abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_20765824
Ik vind dit één van de mooiste songteksten allertijden, maar toch zijn er dingen die ik niet begrijp. Het begin is vrij duidelijk. Het verhaal gaat over een eenvoudige jongen, die in een vallei woont. Dan ontmoet hij ene Mary, een 17-jarig meisje. Hij krijgt een relatie met Mary en ze gingen vaak samen zwemmen in de rivier. Mary wordt zwanger, en ze hebben een bijzonder eenvoudige bruiloft. Maar dan snap ik er niet zo veel meer van. "The judge put it all to rest"? Scheiden ze, krijgen ze ruzie? Overlijdt Mary? Of nog erger; vermoordt hij Mary? Waarom rijdt hij met haar dode lichaam in de auto? Is ze verdronken in de rivier, of heeft Mary er zelfmoord ingepleegd? Waarom "Is a dream a lie, if it don't come true or is it something worse that sends me down to the river"? En waarom is de rivier nu droog...

Bruce Springsteen - The River

I come from down in the valley
Where mister when you're young
They bring you up to do like your daddy done
Me and Mary we met in high school
When she was just seventeen
We’d drive out of this valley down to where the fields were green

We’d go down to the river
And into the river we’d dive
Oh down to the river we’d ride

Then I got Mary pregnant
And man that was all she wrote
And for my nineteenth birthday I got a union card and a wedding coat
We went down to the courthouse
And the judge put it all to rest
No wedding day smiles, no walk down the aisle
No flowers, no wedding dress

That night we went down to the river
And into the river we’d dive
Oh down to the river we did ride

I got a job working construction for the Johnstown Company
But lately there ain’t been much work on account of the economy
Now all them things that seemed so important
Well mister they vanished right into the air
Now I just act like I don’t remember
Mary acts like she don’t care

But I remember us riding in my brother’s car
Her body tan and wet down at the reservoir
At night on them banks I’d lie awake
And pull her close just to feel each breath she’d take
Now those memories come back to haunt me
They haunt me like a curse
Is a dream a lie if it don’t come true
Or is it something worse,

That sends me down to the river
Though I know the river is dry
That sends me down to the river tonight
Down to the river
My baby and I
Oh down to the river we ride
Historicus en Moraalridder tegen de geesteszieke fokkertjes (m/v).
  woensdag 21 juli 2004 @ 14:51:36 #2
3527 Wepeel2
zoals het is
pi_20765989
Ze is zwanger en vroeger werd je dan geacht ook met elkaar te trouwen. Daar slaat dat And the judge put it all to rest gedeelte op denk ik. Door te trouwen bewaren ze de lieve vrede. Maar echt blij zijn ze er niet mee.
xenofoob, misantroop, antiloop, limonadesiroop.
pi_20766031
Ohhh ok! Dus ze zijn getrouwd en dan is Mary opeens dood? Of is ze niet dood?
pi_20766109
Hij had gedacht een sprookjesleven te hebben met die mary, maar nadat zij zwanger was geworden zijn ze getrouwd op het gemeentehuis en was haar zwangerschap gerechtvaardigd (the judge put it all to rest), daarna kwamen ze in de sleur van het arbeidersgezin in amerika en denkt hij terug aan de tijd dat ze samen gingen zwemmen in de rivier die inmiddels opgedroogd is... hij verlangt gewoon terug naar de tijd waarin ze gelukkig waren samen, volgens mij is mary niet door.
pi_20766136
quote:
Op woensdag 21 juli 2004 14:44 schreef FinalComeback het volgende:
Ik vind dit één van de mooiste songteksten allertijden, maar toch zijn er dingen die ik niet begrijp. Het begin is vrij duidelijk. Het verhaal gaat over een eenvoudige jongen, die in een vallei woont. Dan ontmoet hij ene Mary, een 17-jarig meisje. Hij krijgt een relatie met Mary en ze gingen vaak samen zwemmen in de rivier. Mary wordt zwanger, en ze hebben een bijzonder eenvoudige bruiloft. Maar dan snap ik er niet zo veel meer van. "The judge put it all to rest"? Scheiden ze, krijgen ze ruzie? Overlijdt Mary? Of nog erger; vermoordt hij Mary? Waarom rijdt hij met haar dode lichaam in de auto? Is ze verdronken in de rivier, of heeft Mary er zelfmoord ingepleegd? Waarom "Is a dream a lie, if it don't come true or is it something worse that sends me down to the river"? En waarom is de rivier nu droog...
Ik vind dit ook een mooie songtekst. Het taalgebruik is tamelijk prozaisch, maar de inhoud is dramatisch en tragisch zonder melodramatische woordgebruik. Het belangrijkste thema is volgens mij vervlogen herinneringen (zoals wel vaker bij Springsteen, zie bijv. ook 'Glory days'), de sleur en trivialiteit van het bestaan en dingen die voorbij gaan. Dit alles zonder gebruik van 'grote woorden' of overdreven bombast.

