abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_20805288
Voor zover ik kon nagaan, was er nog geen Jam & Spoon topic op dit forum. Dat terwijl de heren dat eigenlijk wel verdienen, aangezien ze terug zijn met een fantastisch nieuw album. En ik ben toch vast niet de enige die Jam & Spoon weet te waarderen?

Jam & Spoon, wie zijn dat ook alweer?
Een Duits duo dat mag worden gerekend onder de pioniers van de hedendaagse dancemuziek. Voor Rolf Ellmer en Markus Löffel begon het allemaal rond 1992 met de underground-hit Stella. Overigens had Rolf Ellmer (Jam El Mar) toen al een hit op zijn naam staan als lid van Dance 2 Trance: The Power Of American Natives. De echte commerciële doorbraak voor Jam & Spoon volgde enkele jaren later, toen ze samen met zangeres Plavka Right In The Night (Fall In Love With Music) maakten. Ze debuteerden met twee albums: Tripomatic Fairytales 2001 en Tripomatic Fairytales 2002. Vooral het eerstgenoemde album bevat dancetracks die nu nog steeds geweldig klinken. Dat alles werd opgevolgd door nog twee hits: Find Me (Odyssey To Anyoona) en Angel (Ladadi O-Heyo); beiden opnieuw samen met zangeres Plavka.

"Ladadi O-Heyo" ... klinkt lekker diepgravend....
Tuurlijk... Maar het kon nog veeeeeel erger. Dat bewezen Jam & Spoon met de novelty act Tokyo Ghetto Pussy, waarmee ze medio jaren '90 opnieuw een handvol hits scoorden. De bekendste daarvan is I Kiss Your Lips. Ondertussen hadden de heren ook naam gemaakt vanwege de uitstekende remixes die ze voor een groot aantal andere artiesten maakten.

En toen?
Tja, toen gingen ze weer verder als Jam & Spoon. In 1997 verscheen het ondergewaardeerde album Kaleidoscope , waar veel goede nummers op staan, maar echte hits leverde het album niet op. Wel werd duidelijk dat Jam & Spoon als producers meer kunnen dan dancetracks maken. De hits kwamen er op een andere manier: de in 1992 gemaakte (!) Jam & Spoon remix van The Age Of Love klonk in 1997 nog steeds fris en werd een hit. Ook hun remix van The Chase schopte het tot single-versie.

Tijd voor wat anders?
Dat was het zeker. Jam & Spoon pakten dat heel goed aan en lanceerden de dance act Storm, waarmee ze opnieuw een handvol hits scoorden. De gelijknamige single Storm sloeg aan, de veel betere opvolger Huri-Khan niet, maar Time To Burn werd een grote hit. Nummer 3 in Engeland, zelfs. Stormanimal was de laatste in de reeks.

Laat me raden, toen gingen ze weer verder als Jam & Spoon?
Helemaal goed. Je moet wel consequent blijven, natuurlijk. Ook al brachten ze tussen de bedrijven door ook nog een Tokyo Ghetto Pussy single uit (Fly Me To The Moon). In 2001 kwamen Jam & Spoon met een single die duidelijk anders klonk dan al hun voorgaande werk. In Be.Angeled werden de beats wat minder belangrijk en waren er nadrukkelijk gitaren aanwezig. Tja, Rolf Ellmer is nu eenmaal een klassiek geschoold gitarist, dus dat is aan hem wel toevertrouwd. De vocals voor Be.Angeled werden verzorgd door Rea Garvey; ook wel bekend als de leadzanger van de groep Reamonn (hit: Supergirl).

OK, maar da's drie jaar geleden... Waarom nu dit topic?
Omdat Jam & Spoon nu terug zijn met een geweldig nieuw album dat luistert naar de titel Tripomatic Fairytales 3003. Het liet lang op zich wachten, maar dat wachten was niet tevergeefs. Het nieuwe album, vooralsnog alleen in Duitsland op de markt, telt 14 songs. Op alle tracks zingen gastvocalisten mee, zoals Jim Kerr (Simple Minds), Dolores O'Riordan (Cranberries), Rea (Reamonn), Plavka (daar is ze weer - en hoe!) en Midge Ure (Ultravox). De eerste twee singles zijn inmiddels ook uit: Cynical Heart (samen met Jim Kerr) en Set Me Free (Empty Rooms), samen met Rea. Jam & Spoon's beste single ooit !

Mocht er belangstelling voor zijn, dan zal ik hier een uitgebreide review schrijven van Tripomatic Fairytales 3003.
  vrijdag 23 juli 2004 @ 13:13:34 #2
84945 Redmer
Zolang het nergens over gaat..
pi_20805939
Jam & Spoon

I pull my gun once, I pull my gun twice, I pull the trigger to your head 'cause it is nice.

Oh my, wat een tekst! De rillingen lopen gewoon over m'n rug als ik dat plaatje weer eens op zet! Lekker man.

Goed dat je dit topic hebt geopend, ga hem vanavond weer es even lekker hard draaien!
My mind is glowing!
pi_20806013
Ken alleen het nummer Right on the Night, een van de weinige waar ik ooit een cdsingeltje van heb gekocht. Dus als die cd uitkomt hier ga ik hem zeker eens halen.

En dVTB, meer review als je hebt is wat mij betreft altijd welkom, vond deze ook al heel netjes.
stupidity has become as common as common sense was before
  vrijdag 23 juli 2004 @ 13:17:48 #4
73438 Prep2Fight
Noem me alsjeblieft Tim!
pi_20806031
ik ken ze (nog) niet
Tim's LastFM Charts
' I want a easy plateau, some place to rest my head '
  vrijdag 23 juli 2004 @ 13:22:56 #5
84945 Redmer
pi_20806144
quote:
Op vrijdag 23 juli 2004 13:17 schreef Prep2Fight het volgende:
ik ken ze (nog) niet
Waar heb jij gezeten dan? Onder een steen of zo?

Volgens mij staan er zelfs nummers van hun op verzamelalbums als mega dance of zoiets! Dat moet zelfs ieder TMF slet nog kennen!

Stella werd ook regelmatig uitgezonden op MTV/TMF, mooie clip BTW!
My mind is glowing!
  vrijdag 23 juli 2004 @ 13:28:02 #6
73438 Prep2Fight
Noem me alsjeblieft Tim!
pi_20806259
quote:
Op vrijdag 23 juli 2004 13:22 schreef Redmer het volgende:

[..]

Waar heb jij gezeten dan? Onder een steen of zo?

Volgens mij staan er zelfs nummers van hun op verzamelalbums als mega dance of zoiets! Dat moet zelfs ieder TMF slet nog kennen!

Stella werd ook regelmatig uitgezonden op MTV/TMF, mooie clip BTW!
Ik luister geen dance en die shit en kijk al helemaal geen tmf :x
Tim's LastFM Charts
  vrijdag 23 juli 2004 @ 13:30:03 #7
84945 Redmer
pi_20806309
http://www.danceartistinfo.com/jamspoon.htm

Oh yeah!

Alle platen op een rijtje! Totale biografie met alles erop en eraan zoiets als dVTB al geschreven had!
My mind is glowing!
  vrijdag 23 juli 2004 @ 13:34:03 #8
84945 Redmer
pi_20806418
quote:
Op vrijdag 23 juli 2004 13:28 schreef Prep2Fight het volgende:

[..]

Ik luister geen dance en die shit en kijk al helemaal geen tmf :x
OK! geen TMF...

Maar je schreef (nog) niet! Dus je wilt meer weten!

De tracks "I pull my gun once" en "I pull my gun twice" zijn wel met een ranzig gitaargeluid er doorheen. Zou misschien wel iets voor jou wezen!
My mind is glowing!
  vrijdag 23 juli 2004 @ 13:37:07 #9
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
  vrijdag 23 juli 2004 @ 13:38:38 #10
73438 Prep2Fight
Noem me alsjeblieft Tim!
pi_20806530
quote:
Op vrijdag 23 juli 2004 13:34 schreef Redmer het volgende:

[..]

OK! geen TMF...

Maar je schreef (nog) niet! Dus je wilt meer weten!

De tracks "I pull my gun once" en "I pull my gun twice" zijn wel met een ranzig gitaargeluid er doorheen. Zou misschien wel iets voor jou wezen!
Zal het eventjes eehm jeweetwelle
Tim's LastFM Charts
pi_20807830
quote:
Op vrijdag 23 juli 2004 13:37 schreef pfaf het volgende:
Niet mijn muziek, maar een erg leuke OP dVTB.
Bedankt voor je reactie (geldt ook voor de andere reacties tot dusver).

Ik zal een review van Tripomatic Fairytales 3003 maken en ik raad je aan om die te lezen, want.. het is een heel ander album dan je van Jam & Spoon zou verwachten. Misschien zelfs wel jouw smaak Iedereen die dance verwacht, komt bedrogen uit...
quote:
Op vrijdag 23 juli 2004 13:13 schreef Redmer het volgende:
I pull my gun once, I pull my gun twice, I pull the trigger to your head 'cause it is nice. Oh my, wat een tekst! De rillingen lopen gewoon over m'n rug als ik dat plaatje weer eens op zet! Lekker man. Goed dat je dit topic hebt geopend, ga hem vanavond weer es even lekker hard draaien!
Ken je de DJ Quicksilver remix van dat nummer ook?
  vrijdag 23 juli 2004 @ 17:48:31 #12
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_20812217
Leuk!

Jam & Spoon heb ik altijd zeer goede muziek gevonden. Stella, De Age of love remix zijn klassiekers. Eveneens Follow me dat de B-Kant is van Right in the night maar in de clubs het populairst was.

Je vergeet in je beginpost nog dat Jam el Mar met DJ Dag het Dance 2 Trance project maakte met de tranceclassic The Power of American Natives.

Maar dit album klinkt interessant zeker als je ziet wie er meedoen.
pi_20812296
Stella .
quote:
Op vrijdag 23 juli 2004 11:08 schreef dVTB het volgende:
"Ladadi O-Heyo" ... klinkt lekker diepgravend....
Dat bewezen Jam & Spoon met de novelty act Tokyo Ghetto Pussy, waarmee ze medio jaren '90 opnieuw een handvol hits scoorden. De bekendste daarvan is I Kiss Your Lips.
Dat wist ik helemaal niet [ .] .
“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
  vrijdag 23 juli 2004 @ 20:38:06 #14
28550 dynast
@ the top
pi_20816129
Ik vind die Giorgio Moroder remix van The Chase een van de beste dance/trance producties ooit. Super vetjes..
Lacking membership in any group but also not actively or even passively ostracized by the general student body, pseudo-rejects socialize among themselves, taking pride in what they perceive to be their unique status.
  vrijdag 23 juli 2004 @ 21:09:25 #15
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_20816831
The Chase was zeer zeker een goede remix. Ik vond hem eigenlijk zelfs leuker dan het origineel.

Ik heb eigenlijk alleen nog maar Tripomatic Fairytales 2001 hier thuis liggen. Wel opvallend is dat de albumtracks heel anders klinken dan de 3 radiotracks (Die oveirgens ook heel aardig zijn). Best slim bekeken.
pi_20860357
Jam & Spoon!
  maandag 26 juli 2004 @ 11:52:13 #17
84945 Redmer
pi_20863657
quote:
Op vrijdag 23 juli 2004 14:29 schreef dVTB het volgende:

[..]

Bedankt voor je reactie (geldt ook voor de andere reacties tot dusver).

Ik zal een review van Tripomatic Fairytales 3003 maken en ik raad je aan om die te lezen, want.. het is een heel ander album dan je van Jam & Spoon zou verwachten. Misschien zelfs wel jouw smaak Iedereen die dance verwacht, komt bedrogen uit...
[..]

Ken je de DJ Quicksilver remix van dat nummer ook?
Eindelijk weer eens wat vernieuwends of is het oude stijl in een nieuw jasje?

DJ Quiksilver remix? Die heb ik geloof ik gemist dan, kan ook niet checken aangezien al mijn CD's op 1 bult liggen momenteel, maar zal es tussen m'n LP's gaan snuffelen!
My mind is glowing!
pi_20864017
quote:
Op maandag 26 juli 2004 11:52 schreef Redmer het volgende:
Eindelijk weer eens wat vernieuwends of is het oude stijl in een nieuw jasje?
Een behoorlijk andere richting... - Recensie hoop ik vanavond te schrijven.
quote:
Op maandag 26 juli 2004 11:52 schreef Redmer het volgende:
DJ Quiksilver remix? Die heb ik geloof ik gemist dan, kan ook niet checken aangezien al mijn CD's op 1 bult liggen momenteel, maar zal es tussen m'n LP's gaan snuffelen!
Die betreffende remix staat op een remix cd-single van "Kaleidoscope Skies". Ik kan je er wel aan helpen eventueel. Aan ehhh... adressen waar ehhh... je die cd-single kunt kopen enzo

