Ryan3 | vrijdag 23 juli 2004 @ 17:51 |
Nu de wereld onmiskenbaar in een spiraal van oplopende spanningen en polarisatie terecht is gekomen, is het misschien interessant om het veelal verzwegen gedachtegoed van de krachten die eigenlijk verantwoordelijk zijn voor die polarisatie nader te duiden. Als beginpunt kun je hierbij het Amerikaanse neoconservatisme nemen. Een wat gekunstelde poitieke stroming van voormalig progressieven, die opgang vond in de jaren 60 en onder Reagan invloed kreeg op het Amerikaanse beleid. Achteraf gezien beschouwt het neoconservatisme zich als de architect van het va banque beleid van de VS tegenover de "evil empire", de Sovjetunie. Neoconservatisme is ingebed in een virulente herwaardering van alle waarden door afstand te doen van het cultuurrelativisme. Dit hield in dat de Sovjetunie niet meer gezien werd als een gelijkwaardige partner, maar als het rijk van het kwaad dat met een krachtige defensie (of offensie) en een sterke (neoliberale/conservatieve) Amerikaanse economie op de knieën kon worden gebracht. Na de val van de muur waren de neoconservatieven onoverwinnelijk. De herwaarding van alle waarden bleek succesvol geweest te zijn. Toen kwam Francis Fukuyama met een boek dat internationaal enorm invloedrijk zou worden en wat betreft het buitenlandse beleid van de VS het intellectuele referentiepunt zou worden. Eerst gematigd (onder Bush sr. die nog weigerde Saddam geheel onder de voet te lopen), tegenwoordig in de zogenaamde pro-actieve (pre-emptive) agressieve stijl onder Bush jr, die Saddam onderworpen heeft en nu aast op Iran. (Probleem wat dat betreft voor Bush is dat hij geen militairen meer heeft hahahaha). De ideeën hierachter laten zich het beste omschrijven via een stukje dat ik meer dan 10 jaar geleden schreef, ongeveer ten tijde van Bush sr.'s presidentschap. Het draait allemaal om geschiedenis. quote:Het idee dat zich van veel democratisch gekozen bestuurders meester maakte in de jaren 90, was dat de geschiedenis een opgaande ontwikkelingslijn liet zien en dat met de overwinning van de VS op de SU de liberale democratie, voorzien van een nieuw ethisch reveil, deze ontwikkelingslijn zijn natuurlijke einde had bereikt. Daarnaast somt Fukuyama een aantal interne redenen op waarom "sterke" dictatoriale staten in wezen zwak zijn. Politici werden dus zelfgenoegzaam. Volgens mij één van de redenen waarom Paars nadat de hoogconjunctuur wegebde plotseling met de billen bloot ging. De zelfgenoegzaamheid sloeg een gat in het vertrouwen tussen de gekozen politici en de achterban, waarvan populisten zoals Pim Fortuyn in ons land dankbaar gebruik maakten. De geschiedenis was nog steeds niet ten einde, ook in de VS niet, zoals Fukuyama weliswaar toegaf, maar niet als oorzaak van het systeem zelf zag. Het systeem zelf, mits voorzien van herwaarding van alle waarden, was perfect. 'De ongelijkheden die nog bestaan worden door populisten, met veronachtzaamheid tav sociaal-economische factoren, op conto gegooid van culturele verschillen. Niet insluiting maar uitsluiting is voor hen het antwoord op de bastaande ongelijkheden die het overwinnende liberaal democratische systeem nog niet heeft opgelost'. De stelling is dat de teruglopende cohesie in onze samenleving veroorzaakt wordt, niet door sociaal-economische ongelijkheden veroorzaakt door een steeds neoliberalere koers, maar doordat we onze (Joods-Christelijke) normen en waarden niet meer serieus nemen en dankzij het cultuurrelativisme onder bedreiging liggen van bijv. de Islamitische normen en waarden. Uiteindelijk leidt het tot een strijd tussen twee stelsels van fundamentalisme. Het Westers en het Islamitisch fundamentalisme. Internationaal gezien zelfs tot een soort Bijbelse eindstrijd. Nu komen we weer terug op het (neo)conservatisme en de herwaardering van alle waarden: deze these is, als reflectie op de relativistische jaren 60, de belangrijkste hoeksteen van het neoconservatieve en ook populistische bouwwerk. We moeten onze ouderwetse normen en waarden, die wij door het nihilistische cultuurrelativisme kwijt zijn geraakt, opnieuw invoeren. De vrijheid en blijheid van de jaren 60 hebben alleen geleid tot destructie, volgens deze gedachtegang. Het historicisme van Fukuyama leidt dus tot een ouderwetse authoritaire samenleving waarin iedereen weer zijn plaats kent. Hij motiveert dit aan de hand van Plato, die zegt dat de mens gedreven wordt door 3 belangrijke drijfveren: verstand, verlangen en erkenning. Dit laatste noemt hij de thymos, de bezieling. Deze thymos houdt in dat een mens graag erkentelijkheid nastreeft van zijn naasten. Hij doet dit bijv. door strijd te leveren of iets te presteren. In de weke verzorgingsstaat, waarin een mens van wieg tot graf wordt verzorgd, is deze thymos langzaam verdwenen. Mensen zijn decadent geworden en verzinnen onnozele en soms zelfdestructieve eigen oorlogjes. Zo beziet Fukuyama in wezen ook de generatie van de jaren 60. Zij behoorden tot de best opgeleide en meest welvarende generatie van de geschiedenis en wat deden zij, aldus Fukuyama? Achter dictatoriale ideeën aanlopen van Lenin, Mao, Castro etc. Gewoon, volgens hem, een strijd om de strijd. Zo ziet Nietzsche dit ook, alleen langs geheel andere weg. De religie, die tot omdraaiing van alle waarden heeft geleid, heeft hierin de thymos beteugeld en de mond gesnoerd, hetgeen tot een decadente massamens heeft geleid. (Overigens ideeën die ook Heidegger aantrekkelijk vond.) Ipv de decadentie van de massamens, ingebed in de morele vooroordelen van de religie, zou de mens voorbij moeten gaan aan de (christelijke) moraal en weer strijd moeten leveren tegen zijn naasten, want alleen op die manier komen de beste eigenschappen van de mens naar boven. Fukuyama kiest uiteindelijk niet voor deze weg, wel dient het aloude conservatieve pad bewandeld te worden, want dit levert de belangrijke in een egalitaire samenleving zo node gemiste "erkenning" van het individu op. Zo zien we dat de polarisatie is terug te voeren op een idee over de geschiedenis: het historicisme. De vraag is natuurlijk of ten lange leste Hegel gelijk had met dit historicisme. Is het zo dat de ontwikkelingslijn van de geschiedenis ten einde is gekomen en is het zo dat we het cultuurrelativisme volledig moeten uitbannen ten faveure van - om het maar even in polderland te houden - Jan Peter Balkenende's blije boodschap over de wormen in Naarden??? Persoonlijk geloof ik niet in historicisme, aangezien ik denk dat de geschiedenis meer een (onvoorspelbare) wisselwerking te zien geeft tussen bovenbouw en onderbouw en dat als de onderbouw te wensen overlaat de geschiedenis nog alle kanten uit kan gaan... Ik geloof al helemaal niet in het opheffen van het cultuurrelativisme als zodanig. Wat je overhoudt is absolutisme en megalothymos. Zowel sterk relativisme als absolutisme zijn theoretisch en praktisch onhoudbaar. Een gematigde tussenpositie kan een uitkomst bieden uit de spanningen die tegenwoordige wereld overspoelen. Ik noem dit (naar John Connoly) weak relativism of zwak relativisme. PS Zoals in een ander topic wordt uitgelegd is het neoconservatisme schatplichtig aan Leo Strauss. Over Strauss wordt verschillend gedacht, feit is dat hijzelf zich nooit met politiek, laat staan buitenlandse politiek heeft bezig gehouden. Hij ontdekte dat er geen goden, moraal en natuurrecht aanspraken bestonden, maar zag hierin eveneens een gevaar. De slappe liberale democratie die geen waarden had om zijn bestaan te verdedigen, stelde hij gelijk met de Weimar republiek. Maw die liep het gevaar om over genomen te worden door zo iemand als Adolf Hitler. Hoewel er geen filosofische bewijzen voor absolute waarden bestonden, zouden deze dus toch als hoeksteen moeten fungeren voor iedere weerbare samenleving, want anders vierviel deze samenleving tot zoiets als het Derde Rijk. Bestuurders zouden naar de traditie van de filosofen-koningen in Plato's res Republika een Machiavellistische elite moeten vormen, die via absolute waarden de bevolking weerbaar hielden. Na zijn dood zijn er twee belangrijke schools of thought ontstaan in deze gedachtegang. Eén school die vasthoudt aan de liberale democratie en een school die de liberale democratie het liefst ombouwt naar een krachtig conservatief model, met mogen we aannemen, zo min mogelijk democratie. Zij beschouwen de scheiding tussen kerk en staat als één van de grootste fouten van de Verlichting. Deze Straussianen, die zich onder elkaar Nietzscheanen noemen, zijn nu aan zet in het Witte Huis. In beperkte mate kun je zeggen dat het gedachtegoed van Jan Peter Balkende voortborduurt op de liberale school der Straussianen. [ Bericht 0% gewijzigd door Ryan3 op 23-07-2004 21:31:31 ] | |
lucida | vrijdag 23 juli 2004 @ 21:54 |
quote:Zo'n 'onvervalste' welhaast Hilterman-achtige opening van een tekst, vindt natuurlijk gretig aftrek binnen bepaalde, hoofdzakelijk post-marxistische kringen. quote:Dat waag ik vanuit historisch perspectief te betwijfelen, temeer daar elke 'nieuwe' politieke stroming een reactie lijkt te zijn op een tot dan toe overheersende 'ideologie' - in die zin is ook het Amerikaans neoconservatisme niet de 'absolute' beginoorzaak, van de rampspoed die zich volgens jouw scenario lijkt te voltrekken, maar min of meer een onvermijdelijke reactie op een te ver doorgeschoten links-liberaal gelijkheidsideaal in het westen, gepaard met een toenemende Pan-Arabische bedreiging, en zijn wereldwijde terreuraanslagen. quote:In beginsel heeft een ieder van ons een 'eigen mening' (of niet natuurlijk) over de kwestie, waarom het er in de wereld aan toegaat, zoals het eraan toegaat! Alleen mensen die in zekere zin altijd al door de koude oorlog geïndoctrineerd waren geweest, en natuurlijk nooit anders hadden leren denken dan in absolute, politieke tegenstellingen, merkten opeens dat daarmee ook de basis onder hun tot dan toe gekoesterde idealen werd weggeslagen. Ik geloof niet dat je alleen maar Fukyama hoeft te heten om het proces dat hij beschrijft te kunnen onderkennen. Persoonlijk heb ik het niet zo op (tijdelijke) autoriteiten - immers wat zijn ook zij anders dan uiteindelijk gewone stervelingen? quote:Die observatie is even terecht als oudbakken, inmiddels zijn we al bijna 3 jaar verder en de kloof tussen kiezer en achterban is alleen nog maar groter geworden - lees bureaucratischer. Het grote verschil tussen PF en de gevestigde orde, en meteen ook zijn uitzonderlijke kracht in het openbaar debat, was het politieke gegeven dat hij niet in zijn spreken beperkt werd nog beter, zich niet liet beperken, door de electorale krachtsverhoudingen. In zekere zin was hij de eerste politicus die vrijuit kon spreken of beter, durfde te spreken. Hoe je dit politiek bevrijdend inzicht van de man (achteraf) ook kunt/wilt duiden - van populist tot profeet - als hij iets heeft aangetoond, dan is het wel hoe je waarlijk de kloof tussen de politiek en het volk kunt dichten. Dat de beroepspolitici zich over de hele linie in hun hemdje gezet voelden, zich in hun geloofwaardigheid aangetast voelden, hun vriendjespolitiek 'allesamt' ter discussie gesteld voelden woog natuuurlijk zwaarder dan de 'openheid van denken', die met het elan van PF zijn intrede binnen de politieke arena had gedaan. Na PF's dood lijkt het juist dat door de verschillende politieke partijen dankbaar misbruik wordt gemaakt van zijn politieke ideeën - en niet in de laatste plaats om de stem van het volk te (her)-winnen. 'Anything goes' zullen we maar zeggen?! quote:Herkenbaar, temeer daar ik het boek 'De Grote Scheuring' van Fukuyama heb gelezen, en waarin deze analyse min of meer ook al naar voren komt. quote:Als Fukuyama erkent dat hij niet in absolute termen uitspraken kan doen over het einde der geschiedenis, dan kan hij ook niet beweren dat er een (ontwikkeling)-strijd gaande is die uiteindelijk zal uitdraaien op een eindstrijd. Niet alleen bevestigen zulke ideeën nog teveel het absolute, en tevens tamelijk stereotiepe vijandsdenken, maar profileert het zich m.i. ook te opdringerig als tijdelijk alternatief voor het verdwenen doemscenario van het Rode gevaar. quote:Zoals ik al eerder zei, het blijft een leerzaam boek, dat "ongekende" perspectieven opent! quote:Elke cultuur kent zijn momenten van bezinning, zou men die niet kennen was men al lang en breed doorgedraafd! Je kunt het vervolgens behoudzuchtig en of conservatief noemen, maar de noodzaak om zo nu en dan stit te staan bij de 'waarde' van onze waarden en normen wordt er niet minder noodzakelijk door! quote:Bespeur ik hier een voorzichtige toeneiging naar mijn eerdere, maar door jouw zo verguisde stelling van het 'amoreel historicisme'? quote:Veel hangt af of je zulke termen in theoretische kaders wenst te plaatsen, of juist op de praktijk wenst toe te passen. Zelf zou ik de twee begrippen die jij noemt niet in zulke absolute termen op voorhand willen afwijzen! quote:Heb ik je soms op een idee gebracht? Het voortborduren lijkt me iets teveel eer voor JP (alsook voor Bolkestein), ik geloof, zij het op een bescheiden wijze, dat JP hooguit bij de Big Brother in Washington mag 'aanschuiven'. De visie van onze huidige premier is bovendien al enigszins gekneed, door het veto van Amerika vóór de benoeming van Jaap de Hoop Scheffer als secretaris-generaal van de NAVO.[quote] | |
Ryan3 | vrijdag 23 juli 2004 @ 22:46 |
quote:Post-Marxistisch omdat ik zeg dat de geschiedenis niet alleen door ideeën bepaald wordt??? quote:Nee, ik denk dat het een uitstekend beginpunt is om deze materie vast te leggen. Het is een ideeëngeschiedenis en die begint bij de teleurstelling van voormalig radikalen mbt wat jij het links-liberale gelijkheidsideaal noemt. Begin je niet daar dan moet je beginnen bij het begin van de Verlichting. Anyway, wat je bij deze voormalig radikalen ziet is, dat ze net zo idealistisch zijn als toen zij nog links-liberaal waren. quote:Je bedoelt de socialisten en communisten??? Dat was ik nooit hoor. quote:Ik denk dat Fukuyama redelijk invloedrijk is geweest. En dan m.n. voor die voormalig radikale neoconservatieven. quote:PF heeft veel weg van die Amerikaanse neoconservatieven. Ook hij was ooit radikaal en boog uit teleurstelling om naar conservatief. Als rechtgeaarde populist heeft hij daarnaast de kaart uitgespeeld van de nadruk op culturele verschillen ipv sociaal-economische verschillen. Door 9/11 was de tijd daarvoor ook rijp. Ook het redneck conservatisme speelt die kaart, zij het bedekter, steeds weer uit. Langzaamaan zien we na 3 jaar dat hieruit vormen van radikaal conservatisme ontstaan, zoals op Fok! iedere dag beproefd kan worden. Uiteindelijk is de analyse mbt culturele verschillen en herwaardering van de eigen cultuur die dit oplevert m.i. onvoldoende om oplossingen te bieden voor huidige situatie, plus leidt dit tot uitwassen. Daarnaast, zoals ik eerder heb aangegeven, is zijn politieke manifest gewoon linkse kritiek op een niet goed functionerende collectieve sector. Ook hierin schiet het oplossen van problemen tekort als je denkt dat je problemen in de collectieve sector met neoliberaal beleid kunt oplossen. Dat is al geprobeerd en leidde tot nog meer chaos. quote:Wat ik begrepen heb is dat hij toch vast blijft houden aan zijn aanvankelijke these. Dat de liberale democratie het einde is van de geschiedenis en dat problemen die nu nog bestaan niet liggen aan het systeem zelf. quote:Fukuyama was in zijn boek nog gematigd, 1 en ander had zich ook nog niet volledig uitgekristalliseerd. Ik neem aan dat hij tegenwoordig anders denkt, aangezien hij ook 1 van de grondleggers is van het PNAC. quote:Tegen het licht van wat de actualiteit is, heeft het idd ongekende perspectieven opgeleverd. quote:De valse tegenstelling die gecreëerd wordt is alsof links-liberalen zich niet zouden bezinnen op normen en waarden. quote:Wat jij amoreel historicisme noemt, noem ik mijn OP historisme en daar sta ik achter. Historicisme in de betekenis van het duiden van de ontwikkeling van de geschiedenis zelf is m.i. nauwelijks wetenschappelijk te nomen. quote:Hoe bedoel je? Je wijst absolutisme en megalothymos niet af??? Weak relativism kan zowel theoretisch als praktische een waardevolle verrijking zijn voor het debat. Hoe precies weet ik ook nog niet. quote:Nee, hoor je hebt me niet op een idee gebracht omtrent Jan Peter. We hebben zelf oren om te luisteren en ogen om te zien. Ik denk dat Jan Peter net als Bush nooit de nihilistische diepten van Strauss zal aanhangen, maar wel geloven dat de oude normen en waaarden moeten worden hersteld. Hij lijkt tenminste niet te kunnen ophouden over normen en waarden overal waar hij komt... In die zin zal hij het slimste joingentje in de klas van de neoconservatieven zijn. | |
Bela | zaterdag 24 juli 2004 @ 03:29 |
terugvindpost | |
Ryan3 | zaterdag 24 juli 2004 @ 16:08 |
Onderstaand artikel geeft ongeveer de kijk weer die de neocons hebben op de wereld:quote:In de unipolaire wereld laat de VS door de oorlog in Irak, zonder VN-mandaat en met een groot deel van de wereld tegen zich als kritikasters, zien waartoe het in staat is. VS wordt gezien als enige mogendheid die kan voorkomen dat de wereld in chaos wordt ondergedompeld. Zij zijn de enigen die de terroristen kunnen vervolgen, het Midden-Oosten kunnen beteugelen, China aan zijn afspraken kunnen houden en andere schurkenstaten zoals Noord-Korea kunnen bedwingen. De kritikasters van dit beleid worden gezien als de dorpelingen in de film High Noon. De sheriff annex revolverheld Gary Cooper (VS) verjaagt een aantal bandieten (Sovjetunie) uit het stadje, maar andere bandieten (terroristen) komen terug om wraak te nemen. De dorpelingen (Europeanen minus UK) willen de sheriff (VS) vervolgens weg hebben uit het stadje, omdat zij denken dat hij nu juist bandieten (terroristen) aantrekt. Maar dit is volgens de gedachtegang van de VS (sheriff) natuurlijk naïef, want de dorpelingen (Europa, rest van beschaafde wereld) zouden zonder de sheriff (VS) weer snel zijn overgeleverd aan de bandieten (terroristen, schurkenstaten etc.)... Geen speld tussen te krijgen. Toch zijn er wel wat terzijdes natuurlijk. 1. Zo is het Osama Bin Laden (bandietenhoofdman) toch echt te doen om de VS (Gary Cooper). Wrs voor een deel als gevolg van de Koude Oorlog. Verder verweert Osama zich net als de neoconservatieven tegen de ontwaarding van alle waarden die ingezet is door de jaren 60 c.q. wordt verspreid met de Westerse cultuur via de globalisatie. 2. Daarnaast is het zo dat China toch gaandeweg een steeds grotere rol gaat spelen in de wereld en dan ben ik benieuwd hoe de neoconservatieven hierop willen reageren in de toekomst. Ook als Gary Cooper??? Dan hebben we nog wat leuks voor de boeg. 3. Tot slot denk ik dat je, zoals in het stuk al wordt weergegeven, langzaam meer reformatie ziet optreden in het Midden-Oosten en aangrenzende regio's. Egypte en Saoudie-Arabië worden genoemd, maar ook Libië schijnt overstag te gaan. 4. Wat overblijft is Noord-Korea, maar alle ophef rondom deze schurkenstaat kun je misschien zien als de laatste opleving van een stervend regime (wat ik niet zeker weet, maar dat kan). Het enige alternatief voor een unipolaire wereld met een trigger happy sheriff (Gary Cooper-VS) aan het hoofd is het Verenigd Europa. Echter Europa is vooral intern nog bezig orde op zaken te stellen (ofwel is redelijk autistisch en chaotisch) en is zeker de eerste 10 jaar nog niet in staat, noch geneigd, om extern 1 blok te vormen (hoewel er nu een soort president en minister van buitenlandse zaken komt) en dus als contra-gewicht te kunnen dienen tegen Gary Cooper (VS). | |
sjun | zaterdag 24 juli 2004 @ 18:40 |
verkapte terugvindpost Ik ben me even aan het inlezen aan de hand van Een openlijke samenzwering uit De Groene Amsterdammer | 14 juni 2003. Ik geloof niet meer in de superioriteit van het Westen in De Groene Amsterdammer | 20 september 2003. Het nogal subjectieve verhaal onder de kop De pest of de cholera van Peter Drucker. De ineenstorting van het amerikaanse rijk in De Ware Tijd. Het onwaarschijnlijke leven van Bill Clinton[/url uit NRC 17 juli 2004. [url=http://60gp.ovh.net/~novacivi/artikels/atlantisme.pdf]Atlantisme of isolationisme in pdf van Boudewijn Bouckaert op Novacicitas. Europa bestaat niet voor neoconservatieven in VS Peter van Ham op de site van instituut Clingendael. Interessante draad Ryan3. [ Bericht 1% gewijzigd door sjun op 24-07-2004 22:09:56 ] | |
Ryan3 | zaterdag 24 juli 2004 @ 19:18 |
quote:Eerste artikel gelezen, komt aardig overeen op punten met OP, alleen nog een schepje er bovenop voor Bush. Hij laat het begrotingstekort (net als onder Reagan infeite) oplopen tot gigantische proporties, om zodoende extra reden te hebben om de verzorgingsstaat (of wat er van over blijft) af te schaffen, hij is sociaal-Darwinist zonder in Darwin te geloven, begunstigt de 'have-mores' met tax breaks in de hoop dat die een trickle down effect generen, wat al niet vastgesteld kon worden onder Reagan, kortom: de gekken hebben het gesticht overgenomen. Er wordt daarbij gesuggereerd dat havikken als Wolfowitz een soort fall guys zijn, wat ik ook al eerder aangaf. Strauss heeft zich nooit bemooeid met politiek, klopt, maar zijn beweging is esoterischer dan in artikel wordt gesuggereerd. Vreemde conclusie is dat de paleo (of redneck) conservatieven ongeveer net zo vijandelijk staan tegenover de regering van Bush als de liberals. Ondertussen is Bush al ver van het politieke midden opgeschoven m.i. en zal het toch een hele kluif voor hem worden om in de campagne te bewijzen dat dit niet zo is, des te voordeliger voor de democraten natuurlijk... | |
