bronquote:De behandelingsmogelijkheden
Er zijn verschillende behandelingsmogelijkheden, afhankelijk van de ernst van het ingroeien van de nagelrand. Wanneer de nagelrand een beetje ingroeit of dreigt in te groeien en irritatie veroorzaakt, zijn eenvoudige maatregelen vaak afdoende. De druk van de nagelrand kan worden verminderd door een plukje watten onder de nagel te schuiven of de huid regelmatig naar beneden te masseren. Wanneer de mate van ingroei erger is en aanleiding geeft tot pijn of een ontsteking veroorzaakt, is een versmalling van de nagelrand nodig.
Zo'n versmalling kan geschieden door de nagelrand weg te knippen. Later groeit de nagel dan weer aan. Als de ontsteking tot rust is gekomen, kan geprobeerd worden met de hierboven beschreven eenvoudige maatregelen opnieuw ingroei te voorkomen.
Ook kan de nagel blijvend versmald worden door niet alleen de nagelrand weg te knippen, maar ook de wortel van de nagel te versmallen. Dat stukje wortel van de nagel moet dan worden weggesneden of weggekrabd, of door middel van een etsende vloeistof (phenol) worden vernietigd.
Afhankelijk van de bevindingen van de arts, kan het soms nodig zijn de nagel geheel of gedeeltelijk te verwijderden.
Deze ingrepen aan de teennagel worden poliklinisch uitgevoerd onder plaatselijke verdoving door middel van twee verdovingsprikken aan de teenbasis. De ingreep duurt ongeveer 15 à 20 minuten. Uw arts zal met u overleggen welke behandeling in uw situatie het beste lijkt.
dat had ik dus ook, maar ik heb er te lang mee gewacht en toen ging het steeds meer pijn doen.quote:Op donderdag 22 juli 2004 20:19 schreef Marliesjuh het volgende:
als ik die foto's op internet zie.. dan valt het bij mij nog wel mee.. maar ja..
Nog meer mensen hier ervaring mee?
Tis niet zo dat mijn hele nagel is ingegroeid, maar ik denk dat er een klein stukje in zit.. aan de zijkant.. want ik heb heel veel weggeknipt..
Alleen wat prikken?quote:Op donderdag 22 juli 2004 20:33 schreef miki het volgende:
Deze verdooft je teen door middel van 2 spuiten (dit voel je alleen wat prikken). De verdoving...
mijn huisarts heeft me godver al 3 keer doorverwezenquote:Op donderdag 22 juli 2004 20:33 schreef miki het volgende:
Ik heb het al twee keer gehad, de laatste keer is 2 weken geleden. Ik heb gewoon een afspraak gemaakt bij de huisarts. Deze verdooft je teen door middel van 2 spuiten (dit voel je alleen wat prikken). De verdoving moet vervolgens even gaan werken. Hierna knipt de huisarts de zijkant van je nagel weg, inclusief de wortel. Waarschijnlijk etst hij je nagelbed hierna, dit wil zeggen dat hij een spul erop smeert dat moet voorkomen dat je nagel ooit nog zal ingroeien.
Daarna krijg je verband erom met een betadine-gaasje, de dag erna laat je je teen nog eens controleren bij de assistente en vervolgens kan je weer gewoon lopen
Let erop dat je gedurende de tijd dat je het verband erom hebt je voet goed hooglegt, tegen het kloppen!
Overigens denk ik, dat als je teen al ontstoken is, je eerst een crème meekrijgt van de dokter die de ontsteking zal remmen. Ik zou dus echt zo snel mogelijk naar de huisarts gaan, des te sneller ben je ervanaf, anders kun je straks je hele zomervakantie geen schoen meer aan!
Een tweede optie (maar deze raad ik je af nu je teen al is ontstoken) is naar een pedicure gaan. Zij kan ook een stukje nagel weghalen, alleen niet zo diep als de huisarts. Dit is voor een tijdje afdoende, maar waarschijnlijk moet je dan om de zoveel tijd terug gaan naar de pedicure. Dit is een handige oplossing als je voelt dat je nagel gaat ingroeien, vooral niet wachten tot hij ontstoken is want dan kan zij er ook niets meer mee!
Bij mij is het de laatste keer misgegaan. Dit gebeurt maar bij 1 op de 10 mensen ofzo, so don't worry
Mijn teen is tijdens het herstelproces gaan ontsteken. Gevolg: extreem veel pijn, 2 weken geen schoen aankunnen, om de dag terug naar de dokter, iedere dag baden met de voet in badedas/soda, smeren met een antibioticumcrème en een antibioticumkuur erachteraan. Ben er nu bijna vanaf, het is nog wat gevoelig en pusserig maar kan tenminste mijn schoenen weer aan!
Tis een heel verhaal geworden zie ik nu maar hoop dat je er wat aan hebt!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |