Twi: waarom maak je dan toch iedere keer weer dezelfde fout door die games te joinen? Je bent niets verplicht, waarom je lol laten bederven door bepaalde kliekjes.
in het algemeen:
Groepsvorming is niet tegen te gaan, helaas kunnen sommige mensen zich dan niet beheersen en gaan ze stoer doen tegenover de rest. Een keertje met een derde / nieuwkomer een geintje uithalen moet kunnen, erg lachen soms, maar structureel dit soort geintjes flikken onder het mom van 'gezellig (niet serieus) gamen met elkaar', wie hou je dan voor de gek?
Dit is natuurlijk niet exclusief voor het online gamen, het gebeurt net zo goed in het echte leven. Val je buiten de groep, dan ben je de lul. Nou kan je proberen om gewoon bij de groep te horen, maar waarom? Om erbij te horen? Iemand met een beetje karakter en levenswijsheid hoort beter te weten.
Persoonlijk zal ik daarom nooit zo'n game joinen (en vandaar dat ik nooit te vinden ben in de Rainbow Six Fok matches, mij te veel kliekvorming), zeker niet bij herhaald wangedrag. Ik ben geen hardcore gamer, en ook lang niet altijd serieus, maar waarom het plezier van anderen bederven.
Open gewoon indien mogelijk lekker je eigen server, dan kan je zelf bepalen wat leuk en toegestaan is. Doe je het goed, dan zal je echt niet alleen zitten met je server, nee mensen zoeken je juist op omdat je de sfeer hebt in een game die zij juist zoeken.
Hou er ook rekening mee dat RS3 een game is die dit gedrag erg aanmoedigt, aangezien je iemands potje erg snel kan beslissen door een teamkill. Eigenlijk is het hele fps genre hier een beetje mee vergiftigd. Counterstrike, mohaa, je hoeft het allemaal niet meer te spelen omdat het vol zit met cheaters. RS3 heeft van cheaters geen last, des te meer van asociale spelers. Een nadeel van voice communication.
Voornamelijk bij racegames zie je dit een stuk minder, ik heb maar weinig niet leuke potjes meegemaakt van DTM2, PGR2, MM3 etc. Kom je buiten het racegenre, bijvoorbeeld een topspin, dan heb je weer minder te maken met wangedrag maar weer meer met quitende spelers en cheaters.
Ieder zijn genre natuurlijk