Trouwens nog even een opmerking over mijn openingspost. Helaas kan ik die niet meer editen, maar ik ben vergeten melding te maken van de 1999-versie van Stella, genaamd Stella 1999-1992, die in dat jaar een single was. Bij deze alsnog.
  maandag 26 juli 2004 @ 12:11:49 #19
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_20864086
Hè bedankt, nou zit ik dus al een paar uur met 'Ladadi o-heyo' in mijn hoofd!
pi_20864304
Die gasten hebben nog remixen gemaakt van o.a. Pet SHop Boys en Enigma.
Nooit wat aangevonden...
  dinsdag 27 juli 2004 @ 13:46:18 #21
84945 Redmer
pi_20887812
quote:
Op maandag 26 juli 2004 12:08 schreef dVTB het volgende:
Die betreffende remix staat op een remix cd-single van "Kaleidoscope Skies". Ik kan je er wel aan helpen eventueel. Aan ehhh... adressen waar ehhh... je die cd-single kunt kopen enzo
Heb wel de single LP van dat nummer, zo even uit m'n hoofd geloof ik! Maar da's dus net die zonder DJ Quicksilver Remix!
Maar die CD-single, dat wordt een hel om die te zoeken, heb nog steeds geen database en zoals ik al zei het ligt momenteel allemaal op een bult en op die site die ik al had vermeldt in een post staan geen CD singles (nog niet gevonden in ieder geval)

Maar ik vindt hem wel een keer op een beurs of zo!

[ Bericht 20% gewijzigd door Redmer op 27-07-2004 13:51:58 ]
My mind is glowing!
  dinsdag 27 juli 2004 @ 13:51:58 #22
27793 Henk-Wim
06-05-2002
pi_20887932
quote:
Op vrijdag 23 juli 2004 20:38 schreef dynast het volgende:
Ik vind die Giorgio Moroder remix van The Chase een van de beste dance/trance producties ooit. Super vetjes..
Idem!
Draai ik steevast als eerste zodra ik mijn vakantie-appartement/hotelkamer heb betrokken
Ben benieuwd naar je review!
pi_20888156
Stella
'Cause it's easier to fly
Than to face another night
In Southern Sun
And your love is all around
pi_20888209
quote:
Op dinsdag 27 juli 2004 13:51 schreef Henk-Wim het volgende:

Idem! Draai ik steevast als eerste zodra ik mijn vakantie-appartement/hotelkamer heb betrokken
Ben benieuwd naar je review!
Hopelijk vanavond (ik kwam er gisteren niet aan toe).
quote:
Op maandag 26 juli 2004 12:11 schreef Frollo het volgende:
Hè bedankt, nou zit ik dus al een paar uur met 'Ladadi o-heyo' in mijn hoofd!
Ben je nou boos, of... Zo ja, zal ik dan maar ehhh wat anders zingen?
quote:
Op maandag 26 juli 2004 12:23 schreef ModernTalking het volgende:
Die gasten hebben nog remixen gemaakt van o.a. Pet SHop Boys en Enigma.
Nooit wat aangevonden...
Wat je zegt, klopt inderdaad. Ze hebben ook remixes gemaakt van Frankie Goes To Hollywood (Relax), Simple Minds, Yello, Dune en nog veel meer. De Jam & Spoon remix van "Young Offender" (Pet Shop Boys) is de beste remix van een PSB nummer ooit, vind ik. Staat niet voor niets als één van de weinige niet-single tracks op de 3CD van "PopArt 1985-2003"
quote:
Op dinsdag 27 juli 2004 13:46 schreef Redmer het volgende:
... Heb wel de single LP van dat nummer, zo even uit m'n hoofd geloof ik! Maar da's dus net die zonder DJ Quicksilver Remix! Maar die CD-single, dat wordt een hel om die te zoeken, heb nog steeds geen database en zoals ik al zei het ligt momenteel allemaal op een bult en op die site die ik al had vermeldt in een post staan geen CD singles (nog niet gevonden in ieder geval)
Maar ik vindt hem wel een keer op een beurs of zo!
Ik hoop het voor je.

Op deze site kun je trouwens een uitgebreide discografie zien van zo ongeveer alles wat Jam & Spoon ooit hebben gedaan, inclusief cover-afbeeldingen van singles, etc.
http://www.tursa.franken.de/JamAndSpoon_discog.html
  dinsdag 27 juli 2004 @ 14:06:36 #25
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_20888227
quote:
Op dinsdag 27 juli 2004 14:05 schreef dVTB het volgende:

Ben je nou boos, of... Zo ja, zal ik dan maar ehhh wat anders zingen?
Hehe, kijk eens naar de smiley's die ik erbij gezet had
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')