abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_20917326
UK: Nog zo'n verrassend goede band zonder topic!

Hoewel de band nog geen 3 jaar heeft bestaan (van 1977 tot 1979) heeft 't toch 3 goede albums voortgebracht onder 2 verschillende line-ups, met fantastische bandleden, o.a. bekend van King Crimson, Yes, The Soft Machine en Frank Zappa!

In 1978 brachten ze hun eerste album uit, simpelweg U.K. genaamd.
Hierop speelden John Wetton (basgitaar, zang), Bill Bruford (drums), Eddie Jobson (keyboard, viool) en Allan Holdsworth (gitaar).

U.K., 1978

Na de tour voor 't eerste album (eind 1978) hielden Bruford en Holdsworth 't voor gezien.
Het is nooit officieel bekend gemaakt waarom, maar er gaan geruchten dat ze er uit zijn gegooid door de producers. Holdsworth zou dit later hebben bevestigd.

Er werd geen vervanger gezocht voor Holdsworth, waardoor Jobson de band moest leiden met z'n keyboard. Bruford werd vervangen door Terry Bozzio.

Er werd een 2e studio-album opgenomen onder de titel "Danger Money".
Dit is tot zover 't enige album wat ik van de band ken, en hoewel 't op internet vaak als 'minder' wordt afgedaan, vind ik 't een schitterende plaat!

Danger Money, 1979

Later 't jaar kwam hun 3e en laatste plaat uit: een live-album, "Night After Night".
Ook op deze plaat staat de 3koppige line-up: Wetton, Jobson en Bozzio.

Night after night, 1979

Aan het eind van de tour hield de band 't alweer voor gezien.
John Wetton ging vervolgens weer met Bill Bruford aan de slag, dit keer in de band Azia (maar dat is een ander verhaal )
pi_20917373
Ik ben van plan binnenkort ook het 1e en het 3e album aan te schaffen.
Het mooie van de band is nog dat zowel Terry Bozzio als Bill Bruford erin hebben gespeeld, aangezien dit mijn 2 grootste favorieten zijn op drumgebied.
  woensdag 28 juli 2004 @ 21:13:32 #3
14505 OProg
A Life in Music
pi_20919173

Ik zit nog steeds te hopen dat night after night eens compleet uit komt, aangezien het hele concert er wel is. (bootleg heet geloof ik 'going nowhere'). Er waren tijdens die tour ook een aantal improvisaties te horen iig

Wel een top-album, dat live werk. Misschien niet echt een live-gevoel maar muzikaal wel geweldig
"Het is oorlog, bedankt Vannoppen, bedankt Van der Linden. Dit is het laatste dat ik voor de Belgische ploeg gedaan heb. Ze kunnen allemaal de boom in."
Improv: Rich Tapestry of Life
  Redactie Frontpage woensdag 28 juli 2004 @ 22:22:28 #4
95179 TheGrandWazoo
Zelfmoord is een optie! Bazbo
pi_20920816
Inderdaad , UK is een geweldige band. Ik heb ze zelf dit jaar leren kennen en met name Danger Money vind ik een geweldig stuk.

A fine political mess (and someone's got to go)
Just leave name , time and adress (in plain sealed envelope)
I get out just in time (and no-one tells the tale)
And all that's left is mine (but how do you feel?)
*Ril........geweldig gewoon.

Ik heb hun live album niet Zoek nog steeds de bootleg van een concert uit Nederland
Hoianghuzhouhiuphoeginglau is goedemorgen, hoor ik Bassie en Adriaan al zingen; nou, ik versta d'r geen kút van!
(Superworm)
  woensdag 28 juli 2004 @ 23:06:45 #5
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_20921809

In 1999 is deze live cd verschenen ; niet helemaal met toestemming van de ex-bandleden overigens. Opgenomen met de eerste bezetting ( met Bruford en Holdsworth dus ) , maar met oa een aantal nummers van het tweede album.

