De lichtsnelheid is gelijk voor alle waarnemers die met een CONSTANTE snelheid bewegen. (Als daarentegen een elektron dat met een snelheid van 200.000 km /sec door het heelal raast, een lichtfoton met een snelheid van 300.000 km/sec naar de aarde stuurt, dan nadert dat foton ons met een snelheid van 300.000 km/sec, onafhankelijk van de beweging van het elektron. ) <<<< In dit geval bewegen bijde waarnemers niet constant.quote:Op vrijdag 23 juli 2004 23:53 schreef rudeonline het volgende:
Dat vind ik dus onlogisch. Echter als lichtsnelheid 0 is en jou secondes duren langer naar mate je meer versnelt zou jou eigen snelheid misschien wel constant lijken, echter zonder dat je het merkt duren jou secondes langer. Misschien is de lichtsnelheid de maximale valversnelling indien er geen weerstand is. En omdat er in de ruimte geen wrijvingsweerstand is zouden wij die snelheid makkelijk kunnen halen. Als de tijd 0 is dan moet de beweging ook 0 zijn. We meten immers in m/sec en als 1 van beide 0 is danbestaat de ander ook niet.
Vraag je dat aan mij?quote:Op zaterdag 24 juli 2004 00:19 schreef raphidae het volgende:
Leuke theorie, hoe zit het dan met tachyons? Die gaan constant sneller dan het licht, en daaruit volgt dat hun tijd de andere kant op gaat. Hoe pas jij dat hierin?
wel, afstand van een massa is feitelijk (potentiele) energie.quote:Op vrijdag 23 juli 2004 22:05 schreef rudeonline het volgende:
Ik probeer inderdaad te zeggen dat als je stilstaat je de maximale beweging door tijd maakt. Door te bewegen vertraag je een beetje in tijd. Hier merk jezelf niks van omdat jou tijd evenredig met jou iets langzamer gaat. Zou je inderdaad echt de lichtsnelheid halen dan sta je stil in de tijd. Zonder dat je het merkt duurt een seconde dan een eeuwigheid. Met het doppler effect kunnen we alleen maar meten dat we bewegen, het verteld ons niks over onze snelheid door de ruimte. Stel nou dat we met lichtsnelheid bewegen. In de ruimte is niets wat ons van een eventuele valversnelling kan weerhouden. Als wij met z'n alle nu in een zwart gat zouden vallen zouden we zonder dat het ons energie kost makkelijk die versnelling kunnen maken. Het kost een appel toch ook geen enegie om van een boom te vallen? Een appel ondervindst echter weerstand bij het vallen. Wat voor weerstand zouden wij in het heelal ondervinden?
Je zou dan eigenlijk moeten zeggen dat het licht ons met lichtsnelheid ziet naderen.Maar dat zou betekenen dat men daar geen zaklantaarn zou kunnen aandoen om naar het heelal te schijnen.Of dat wel kan,maar dat wij het niet als 2 x de snelheid van het licht kunnen waarnemen.Komt dit dan omdat we er niet op gebouwd zijn om dit hoe dan ook waar te nemen....Of kan het licht niet sneller?quote:Op donderdag 22 juli 2004 15:12 schreef Pie.er het volgende:
Wij bewegen ook met de lichtsnelheid t.o.v het licht. En we staan stil t.o.v. onszelf.
Sorry maar jouw logica gebaseerd op halve weetjes is echt niet sterker dan de wiskundig en experimenteel onderbouwde relativiteitstheorie. Serieus, verdiep je er iets meer in dan die paar eigenschappen die jij weet, dan weet je tenminste welke theorie je aan het bevechten bent.
Wat je waarneemt is slechts de afremming van het licht van 300.000 km/sec naar 0. Stel een lichtstraal schijn op jou monitor en weerkaatst daarna op jou netvlies. Wat je waarneemt is een kopie van de lichtstraal die op je beeldscherm viel. De orginele lichtfoton stierf op het moment dat hij met massa in aanraking kwam. Daar komt energie bij vrij welke jou ogen waarnemen. Je ogen nemen niet de lichtstraal waar maar de energie die vrijkomt als licht tegen een massa aanvliegt.quote:Op zaterdag 24 juli 2004 17:35 schreef Pie.er het volgende:
Het feit dat ik jouw stukje kan lezen geeft al aan dat de fotonen een afstand afleggen van het beeldscherm naar mijn ogen.
En je haalt dingen door elkaar. Als je met de lichtsnelheid beweegt, lijk je niet steeds kleiner te worden. Als je versnelt naar de lichtsnelheid, dan lijk je steeds kleiner te worden. Als je hypothetisch al met de lichtsnelheid beweegt dan lijk je al oneindig klein te zijn.
Onzin!quote:Op zaterdag 24 juli 2004 18:00 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Wat je waarneemt is slechts de afremming van het licht van 300.000 km/sec naar 0. Stel een lichtstraal schijn op jou monitor en weerkaatst daarna op jou netvlies. Wat je waarneemt is een kopie van de lichtstraal die op je beeldscherm viel. De orginele lichtfoton stierf op het moment dat hij met massa in aanraking kwam. Daar komt energie bij vrij welke jou ogen waarnemen. Je ogen nemen niet de lichtstraal waar maar de energie die vrijkomt als licht tegen een massa aanvliegt.