'The judge put it all to rest' slaat misschien op het feit dat er een rechter aan te pas moest komen om samen te mogen wonen. 'Zij' was immers nog minderjarig (17).
Ik denk niet dat hij met haar dode lichaam in de auto rijdt. Waar staat dat? Volgens mij is die een na laatste strofe een herinnering aan 'beter tijden'. Toen ze nog in de auto van zijn broer naar de rivier (die is nu opgedroogd, net als hun huwelijk) reden en 's nachts naar elkaars ademhaling luisterden.

"Is a dream a lie if it don't come true" refereert denk ik aan de dromen die de 'ik' had en die niet uitgekomen zijn. Hij gaat terug naar de rivier om dat nog eens te ervaren, maar hij beseft dat zijn dromen niet zijn uitgekomen, een leugen gebleken zijn.
teach me half the gladness
that thy brain must know
pi_20766138
-mary niet dood-
pi_20766190
Hij heeft wat met Mary, die raakt zwanger, dus moeten ze trouwen (wat die judge doet) en dan denkt hij later met weemoed terug aan de tijd voor het hele gedoe. Die droge rivier slaat erop dat het vroeger veel leuker was enzo.

ik kan wel een veeeeeel langere uitleg geven, maar er moet ook nog gewerkt worden.
Op maandag 11 oktober 2010 @ 19:31 zei Hans: Sersjee heeft gelijk. Punt.
pi_20766215
ohhhhhhhh; dus ze is helemaal niet dood! He, gelukkig!

Ja ik dacht dat hij maar bleef luisteren of ze nog een keer zou ademen of zo. Hij gaat gewoon iedere keer naar die rivier terug, hopend op de betere "goeje ouwe" tijden
  woensdag 21 juli 2004 @ 15:04:06 #9
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_20766334
quote:
Op woensdag 21 juli 2004 14:59 schreef FinalComeback het volgende:

Kun je weer lekker slapen vannacht.
pi_20766421
quote:
Op woensdag 21 juli 2004 14:59 schreef FinalComeback het volgende:

Ja ik dacht dat hij maar bleef luisteren of ze nog een keer zou ademen of zo. Hij gaat gewoon iedere keer naar die rivier terug, hopend op de betere "goeje ouwe" tijden
terugdenkend aan de betere "goeje ouwe" tijden.........
It's not about East or West, It's about niggaz and bitches, power and money, riders and punks. Which side are you on?
pi_20766436
Joh; je weet niet hoe opgelucht ik ben!
pi_20766773
quote:
Op woensdag 21 juli 2004 15:08 schreef FinalComeback het volgende:
Joh; je weet niet hoe opgelucht ik ben!
Hoezo? Het 'something worse' suggereert dat de ik en Mary misschien niet letterlijk dood zijn, maar wel figuurlijk... en is dat eigenlijk niet net zo erg?
teach me half the gladness
that thy brain must know
pi_20769456
Serieuze bijdrage, niet flauw bedoeld (!);
Ik ken het nummer niet, maar de tekst lezende, lijkt het me dat de rivier (eigenlijk het hele refrein) een metafoor is voor sex. De uitgedroogde rivier symboliseert het gedoofde liefdesleven.
Het laatste refrein, met de variatie, zou er op kunnen duiden dat hij nog wel masturbeert, terugdenkend aan betere tijden...
Support! Protest! Country! Rock & Roll!
pi_20769588
Ze trouwen effe snel voor de rechter omdat ongehuwd zwanger zijn een schande is. Er is dus geen kerkelijk huwelijk met bloemen enzo. Dat is dus ook al weer een van die dromen die niet uitkomen.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_20770057
Een tijdje geleden zocht ik hier ook naar en had inmiddels onderstaande link gevonden.
Hieronder de link en de Engelse uitleg met wat achtergrondinfo.
Het is inderdaad een copy paste actie en ik schaam me er dit keer niet zo voor, want de uitleg is second to none.

http://sonymusic.infopop.(...)=672106126#672106126

Hey I don't know how far in depth you have to go with the song, but I'll do the best I can. The song was written about his brother-in-law and his sister which was stated at one of his concerts in 1980 (on the video anthology). A very "in general summary" of the song is about a choice that was made early and the price paid for making the choice. Its one of Springsteens better "story" songs.