Track list:
01. Alaska (1:33)
02. Time To Kill (7:16)
03. The Only Thing She Needs (7:21)
04. Carrying No Cross (9:58)
05. Thirty Years (10:03)
06. Presto Vivace / In The Dead Of Night (7:49)
07. Caesar's Palace Blues (4:29)
quote:
Op woensdag 28 juli 2004 20:02 schreef webfreak het volgende:
John Wetton ging vervolgens weer met Bill Bruford aan de slag, dit keer in de band Azia (maar dat is een ander verhaal )
Bruford zat overigens niet Asia. Nadat Bruford en Holdsworth UK hadden verlaten, begonnen ze samen de band Bruford . Vooral de eerste 2 albums van Bruford zijn zeer de moeite waard , en liggen redelijk in het verlengde van het eerste UK album , maar met wat meer jazzrock invloeden : Feels Good To Me (1978) en One of a Kind (1979) .

[ Bericht 33% gewijzigd door fripper op 28-07-2004 23:44:30 ]
"We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
pi_20926380
En de echte connaiseur heeft natuurlijk ook de enige echte opvolger van U.K. in huis, te weten One Of A Kind van Bill Bruford (samen met Allan Holdsworth).

edit: hmm, dat had fripper hierboven ook al gemeld:
quote:
[b]Op woensdag 28 juli 2004 23:06 schreef fripper het volgendeVooral de eerste 2 albums van Bruford zijn zeer de moeite waard , en liggen redelijk in het verlengde van het eerste UK album , maar met wat meer jazzrock invloeden : Feels Good To Me (1978) en One of a Kind (1979) .

[ Bericht 45% gewijzigd door MuadDib op 29-07-2004 06:55:54 (lezen is ook een kunst) ]
In dat Spaanse cafe danste wij ole, Maria Magdalena
Met je ogen zo zwart stal je heel mijn hart, Maria Magdalena
Sinds ik jou heb gekust vind ik nergens rust, Maria Magdalena
Ja, jou alleen wil ik steeds om mij heen, Jou en anders geen
  donderdag 29 juli 2004 @ 10:55:24 #7
14505 OProg
A Life in Music
pi_20928186
quote:
Op woensdag 28 juli 2004 22:22 schreef TheGrandWazoo het volgende:

Zoek nog steeds de bootleg van een concert uit Nederland
Ik heb em
"Het is oorlog, bedankt Vannoppen, bedankt Van der Linden. Dit is het laatste dat ik voor de Belgische ploeg gedaan heb. Ze kunnen allemaal de boom in."
  donderdag 29 juli 2004 @ 11:01:26 #8
14505 OProg
A Life in Music
pi_20928276
quote:
Op woensdag 28 juli 2004 23:06 schreef fripper het volgende:
[afbeelding]

In 1999 is deze live cd verschenen ; niet helemaal met toestemming van de ex-bandleden overigens. Opgenomen met de eerste bezetting ( met Bruford en Holdsworth dus ) , maar met oa een aantal nummers van het tweede album.
Naar ik weet is dat ding zelfs weer uit de handel. Jobson was er niet blij mee. Ze waren toen in '96 bij de UK wederopstanding nog over bezig zelf bootlegs uit te gaan brengen. Helaas ging dat niet door, net als het nieuwe album niet door gingen omdat ze elkaars schedel in wilde slaan ruim voordat het af was. Hoewel er trouwens wel oa 1 lang nummer opgenomen zou zijn.
quote:
Bruford zat overigens niet Asia. Nadat Bruford en Holdsworth UK hadden verlaten, begonnen ze samen de band Bruford . Vooral de eerste 2 albums van Bruford zijn zeer de moeite waard , en liggen redelijk in het verlengde van het eerste UK album , maar met wat meer jazzrock invloeden : Feels Good To Me (1978) en One of a Kind (1979) .
Vergeet ook de invloed van Dave Steward niet Ik vind die derde '' Gradually Going Tornado' ook wel goed trouwens En dan is er ook nog de veredelde bootleg 'The Bruford Tapes' die wel goed van opname is overigens
pi_20929840
quote:
Op woensdag 28 juli 2004 23:06 schreef fripper het volgende:
[..]

Je hebt helemaal gelijk ja.. Ik weet ook niet hoe ik er bij kom, Carl Palmer drumde in 't begin bij Asia.
Hoe dan ook, denk ik maar eens wat meer van Brufords solowerk te gaan aanschaffen, daar het natuurlijk een fantastische muzikant is.
  donderdag 29 juli 2004 @ 13:37:40 #10
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_20931539
quote:
Op donderdag 29 juli 2004 11:01 schreef OProg het volgende:

Naar ik weet is dat ding zelfs weer uit de handel. Jobson was er niet blij mee. Ze waren toen in '96 bij de UK wederopstanding nog over bezig zelf bootlegs uit te gaan brengen. Helaas ging dat niet door, net als het nieuwe album niet door gingen omdat ze elkaars schedel in wilde slaan ruim voordat het af was. Hoewel er trouwens wel oa 1 lang nummer opgenomen zou zijn.
Het eens als UK begonnen reunie-project schijnt tegenwoordig Legacy te heten.