Licht wordt ook pas waarneembaar als het tegen een massa aanvliegt. Daarom is het in het heelal donker, er is daar geen massa waar het licht over kan gaan van energie in massa.
Als licht stil stond dan zouden wij naar de zon moeten toebewegen met lichtsnelheid om het als licht waar te nemen. Dat lijkt mij linke soep.quote:Op zaterdag 24 juli 2004 15:41 schreef rudeonline het volgende:
Ik heb gewoon twijfels over de huidige theorie. Wat ik zeg over het feit dat als je met lichtsnelheid beweegt dat je waarschijnlijk geen meter vooruit komt is toch helemaal niet zo gek? Ik probeer juist zoveel mogenlijk bij de basis te blijven omdat daar denk ik een fout in zit. Het is toch zo dat je in de bewegings richting kleiner wordt bij snelheden. Waarom is mijn stelling dan science fiction? Ik denk juist dat het een hele duidelijke theorie is van mij die helemaal niet zo'n ingewikkelde uitleg nodig heeft. Ik probeer alleen de zaken eens om te draaien. Als het goed is blijft de hudige theorie dan gewoon overeind alleen probeer ik een voorstelling te maken hoe het eruit zal zien als nu eens niet het licht maar wij bewegen. Sbelheid is immers de beweging tussen 2 dingen. Als licht nou eens stilstond en wij bewegen wat zou dat dan inhouden voor de hudige wetenschap. In principe zou dat niks uit moeten maken voor de theorieen die nu bewijsbaar zijn. Echter speculatieve theorieen kunnen dan misschien weerlegt worden.
Snelheden mag je niet zomaar bijelkaar optellen. Dat gaat via Einstein-transfo's ( originele naam ej), en kun je eenvoudig verkrijgen uit de geometrie van een ruimte-tijd diagram.quote:Op zaterdag 24 juli 2004 17:51 schreef Spits-NL het volgende:
[..]
Je zou dan eigenlijk moeten zeggen dat het licht ons met lichtsnelheid ziet naderen.Maar dat zou betekenen dat men daar geen zaklantaarn zou kunnen aandoen om naar het heelal te schijnen.Of dat wel kan,maar dat wij het niet als 2 x de snelheid van het licht kunnen waarnemen.Komt dit dan omdat we er niet op gebouwd zijn om dit hoe dan ook waar te nemen....Of kan het licht niet sneller?
Het vreemde zou dan namelijk zijn dan als ik alvast een raket naar de aarde zou sturen deze later aankomt als ik zelf op mijn lichtstraaltje.
Maw ik moet dus iets meer energie geven als dat ik al aan snelheid had.Bv de snelheid van het licht aan energie + de brandstof.Maar het vreemde hier aan is dat dan voor die wereld heele andere natuur wetten zouden moeten gelden.quote:Op zaterdag 24 juli 2004 18:11 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Snelheden mag je niet zomaar bijelkaar optellen. Dat gaat via Einstein-transfo's ( originele naam ej), en kun je eenvoudig verkrijgen uit de geometrie van een ruimte-tijd diagram.
Ja maar.... Dat zou betekenen dat hemel lichamen die met de snelheid van het licht gaan niet gezien kunnen worden door iemand die op afstand staat te kijken als het naderd tot dat het zijn neus raakt.De snelheid vanzichzelf zou zijn eigen lichtuitstraling bijhouden.quote:Op zaterdag 24 juli 2004 18:22 schreef Haushofer het volgende:
Euj? Je kunt niet totaan de lichtsnelheid acceleren.....dat is een asymptotisch proces.
De totale energie is y*mc2, en deze wordt vrij oneindig voor v=c....
Dat heeft licht ook.quote:Op zaterdag 24 juli 2004 18:29 schreef Haushofer het volgende:
Hemel lichamen met de snelheid van het licht? Da kan niet. Die hebben massa.
quote:Op zaterdag 24 juli 2004 19:01 schreef Pie.er het volgende:
Fotonen zijn massaloos. Of de wetenschap heeft het gigantisch mis.
In principe is alles op zichzelf gewichtloos. De aarde maakt een vrije val in de ruimte en cirkelt daarbij om de zon. Als zowel de zon en de aarde beide met een valvernelling door de ruimte zweven zou je het gewicht van massa's af moeten leiden naar maatstaven van het dichtsbijzijnde zwarte gat. Echter omdat wij evenredig kleiner worden terwijl onze valversnelling toeneemt bewegen wij wel maar verplaatsen we ons niet. Wij bewegen ons echter wel t.o.v licht. Probeer het te zien als parachutisten die gezamelijk uit een stilstaande ballon vallen. Zij vallen allen net zo snel, Als zij er dan vanuit gaan dat ze samen stilstaan dan zouden ze kunnen denken dat de ballon van hun af beweegt. Op het moment dat zij met 300.000 km/sec zouden vallen zouden ze nooit de grond raken omdat ze met diezelfde snelheid kleiner worden. 1 cm beweging vanuit de ballon gezien zou voor de parachutisten oneindig lang zijn.quote:Op zaterdag 24 juli 2004 19:43 schreef Spits-NL het volgende:
[..]
Massa wordt omgezet in energie (snelheid en warmte)<>energie in massa (afkoeling en vertraging). 1kg veren of 1 kg goud wat weegt het zwaarst ?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |