abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_1458840
DEN HAAG (ANP) - De voormalige Joegoslavische president Slobodan Milosevic is donderdag niet aanwezig bij het kort geding dat hij heeft aangespannen tegen de Nederlandse staat. Dat heeft een woordvoerder van het Joegoslavië-Tribunaal dinsdag gezegd.

De vroegere machthebber van Joegoslavië eist zijn vrijlating voor de rechtbank in Den Haag. Hij zit momenteel in Scheveningen in voorarrest in afwachting van zijn proces voor het Joegoslavië-Tribunaal. Milosevic krijgt dinsdag bezoek van de Nederlandse advocaat N. Steijnen. Deze raadsman staat hem bij in het kort geding.

De oud-president vindt dat hij is ontvoerd en dat zijn mensenrechten zijn geschonden. Ook meent hij dat de omstandigheden waaronder hij op dit moment in voorarrest zit, een flagrante schending van zijn rechten.

Half juli maakte de Canadese advocaat Black al bekend dat Milosevic zich tegen zijn aanhouding zou verzetten. Black zei toen dat het Joegoslavië-Tribunaal illegaal is omdat het niet door de Algemene vergadering van de Verenigde Naties is opgericht, maar door de Veiligheidsraad.

Risicoloze terreur

De Nederlandse advocaat Steijnen trad al eerder op in een kort geding met de Joegoslavië-politiek als inzet. In juni 2000 eiste hij namens de 'Permanente Commissie inzake Nederlandse Oorlogsmisdrijven in Joegoslavië' in kort geding dat Nederland zich voortaan afzijdig zou houden bij NAVO-acties tegen Joegoslavië. Ook wilde de organisatie toen dat premier Kok en de ministers De Grave van Defensie en Van Aartsen van Buitenlandse Zaken persoonlijk aansprakelijk zouden worden gesteld voor de schade van de bombardementen op Kosovo.

De raadsman bestempelde de bombardementen die de NAVO vanaf 12 kilometer hoogte uitvoerde om onbereikbaar te blijven voor het afweergeschut, als 'risicoloze terreur'. "Als je van zo hoog bombardeert, kun je je er niet van vergewissen dat je geen burgerdoelen raakt."

Steijnen zet zich vaak in voor links georiënteerde organisaties. Zo procedeerde hij in januari 1999 namens vredesactivisten en oud-verzetstrijders tegen de Nederlandse steunbetuiging aan de bombardementen op Bagdad. Ook streed hij voor de Stichting Miljoenen Zijn Tegen en milieugroepen, tegen kernwapens en kernenergie-activiteiten, en tegen het NSB-pensioen van de weduwe Rost van Tonningen.

Steijen lijkt ook persoonlijk te sympathiseren met bovengenoemde organisaties. Op 26 februari 1998 schreef hij in een opiniestuk in dagblad Trouw: "Als het aan Amerika ligt, blijft Irak verzwakt en uitgemergeld tot Sint Juttemis. Onder Saddam Hoessein. Of dit nu duizenden of miljoenen Iraakse doden kost of niet. Die worden immers weggerationaliseerd als propagandamateriaal voor Saddam Hoessein, waardoor we ons niet van de wijs hoeven laten brengen. Datzelfde geldt ook op voorhand al voor alle Iraakse doden die nog zullen vallen als gevolg van voortzetting van de sancties."

bron:ANP
--------------------------------------------------------------------------------

Ik had enige twijfel of ik dit artikel niet beter Milosevic en zijn advocaat had kunnen noemen, gezien zijn eerdere processen is het op z'n minst verbazend dat juist hij Milosevic bij staat in dit kort geding.

Vanwaar komen wij dan, dat wij ergens heen willen?
  dinsdag 21 augustus 2001 @ 19:06:31 #2
10233 Peewee
Introducing 'me'
pi_1459401
Het is "Milosevic niet aanwezig bij kort geding" want anders zou ik ook niet komen!
Bumperklever - nietsnut - af en toe gelukkig
Du Riechst So Gut
pi_1462333
Mods, willen jullie mijn spel/typ fout svp wijzigen (aanwezig aan elkaar svp)
Vanwaar komen wij dan, dat wij ergens heen willen?
  donderdag 23 augustus 2001 @ 00:15:29 #4
10233 Peewee
Introducing 'me'
pi_1470256
Maar hij is en blijft een rare gast,.. die Milosevic.
Bumperklever - nietsnut - af en toe gelukkig
Du Riechst So Gut
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')