Voor zover ik kon nagaan, was er nog geen Jam & Spoon topic op dit forum. Dat terwijl de heren dat eigenlijk wel verdienen, aangezien ze terug zijn met een fantastisch nieuw album. En ik ben toch vast niet de enige die Jam & Spoon weet te waarderen?
Jam & Spoon, wie zijn dat ook alweer?Een Duits duo dat mag worden gerekend onder de pioniers van de hedendaagse dancemuziek. Voor Rolf Ellmer en Markus Löffel begon het allemaal rond 1992 met de underground-hit
Stella. Overigens had Rolf Ellmer (Jam El Mar) toen al een hit op zijn naam staan als lid van Dance 2 Trance: The Power Of American Natives. De echte commerciële doorbraak voor Jam & Spoon volgde enkele jaren later, toen ze samen met zangeres Plavka
Right In The Night (Fall In Love With Music) maakten. Ze debuteerden met twee albums:
Tripomatic Fairytales 2001 en
Tripomatic Fairytales 2002. Vooral het eerstgenoemde album bevat dancetracks die nu nog steeds geweldig klinken. Dat alles werd opgevolgd door nog twee hits:
Find Me (Odyssey To Anyoona) en
Angel (Ladadi O-Heyo); beiden opnieuw samen met zangeres Plavka.
"Ladadi O-Heyo" ... klinkt lekker diepgravend....
Tuurlijk... Maar het kon nog veeeeeel erger. Dat bewezen Jam & Spoon met de novelty act
Tokyo Ghetto Pussy, waarmee ze medio jaren '90 opnieuw een handvol hits scoorden. De bekendste daarvan is
I Kiss Your Lips. Ondertussen hadden de heren ook naam gemaakt vanwege de uitstekende remixes die ze voor een groot aantal andere artiesten maakten.
En toen? Tja, toen gingen ze weer verder als Jam & Spoon. In 1997 verscheen het ondergewaardeerde album
Kaleidoscope , waar veel goede nummers op staan, maar echte hits leverde het album niet op. Wel werd duidelijk dat Jam & Spoon als producers meer kunnen dan dancetracks maken. De hits kwamen er op een andere manier: de in 1992 gemaakte (!) Jam & Spoon remix van
The Age Of Love klonk in 1997 nog steeds fris en werd een hit. Ook hun remix van
The Chase schopte het tot single-versie.
Tijd voor wat anders?Dat was het zeker. Jam & Spoon pakten dat heel goed aan en lanceerden de dance act
Storm, waarmee ze opnieuw een handvol hits scoorden. De gelijknamige single
Storm sloeg aan, de veel betere opvolger
Huri-Khan niet, maar
Time To Burn werd een grote hit. Nummer 3 in Engeland, zelfs.
Stormanimal was de laatste in de reeks.
Laat me raden, toen gingen ze weer verder als Jam & Spoon?Helemaal goed. Je moet wel consequent blijven, natuurlijk. Ook al brachten ze tussen de bedrijven door ook nog een Tokyo Ghetto Pussy single uit (Fly Me To The Moon). In 2001 kwamen Jam & Spoon met een single die duidelijk anders klonk dan al hun voorgaande werk. In
Be.Angeled werden de beats wat minder belangrijk en waren er nadrukkelijk gitaren aanwezig. Tja, Rolf Ellmer is nu eenmaal een klassiek geschoold gitarist, dus dat is aan hem wel toevertrouwd. De vocals voor Be.Angeled werden verzorgd door Rea Garvey; ook wel bekend als de leadzanger van de groep Reamonn (hit: Supergirl).
OK, maar da's drie jaar geleden... Waarom nu dit topic?Omdat Jam & Spoon nu terug zijn met een geweldig nieuw album dat luistert naar de titel
Tripomatic Fairytales 3003. Het liet lang op zich wachten, maar dat wachten was niet tevergeefs. Het nieuwe album, vooralsnog alleen in Duitsland op de markt, telt 14 songs. Op alle tracks zingen gastvocalisten mee, zoals Jim Kerr (Simple Minds), Dolores O'Riordan (Cranberries), Rea (Reamonn), Plavka (daar is ze weer - en hoe!) en Midge Ure (Ultravox). De eerste twee singles zijn inmiddels ook uit:
Cynical Heart (samen met Jim Kerr) en
Set Me Free (Empty Rooms), samen met Rea. Jam & Spoon's beste single ooit !
Mocht er belangstelling voor zijn, dan zal ik hier een uitgebreide review schrijven van Tripomatic Fairytales 3003.