Ryan3 | zaterdag 24 juli 2004 @ 20:13 |
Hoewel gedateerd en op paar punten achterhaald kan ik me wel vinden in het feit dat het plan door PNAC ontvouwd idd uitgaat van fictie. Door actoren te zijn en te worden in die full spectrum dominance veranderen zij tussentijds de wereld. Dusdanig misschien dat hun eenvoudige filosofie niet meer opgaat. China wordt ook even genoemd. Ik las vandaag in de krant dat China voor 2020 Taiwan wil herenigen met het moederland. Nogmaals wat zal er gebeuren als China daadwerkelijk dit besluit uitvoert in die unipolaire wereld van bliss van die neoconservatieven??? Hier een stukje van Van Wolveren (overigens dat boek over Japan van hem was idd zwaar okee): quote: | |
Ryan3 | zaterdag 24 juli 2004 @ 20:21 |
Derde artikel is recenter en gaat er vanuit dat het tij voor de neocons al in het nadeel is omgeslagen. Dit vooral door het gepruts na de overwinning op Irak. Vierde artikel kan ik niet lezen. Vijfde artikel houdt een pleidooi voor Nederlands keuze voor Europa ipv de neoconservatieve koers van VS (Gary Cooper). Dit laatste acht ik juist. Europa bestaat idd niet voor de VS of althans zij proberen Europa klein/verdeeld te houden, omdat ze geen andere macht (VN, Europa) naast zich dulden. Benieuwd ben ik ook naar de eventuele October surprise. Het zit er naar uit dat Bush zijn tweede termijn presidentschap zou kunnen mislopen en dit zal niet door iedereen geduld worden binnen het machtsblok van Bush... Wat dat betreft is de nieuwe homeland security act natuurlijk omineus. Erg benieuwd ben ik verder naar wat de plannen zijn van de Democraten met de Patriot-Act. [ Bericht 35% gewijzigd door Ryan3 op 24-07-2004 22:03:10 ] | |
sjun | zaterdag 24 juli 2004 @ 22:05 |
Laat ik dan kort ingaan op het 2e artikel aan de hand van het boekje van van Wolferen dat ik al eerder las: Van Wolferen in een notedop: - Amerika is gekaapt door een rijke elite, de Neocons die Bush en zijn club gebruikt als marionetten. - Bush is natuurlijk ongeschikt want dom. Hij is incapabel en zijn regering ook. - Het Marxistische verelendungsmodel is uitstekend toepasbaar op Amerika. Van Wolferende publiceerde een schotschriftje van krap 350 bladzijden onder de titel De ondergang van een wereldorde waarin hij Bush meent te moeten bashen. Dat we niet allemaal zien wat van Wolferen schetst komt omdat de Amerikaanse media in handen zijn van rechts en de Amerikaanse politiek in de greep is van het kapitaal. De propaganda machine roept herinneringen op aan een ‘fascistische leiderschapscultus’ en is er natuurlijk ook verantwoordelijk voor dat de wereld geen helder beeld krijgt van wat er in Amerika gebeurt. Niemand weet wat er binnen de regering gebeurt, behalve van Wolferen. Die weet heel zeker dat er wordt samengezworen. Nooit zag Van Wolferen een effectievere campagne dan ‘die erin slaagde de twijfel aan de capaciteiten van George W. Bush uit de geesten van de Amerikaanse tv-kijkers te bannen’. Van Wolferen vergeet voor het gemak dat zijn dommerik Georgie B. gehalt maakte van Al Gore in drie debatten. Een mens heeft soms een wat selectieve werkelijkheidsbeleving. Volgens van Wolferen hebben Neoconservatieve een intellectueel clubje godsdienstverdwaasden met Likudbanden Bush aan een touwtje. Zij hebben volgens van Wolferen gebruik makend van 9/11 hun aloude doelstelling met de verovering van Irak uitgevoerd om het Midden-Oosten onder amerikaans gezag te krijgen. Uiteraard ziet de bevoogder van Wolferen dit van europese afstand beter dan de dat amerikanen zelf zien. Van Wolferen vertrekt vanuit clichées en doet geen moeite deze te falsificeren. Zo vind de man problemen waar ze niet zijn, maakt hij eenvoudige situaties moeilijk en staat zijn oordeel van domheid al klaar waar in de Amerikaanse politiek verschillen van mening kunnen bestaan. Van Wolferen wil mij laten geloven dat elke Amerikaan nog steeds de angst voor 9/11 in het hoofd heeft, alsof hun leven niet ook gewoon verder gegaan is. Verder blaat van Wolferen een eind weg over dat er geen mogelijkheden voor kritiek op Bush zouden zijn. Wie van clichées houdt vindt zijn gading in dit verhaal van van Wolferen. Laat ik er eens wat noemen: Volgens Van Wolferen is de Amerikaanse kiezer een onwetende idioot die de bewezen wijsheid van Al Gore -Hoe spel je ook al weer aardappel?- liet vallen ten behoeve van de gelukzalige domheid van George Bush. Hij verwoordt het als een goedwillend volk opgescheept met een corrupte elite. Van Wolferen stelt dat Bush-adivseur Karl Rove steeds naar een oorlog zoekt (tegen drugs, tegen terrorisme of tegen Irak), omdat hij van Bush per se een oorlogspresident wil maken en zo verkiezingswinst te garanderen. Het gaat hier om een toeschrijving van van Wolferen... Van Wolferen dramatiseert door te tellen dat minister van Justitie Ashcroft ervoor zorgt dat de Amerikaanse burgerlijke vrijheden aan banden worden gelegd op een nooit vertoonde manier (waarmee hij slim imliciet refereert aan fascistisch staatsbestuur). Uiteraard gebeurt dit voor en door mensen achter de schermen als het militair-industrieel complex en de Carlysle groep. Geheel voorspelbaar wordt hen zelfverrijking als doel toegeschreven . Van Wolferen impliceert dat de rechters van het Supreme Court, net als alle senatoren en afgevaardigden en de meeste journalisten (gevangen in het grootkapitaal), zich zomaar bij de door hem bedachte kaping van de staatsmacht neerleggen of daar zelfs actief aan meewerken. Van Wolferen schetst Amerika als een niet-democratisch land, geregeerd door een rechtse samenzwering die dank zij het Supreme Court (dat hertelling in Florida weigerde) de macht kreeg. Zoals elke goede complottheorie verklaart hij alles, want waar kennis ontbreekt wordt vanzelfsprekendheid verondersteld. Meer dan eens verzekert Van Wolferen dat de besluitvorming binnen deze regering geheimer is dan ooit tevoren, om vervolgens daana later uit te leggen wat er nou precies gaande is (zonder bewijzen). Zoals Michael Moore komt Van Wolferen met anekdotes en brokjes informatie die zijn stelling dat Bush totaal incapabel is, moeten bewijzen. Laten we eens stilstaan bij de betekenis van het beeld dat van Wolferen oproept: Billy Graham en andere invloedrijke dominees zijn kind aan huis in Washington. Tsja, er wordt wat afgebeden in conservatieve kringen. Bush heeft meer doodstraffen getekend dan welke gouverneur dan ook en deed dat blijmoedig (zij het minder hypocriet dan Clinton het deed als gouverneur van Arkansas). Van Wolferen overschat de invloed van Christelijk Rechts en van Wall Street (Clintons succesvolle minister van Financiën, Robert Rubin, is één van zijn zwarte schapen). Als Amerikaanse kiezers hier allemaal voor kiezen dan komt het omdat ze hun eigen belang niet kennen, misleid als ze worden door de media en de consumptie industrie(in handen van het grootkapitaal). Hiermee toon van Wolferen zich van een Marxistische kant. Vul Marx' term vals bewustzijn maar eens in... Volgens van Wolferen is de internationale orde het slachtoffer van de interne Verelendung in Amerika die hij meent waar te nemen. Want het is dit deplorabel verloederde land dat een gedrocht als Bush en zijn beleid heeft voortgebracht en de door Van Wolferen hoog geachte wereldorde ondermijnt. Een orde die volgens hem rustte op het gezag dat Amerika uitstraalde en dat ze nu door ondoordacht, onverstandig en ongelegitimeerd optreden ondermijnt. Door middel van paginalange huilieverhalen over hoe onterecht het wel niet zou zijn dat George Bush president geworden is en hoe dom van Wolferen hem wel niet vindt vult van Wolferen zijn clichématig geponeerde stellingenboekje van zo'n 45 gulden aan weggegooid geld. Van Wolferens voorgestelde beleid na 9/11, namelijk om een wereldwijde commissie op te zetten die de oorzaken voor terrorisme moet wegnemen, doet vermoeden dat de naïviteit die hij bij Bush ziet waarschijnlijk bij hemzelf aanwezig is. Van Wolferen liet bijvoorbeeld geen strategische overwegingen om Saddam aan te pakken aan de orde komen. Denk bijvoorbeeld dat de dictator als hij maar lang genoeg zou blijven zitten zijn vrijheid van handelen zou herwinnen (met dank aan Frankrijk en Rusland) met nieuwe wapens opnieuw zijn buren zou gaan lastig vallen. De Amerikaanse bases in Saudi Arabië, de motivatie voor Bin Laden voor de aanval op 9/11, spelen geen rol. Van Wolferen is te druk bezig met de opgeklopte retoriek die een regering van een land dat aangevallen wordt altijd gebruikt en vergeet dat iedereen wel door dergelijk taalgebruik kan heenprikken. Zoals alle complotdenkers ontwaart van Wolferen van alles wat er niet is. Het is allemaal veel eenvoudiger en veel transparanter dan Van Wolferen denkt. Zo eenvoudig dat de kiezers van de Verenigde Staten over ruim een jaar gewoon zelf uitmaken wat ze van die domme Bush vinden ongeacht wat van Wolferen daarover voor duiten in het zakje doet. De man heeft zijn eigen geloofwaardigheid met dit boek aardig onderuit gehaald. Zonde want de man schreef wèl een uitstekend goed boek met The Enigma of Japan. Ik vermoed dan ook dat hij Japan wat beter kende dan Amerika. Waarom heeft van Wolferen het niet gewoon gehouden bij een betoog over een nieuwe multilaterale orde, waarin de kracht niet bepaald wordt door de zwakste schakel (de Saddams, Mugabe's, Arafats/Sharons en Kims van deze wereld) maar door de bereidheid om militaire macht te gebruiken om die orde af te dwingen? Het artikel in de Groene was wat minder ergerlijk opgesteld dan zijn boek al was het ook weer gelardeerd met toeschrijvingen. Wat nu als de Neocons van van Wolferen veel minder in de melk te brokkelen hebben dan van Wolferen hen toedicht? Wat nu als de VS helemaal niet zo'n imperium wenst als van Wolferen het toeschrijft maar gewoon tracht de Arabische wereld zeer duidelijk te maken dat geintjes als 9/11 altijd terug zullen vallen op de bevolking van het Midden-Oosten zelf al was het maar vanuit de gedachte dat de aanval de beste verdediging zou kunnen zijn? Lucida's term amoreel historiseren vind ik zeker van toepassing op het boek van van Wolferen waaraan in dit artikel wordt gerefereerd. | |
Ype | zaterdag 24 juli 2004 @ 22:08 |
Ryan3-topics. ![]() Tvptje. ![]() | |
Ryan3 | zaterdag 24 juli 2004 @ 22:14 |
Sjuuun, jij doet hetzelfde met Van Wolveren als wat Van Wolveren met Bush doet. Het artikel is gedateerd en het boekje van hem ook. Ik denk dat Van Wolveren nu ook wel zal inzien dat de zaken heel wat anders liggen dan in 2002. Verder denk ik dat de analyse in het eerste GR. A.-artikel over het binnenlandse beleid van Bush redelijk to the point is en dat staat wrs niet diametraal tegenover Van Wolveren. Ik ga er later nog dieper op in, ben nu een leuke film aan het kijken. En overigens bedoel je wellicht dat Van Wolveren in jouw optiek immoreel ipv amoreel aan het historiceren is... | |
sjun | zondag 25 juli 2004 @ 00:56 |
quote:Ja een avondje visite verstoort de FOK!planning wat ![]() Verder maar weer. Het derde artikel is ondanks haar bron behoorlijk realistischer dan het verhaal van van Wolferen. Ik begrijp overigens niet dat de man niet door zijn eigen werkgever gemangeld is voor het broddelwerkje dat hij afleverde:? Wat ik vooral prima verwoord vond was deze strofe uit het derde artikel. quote:Kijk dan geef je in ieder geval weer dat je voorbij de cliché's gekeken hebt. quote:Daar doe ik dan wat aan: quote:Einde samenzweringsverhaal van van Wolferen zou ik zou denken. quote:In het vijfde artikel vond ik vooral de navolgende passages van belang: quote:De wrange grap is nu dat Kerry iets heel anders is dan Clinton. De zegen van het stuk waarin Clinton geïnterviewd werd vind ik nu dat het verheldert waarom kortzichtig bombarderen van Amerika tot schurkenstaat het leuk doet bij de Marijnissiaanse achterban en het voetvolk dat vooral op straat uitblinkt als er gereld moet worden maar nauwelijks zoden aan de dijk zet bij een inschatting die recht doet aan wat daadwerkelijk in Amerika leeft. Ik volg hetgeen jij aangeeft ook in spanning maar daarover uitwijden lijkt mij beter in POL te passen. [ Bericht 50% gewijzigd door sjun op 25-07-2004 01:06:56 ] | |
sjun | zondag 25 juli 2004 @ 01:05 |
quote:Hij krijgt het weerwoord dat hij had moeten hebben om hem een volgende keer voor soortgelijke productie te behoeden. Zijn boek over Japan was meesterlijk. Ik begrijp werkelijk niet waarom hij zich tot sentimentalisering heeft laten verleiden... Natuurlijk heb je gelijk dat ik van Wolferen hier eveneens slechts van minder pretige kant belichtte al doorstaan die beweringen de falsificatietoets. Grijp het boekje van van Wolferen er maar eens bij om de bezien of ik evenals hij daarin deed maar wat in het rond blaa.t quote:Immoreel vind ik dan weer erg zwaar. Van Wolferen had toch kunen bedenken dat zijn kritiekloze nablaten van Moore hem als hoogleraar (die men doorgans toch even wat serieuzer neemt dan een filmer omdat men er vanuit gaat dat deze zelf de toets der falsificatie toepast) zou worden nagedragen. Geen idee wat er in deze man gevaren was toen hij zijn broddelwerkje met horrorverhalen over de Neocons publiceerde... ![]() | |
Ryan3 | zondag 25 juli 2004 @ 01:47 |
quote:Thanx voor Clinton-artikel. Clintons denkwijze staat mij zeer ter dege aan. Geen unipolaire wereld nastreven, multilateraal optreden, juridische grond zoeken voor optreden dat slechts in laatste instantie unilateraal is, m.n. ook met in het achterhoofd dat China zich eerst economisch, en daarna militair ook zal aandienen om idd nog maar te zwijgen over India. Nogmaals ik ben benieuwd wat de neocons van plan zijn met China. Ik weet wel dat zij eind jaren 90 al bezig waren China te bashen. Van Wolveren schreef zijn boek in 2002, begreep ik. Ik heb het boek zelf niet gelezen, maar alles wat hij over het zogenaamde compassionate conservatism van Bush zal hebben geschreven, onderschrijf ik wrs wel. Wat het buitenlandse beleid oiv de neocons betreft is er natuurlijk veel gebeurd in de afgelopen anderhalf jaar. De neocons zijn 1 van de drie krachten binnen het Witte Huis (pragmatici, redneck conservatieven, en neocons) en hoewel zij op dit moment nog steeds pre-emptiveness belijden (zie artikeltjes PNAC van Gary Schmitt van juni 2004), lijkt hun rol toch uitgespeeld te zijn of iig tanende te zijn. Een aanval richting Iran mag dan op hun verlanglijstje staan, hiervoor ontbreekt steun onder de bevolking en het Congres vanwege het min of meer verknoeien van de heropbouw van Irak (tot nu toe dan) en het feit dat er domweg geen militairen meer zijn. Iedere reservist in de VS is al zo'n beetje onder de wapens. Laatst hebben ze zelfs een 68 jaar oude reservist opgeduikeld die naar Irak wilde. Je ziet dan ook dat Bush tegelijkertijd toch weer de mutlilaterale kaart wil uitspelen. Precies zoals Clinton zegt: als het alleen niet meer lukt dan gaan ze steun vragen. Kortom: Van Wolverens boekje geeft een vrij tijdgebonden weergave. Ik deel met hem weliswaar de weerzin tegen het conservatief/neoliberaal sociaal-economisch beleid, het is niet zo dat op dit moment de neocons nog steeds de agenda van Bush bepalen. Verder is de intellectuele achtergrond van het neoconservatisme op zich wel boeiend, maar tegelijkertijd hoogst curieus. Om die filosofie van die luit gaat het in wezen in deze topic idd. quote:Hoezo denkt Kerry heel anders??? Ben nog niet echt op de hoogte. | |
Ryan3 | zondag 25 juli 2004 @ 02:19 |
Wat Clintons denkwijze betreft: ook Europa supporten als grote mogendheid, hoewel ik daar zelf een hard hoofd in heb; UK, Frankrijk en Duitsland kennende. Maar goed het verschil tussen de Democratische en Republikeinse kijk op het buitenlandse beleid is dat de republikeinen onder de neocons dus het Hegelliaanse historicisme omarmden en dat althans Clinton dit niet doet. Clinton is pragmaticus en legalist. En dat bevalt me zeer, want ik beschouw dus het historicisme niet als wetenschap. Dit heeft trouwens sowieso te maken met een veel diepere filosofische divisie die tussen links en rechts bestaat. Ik zal daar later nog wel eens proberen een topic over te schrijven. Het heeft wat te maken met punt 3. in mijn sig. en met Seinfeld en koeien. Over de culturele achtergrond van de neocons: die is idd anders dan de redneck paleoconservatieven, maar ze spreken duidelijk wel dezelfde taal. Dwz in immateriële zaken houden zij de mond en laten dit over aan de christen fundamentalistische redneck conservatieven, terwijl zij zelf, zich baserend op de filosofie van Strauss, idd aan de "liberal" kant staan. Er wordt opgemerkt dat zij net zo goed onder Democraten als onder Republikeinen zouden kunnen dienen en daar ben ik het dan weer niet mee eens. In de eerste plaats niet: waarom hebben ze dat dan niet onder Clinton gedaan??? Omdat de Democraten en Clinton een geheel andere kijk hebben op de binnenlandse en buitenlandse politiek als de neoconservatieven en het historicisme niet onderschrijven. In de tweede plaats is het zo dat de neoconservatieven naar herwaardering van de in de jaren 60 teloor gegane waarden streven, om een weerbare samenleving te krijgen. Ze zijn op immateriële zaken zelf weliswaar "liberal" zoals de Democraten dat gematigd zijn, maar zij staan niet achter een "liberal" beleid op immateriële zaken. In de derde plaats zijn zij voor een virulente neoliberale economische aanpak, iets dat ik niet omarmd zie worden door de Democraten. Kortom: hoewel de neocons voor een deel nog oude liberals zijn, staan zij gewoon een keihard rechts conservatief beleid voor dat zich nimmer goed zal verhouden tot de Democraten. Dus nee, ik zie ze straks niet de overstap maken naar Kerry's kamp, mocht Bush verliezen... Verder zijn de neocons qua psychologische instelling gewoon nog links. Zij worden gedreven net als veel mensen van links door het spook van Hitler. Het zijn vooral intellectuelen, net als de idealistische liberal intellectuelen die JFK het Witte Huis binnengehaald heeft, en hebben dus op zich niets van doen met het wat anti-intellectuele (redneck) conservatisme. Corporate industry, ook een belangrijk element in de kongsi van de GOP, steunen vaak het conservatisme dat een uitgesproken neoliberale politiek voorstaat, gebaseerd op ook in 1 van de artikeltjes genoemde trickle down economics. [ Bericht 12% gewijzigd door Ryan3 op 25-07-2004 02:29:33 ] | |
BillyOcean | dinsdag 27 juli 2004 @ 00:44 |
tvp | |
Ryan3 | dinsdag 27 juli 2004 @ 14:18 |
Mm, ik had toch wel wat meer replies verwacht van de fellow-travellers van rechts, eerlijk gezegd. Fellow-travellers is trouwens een leuke term. Afkomstig van Isaiah Berlin geeft het de van huis uit liberaal ingestelde burgers in het interbellum aan die onder invloed kwamen van of soms zelfs dweepten met totalitaire stromingen als communisme en fascisme. Dit vooral vanwege de onstane instabiliteit na WO1 en de Great Depression. In de jaren 60 waren het de intellectuelen die de utopistisch socialistische stroming aanhingen. Tegenwoordig komen de fellow-travellers van rechts, zoals duidelijk wordt uit OP. Karl Popper had een veel duidelijkere term verzonnen voor dit soort activiteiten: Lumpenintelligenz. Beiden afkomstig uit een liberaal Joods milieu hebben zij hun schrijvende leven in dienst gesteld om het liberalisme (en dus de vrijheid) te redden uit de klauwen van de geschiedenis. De mens heeft van nature de neiging om te geloven in metafysische stelsels. Berlin hield deze neiging verantwoordelijk voor het steeds weer afglijden naar vormen van totalitair denken. Popper zag een serie denkfouten aan de basis liggen van dit steeds weer afglijden naar totalitair denken. Bij elkaar opgeteld kun je zeggen dat de ideologische verdwazing of dweperij, door de metafysische vooringenomenheid, verantwoordelijk gesteld kan worden voor de denkfouten die optreden in de theoretischse achtergrond. De ideologie bepaalt wat men wil zien, de hierdoor gemaakte denkfouten dat men ook daadwerkelijk ziet wat men wil zien. Als men er een theorie op nahoudt over bijvoorbeeld hoe de geschiedenis zich ontwikkeld, zal men nimmer zoeken naar verschijnselen die de theorie weerspreken, maar slechts naar verschijnselen die de theorie bevestigen. Dit gebeurt bij Hegel. Dit gebeurt bij Marx. Dit gebeurt bij Fukuyama. Als men niettemin ziet dat verschijnselen zich niet houden aan de theorie dan past men niet de theorie aan, maar de verschijnselen. Iets dergelijks zie je in feite gebeuren bij het Maxisme. Maar ook bij onze vrienden de neoconservatieven. Door via Bush actoren te worden in de ontwikkeling van de geschiedenis, veranderen zij noodzakelijkerwijs die ontwikkeling, zou je kunnen zeggen en bstaat de kans dat de theorie niet meer opgaat. Een voorbeeld: Irak heeft wrs (tot nu toe) niet minder, maar juist meer terrorisme opgeleverd. Toch was het belangrijkste idee dat via een "pre-emptive strike" tegen het bewind van Saddam het terrorisme bedwongen werd. Als je zou willen regeren via het trial en error systeem zou dit betekenen dat je in het vervolg voor een ander beleid kiest. Immers de methode van de pre-emptiveness schijnt niet te werken! Niet alleen niet minder terrorisme, ook is de hele wereld gepolariseerd. Wat kun je op de site van de PNAC-denktank lezen, artikel eind juni 2004? Pre-emptiveness verklaren ze nog steeds tot de belangrijkste methode van dit en ieder toekomstig Amerikaans beleid. Weliswaar is het in Irak niet zo goed verlopen, maar in een unipolaire wereld blijft het van belang dat Amerika zijn handen vrij heeft om te doen wat het nodig acht. Het laatste deel van deze zin is onderdeel van de ideologie, die zich niets aantrekt van het eerste deel van de zin: nl. dat de werkelijkheid weerbarstiger is dan de ideologie. Te samen zijn zij de denkfout die ogv het historicisme van Fukuyama wordt gemaakt. De kritiek op de neoconservatieven is dus dezelfde kritiek als eertijds op het Marxisme. De geschiedenis is geen grote machine en werkt niet volgens het mechanistische voorspelbare principe. De toekomst ligt per definitie nooit vast... | |
