water aan toegevoegd. Als je dan een kilotje kip in de pan legt, eet je tenminste een kilotje kip, en geen 600 gram.
Daarnaast is dit iets wat al een hele tijd bekend is. Vorig jaar is hier een aantal stukjes van op TV geweest......
Kan natuurlijk ook dat je niet kan koken natuurlijkquote:Op vrijdag 30 juli 2004 08:20 schreef Redmer het volgende:
[..]
Ja, verschrompelde stukjes vlees, ga maar eens shoarma bakken in een pan, moet je's kijken wat een vocht daaruit komt, op den duur zwemt het vlees er gewoon in en denk je dat je aan het koken bent!![]()
Dat is waarschijnlijk geen water dan, maar vet van de marinade...... Water verdampt namelijk, en het vlees gaat daar niet in zwemmen.....quote:Op vrijdag 30 juli 2004 08:20 schreef Redmer het volgende:
Ja, verschrompelde stukjes vlees, ga maar eens shoarma bakken in een pan, moet je's kijken wat een vocht daaruit komt, op den duur zwemt het vlees er gewoon in en denk je dat je aan het koken bent!![]()
Als dit nieuws voor je is heb je toch echt al een behoorlijk aantal jaren niet op zitten letten, iedereen weet tegenwoordig toch wel hoe de vork in de steel steekt w.b.t. plofkippen / water etc?quote:Op vrijdag 30 juli 2004 03:51 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
De Britse openbare omroep BBC slaagde er vorig jaar in met verborgen camera's binnen te dringen in enkele grote vooral Nederlandse kippenverwerkingsbedrijven. Daaruit blijkt dat kippen worden opgepompt met water en eiwitten. Duizenden tonnen van die diepvriesprodukten zijn uitgevoerd naar Groot-Brittannië. 'Plofkippen' toont aan dat er in de voedingsindustrie steeds opnieuw producenten opduiken die op zoek zijn naar middelen om de consument te bedriegen.
(BBC)
Nog tot vanochtend 9h is deze reportage te zien op Canvas (VRT2)
uit deze reportage blijkt dat kippen of kipproducten die uit die Nederlandse bedrijven komen tot meer dan 50 % water, en een onbekend aantal % varkens of rundervlees bevatten. Terwijl dit niet op het etiket vermeld wordt.
![]()
Zijn die prijzen zo hoog dan?quote:Op vrijdag 30 juli 2004 04:07 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
Het is dan wellicht niet eens schadelijk ofzo , maar het is toch wel een geweldig bedrog (want de prijzen zakken niet hé)![]()
Een kipfilet kost iets van een 10 € / kg ofzo , dacht ik ?quote:Op vrijdag 30 juli 2004 14:10 schreef Malc het volgende:
[..]
Zijn die prijzen zo hoog dan?
Of zijn ze al zo laag dat er wel een hoop mis mee moet zijn...?
Tijd om een nieuwe winkel te zoeken joh.... Bij de AH is het normaal 8 euro per kilo, bij de ALDI haal je het voor ongeveer 6 euro per kilo (en dan zonder toegevoegd water, dus een hele kilo kip in plaats van 400 gram kip en 600 gram waterquote:Op vrijdag 30 juli 2004 14:16 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
Een kipfilet kost iets van een 10 € / kg ofzo , dacht ik ?
Ik ging uit van de prijs bij mijn plaatselijke slagerquote:Op vrijdag 30 juli 2004 14:24 schreef Croga het volgende:
[..]
Tijd om een nieuwe winkel te zoeken joh.... Bij de AH is het normaal 8 euro per kilo, bij de ALDI haal je het voor ongeveer 6 euro per kilo (en dan zonder toegevoegd water, dus een hele kilo kip in plaats van 400 gram kip en 600 gram water)
Die slager koopt het ook van de groothandel, dus ook hij kan bagger leveren.quote:Op vrijdag 30 juli 2004 14:28 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
Ik ging uit van de prijs bij mijn plaatselijke slager, waar ik toch mag verhopen dat die nog wat kwaliteit levert zonder veel te veel water in
![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |