En in wat voor mate moet ik rekening houden met de maten als ik een fiets met een sloped frame koop?quote:Op vrijdag 30 juli 2004 21:20 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Als je het met behulp van die site die iemand gaf doet (en ook echt alles drie keer opmeet), dan is het toch wel redelijk nauwkeurig?
Van tandwielen durf ik het niet met 100% zekerheid te zeggen of duurder daar ook relatief langer meegaat (ze zijn namelijk vaak véél duurder), maar aangezien ik al een tijdlang met relatief duur spul rijd...quote:Op vrijdag 30 juli 2004 21:54 schreef Scighera het volgende:
daarbij slijt duurder spul ook minder (ok; wedstrijdbandjes slijten sneller dan trainingsbandjes, maar dingen als tandwielen gaan langer mee)
Sloping frames zijn er vaak maar in drie maten s,m en l. De precieze afstelling gaat daar meestal via de lengte van de zadelpen en de stuurpen. Je hoeft dus wat minder precies te weten wat voor frame-maat je nodig hebt, maar voor de uiteindelijke afstelling moet je het natuurlijk nog steeds even precies weten.quote:Op vrijdag 30 juli 2004 22:06 schreef Sloggi het volgende:
[..]
En in wat voor mate moet ik rekening houden met de maten als ik een fiets met een sloped frame koop?
hyangt er vanaf; een Dura-Ace van het type BB-770x zkosten meer onderhoud omdat ze demonteerbaar zijn maar daardoor minder goed afgedicht; dus niet echt een goede keus als je ook in slecht weer rijdtquote:Op vrijdag 30 juli 2004 22:35 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Van tandwielen durf ik het niet met 100% zekerheid te zeggen of duurder daar ook relatief langer meegaat (ze zijn namelijk vaak véél duurder), maar aangezien ik al een tijdlang met relatief duur spul rijd...
Voor brackets en wielnaven is het echter wel zonder meer het geval. Mijn eerste racefiets had een goedkoop shimano-bracket en dat was na anderhalf jaar fietsen zo goed als verrot (ca. 10.000 km toen). Een duurder bracket gaat véél langer mee.
De framemaat is niet superbelangrijk, je moet dus gewoon zorgen dat je zadel op de goede hoogte staat of hoe bedoel je dat?quote:Op vrijdag 30 juli 2004 22:38 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Sloping frames zijn er vaak maar in drie maten s,m en l. De precieze afstelling gaat daar meestal via de lengte van de zadelpen en de stuurpen. Je hoeft dus wat minder precies te weten wat voor frame-maat je nodig hebt, maar voor de uiteindelijke afstelling moet je het natuurlijk nog steeds even precies weten.
afstand van bracket tot zdel moet gelijk blijven, maakt het niet uit of het frame nu 60cm of 48cm is, de totaal afstand moet gelijk zijn. Kleiner frame dus je moet meer verlengen.quote:Op zaterdag 31 juli 2004 12:21 schreef Sloggi het volgende:
[..]
De framemaat is niet superbelangrijk, je moet dus gewoon zorgen dat je zadel op de goede hoogte staat of hoe bedoel je dat?
Heeft natuurlijk ook met de afstand van het zadel tot het stuur te maken, de effectieve bovenbuislengte dus. Ik zou die internetshop even bellen en informeren. Misschien weten ze het.quote:Op zaterdag 31 juli 2004 13:40 schreef Sloggi het volgende:
Bracket = daar waar de trapper vastzit aan het voorblad, toch?
Ik denk dat 56cm het beste voor mij is.
En als dat niet zo is zet ik het zadel gewoon hogerom deze externe inhoud weer te geven is het noodzakelijk dat je toestemming geeft voor het gebruik van tracking en social mediacookies.Ja toon me deze inhoudmeer informatie
ik accepteer de cookies.
Kleiner frame= langere zadelpen.quote:Op zaterdag 31 juli 2004 13:05 schreef Aequitas het volgende:
[..]
afstand van bracket tot zdel moet gelijk blijven, maakt het niet uit of het frame nu 60cm of 48cm is, de totaal afstand moet gelijk zijn. Kleiner frame dus je moet meer verlengen.
Bij 'jouw' fietsen schakel je met je duim op en af. Bij die andere Batavus schakel je met je vingers, de remhendel is voor het terugschakelen en het hendeltje achter de remhendel voor het opschakelen (als ik me niet vergis, ik rijd zelf met Campagnolo en niet met Shimano). Wat makkelijker schakelt, kan ik niet zeggen. Wel weet ik dat het laatste systeem het systeem is wat Shimano al tijden hanteert. Het eerste systeem hebben ze er vrij recent als nieuwtje op de goedkoopste groepen ingebracht.quote:Op zaterdag 31 juli 2004 20:40 schreef Sloggi het volgende:
Ik zie dat bij de fiets van junction de shifters achter de remmen zitten.
Bij 'mijn' twee fietsen zitten ze als knopjes op de remmen.
Wat is nou precies het voordeel/nadeel van beide constructies?
Zoiets lijkt mij inderdaad een prima fiets om mee te beginnen. Je hebt een leuk compleet fietsje waar je op kunt kijken of je het echt leuk vind om te fietsen.quote:Op zaterdag 31 juli 2004 20:36 schreef junction het volgende:
Hallo,
Ik ben ook van plan een fiets te kopen. Ik heb mijn oog laten vallen op deze fiets, deze kost bij bikemotion nu 662 euro. Is deze fiets geschikt voor een beginner?