Berserker | dinsdag 27 juli 2004 @ 20:35 |
Een verschil tussen werkelijkheid en theorie hoeft niet per sé te betekenen dat het gehanteerde principe onjuist is. Zo'n Bushiaanse ideologie hebben is één ding, maar de situatie waarin je hem toepast goed inschatten is een ander. Natuurlijk zal de linkse rakker/zwakke relativist betogen dat als je het niet zeker weet, je je afzijdig moet houden of iets dergelijks, maar dat is nogal beside the point. Het lijkt me waarschijnlijk dat George W. en consorten andere verwachtingen hadden bij Irak. Dit overigens aangenomen dat je gelijk hebt wat de terrorismestijging betreft, maar dat is een andere inschattingskwestie ( ![]() | |
Ryan3 | dinsdag 27 juli 2004 @ 22:43 |
quote:Wat een snaak ben jij eigenlijk hè, Beserker. Ik vraag me af of RG dat weet. Je probeert in zekere zin te bewijzen dat ook mijn ideeën "bevooroordeeld" zijn. Dmv het gebruik van de termen "linkse rakkers/zwakke relativisten" en "daar gaat jouw gedwongen-gelijkheid PvdA hartje vast sneller van kloppen" probeer je via je eigen vooroordeel tav van mij te funderen dat ík bevooroordeeld ben. Hahahahaha. Dat is niet zorgvuldig redeneren natuurlijk. Een zwakke relativist is niet een "linkse rakker" per se (zal zich tot zijn eigen verrassing aan de linkerzijde zien, dat wel). Ik ben niet per se een PvdA stemmer. Je maakt gebruik in je redenering van voorkennis of onrechtmatig verkregen bewijs. Leuk maar niet afdoende dus die redenering van jou. Ik heb geprobeerd aan te tonen, dacht ik (en voor de goede verstaander), dat het beleid van Bush het Marxisme van rechts is. Marxisme was een idee gebaseerd op denkfouten en de geschiedenis zelf falsificeerde dat de ideologie daarop gebaseerd onjuist is. Het neoconservatisme is eveneens gebasserd op denkfouten. Nu al meteen at the start wordt gefalsificeerd dat het gebaseerd is op denkfouten. Dat probeer ik duidelijk te maken. Helaas begrijpen veel kiezertjes in de VS dit niet dus de kans bestaat dat Bush nog 4 jaar prersident is. Dit is op zich redelijk schadelijk, ware het niet dat Bush wrs zelf ook wel inziet dat de ideologie die hij van een bepaald clubje geleend heeft redelijk funest is. Als Bush een slimme man zou zijn dan zou hij in de 4 more years wrs een ander liedje gaan zingen. Voor wie niet gelooft dat Bush de intellectuele capaciteiten heeft van een... eh... ik noem maar iemand: Clinton, die doet er beter aan om Kerry te stemmen. Zo maar een idee hoor. Van Asperen ga ik zeker nog opzoeken c.q. kennis van nemen, thanx. (En ja ik zie idd graag dat vrouwen ook dit soort werk afleveren, maar niet omdat ik puur toevallig PvdA stem...) | |
OllieA | woensdag 28 juli 2004 @ 01:11 |
quote:Eigenlijk lul jij ook maar een eind heen hè. | |
De-oneven-2 | woensdag 28 juli 2004 @ 01:56 |
Nog even en ik durf geen Ryan topics meer te openen, zo bang maken die lappen tekst mij. Maar da's voor de direct betrokkenen alleen maar mooi meegenomen, want ik heb hier toch geen ![]() | |
Berserker | donderdag 29 juli 2004 @ 17:33 |
quote:Mais bien sûr. ![]() Dat stukje was inderdaad wat kort door de bocht. Ik bedoel te zeggen dat: 1. We niet altijd vlekkeloos een situatie kunnen inschatten, ook al hebben we de perfecte theorie wat betreft hoe erop te reageren. We zijn nu eenmaal fijlbaar in onze waarneming. 2. De waarneming niet los van het denken over de waarneming gezien kan worden. Du moment je iets waarneemt, neem je al waar wat je denkt te zien of wilt zien. Er zit zogezegd geen 'tussenstap' tussen het waarnemen en het waarderen van wat je waarneemt. Om maar eens patserig Aristoteles aan te halen (voor wat het waard is): "Waarnemen ís oordelen". Dit heeft in zoverre met rationaliteit en moraliteit te maken dat de lijn tussen moraal en rationaliteit zo lijkt te vervagen, aangezien je het denken (de ratio) en het waarderen (de moraal) niet van mekaar kan scheiden. Punt één en twee zijn tevens verbonden omdat onze fijlbaarheid wat waarnemen betreft grotendeels een gevolg is van het onmogelijk objectief kunnen zijn ten opzichte van datgene wat je waarneemt. Een ideologie afzeiken zoals die van Bush omdat'ie in Irak er een zooitje van heeft gemaakt is dus zinloos, omdat je geen enkele denkwijze kan vrijpleiten van inschattingsfouten. Als je het niet met zijn ideologie eens bent, zal je dat via interne tegenstrijdigheden moeten doen en niet op de manier die Ryan zo eventjes hanteerde. | |
Ryan3 | donderdag 29 juli 2004 @ 17:47 |
quote:Dat is toch de manier waarop Popper ook historicisme weerlegde. Vergeet niet dat in de ideologie van de neoconservtieven Irak maar een klein onderdeel vormt en als dus dit kleine onderdeel al niet werkt, wat wil dat dan zeggen over de consistentie van de gehele ideologie? Echter vanwege die ideologie vallen ze wel Irak aan, dus de theorie moet op zijn minst opgaan voor Irak. Dat doet het niet en dus klopt de theorie niet. Precies wat het oordeel van Popper is gebeurt. Feiten worden nu aangepast aan de theorie. Dit deed het communisme ook voortdurend. De mensen die in het communisme leefden werden omgekocht via hun behoeften om net te doen alsof de theorie klopte. Ook deed men dit dmv indoctrinatie. Echter dit tastte wel de thymos van deze mensen aan. Men verloor de eigenwaarde, omdat men steeds moest doen alsof de theorie waar was . Dit kan een tijd goed gaan, vooral als het omkopen of indoctrineren goed werkt, maar uiteindelijk stuit het steeds meer mensen tegen de borst. Zo zal het de neoconservatieven op den duur ook vergaan, indien feiten steeds weer anders blijken te liggen als de theorie. O, ja en met die thymos wordt natuurlijk ook moraliteit in het plaatje geïntroduceerd. | |
lucida | donderdag 29 juli 2004 @ 19:08 |
quote:Overdreven gewichtigdoenerei - zeg gewoon innerlijke wilskracht en je bent er. Wat deze kracht uiteindelijk te maken heeft met de mogelijkheid tot intellectuele manipulatie mag je dan eens fijn zelf uitleggen - als het tenminste niet teveel van je thymos vergt! | |
Ryan3 | donderdag 29 juli 2004 @ 19:16 |
Dit is een luuucidavrij topic aub. | |
lucida | donderdag 29 juli 2004 @ 19:52 |
quote:Stakkertje... ![]() | |
lucida | donderdag 29 juli 2004 @ 20:01 |
quote:Daar is dan ook niet veel voor nodig, he. ![]() | |
Klompendanser | donderdag 29 juli 2004 @ 20:14 |
quote:racistje. ![]() Jij wilt iemand uitsluiten? ![]() | |
lucida | donderdag 29 juli 2004 @ 20:27 |
quote:Ik had al eerder aangegeven dat Ryan3 een van die personages is, die er alles aan doet om het 'onwelvoeglijke' van de ander te accentueren, en daarmee steevast de aandacht van zijn eigen 'kwalijke kanten' af te leiden. Het verbaast mij eerlijk gezegd dus niet echt dat hij die zich het sterkst als anti-racist wenst te profileren, in wezen zelf de grootste racist is! Niet dat ik de behoefte voel om hem daarover te veroordelen - maar ik vraag hem wel: kom er dan gewoon voor uit, en speel niet zo'n poppenkast van 'geacteerde' verontwaardiging. | |
Klompendanser | donderdag 29 juli 2004 @ 20:35 |
quote:Ach, ik heb zijn taktiek nu ook wel redelijk door. Hij chargeert graag en andere mensen vinden dat leuk en klampen zich aan hem vast. Hij is echter zeer hypocriet en daarmee een parodie op zichzelf. Ik moet zeggen dat hij met sommige topics best nieuwsgierigheid wekt, hij ziet het echter als stalken. Ik kom echter niet wijs uit zijn OP, waar is de inleiding en waar de conclusie? Waar gaat het eigenlijk over? Wat is het maatschappelijke nut, of schrijft hij zijn beslommeringen van zich af? We gaan Ryan3 beter leren kennen, zolang hij ons maar toelaat in zijn topics, het racistje... ![]() | |
Berserker | vrijdag 30 juli 2004 @ 04:12 |
quote:Wat je zegt is waar, maar weer nogal 'beside the point'. Wellicht kunnen enkele vervente Ryantopiclezers me beamen wanneer ik opmerk dat de kunst bij het lezen van jouw (informatieve) posts niet in het begrijpen en weerleggen van de inhoud ligt, maar voornamelijk in het scheiden van wat relevant is en wat niet. ![]() Wat nou zo leuk is aan communisme, is dat je het ook zónder 'feiten' kan weerleggen omdat er een (metafysische) antropologie aan ten grondslag zit die je er met een beetje nadanken zo uitplukt. Dat bedoel ik met interne tegenstrijdigheden. Dat is de taak van de filosoof. Verborgen aannames zoeken! Niets is leuker en niets levert meer genoegdoening dan heerlijk die metafysica ergens uit peuteren! Hoelaadieeeeee! ![]() Het neocongedachtengoed, zoals jij die fraai uitlegde, steunt op heel andere pijlers, namelijk die van het nihilisme.en de esotherie als middel om daar op politiek vlak onderuit te komen. In plaats van Irak zou ik dit gedachtegoed op een andere manier ter discussie stellen, bijvoorbeeld via de naar mijns inziens opkomende vraag, namelijk wáár die esotherie voor dient wanneer je uitgaat van nihilisme. Anders gezegd: waarom mensen voor de gek houden zodat ze in waarden geloven die er niet zijn als de reden waarom je ze in die 'valse' waarden laat geloven zèlf ook aan nihilisme onderhevig is. Ik noem maar wat. | |
RaisinGirl | vrijdag 30 juli 2004 @ 15:41 |
quote:Haha, dát weet ik maar al te goed. We zijn het dan ook vaak zeer hartstochtelijk met elkaar oneens. ![]() Verder vind ik zijn laatste post in dit topic ![]() | |
Ryan3 | vrijdag 30 juli 2004 @ 15:43 |
quote:Sociaal-Darwinisme zeker. quote:Dan kun jij me vast wel even uitleggen wat hij bedoelt. | |
lucida | vrijdag 30 juli 2004 @ 18:49 |
quote:In feite bedoel je, dat jij het zelf bent die dit dus vast beter uit kan leggen??? Immers (inhoudelijk en qua stijl) lijken RG en jij als twee druppels water op elkaar - als je begrijpt wat ik bedoel! | |
Ryan3 | vrijdag 30 juli 2004 @ 18:56 |
quote:Die RG van jou legt niet uit wat je bedoelt, dan zal ik zelf maar wat vragen stellen. quote:Ik geloof dat alles in deze topic en bijv. om zomaar een willekeurig voorbeeld te geven de topic in SEX toch redelijk relevant is. quote:Leg uit zou ik zeggen. Het gaat er in deze topic overigens over om comentaar te leveren op het historicisme van de neoconservatieven, niet over de metafysische fundering van het Marxisme. En daarbij vind ik het weer genoegdoening schenkend om te constateren dat er parallellen zijn tussen neoconservatisme en Marxisme, ogenschijnlijk elkaars tegengestelde. quote:Dat wordt in die topic van mij over Strauss uitgelegd hè. Dat nihilisme moet niet bekend worden bij het grote publiek. Daar kan het grote publiek nl. niet tegen en dan wordt ze decadent. Ik heb daar ook mijn vraag tekens bij gezet, want big deal zeg dat nihilisme. Tegenwoordig zien de Straussians dat ook wel in en dus zijn een deel van hen exoterisch geworden. quote:De reden waarom ze mensen in valse waarden willen laten geloven is niet aan nihilisme onderhevig, me dunkt. Die valse geherwaardeerde waarden zijn de laatste strohalm waaraan onze samenleving zich vastklampt. Zonder die waarden vervallen we in een decadente samenleving die vervolgens weer roept om een dictator als Hitler. Althans zo brengen zij dat dus. [ Bericht 0% gewijzigd door Ryan3 op 30-07-2004 19:02:56 ] | |
Ryan3 | vrijdag 30 juli 2004 @ 18:59 |
quote:Nou, dan moet je toch beter kijken hoor, luuucida. ![]() Maar goed, ergens wel een compliment, want ik vind dat ze goed kan schrijven. Niet iedereen is het daar mee eens. Soms vinden mensen haar texten een beetje ehm... zonder bezieling??? Ik vind dat wel meevallen. Het is eerder gematigd melancholiek. | |
Berserker | vrijdag 30 juli 2004 @ 20:47 |
quote:Maar, beste Ryan. Gééf dan ook commentaar op het historicisme van de neoconservatieven in plaats van op het wel en wee van Bush die Irak aanvalt of niet. Wat is er overigens mis met het niet willen begaan van een fout uit het verleden? quote:Nou dat nihilisme lijkt me een behoorlijke big deal. Iets wat de Straussianen goed door hadden. Nihilisme leidt tot excessen, dat lijkt me vrij plausibel omdat een gebrek aan waarden tegelijk een gebrek aan walging impliceert. Als je het goede niet ziet, kan je ook het kwade niet erkennen. Precies datgene wat Weimar-softies (waar ik u voor het gemak even toe reken) en regeringsleiders hinderde in hun weigering Adolf aan te pakken en tevens binnenslands het klimaat schiep voor het nazisme. Om maar even Walter uit de Big Lebowski te quoten: "Nihilists... damn. Hey, say what you want about the tendencies of National Socialism. At least it's an ethos." At least it's an ethos; iets is beter dan niets. quote:Je begrijpt me niet helemaal geloof ik. Het ging me om de motivatie van de Straussianen om een dergelijke samenleving te creëeren, terwijl zij zelf het nihilisme erkennen als drijfveer voor de esotherie als middel om het volk sterk te houden. Als je nihilist bent, moet je namelijk wel consequent zijn. Waarom het volk sterk houden als er geen reden toe is? Als je dit snapt merk je dat er wat de neocons betreft iets raars aan de gang is: Ze herkennen en erkennen het nihilisme namelijk wel als maatschappelijk probleem, maar níet als filosofisch probleem. Heel vreemd! En heel interessant. ![]() | |
Berserker | vrijdag 30 juli 2004 @ 21:24 |
quote:MOETEN ZE ES IN ME GEZICHT ZEGGEN DAN!!! #(&^#(@^#!!! ![]() ![]() ![]() Overigens, Ryan. Het moet "strength" zijn in die sig van je, niet "strenght". Staat een beetje knullig zo. ![]() | |
Ryan3 | vrijdag 30 juli 2004 @ 22:12 |
quote:Typo was dat. ![]() | |
lucida | vrijdag 30 juli 2004 @ 22:38 |
quote:Met die laatste opmerking trap je , zij het postuum, Schopenhauer op z'n staart. ![]() Wat het nihilisme betreft heeft Nietzsche baanbrekend werk verricht. In de tijd dat Rerefomed nog op het Fok aanwezig was heb ik herhaaldelijk gerefereerd naar zijn (Nietzsches) gedachten hieromtrent. Veel van wat hij over het nihilisme schreef is bijna hoofdzakelijk in zijn WzM terug te vinden. Politiek nihilisme vormt daarbinnen geen centraal thema, maar wordt met andere maatschappelijke constructies wel door Nietzsche aan de uiterste consequentie van het nihilisme onderwopen. Vandaar ook dat hij zich tegen de grote 'ismen' uitspreekt, omdat hij zijn filosofie het nihilistische perspectief juist consequent doorvoert; t.a.v. de christelijk-metafysisch denken in het algemeen, en religie, kunst, politiek, wetenschap en cultuur in het bijzonder. Zoals ik al eerder schreef zag hij dat ook de ideologische hoofdstromen (na de Verlichting) allemaal nog teruggrepen op christelijke grondbeginselen! Elders in zijn WzM zegt hij zelfs dat het (nog) niet mogelijk is om m.b.t. onze 'waarden', niet op dit christelijk-metafysisch grondschema terug te grijpen. Hij differentieerd daarom het begrip nihilisme in een sterk en zwak nihilisme. Het is dat me nu de puf ontbreekt, maar ik wil hierbij, zeker als het je interesseert, t.z.t. uitvoeriger bij stilstaan. Nihilisme is een begrip wat enorm veelduidig is, en vaak wordt het slechts in algemene term, als cultuurpessimisme afgedaan - terwijl het m.i. veel meer behelst. ![]() | |
Alecks | vrijdag 30 juli 2004 @ 22:57 |
quote:Me too. Ok: Goethe dan: "Wer nicht von dreitausend Jahren Sich weiß Rechenschaft zu geben, Bleib im Dunkeln unerfahren, Mag von Tag zu Tage leben." (uit West-Östlicher Divan, Rendsch Nameh, Buch des Unmuts) | |
Ryan3 | vrijdag 30 juli 2004 @ 23:11 |
quote:sjuuun pastte wat artikeltjes over Bush en de neoconservatieven, vandaar dat dit onderwerp werd aangesneden. Op zich niets mis mee. quote:De ontwaarding van de klassieke waarden door de generatie van de jaren 60 heeft tot nihilisme geleid, aldus de neoconservatieven. Dit komt o.m. door de verdere ontwikkeling van de moderne filosofie, waardoor dit nihilisme op straat kwam te liggen, de Verlichting, die o.m. de scheiding tussen en kerk en staat en de daaruit resulterende zedeloosheid opleverde, en de wetenschappen, die aanleiding gaven tot een utilitair mensbeeld zonder morele waarden. Daarbij komt dat we in de liberale democratie via Locke allemaal slaaf geworden zijn, ook Nietzsche bezag dit als een groot probleem. Dit is ongeveer waar de neoconservatieven het over hebben. Waarden zijn dus ongegrond, relatief, allen waar of allen niet waar, hoe je het ook noemen wilt. Er bestaat geen rem meer om alles wat we willen nastreven ook daadwerkelijk na te streven. En daar komt Hitler om de hoek kijken. Toch kun je de opkomst van Hitler ook heel anders interpreteren. 1. Reactie op de crisisjaren: crisis in de bestaanszekerheden leidt tot wantrouwen mbt democratie. 2. Een Weimar republiek die met artikel 48 duidelijk een zwakke plek kende, wellicht voortkomend uit antidemocratische tradities die specifiek Duits zijn. 3. Daarbij heerste in Duitsland weliswaar ontmoediging direct na WO1, maar het land kende eerder een overvloed aan (christelijke) waarden dan een tekort aan waarden. Dus dat de ontwaarding van alle waarden tot een Weimar republiek zou leiden, waarvan een Hitler gebruik kon maken, wordt niet bewezen door de geschiedenis. quote:Interessant idd, maar wel benaderbaar, denk ik. Het nihilisme is een gegevenheid (geen probleem) die voortkomt uit de filosofie, aldus Strauss, en waar slechts de filosofen-koningen mee kunnen leven. Deze filosofen-koningen dienen hun filosofie te belijden in de geheimzinnigheid, want anders zal het uit de filosofie voortkomende nihilisme de samenleving ontwrichten. Precies zoals Sokrates (eigenlijk de generatie van de jaren 60) deed - de samenleving ontwrichten met zijn kutvraagjes - en waarvoor hij volgens Strauss terecht werd veroordeeld tot de gifbeker. Anderzijds is filosofie bedrijven, ook al leidt dit tot nihilisme, de voornaamste bezigheid van de mens. Deze filosofen moeten mbv Machiavelli dan ook de heersersklasse zijn, precies zoals Plato ook voorschrijft in de Republiek. Straussianen trekken hun nihilisme dus niet door naar het volk zoals een echte nihilist zou doen. In principe herken je in Strauss dan ook een individu die vooral reageerde op het spook van Hitler en de totalitaire staat, zoals andere filosofen en tijdgenoten, als Popper, Berlin, von Hayek, op hun beurt ook, alleen via het liberalisme. Of zoals jij meent als Weimar-softie. Eigenlijk is de gedachtegang van Strauss gechargeerd aldus: om te voorkomen dat ooit weer een Hitler opstaat, moeten we ongeveer optreden als Hitler. | |
lucida | zaterdag 31 juli 2004 @ 11:27 |
quote:Veelzeggend 'gedichtje'! Winckelmann, Hegel, Kant, Nietzsche: zij allen grepen terug op de (oorspronkelijk) Oud Griekse "modelstaat". Allen verkeerden in de filosofische veronderstelling dat zij (lees het Germaanse volk) rechtstreekse nazaten en 'cultuurdragers' van het Oud Griekse ideaal waren; en dat het hun morele 'plicht' was deze historische levensader hernieuwd aan te boren. Om zulks te kunnen doen moest echter een periode van 3000 jaar worden overbrugd, waarbij het oorspronkelijke (Oud Griekse) ideaal, van de joodse-Romeinse, religieuze cultuurinvloeden gezuiverd diende te worden. Als Kant in deze context het religieus en historisch cultuurbesef van zijn tijdgenoten beschrijft zegt hij: "Het kennisniveau van de hedendaagse Europeaan t.a.v religie kan ongeveer worden vergeleken, met het kennisniveau van de Hottentotten t.a.v. wetenschap; wat wij religie noemen is ein emperischer Mischmasch. " Volgens Kant is ons (historisch) besef t.a.v. theologische (conventionele) waarden en normen 'eine Zauberlanterne von Hirngespinsten'. [ Bericht 0% gewijzigd door lucida op 31-07-2004 14:59:13 ] | |
Sater | zaterdag 31 juli 2004 @ 16:33 |
Historicisme: poging tot historisch verklaren. Derhalve sterk afhankelijk van tijdsgewricht,bril en standpunt. Ben benieuwd naar historicerende mening m.b.t. oproep Kerry richting Bush: " Laten we optimisten, géén opponenten, zijn. Laten we elkaar niet langer met [campagne] modder gooien. Tenslotte hebben we allebei hetzelfde doel: het welzijn van Amerika." Denkt de Democraat de Republikein te kunnen beschaven? Liggen ideeën wellicht dichter bij elkaar dan kiezer vermoedt? Uitgangspunt oorlog in Irak verkeerd, senator Kerry stemde echter wél voor. Nam, als beoogd presidentskandidaat, hier later ferm afstand van. Andere uitspraak Kerry: " Als opperbevelhebber zal ik de troepen slechts dán de oorlog in sturen, als de vrede kan worden gegarandeerd." Havik Bush afgeschilderd als oorlogshitser? Vredesduif Kerry? Amerika's rol als globaal politieagent uitgespeeld? Benieuwd hoe dit gehistoriceerd gaat worden. | |
Ryan3 | zaterdag 31 juli 2004 @ 16:55 |
quote:Ik zie in die oproep, uitspraak van Kerry geen historicisme hoor. Aan historicisme moet je denken aan Hegel, Marx en dus ook de neoconservatieven. Dit heeft niets te maken met een willekeurige verkiezingsslogan van Kerry over hoe welzijn te bereiken in de VS. Ik denk dat deze slogan verder oproept te stoppen met het moddersmijten in de campagne.. quote:Wat ik zeg, proberen het moddersmijten te stoppen. quote:In principe zijn de uitgangspunten geheel anders. Kun je hier indeze topic ook lezen tav wat Clintons idee is. Niet een unipolaire wereld met een Sheriff die de touwtjes overal in handen neemt. Daarnaast bestaan er fundamentele verschillen m.i. tussen liberalen en conservatieven. quote:Omdat hij verkeerd was ingelicht tav WMD en dus de dreiging die Irak vormde in de regio bijv. quote:Die rol hebben ze geursurpeerd. Die is hen niet gegeven door de rest van de wereld. Ze kunnen het volgens de democraten niet alleen af, zoals blijkt uit actualiteiten, en dus zullen ze wel weer multilaterale acties moeten ondernemen. Onder Bush heeft VS dus een te grote broek aan. | |
