ik ben BIJNA klaar met mn scriptie geneeskunde, maar zit nu even vast.
Ik heb onderzoek gedaan in het Sophie kinderziekenhuis naar het beloop van hartafwijkingen bij het oonan Syndroom.
Ik heb advies nodig over hoe bepaalde data te presenteren in een grafiek. Het lastige is dat alle statistici op vakantie zijn, net als mijn begeleidster, en ze komen pas terug als mijn inleverdatum geweest is.
In het kort komt het erop neer dat ik de ernst van 2 hartafwijkingen in de tijd heb gemeten, aan de hand van echo's. Nu blijkt dat de ernst van nature afneemt, dus dat artsen afwachtend moeten handelen tenzij het echt misgaat.
Probleem 1
Ik heb de ernst gemeten aan de hand van de (subjectieve) beoordeling van de ernst door de echografist, verdeeld in 0,1,2,3 (van niet t/m zeer ernstig).
Ik heb dus een grafiek gemaakt van beide afwijkingen, een scatterplot, met daar doorheen een regressielijn. Nou hoorde ik laatst dat die lijn niet mag als de y-as een niet-continue variabele is (oftewel: ernst 2 is niet 2x zo erg als ernst 1).
Dus: ik moet een andere grafiek gebruiken, OF ik moet die variabele veranderen. Dat laatste kan en wil ik doen voor 1 van de 2 hartafwijkingen, namelijk: de vernauwing van een hartklep. Daar kan ik ipv de ernst ook de stromsnelheid van het bloed gebruiken als maat voor ernst. Voor de andere hartafwijking kan dat helaas niet. Daar gaat het over HCM (verdikte hartspier, waardoor het hart juist minder efficient gaat pompen). De wanddikte zegt niet hetzelfde als de ernst omdat op sommige plekken een klein beetje verdikking al heel ernstig is, en op andere plekken kan heel veel verdikking onopgemerkt gaan. Plus nog het feit dat ik dan in 1 week alle echo's (>200) handmatig zou moeten gaan her-beoordelen. Dat gaat dus niet. Gevolg: andere grafiek nemen, OF gewoon geen regressielijn erdor tekenen, OF toch doen, en dan maar jammer dat het niet mag.
Probleem 2
Mijn 2e probleem is dat bij die 2e hartafwijking het beloop ook gunstig is, voor de mensen die het overleven tenminste. Van de 20 zijn er ongeveer 3 of 4 die zijn overleden aan die hartafwijking, dus die gunstige prognose die uit de grafiek blijkt is helemaal niet zo gunstig, maar: hoe laat je dat in een grafiek zien? Inherent aan overleven is dat hun hartafwijking minder ernstig is dan die van overleden patienten!
Ik hoop dat iemand me hiermee kan helpen, hetzij door zelf een tip te hebben, hetzij door een link te geven naar een site waar ik deze behoorlijk specifieke vraag kan stellen.)
sorry voor de ingewikkelde uitleg, maar het is echt heel belangrijk dat ik hiermee verder kom.
thx
voor die espresso van jou kom ik van de maan naar je toelopen!