[afbeelding]
Type versnelling 27 versnellingen Shimano Tiagra (K27)
Frame Aluminium 6061
Frametype Heren - Classic
Framemaat heren 54 - 56 - 58 - 60 - 62 - 64
Afmontage Voor: Shimano Tiagra / Achter: Shimano Tiagra
Crank Aluminium Shimano Tiagra
Shifters Shimano Tiagra
Balhoofdset Ritchey
Voorvork Aluminium
Velgen Aluminium Mavic CXP 22
Spaken Roestvrijstaal (32) - zwart
Banden Hutchinson Flash
Stuur Aluminium ITM
Stuurpen Aluminium ITM
Zadel Selle Royal Viper
Zadelpen Aluminium Ritchey
Pedalen To-clips
DiefstalPreventieChip niet van toepassing
Gewicht ca. 10,7 kg.
Wielen (inch) 28
Bedankt voor je snelle reactiequote:Op zaterdag 31 juli 2004 21:11 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Zoiets lijkt mij inderdaad een prima fiets om mee te beginnen. Je hebt een leuk compleet fietsje waar je op kunt kijken of je het echt leuk vind om te fietsen.
Als je merkt dat je het leuk vind om te fietsen en je wilt wat serieuzer met de sport bezig gaan, dan komt er wel een moment waarop je een betere (lichtere en stijvere) fiets wilt hebben. Het frame en de onderdelen van deze fiets zijn namelijk relatief zwaar. Het frame zal ook niet superstijf zijn, maar het is prima om op te ontdekken of je fietsen leuk vindt.
Ook als je de bergen in gaat kun je er prima op fietsen, omdat je met drie bladen voor altijd genoeg keuze in versnellingen hebt.
Nee, toe-clips dat zijn van die pedalen met van die riempjes, zoals je (heel) vroeger ook de profrenners zag gebruiken. (Heel vroeger is voor 1986). Met toe-clips kun je ook met gewone schoenen in je pedaal.quote:Op zaterdag 31 juli 2004 21:25 schreef junction het volgende:
[..]
Bedankt voor je snelle reactieom deze externe inhoud weer te geven is het noodzakelijk dat je toestemming geeft voor het gebruik van tracking en social mediacookies.Ja toon me deze inhoudmeer informatie
ik accepteer de cookies.
Ik heb nog een vraag over de pedalen.
Dit zijn toe-clips, naar ik aanneem zijn dit klik pedalen.
Zin er nog verschillen in klik pedalen? En hoe zit het dan met de schoenen?
Die loop-fiets combinatie dat is toch spd? met redelijk vlakke schoenzool zodat je ook kan hardlopen.quote:Op zaterdag 31 juli 2004 22:11 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Als je een klikpedaal hebt, moet je dus speciale wielrenschoenen kopen, waar je meestal iets minder makkelijk mee loopt (hoewel er ook systemen zijn waarmee je weer wel goed kunt lopen, die worden meestal op mountainbikes gebruikt). Schoenen kosten vanaf ongeveer €55.
Een groot deel van de pedalen zijn Look-compatible. Dat betekent niet dat je die pedalen kunt gebruiken met Look-plaatjes, maar dat de schroefjes voor die plaatjes op dezelfde plaats zitten als de plaatjes voor Look (elk systeem heeft idd zijn eigen plaatjes).quote:Op zaterdag 31 juli 2004 22:26 schreef junction het volgende:
Ik wist wel dat er speciale schoenen voor zijn, maar ik dacht dat er misschien verschillende soorten klikpedalen waren en dat de schoenen daarop aangepast zijn.
Bijv. op Look pedalen kunnen alleen maar Nike schoenen.
Of is het allemaal hetzelfde systeem?
Weet je misschien ook hoeveel een goed klikpedaal kost, want mij lijkt het toch handiger om die aan te schaffen ipv die riempjes.
Ben pas begonnen op een oude wielrenfiets, ben dus nog een noob m.b.t. wielrennenom deze externe inhoud weer te geven is het noodzakelijk dat je toestemming geeft voor het gebruik van tracking en social mediacookies.Ja toon me deze inhoudmeer informatie
ik accepteer de cookies.
Klopt, dat zijn beide plaatjes voor Look-pedalen.quote:Op zaterdag 31 juli 2004 22:29 schreef Sloggi het volgende:
Er zijn wel (voor zover ik weet) twee soorten dingen die je onder je schoenen kunt monteren.
Als je de rode hebt kun je je voet nog een beetje heen en weer bewegen, en met de zwarte zitten ze wat stijver.
joepie, ik heb ook nog iets toe te voegenom deze externe inhoud weer te geven is het noodzakelijk dat je toestemming geeft voor het gebruik van tracking en social mediacookies.Ja toon me deze inhoudmeer informatie
ik accepteer de cookies.
Yup. Je hebt tegenwoordig ook nog Eggbeater-pedalen (de lichtste pedalen die je kunt kopen), die zijn SPD-compatible en daarop kun je dus ook schoenen gebruiken waarop je kunt lopen.quote:Op zaterdag 31 juli 2004 22:25 schreef Fixers het volgende:
Die loop-fiets combinatie dat is toch spd? met redelijk vlakke schoenzool zodat je ook kan hardlopen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |
Dat begrijpen we, maar is wel erg jammer. Je kunt FOK! namelijk wel gratis LEZEN, maar we kunnen FOK! niet gratis MAKEN. De inkomsten van de advertenties zorgen ervoor dat we de kosten van de site kunnen dragen zodat je ook morgen FOK! nog kunt bezoeken.
Zou je willen overwegen om voor FOK! een uitzondering te maken in je adblocker (of andere middelen die onze ads blokkeren)? Je krijgt deze melding dan nooit meer te zien.
Ja, ik wil fok.nl whitelisten, laat me zien hoe
Ik neem liever een premium account zodat ik geen advertenties hoef te zien (je moet eerst inloggen)
Ja, breng me naar de shop