abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_20825450
Ik weet niet precies waar ik dit moet plaatsen, maar ik moet toch wat..

Ik ben bezig om tomaten te verbouwen en dat gaat aardig goed, alleen krijg ik nu last van bruine vlekjes op de bladeren.. oftewel aardappelziekte..

Ik heb wat rondgekeken in boeken en op internet, maar ik zie eigenlijk alleen maar chemische middelen die voor de bestrijding worden gebruikt..

Ik wil niet dat mijn tomaten verpest worden, maar ik gebruik liever biologische middelen.
Heeft iemand een idee óf dat kan en zo ja, hoe?

alvast bedankt!

pi_20826074
hak ze om, volgend jaar meer geluk
pi_20826181
Nee helaas dat bestaat nog niet, maar wat wel helpt het blad verwijderen met de bruinen vlekken
suk6
  zaterdag 24 juli 2004 @ 13:09:33 #4
15069 Phoenixx
Handle with care
pi_20826437
Besproeien met koper zou helpen, en dus zou je BORDEAUSE PAP kunnen proberen.

Verder idd de aangetaste bladeren zo hygiënisch mogelijk verwijderen en het afval NIET op de composthoop of de GFT container gooien!! Enne... als je de ziekte niet kwijt raakt, een paar jaar geen planten van de nachtschade-familie op die plaats kweken....
The toes you step on today might be connected to the ass you’re going to kiss tomorrow...
pi_20827074
quote:
Op zaterdag 24 juli 2004 13:09 schreef Phoenixx het volgende:
Besproeien met koper zou helpen, en dus zou je BORDEAUSE PAP kunnen proberen.

Verder idd de aangetaste bladeren zo hygiënisch mogelijk verwijderen en het afval NIET op de composthoop of de GFT container gooien!! Enne... als je de ziekte niet kwijt raakt, een paar jaar geen planten van de nachtschade-familie op die plaats kweken....
koper? wat moet ik me daar bij voorstellen? en moet ik dat kopen? zo ja, is het dan chemisch?

wat is bordeause pap?

de blaadjes het ik idd al verwijdert en meteen in de prullebak gegooid
  zaterdag 24 juli 2004 @ 14:47:36 #6
15069 Phoenixx
Handle with care
pi_20827803
Ehm... je hoeft uiteraard niet de plant met gesmolten koper te overgieten, maar besproeien met een oplossing van koperzouten. Is dat chemisch? Heel strikt genomen is het oplossen van zouten een chemisch proces, maar datzelfde geldt ook voor de schep suiker in je thee. Bordeause pap is een biologisch bestrijdingsmiddel dat in Frankrijk ook voor de wijnbouw wordt toegestaan. In de Nederlandse druiventeelt mag het geloof ik weer niet, maar hang me daar niet aan op. Het is iig het enige (min of meer) natuurlijke bestrijdingsmiddel tegen aardappelziekte dat ik heb kunnen vinden.

LINK => helemaal onderaan de pagina.
The toes you step on today might be connected to the ass you’re going to kiss tomorrow...
pi_20836424
quote:
Op zaterdag 24 juli 2004 14:47 schreef Phoenixx het volgende:
Ehm... je hoeft uiteraard niet de plant met gesmolten koper te overgieten, maar besproeien met een oplossing van koperzouten. Is dat chemisch? Heel strikt genomen is het oplossen van zouten een chemisch proces, maar datzelfde geldt ook voor de schep suiker in je thee. Bordeause pap is een biologisch bestrijdingsmiddel dat in Frankrijk ook voor de wijnbouw wordt toegestaan. In de Nederlandse druiventeelt mag het geloof ik weer niet, maar hang me daar niet aan op. Het is iig het enige (min of meer) natuurlijke bestrijdingsmiddel tegen aardappelziekte dat ik heb kunnen vinden.

LINK => helemaal onderaan de pagina.
thnx dat ga ik dan maar es proberen ..

dank voor je moeite!
pi_20885619
quote:
Op zaterdag 24 juli 2004 23:09 schreef grassprietje het volgende:

[..]

thnx dat ga ik dan maar es proberen ..

dank voor je moeite!
hmm volgens mij verkopen ze dat nergens..

maar es wat meer rondbellen dan
pi_20899527
vaarwel lieve tomaatjes..

t was geen beginnen meer aan.. ik moest ze omhakken
  dinsdag 27 juli 2004 @ 23:22:22 #10
15069 Phoenixx
Handle with care
pi_20899983
Hmmmmmmmmmm... da's toch jammer.
Blijft nu nog over om alles grondig op te ruimen en ervoor te zorgen dat je in de toekomst geen last meer krijgt van de aardappelziekte....
Veel succes daarmee!!
  donderdag 29 juli 2004 @ 13:32:55 #11
74480 VicEd
Kenya Njema!
pi_20931406
Hoe zeker weet je dat het aardappelziekte is? Er zijn behoorlijk wat aantastingen die op elkaar lijken. Stuur eens wat foto's in, als je die tenminste hebt gemaakt.

Nederlandse biologische bedrijven gebruiken koperoxychloride tegen Pytophthora infestans. Hier kunnen ze ontheffing voor aanvragen.
Gezien je ze moest omhakken had het waarschijnlijk ook geen zin gehad om te bestrijden, als het zo hard gaat ben je meestal al te laat.

Ruim het zeker goed op, anders kan je er nog lang last van hebben.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')