Wat geruchten van de site Where are they now? Current news on Yes, Yes members and others associated with the band :
quote:
Legacy, Jobson's project formerly under the UK name, remains delayed: both an album release and a documentary of the 1999 recording sessions ("Legacy - in the Making") were planned. Bill Bruford (percussion), Tony Levin (bass), Francis Dunnery (guitar) and Steve Hackett (guitar) all guest, as do the strings of the City of Prague Philharmonic and the Bulgarian Women's Choir. (While initially involved, John Wetton is no longer part of the project and does not appear on the album.) Jobson, who also produces and engineers as well as performing, described the concept: "We have taken on the daunting subject of the aftermath of Communism, or of any despotic regime, and the will of the people to survive." In Oct 2002, Jobson said: "It seems that the Legacy album and documentary have turned into something much larger than I had originally planned. The music was written in '95/'96, but the task of getting it recorded properly—and finding the best players and vocalists for the material—has become so expensive and time-consuming, that I can only get to it once or twice a year. However... it will get finished, and I think it will be worth it." Reports in autumn 2003 suggest that the project still awaits lyrics, a vocalist and final mixing. A report in May 2004 quoted Jobson as saying the project had been abandoned. Three tracks from Legacy were previewed on Voices of Life (Globe Music, GLMMA-2000-2), the Bulgarian Women's Choir's compilation—details in Yescography. The preview Legacy pieces were translated into Bulgarian by Georgi Belev; personnel include Jobson (electric violin), Bruford and Levin. Jobson also now has his own label, Globe Music.

There have been reports that Jobson and Allan Holdsworth (ex-UK, ex-Bruford) are planning a progressive rock project together for 2005 and that they have approached Bruford and Levin about their involvement who both agreed in principle, schedules permitting. However, Bruford circa Jun denied there was any UK reunion plans, so make of that what you will.
Die band met Jobson, Holdsworth, Bruford en Levin klinkt wel erg aantrekkelijk, maar ook zeer onwaarschijnlijk.
  donderdag 29 juli 2004 @ 19:46:49 #11
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_20938556
quote:
Op donderdag 29 juli 2004 12:21 schreef webfreak het volgende:
Hoe dan ook, denk ik maar eens wat meer van Brufords solowerk te gaan aanschaffen, daar het natuurlijk een fantastische muzikant is.
Zeker de moeite waard om eens achter aan te gaan. Een aantal nummers van Bruford werden trouwens al gemaakt in de 'UK' tijd. Zo is 'The Sahara of Snow' van Bruford's One of a Kind live ook nog door UK gespeeld.

Meer nutteloze trivia : Ceasar's Palace Blues van UK bevat een paar regels tekst (Cards fall, faces change, Cat's cunning shows) die ook al voorkwamen in de live-versie van King Crimson's Starless (bijvoorbeeld te horen op de Great Deceiver box).
  donderdag 29 juli 2004 @ 21:20:10 #12
14505 OProg
A Life in Music
pi_20940451
Ik weet nog dat ik jaren terug op zoek was naar UK op Inet. Er was een soort official UK page. Het zal 1997 geweest zijn en uiteindelijk kwam ik op de officiele site van Eddie Jobson, daar was een oer-lelijke foto van hem te zien met de melding:
quote:
Thanks for visiting eddiejobson.com. We are planning on building this very soon.
Meanwhile, please visit Eddie's Globe Music Media Arts site at www.globemusic.com There you can find the latest news on Eddie's production projects.
Nu, 7 jaar later is de enige verandering zo'n beetje:
quote:
Thanks for visiting eddiejobson.com. We are planning on building this site in 2004.
Meanwhile, please visit Eddie's Globe Music Media Arts site at www.globemusic.com There you can find the latest news on Eddie's production projects.
Zou dat project even snel gaan?
pi_20945160
quote:
Op donderdag 29 juli 2004 21:20 schreef OProg het volgende:
Ik weet nog dat ik jaren terug op zoek was naar UK op Inet. Er was een soort official UK page. Het zal 1997 geweest zijn en uiteindelijk kwam ik op de officiele site van Eddie Jobson, daar was een oer-lelijke foto van hem te zien met de melding:
[..]

Nu, 7 jaar later is de enige verandering zo'n beetje:
[..]

Zou dat project even snel gaan?
lol...

Veel erger dan deze foto zal 't toch wel niet zijn??
  vrijdag 30 juli 2004 @ 02:07:35 #14
14505 OProg
A Life in Music
pi_20945925
quote:
Op vrijdag 30 juli 2004 01:12 schreef webfreak het volgende:

[..]

lol...

[afbeelding]

Veel erger dan deze foto zal 't toch wel niet zijn??
Ik denk dat HomoDib het er wel op kan

deze is het:

Eddy bij Yab Yum
  Moderator vrijdag 16 maart 2012 @ 16:49:39 #15
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_109173391
kom er maar in modus.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_109174145
In mei spelen ze in NL, maar met welke bezetting precies is vooralsnog wat onduidelijk.

Sowieso Wetton/Jobson, volgens de site van de zaal met ene Alex Machacek en drummer Gary Husband (sessiewerk en enige tijd bij Level 42 gespeeld), maar volgens Wiki gaat het om het drietal Wetton/Jobson/Bozzio, die een wereldtour gepland zouden hebben.

Op de site van Wetton wordt het niet duidelijk verder en op de site van Gary Husband staan wel optredens van hem genoemd maar niks over met U.K. vooralsnog.

Dit is van een paar jaar terug:
pi_109174270
Oh ik zie al meer staan inmiddels http://ukreunion.com/
Hele tour met Bozzio, alleen de 2 Europese optredens niet, om 1 of andere reden.
  vrijdag 16 maart 2012 @ 21:21:16 #18
14505 OProg
A Life in Music
pi_109183453
Jammer idd. :{

Als je die foto er boven ziet van de drie. Twee er van zijn wat ouder en boller geworden en ik vraag me echt af van wanneer die Bozzio foto is, maar die blijft er altijd jong uit zien lijkt het wel. :P
pi_109208117
Van de site van Bozzio:

UK REUNION TOUR!!

NOTE: TERRY IS ABLE TO PLAY U.S., CANADA & JAPAN TERRITORIES ONLY!!

Geen idee waarom, maar het is blijkbaar niet anders.

En zo zag ie er in januari uit:
  Redactie Frontpage dinsdag 10 april 2012 @ 21:34:15 #20
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_110157289
Iedereen al kaarten?

:X
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  woensdag 11 april 2012 @ 08:59:15 #21
195648 Inkomen
Typhoid leader.
pi_110170117
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 maart 2012 18:20 schreef Modus het volgende:
Van de site van Bozzio:

UK REUNION TOUR!!

NOTE: TERRY IS ABLE TO PLAY U.S., CANADA & JAPAN TERRITORIES ONLY!!

Geen idee waarom, maar het is blijkbaar niet anders.

En zo zag ie er in januari uit:
Z'n drumstel heeft geen visum ;(

*O*
  Redactie Frontpage zaterdag 5 mei 2012 @ 22:36:12 #22
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_111184392
De eerste publieksopnames van de eerste shows van 1, 2 en 4 mei zijn te vinden op dimeadozen.
Niet verkeerd! Wetton moet er even inkomen; hij is nog niet goed bij stem.
Maar Jobson en Bozzio zijn als vanouds lekker!

Setlijstje:
01 Alaska
02 Night After Night
03 Thirty Years
04 Rendezvous 6:02
05 Carrying No Cross
06 Jobson Solo
07 Bozzio Solo
08 Fallen Angel (King Crimson)
09 Danger Money
10 In The Dead of Night
11 Caesar's Palace Blues
12 The Only Thing She Needs

'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
  Redactie Frontpage woensdag 23 mei 2012 @ 22:17:12 #23
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_111948735
Nou, wie is er zaterdagavond bij?

woensdag 23 mei 2012 @ 22:18:20 #24
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_111948799
Ik !
  woensdag 23 mei 2012 @ 22:21:37 #25
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_111949010
Ben vorig jaar trouwens ook nog naar Eddie Jobson ( The U-Z Project ft Marco Minneman, Marco Bonilla & Alex Machacek ) in de boerderij geweest, was ook al een soort verkapt UK concert. Erg leuk :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')