IF you want to get more in depth, The first verse gives a summary of who he was at the beginning of his life and things were going at a normal pace "I come from down in the valley where mister when you're young they bring you up to do like your daddy done"...This line means that all boys were brought up to do the same thing, it was kind of an accepted thing and never changed. But Then he met a girl who he liked and things changed. Then all of a sudden he gets the girl pregnant after their trip down to the "river".

Then in the next verse he goes on to talk about what he goes through afterwards, "for my 19th birthday i got a union card and a wedding dress" meaning at 19 he wasn't mature or ready for a lifelong committment but had no choice, and there is nothing he can do that will change what had already happened.

Then in the 3rd Verse he talks about how he had to get a job to make ends meet but the work is scarce. The "River" symbolizes the Drowning of a Dream where no matter how much you try you will never escape it "But lately there ain't been much work on account of the economy". Its like even though he's doing the right thing, its not enough he keeps going back to "the river". He makes several references throughout the song that keeps taking him back to the River, meaning no matter how hard he tries to rise above it he'll never get away. Even years down the road the memories still haunt him and take him back to that one mistake he made so long ago (as stated in the 3rd verse) "Now all them things that seemed so important Well, mister they vanished right into the air Now I act like I don't remember Mary acts like she don't care" this seems like he's rehashing his youth that just got thrown away because of what happened down at the River. The most meaningful line that remains unanswered in the song is "is a dream a lie if it don't come true, or is it something worse?"...meaning a dream may be a simple lie and nothing more, but should a dream be drowned in a river of regret with no way of getting out OR do you have no control over it? That is a question that is still being pondered I believe because he never really answers it.

Well i hope this helps, let me know! Good luck to ya
pi_20774303
quote:
Op woensdag 21 juli 2004 15:20 schreef tokkie het volgende:

[..]

Hoezo? Het 'something worse' suggereert dat de ik en Mary misschien niet letterlijk dood zijn, maar wel figuurlijk... en is dat eigenlijk niet net zo erg?
Auch; het is eigenlijk nog veel erger, he.
quote:
Op woensdag 21 juli 2004 17:07 schreef Kiff het volgende:
Serieuze bijdrage, niet flauw bedoeld (!);
Ik ken het nummer niet, maar de tekst lezende, lijkt het me dat de rivier (eigenlijk het hele refrein) een metafoor is voor sex. De uitgedroogde rivier symboliseert het gedoofde liefdesleven.
Het laatste refrein, met de variatie, zou er op kunnen duiden dat hij nog wel masturbeert, terugdenkend aan betere tijden...
Oei; Freud was right after all! Jij ziet zeker overal sex om je heen.
quote:
Op woensdag 21 juli 2004 17:38 schreef Yosomite het volgende:
Een tijdje geleden zocht ik hier ook naar en had inmiddels onderstaande link gevonden.
Hieronder de link en de Engelse uitleg met wat achtergrondinfo.
Het is inderdaad een copy paste actie en ik schaam me er dit keer niet zo voor, want de uitleg is second to none.

http://sonymusic.infopop.(...)=672106126#672106126

-knip-
Bedankt! Toen ik de OP vanmiddag schreef was ik al aan het denken dat de rivier een metafoor was voor iets anders! Maar op het eind van het liedje zingt ie "Is a dream a lie if it don't come true or is it something worse (that sends me down to the river)." Wat is er nou slechter dan als een droom een leugen blijkt te zijn? En wat bedoelt ie precies "do you have no control over it"? Geen controle over de dromen of over dromen vergaan?
pi_20776738
Ik denk dat hij bedoelt dat je denkt geen controle over je leven lijkt te hebben.
Dan denk je ook dat je dromen nooit uitkomen.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  maandag 23 augustus 2004 @ 19:14:19 #18
101754 Jaal
Verhaal van Jaal
pi_21491952
Bijna alle songteksten van Bruce zijn gestoeld op het volgende thema: je hebt idealen, je werkt er hard voor om ze te behalen, maar uiteindelijk redt je het niet. Enkele voorbeelden van songs waaruit dit klinkt vind ik:

Johnny 99 (Nebraska)
Reason To Believe (Nebraska)
Downbound Train (Born in the U.S.A.)
My Hometown (Born In THe U.S.A.)
The Ghost Of Tom Joad (The Ghost Of Tom Joad)
The River (The RIver)
Racing In The Street (Darkness On The Edge Of Town)
Factory (Darkness On The Edge Of Town)

En er zijn ongetwijfeld meer, maar die kan ik nu even zo snel niet bedenken.

Dat wil niet zeggen dat Bruce alleen maar sombere muziek maakt, er zijn ook hele vrolijke nummers. Als je "The River" mooi vindt, moet je zeker bovenstaande nummers ook eens beluisteren.
"My mother, she don’t love me. She said she wish she was raped by somebody else" - Borat
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')