lucida | zaterdag 31 juli 2004 @ 17:42 |
quote:@Berserker, Zoals toegezegd zou ik uitvoeriger op het begrip nihilisme terugkomen, echter om te voorkomen dat ik me het apelazerus moet kloppen (gelijk sjun zo mooi omschrijft) zal ik het meeste van hetgeen ik hierover op dit forum al heb gepost 'pasten'. skip007 schreef - zaterdag 24 januari 2004: "Het nihilisme, zo als ik het zie, is een golfbeweging, en is een immens verzamelbegrip voor het moderne "beschavingspessimisme", de ontkerkeling en geloofssegregatie, de ontmythologisering en culturele ontluistering... De boodschap van Fukuyama in zijn boek 'het einde der geschiedenis' past perfect binnen het concept van nihilisme; maar ook de tendens ons heil in de ruimte te zoeken, beschouw ik als een vorm van nihilisme - christenen zowel als niet christenen zouden zeggen; na mij komt de zondvloed... Nihilisme is een radeloze redeloosheid die zich van de mens eigen maakt, en hem doordringt van het besef dat, de peilers van zijn beschaving en geloof, van zijn religie en godsdienst, van zijn wetenschap en logica, überhaupt de zin en waarde van het bestaan, op instorten staan - of reeds zijn ingestort... De veslagenheid die zich op zo'n moment van de mens zal meester maken, bepaalt vervolgens in sterke mate de 'hevigheid' van het nihilisme - in alle richtingen!..." skip007 schreef - zondag 25 januari 2004: Uit (eigen) vertaling van Nietzsche's der Wille zur Macht: "Over de genese van de nihilist. Men heeft pas sinds kort de moed zich te 'bekeren' tot datgene, wat men in feite al lang kent. Dat ik tot dusver in feite nihilist ben geweest, dat heb ik voor mijzelf slechts zeer recentelijk aanvaard: de energie, en onbezonnen levensvrolijkheid waarmee ik tot dan toe als nihilist door het leven ging, misleidde mij over het fundamenteel grondbeginsel - wanneer men een doel voor ogen heeft, dan lijkt het onmogelik dat de 'doelloosheid op zich' als uitgangsbasis van ons geloof kan worden genomen. Observatie van het huidige geloofspessimisme - een proces dat gepaard gaat met de afkeer van de gelukzalige perceptie als het ultieme reduceren tot de vraag: welke zin heeft het - opheldering van de geestelijke en spirituele verduistering misschien? Het hedendaags cultuurpessimisme: de wereld behelst niet dat, wat wij voor waar hielden; ons geloof in een betere wereld zélf, heeft onze innerlijke drang naar kennis dusdanig opgehemeld, dat we, analytisch denkend, er gewoonweg niet aan ontkomen dit (zo) te moeten stellen. vooraleerst geldt het als minder geloofwaardig: tenminste, zo wordt het aanvankelijk ondervonden - 'pessimisten' zijn we slechts in de zin dat wij, in onze drang naar kennis, onszelf een (innerlijke) 'omslag van denken' hebben weten eigen te maken, en onszelf niet langer, volgens oud 'denkrecept', om de tuin (laten) leiden noch iets voor (laten) liegen. En wellicht vinden we juist op die manier het pathos, dat ons (weer) weet aan te sporen naar 'nieuwe ankerpunten binnen het geloofsdenken' op zoek te gaan..." skip007 schreef - woensdag 11 februari 2004: "Nihilisme = geloofs- en cultuurpessimisme; het besef dat niets een zin heeft, maar daarentegen alles zinledig en zonder 'vaste waarden' is... Nihilisme is als het besef dat je (voor lange tijd) geleefd en geloofd hebt in iets dat, door ervaring, analytische (zelf)studie en de moderne (natuur)wetenschap niet langer meer als een 'rotsvaste innelijke overtuiging' of 'geloofsconditie' stand heeft kunnen houden... Nihilisme in (twee) gradaties namelijk, het (geestelijk) passief of actief nihilisme, staat vervolgens voor de 'staat van bewustzijn' waarmee je in meer of mindere mate de (innelijke) energie weet aan te boren die jou (persoonlijk), ondanks deze ontluistering, deceptie en ontgooocheling, toch weer in staat stelt hernieuwd in iets te geloven en nieuwe doelen doet stellen; een (nieuw) geloofsdoel bijvoorbeeld waarvan je echter vooraf reeds beseft, dat het even onwaarschijnlijk en onwaarachtig zal zijn, als al die (vroegere) geloofsperspectieven die (jij) door middel van de wetenschap en het gezonde verstand als illusie en schijnwereld hebt weten te ontmaskeren." skip007 schreef - donderdag 29 januari 2004: "Met het nihilisme zie ik dat toch nog ietwat genuanceerder - het is meer een psychologische leer ter verklaring van religieuze gevoelens en sentimenten. Het legt de menselijke interactie bloot tussen hemzelf en een groter geheel (God)... Het wijst op inconsequenties en ontkracht doorgaans de godsdienstige claim op zoiets als de goddelijke (eeuwige) waarheidsgedachte... Het verschaft als het ware een andere kijk op een wereldse hegemonie van het monotheïsme - het maakt gebruik van de natuurwetenschappen, biologische inzichten en evolutionaire ontwikkelingen, zonder dat het dit uiteindelijk aan een boven de mensheid verheven Almacht toedicht. Het maakt ongehinderd door religieuse conventies gebruik van een analytisch denken, waarbij het zoveel mogelijk de gradaties van drogredenen en -redelijkheden aan de kaak stelt en tot aan de wortel ervan ontzenuwt... Nou ja zo zou ik nog wel een tijdje kunnen doorgaan, maar mijn punt dat nihilisme niet alszodanig met een geloof of levenshouding mag worden vergeleken wordt er dan niet per se overtuigender op - en daar draait het in de kern van de zaak toch uiteindelijk met elke argumentatie om - niet waar?..." skip007 - zaterdag 17 januari 2004: (eigen vertaling uit Nietzsches WzM) "Het wegvallen van de Kosmologische waarden.[/i] Het nihilisme als psychologische toestand zal om te beginnen zijn intrede moeten doen, als wij een "bestaanszin" in de loop der dingen hebben gezocht die daar niet in te ontdekken valt; zodat de zoekende ten slotte de moed verliest. Nihilisme is op dat moment het zich bewust worden van de langdurige verkwisting van energie, de kwelling van het 'tevergeefs', het ongewisse, het gebrek aan gelegenheid om zich op de een of andere manier (geestelijk) te ontspannen, om überhaupt nog met zichzelf in het reine te (kunnen) komen - vol van schaamte jegens zichzelf, alsof men zichzelf al te lang bedrogen heeft... Die zingeving zou geweest kunnen zijn: de 'vervulling' van een zedelijk hoogste canon in al het gebeuren, een zedelijke ordenig van de wereld; of de toename van (universele) liefde en harmonie in de omgang der wezens; of het toegroeien naar een toestand van algemene gelukzaligheid; of mogelijk zelfs het afstevenen op een algehele toestand van meditatie - een doel is altijd nog een streven. Wat al deze concepties met elkaar gemeen hebben, is dat het beoogde slechts door het levensproces van de (innerlijke) ontwikkeling kan worden bereikt: en nu beseft men dat met het Worden zelf niets verkregen, niets bereikt wordt... Dus de teleurstelling over een vermeende bedoeling binnen het wordingsproces, als oorzaak van het nihilisme. Hetzij met betrekking tot een zeer specifieke bedoeling, hetzij meer algemeen gesproken, het inzicht in het onbevredigende van alle mogelijke zingevingsperspectieven die de gehele 'ontwikkeling' tot dusver behelzen - de mens niet langer meer medevormgever, laat staan het middelpunt van al het worden. Het nihilisme als psychologische toestand treedt ten tweede in zodra men een overstijgend geheel, een systematiek, ja zelfs een hogere organisatiegraad in en achter al het gebeuren heeft aangebracht: zodat in het totaalplaatje een beeld van een opperste gezags- en machtsstructuur wordt voorgehouden, waar de naar bewondering en verering smachtende ziel in zwelgt - betreft het de ziel van een christen, dan volstaat de zuivere leer en een "specifieke realiteitszin" om hem met alles te verzoenen... Een soort eenheid, een of andere vorm van "monisme": en is hij, als gevolg van het geloof in de innerlijke samenhang met, en de afhankelijkheid van de mens in een bovenmenselijk oppermachtig geheel, een modus van de godheid. 'Het welbevinden van het algemeen vereist de toewijding van de enkeling'...; maar ziedaar, zulk een algemeen belang bestaat niet! In wezen verliest de mens het geloof in zijn eigenwaarde als tussen hem en een oneindig waardevol geheel géén wisselwerking bestaat: d.w.z. hij heeft een dergelijk bovennatuurlijk geheel geconcipieerd, om in zichzelf te kunnen geloven. Het nihilisme als psychologische toestand kent nog een derde en laatste vorm. Deze twee inzichten indachtig, te weten, dat met het Worden als zodanig niets kan worden bereikt, en dat binnen het wordingsproces geen grotere eenheid huist waar de enkeling zichzelf volledig in mag onderdompelen, als het ware in een staat van opperste extase: dan resteert als uitvlucht deze hele wereld van het worden als schijnwereld te betitelen en een wereld te verzinnen die zich aan gene zijde daarvan, als ware wereld bevindt. Zogauw echter de mens erachter komt hoe zo'n wereld slechts uit psychologische behoeften is "opgebouwd", en hoe hij daar volstrekt geen recht toe heeft, ontstaat het laatste stadium van het nihilisme, dat een ongeloof aan een metafysische wereld ontsluit - dat zichzelf het geloof aan een ware wereld verbiedt. Op dit standpunt gesteld erkent men de realiteit van het wordingsproces als enige realiteit, en verbiedt zichzelf elke sluiproute naar achterliggende werelden en fictieve goddelijkheden -maar verdraagt deze wereld niet, die men echter ook weer niet wenst te loochenen... Wat is er in feite gebeurd? Het gevoel van waardeloosheid werd bereikt toen men begreep dat het algemeen karakter van het bestaan noch met het begrip 'doel', noch met het begrip 'eenheid', noch met het begrip 'waarheid' kan worden aangeduid. Hiermee wordt zogezegd niets verkregen en bereikt; het ontbreekt aan de overstijgende eenheid in de veelheid van het gebeuren: het karakter van het bestaan is niet 'waar', is vals - men heeft domweg geen reden meer op grond waarvan men zichzelf een ware wereld zou mogen aanpraten... Kortom: de categorieën 'doel', 'eenheid', 'Zijn', waarmee wij de wereld een waarde hebben toebedeeld, worden er door ons weer uitgehaald - en nu oogt de wereld waardeloos... Gesteld dát wij hebben ingezien hoe aan de hand van deze drie categorieën de wereld niet meer (kan) worden verklaard, en dat met dit inzicht de wereld waardeloos voor ons begint te worden: dan dienen wij de vraag te stellen vanwaar ons geloof aan deze drie categorieën stamt? - laten we bezien of het niet mogelijk is het onvoorwaardelijk vertrouwen in hen op te zeggen. Hebben wij deze drie categorieën eenmaal ongeldig verklaard, dan is het bewijs van hun ontoepasbaarheid op het kosmisch verloop geen rede de gehele kosmos voor onbestaanbaar te verklaren!... Resultaat: hier is het geloof aan de 'verstandscategorieën' de oorzaak van het nihilisme - we hebben de dynamische vitaliteit van de wereld ondergeschikt gemaakt aan denkbeelden die berusten op een wereld van louter illusies... Eindresultaat: alle basisinzichten waarmee we voor onszelf de wereld inzichtelijk hebben trachten te maken en die, toen ze zich als niet toepasbaar uitwezen, de wereld feitelijk pas echt (voor) ongeldig verklaard hebben - al deze waardebepalingen zijn psychologisch bezien, resultaten van bepaalde perspectieven van nuttigheid ter instandhouding en versterking van menselijke gezagsstructuren: en slechts ten onrechte geprojecteerd binnen het wezen der dingen. Het behoort nog altijd tot de hyperbolische naïviteit van de mens "zichzelf te beschouwen" als maat en midden der dingen." En tot slot schreef skip007 schreef - maandag 19 januari 2004 en wederom een eigen vertaling van Nietzsches WzM): "Het nihilisme staat voor de deur; vanwaar komt deze meest onheilspellende gast aller gasten tot ons? 1. Uitgangspunt is, een voortschrijdende beschaving met een hoog ontwikkeld gevoel voor sociale rechtvaardigheid, waarbij het een misvatting is te verwijzen naar: 'sociale misstanden', 'maatschappelijke ontsporingen' of zélfs maar 'corruptie' als oorzaak van het nihilisme. In feite vormt het sociale onrecht - in de zin van geestelijke, lichamelijke en intellectuele nood - niet de opmaat tot het nihilisme, d.w.z. de radicale afwijzing van waarde, zin en wenselijkheid. Vooral ook omdat zulke sentimenten van nood nog voor verschillende uitleg vatbaar blijven. Veeleer ontspruit het nihilisme uit een moreel christelijke ondergrond en wordt opgewekt door een bijzonder blijde boodschap (lees het Evangelie). 2. De teloorgang van het christendom aan zijn eigen en onvervangbaar leergezag, keert zich uiteindelijk tegen diens christelijke God. Waarheidsliefde, deze door het christendom zo hoog aangeslagen deugd, slaat om in minachting voor de valsheid en leugenachtigheid van om het even welke christelijke uitleg t.a.v. de wereld en geschiedenis. Het brengt een geloofsomslag teweeg van 'God is de waarheid' tot een fundamenteel besef dat 'alles schijn is'. Het boeddhisme van de daad... 3. Gezonde twijfel ten aanzien van de moraal is het cruciale. De onhoudbaarheid van de morele gezagsleer, waar geen afschrikking meer van uitgaat nadat men heeft gemeend zijn heil en toevlucht binnen het 'hiernamaals' te moeten zoeken, eindigt in nihilisme. Alles heeft geen enkele zin, de onuitvoerbaarheid van wereldse idealen - waar zo immens veel energie aan is besteed - geeft ons te denken of niet élke ideale wereld een illusie is; boeddhistische tendens, hunkering naar de leegte. Immers, het boeddhisme kent geen traditie van een morele gezagsleer, daarom is nihilisme binnen het Indisch denken slechts onoverwonnen moraal. In tegenstelling tot het leergezag van de christelijke moraal (lees de Tien Geboden), waarin het bestaan als straf en vergissing geldt, en deze vergissing vervolgens als vergelding wordt opgevoerd. Een filosofisch streven de morele God te boven te komen (Hegel, Pantheïsme). Het overwinnen van kleinburgelijke idealen zoals (christelijk) belichaamd door de heilige, de wijze en de dichter. Antagonisme van waarachtig, schoon én goed. 4. Het tegengif - als serum voor de zinloosheid enerzijds en het morele leergezag anderzijds - ligt in de kritische vraagstelling van Spinoza besloten namelijk: in hoeverre nu nog alle wijsbegeerte en filosofie op morele waardeoordelen stoelt? En hoe lang men deze (christelijke) psuedo-wetenschap, als tegenpool van de wetenschap, nog op de koop toeneemt? Alle demokratische en welvaartsbevorderende systemen grijpen nog immer terug op de christelijke gezagsleer. Het ontbreekt aan fundamentele kritiek op de christelijke moraal van waarden en normen. 5. Beziet men vanuit (deze) nihilistische inzichten de huidige natuurwetenschap dan ontstaat - vanuit een anti-theologisch perspectief - zelfkennis, waarmee men zichzelf onherroepelijk van zijn 'theologisch geschapen evenbeeld' kan ontdoen. Sinds Copernicus tuimelt de mens vanuit het middelpunt in een open einde - uitgezonderd de theologie dat er immers naar streeft zich aan dit aardse bestaan te onttrekken. 6. Beziet men vanuit (deze) nihilistische inzichten de politieke en economische ideologieën, dan behoren nagenoeg alle idealen tot toneelspel - opgevoerd met een air van decadentie, middelmatigheid, kleingeestigheid en onoprechtheid; het nationalisme, het manco van de (christelijke) waarden en normen, burgelijke ongehoorzaamheid etc. als scherprechter. Het ontbreekt de mensheid aan een verlossende beschaving, met de rechtvaardige mens als apotheose. 7. Beziet men vanuit (deze) nihilistische inzichten de (kunst)geschiedenis en diens historiografische beoefening - dus het kunstmatig scheppen van een idylle - dan dringt zich van kunst het beeld op van iets volstrekt onwaarachtigs en geeft het in de beeldvorming van de moderne-(kunst)-wereld een vervlakking te zien. Goethes vermeende olympiër zijn. 8. De kunstcultuur en de voorbereiding van het nihilisme. Romantiek - het slotakkoord van Wagners Nebelungen. " Wat mij nu zo zal benieuwen is wie, en op welke wijze verbanden weet te leggen met betrekking tot onze tegenwoordige tijd? En zoals de laatste tekst al aanduidt niet slechts in eng-politieke zin, maar liefst m.b.t. tot het gehele spectrum van 'de mens en (zijn) wereld!...[quote] | |
Ryan3 | zaterdag 31 juli 2004 @ 18:22 |
quote:Het aanmatigende van degenen die het steeds weer hebben over onze middelmatige decadente etc. samenleving is dat ze ofwel denken dat de samenleving gedoemd is, ofwel dat er een stroming moet komen of komt die wel even een verlossende bschaving voor ons zal brengen met de rechtvaardige mens als apotheose. De psychologische en intellectuele onvrede die in hen zelf schuilt projecteren ze voor het gemak maar even op de hele samenleving en de verlossing van de samenleving uit haar decadentie wordt dan de verlossing uit hun eigen miseraele decadentie. Zo'n hekel als jij aan het pragmatisme hebt, zo'n hekel heb ik aan dit soort hypertrofe vergroting van het eigen ego van dit soort rijmelaars. Zoals ik lang geleden al zei: er is niets mis met die massamens, deal with it. [ Bericht 4% gewijzigd door Ryan3 op 31-07-2004 18:51:13 ] | |
lucida | zaterdag 31 juli 2004 @ 19:11 |
quote:Zoals ik al één keer eerder zei ken ik geen hekel en zul jij, ondanks je fenomenale speurzin voor al het 'foute' nergens op dit forum een keer een citaat van mij terugvinden waarin ik dit woord heb gebruikt. Behalve dan die ene keer om Koekepan erop te wijzen dat ik geen hekel ken - die was namelijk, gelijk ook jij nu, net iets té voorbarig in zijn toeschrijvingen. | |
Ryan3 | zaterdag 31 juli 2004 @ 19:20 |
quote:Dat is ook weer juristerij hè, luuucida. Je mag het dan niet letterlijk gezegd hebben, maar indirect wijst alles erop. Tot en met het uitschelden van iedere user die het pragmatisme wel zegt aan te hangen. Jij hebt gewoon de tyfus hekel aan mensen die heel down to earth de wereld bezien en daarin 1 op 1 keuzes maken. Mensen die nooit eens een groots meeslepend gebaar maken. Lieden die Walters ethos missen. | |
lucida | zaterdag 31 juli 2004 @ 19:28 |
quote:Je paranoia speelt je danig parten! Ik weet niet of jij het ook al weet maar Klompendanser is op vakantie. ![]() Oh ja nogmaals, en andermaal kraaide de haan. Overigens je mag me uitmaken voor wat jou goeddunkt - het sorteert als het op inhoudelijkheid aankomt geen enkel effect. Je blijft even oppervlakkig ('platonisch') bezig as usual... Je geschimp en geschamper voegen niets toe, gooi het eens over een andere boeg - of beter nog neem eens een "vakantie" zal je zichtbaar goed doen. ![]() | |
Ryan3 | zaterdag 31 juli 2004 @ 19:30 |
quote:Het is er weer onderuit proberen te komen zoals gewoonlijk. quote:Wat jij mij toeschrijft zie ik toch alleen maar bij jou plaatsvinden hoor. | |
lucida | zaterdag 31 juli 2004 @ 19:50 |
quote:Dat is nou precies wat ik bedoel want in tegenstelling tot wat jij mij en anderen toedicht, meen jij daadwerkelijk iets te zien dat er niet is! Paranoia??? | |
Ryan3 | zaterdag 31 juli 2004 @ 19:59 |
quote:Nee, want ik geloof niet dat je de Klompendanser bent. Uit het gebruik van het woord juristerij kun je dat ook niet per se halen. Ik heb het alleen over dezelfde methode die de Klompendanser ook gebruikt. Het wordt niet letterlijk gezegd en dus kun je niet stellen in dit geval dat ik, luuucida, een hekel heb aan pragmatisme. Echter ik zeg, indirect kun je dat wel. | |
lucida | zaterdag 31 juli 2004 @ 20:29 |
quote:Wat mij betreft zwabber je maar rustig verder - in wezen doe er je niemand écht kwaad mee (behalve jezelf misschien?), en belangrijker nog het houdt je ook nog eens van de straat. Overigens Ryan3 laat jij jouw humeur wel erg afhangen van het feit dat TBO je niet meer ziet zitten. Ik heb altijd al gezegd, een slimme meid is op haar toekomst voorbereid! Hoe staat het met jouw plannen? ![]() | |
Sater | vrijdag 13 augustus 2004 @ 12:18 |
Associated Press NL 13 - 08 - '04 Duits historicus Wolfgang Mommsen [73] overleden. Mommsen speelde in de jaren tachtig een belangrijke rol in de 'Historikerstreit'. Dit was een discussie onder Duitse historici en andere academici over: de historische context van het nazisme en de holocaust. Aanleidingen waren publicaties van geschiedkundigen die het Duitse schuldgevoel over de holocaust als overdreven aanmerkten. Volgens hen was de dood van zes miljoen joden vergelijkbaar met de massale slachtingen die de sovjetdictator Jozef Stalin liet aanrichten. Mommsen. en zijn tweelingbroer Hans, evemeen een gerespecteerd historicus, bevonden zich in het kamp dat zulke argumenten bestreed als historisch revisionisme. Hans Mommsen: " We namen duidelijk positie in tegen de poging om nieuw nationalisme te creëren." [einde samenvatting] Zouden slachtoffers in het hiernamaals zélf onderscheid maken tussen Hitler - Stalin - Pol Poth? | |
Ryan3 | vrijdag 13 augustus 2004 @ 12:24 |
quote:Leuk, maar dit hoort an sich niet in deze topic thuis, maar in een revisionismetopic. Mommsen is trouwens wel de man van de 'zwakke dictator' Hitler. De structuralist dus. Verder heb ik al uitgelegd dat revisionisme als laatste barrière idd verwijst naar Stalin, die veel erger zou zijn geweest, maar waardoor het communisme niet in het verdoemhokje terecht is gekomen. Overigens over deze historikerstreit heb ik ooit al een topic gemaakt in C&H. | |
Sater | vrijdag 13 augustus 2004 @ 12:35 |
quote:Associated Press NL 13 - 08 - '04: De in 1930 in Marburg geboren Mommsen stamde uit een geslacht beroemde Duitse historici. Zijn vader Wilhelm was een historicus die na de Tweede Wereldoorlog niet meer mocht doceren. Reden: Wilhelm zou aanhanger van de nazi's zijn geweest [einde samenvatting] |