quote:
AMSTERDAM -
Langer dan een half jaar borstvoeding is beter voor de intelligentie van een kind dan borstvoeding korter dan drie maanden, zo beweert een team van Noorse onderzoekers vandaag in het Britse artsenblad Archives of disease in childhood.De Noren toetsten van 345 kinderen de motorische, psychosociale en cognitieve vaardigheden toen zij een jaar oud waren. In totaal hadden 59 kinderen korter dan drie maanden borstvoeding gehad. Op hun vijfde jaar werden 291 kinderen nog eens getoetst.
Eerder wees een analyse van onderzoeken uit dat borstgevoede kinderen zich op het intellectuele vlak mogelijk iets beter ontwikkelen dan flesgevoede kinderen. In het huidige, kleinschalige Noorse onderzoek wordt voor het eerst een vergelijking gemaakt tussen het kortstondig en langdurig geven van borstvoeding.
Noorwegen leent zich goed voor een dergelijk onderzoek, aldus de onderzoekers, omdat er relatief veel moeders borstvoeding geven, maar vooral ook omdat de verschillen in opleiding en inkomen niet erg groot zijn.
Het IQ van vijfjarigen die minder dan drie maanden borstvoeding hadden gekregen, bleek gemiddeld 104 te zijn, dat van de andere kinderen gemiddeld 111 - een verschil dat in het dagelijks leven nauwelijks merkbaar is. Het gemiddelde IQ in de onderzochte groep is in Noorwegen 109.
De onderzoekers erkennen dat het verschil vooral theoretisch is: het zou erop kunnen duiden dat het geven van de borst toch op de een of andere manier van belang is voor een optimale intellectuele ontwikkeling.
Aan de andere kant: als de onderzoekers rekening houden met de intelligentie van de moeder, blijft er geen verband met de duur van borstvoeding over.
Ik begin me meteen af te vragen hoelang de gemiddelde poster hier borstvoeding heeft gekregen.
En wat intelligentie betreft....tsja, soms is hij me iets té intelligent. (heeft hij naturlijk niet van een vreemde )
By the way hij is inmiddels 2 jaar.
[Dit bericht is gewijzigd door thelmaz op 22-08-2001 17:24]
quote:Kun je nagaan hoe hoog het had gelegen als je langer BV had gehad!
Op woensdag 22 augustus 2001 17:06 schreef mboogie2 het volgende:
Ik heb te kort gehad (3 weken ofzo), maar kan je verzekeren dat mijn iq boven het gemiddelde ligt!
quote:Gunst, dat ligt op 100.
Op woensdag 22 augustus 2001 17:06 schreef mboogie2 het volgende:
Ik heb te kort gehad (3 weken ofzo), maar kan je verzekeren dat mijn iq boven het gemiddelde ligt!
Niet zo moeilijk om hoger te scoren.
( maar nu heb ik dus wel weer een nieuw excuus voor mijn minder strakke akties... )
JustMe stelt voor om poll onder de crew-members te houden.. wie heeft wel of geen borstvoeding gekregen en als je borstvoeding heb gekregen was het korter of langer dan zes maanden
quote:Heb je daar een poll voor nodig.......?
[b]Op vrijdag 24 augustus 2001 07:47 schreef just me JustMe stelt voor om poll onder de crew-members te houden.. wie heeft wel of geen borstvoeding gekregen en als je borstvoeding heb gekregen was het korter of langer dan zes maanden
quote:Daar gaat m'n excuus..
Op vrijdag 24 augustus 2001 07:47 schreef just me het volgende:
Eigenlijk wel een goed excuus als je iets post waar de crew het niet mee eens is... sorry ben beetje dom; heb geen borstvoeding gehad
Ik moet helaas toegeven dat ik langer dan 6 maanden of ongeveer 6 maanden borstvoeding heb gehad ...
Just Me en bedankt he
....
Maar ik heb altijd nog als excuus dat ik een Ram ben
quote:Ja! Is het de melk of het zuigen wat het i.q. beinvloedt? In het laatste geval is er dan nog hoop
Op vrijdag 24 augustus 2001 15:11 schreef RoboTech het volgende:
schop.. omdat het een leuk topic is
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |