abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_20772436
Een persoon die met de lichtsnelheid beweegt t.o.v wat?

Je zit in een raket en versnelt tot 300.000 km/sec. Hoe kun je je snelheid bepalen?
  woensdag 21 juli 2004 @ 20:47:01 #102
61982 Pie.er
For your pleasure...
pi_20773738
quote:
Op woensdag 21 juli 2004 19:45 schreef rudeonline het volgende:
Dat is het leuke van de lichtsnelheid, dat is dan t.o.v. elk ander object. Van welk object je het ook bekijkt, licht gaat in vacuum altijd met de lichtsnelheid. Maar die formules ken jij ongetwijfeld al dus daar zal ik niet over beginnen.
  woensdag 21 juli 2004 @ 21:21:54 #103
83951 rashudo
project 2501
pi_20774491
1) Koop boek over relativiteitstheorie
2) Lees boek
3) Eureka!

Voor de andere mensen.. laat die arme jongen toch met rust..

Als de relativiteitstheorie je niet bevalt stuur ik je door naar deze site: http://www.timecube.com/
Their eyes opaque.
pi_20776604
quote:

Je zit in een raket en versnelt tot 300.000 km/sec. Hoe kun je je snelheid bepalen?
Je kunt alleen je snelheid bepalen t.o.v een externe waarnemer, of beter gezegd alleen de waarnemer kan jouw (relatieve) snelheid bepalen. Stel je een lege ruimte voor met alleen een raket; je kunt onmogelijk meten of je stilstaat of zeer snel beweegt t.o.v. niets. Sterker nog: er -is- geen verschil tussen bewegen of stilstaan omdat de situaties exact gelijk zijn.

Afstand en tijd zijn afhankelijk van de relatieve snelheid van de waarnemer. Snelheid dus ook.
pi_20785726
De relativiteitstheorie wankelt....dat gaat over de tijdsafhankelijkheid van de lichtsnelheid. Deze rechtvaardigt niet jou ideeen over relativiteit. Dat gaat echter over een constante die in de loop van miljarden jaren verandert, en is vooral van belang in de kosmologie, omdat kosmologie te maken heeft met zulke tijdsperiodes. Maar pie.er zei het al: als je met de lichtsnelheid gaat ( wat wederom niet kan ) zul je tov van elke waarnemer in het zelfde medium met de lichtsnelheid gaan. Je hoeft dus niet eens te meten! Da's makkelijk ej?
pi_20788670
quote:
Op woensdag 21 juli 2004 22:54 schreef PeterM het volgende:

[..]

Je kunt alleen je snelheid bepalen t.o.v een externe waarnemer, of beter gezegd alleen de waarnemer kan jouw (relatieve) snelheid bepalen. Stel je een lege ruimte voor met alleen een raket; je kunt onmogelijk meten of je stilstaat of zeer snel beweegt t.o.v. niets. Sterker nog: er -is- geen verschil tussen bewegen of stilstaan omdat de situaties exact gelijk zijn.

Afstand en tijd zijn afhankelijk van de relatieve snelheid van de waarnemer. Snelheid dus ook.
Waarom zou het dan niet zo kunnen zijn dat wij dan met de lichtsnelheid bewegen? Wij bewegen immers t.o.v het licht met 300.000 km/sec. Het vreemde is alleen dat bij lichtsnelheid de tijd stil staat en bij stilstand (wij) loopt er wel tijd. Dat is toch eigenlijk een onlogische conclusie, Het zou logischer zijn als er bij stilstand geen tijd was en bij beweging juist wel.
  donderdag 22 juli 2004 @ 15:09:46 #107
83417 MeneerGiraffe
Het is Menéér Giraffe voor jou
pi_20789067
quote:
Op donderdag 22 juli 2004 14:53 schreef rudeonline het volgende:

[..]

Waarom zou het dan niet zo kunnen zijn dat wij dan met de lichtsnelheid bewegen? Wij bewegen immers t.o.v het licht met 300.000 km/sec. Het vreemde is alleen dat bij lichtsnelheid de tijd stil staat en bij stilstand (wij) loopt er wel tijd. Dat is toch eigenlijk een onlogische conclusie, Het zou logischer zijn als er bij stilstand geen tijd was en bij beweging juist wel.
Je kunt niet tov het licht bewegen ...

Stop nou maar met dat gelul van je en ga eens een boek erover lezen.
  donderdag 22 juli 2004 @ 15:12:14 #108
61982 Pie.er
For your pleasure...
pi_20789130
Wij bewegen ook met de lichtsnelheid t.o.v het licht. En we staan stil t.o.v. onszelf.
Sorry maar jouw logica gebaseerd op halve weetjes is echt niet sterker dan de wiskundig en experimenteel onderbouwde relativiteitstheorie. Serieus, verdiep je er iets meer in dan die paar eigenschappen die jij weet, dan weet je tenminste welke theorie je aan het bevechten bent.
pi_20789497
quote:
Op donderdag 22 juli 2004 15:12 schreef Pie.er het volgende:
Wij bewegen ook met de lichtsnelheid t.o.v het licht. En we staan stil t.o.v. onszelf.
Sorry maar jouw logica gebaseerd op halve weetjes is echt niet sterker dan de wiskundig en experimenteel onderbouwde relativiteitstheorie. Serieus, verdiep je er iets meer in dan die paar eigenschappen die jij weet, dan weet je tenminste welke theorie je aan het bevechten bent.
jullie spreken elkaar nu tegen...
  donderdag 22 juli 2004 @ 15:41:46 #110
61982 Pie.er
For your pleasure...
pi_20789753
Ach, het is logischer dat twee personen elkaar tegenspreken dat dat één persoon zichzelf tegenspreekt
pi_20791558
quote:
Op donderdag 22 juli 2004 15:41 schreef Pie.er het volgende:
Ach, het is logischer dat twee personen elkaar tegenspreken dat dat één persoon zichzelf tegenspreekt
Waar spreek ik mezelf dan tegen?
pi_20791698
quote:

Indien je bedoelt de lichtsnelheid. Dan lukt je dit niet. De hoeveelheid energie die je nodig hebt om deze snelheid te bereiken is "net iets meer dan alle energie in het heelal" :'( Dus het lukt je niet.

Je snelheid kun je (want je gaat langzamer dan het licht) bepalen op dezelfde manier waarop de polite autosnelheden meet. Alleen je zit dit keer in de auto en meet de relatieve snelheid, waarmee de politie op je af komt, mbv het Doppler effect.

[ Bericht 2% gewijzigd door Yosomite op 22-07-2004 17:37:22 ]
pi_20792086
Het halen van de lichtsnelheid is net zo iets als het halen van het absolute 0 punt van temperatuur, die zal ook nooit bereikt kunnen worden. Wel kun je oneindig lang iets blijven afkoelen. Er komt dan echter gewoon steeds een nul bij achter de komma. Als een massa werkelijk de lichtsnelheid zou halen zou zijn massa zo groot worden dat hij het hele heelal zou opslokken. Daarom neemt ook de ruimte af bij deze snelheid. De massa verandert dan in een zwart gat. Daarom lijkt mij de lichtsnelheid dus het absolute nulpunt van tijd en ruimte.
  donderdag 22 juli 2004 @ 17:31:14 #114
83417 MeneerGiraffe
pi_20792110
quote:
Op donderdag 22 juli 2004 15:30 schreef rudeonline het volgende:

[..]

jullie spreken elkaar nu tegen...
Jij snapt ook niks van ironie... Begrijpend lezen he?
  donderdag 22 juli 2004 @ 17:33:07 #115
83417 MeneerGiraffe
pi_20792144
quote:
Op donderdag 22 juli 2004 17:29 schreef rudeonline het volgende:
Het halen van de lichtsnelheid is net zo iets als het halen van het absolute 0 punt van temperatuur, die zal ook nooit bereikt kunnen worden. Wel kun je oneindig lang iets blijven afkoelen. Er komt dan echter gewoon steeds een nul bij achter de komma. Als een massa werkelijk de lichtsnelheid zou halen zou zijn massa zo groot worden dat hij het hele heelal zou opslokken. Daarom neemt ook de ruimte af bij deze snelheid. De massa verandert dan in een zwart gat. Daarom lijkt mij de lichtsnelheid dus het absolute nulpunt van tijd en ruimte.
Verschil: Theoretisch kun je iets wel tot het absolute nulpunt afkoelen, maar dit kan niet door de praktijk. In de theorie kun je echter ook niet met de snelheid van het licht gaan als je massa bezit.
pi_20792159
probeer liever nuttige antwoorden te bedenken, ik heb geen zin in spelletjes.
  donderdag 22 juli 2004 @ 17:35:08 #117
83417 MeneerGiraffe
pi_20792179
quote:
Op donderdag 22 juli 2004 17:33 schreef rudeonline het volgende:
probeer liever nuttige antwoorden te bedenken, ik heb geen zin in spelletjes.
Probeer liever even goed de theorie te leren snappen, ik heb geen zin in dat gelul van je.
pi_20792682
Ik ben echt voor een zeer grote verandering in het moderatiebeleid hier in WFL. Bijvoorbeeld net als op GoT, daar hebben ze er tenminste voor gezorgd dat er discussies op een goed niveau worden gevoerd, waarin iedereen met goede argumenten komt. Hier kom ik het vaak tegen dat niemand eigenlijk de posts van anderen leest en zomaar zijn mening neerkwakt zonder onderbouwing. Slechte zaak ......
"If i think, it all seems absurd to me; if i feel, it all seems strange; if i desire, he who desires is something inside of me." Fernando Pessoa - The Book of Disquiet
Wandelen in Noorwegen
pi_20792822
quote:
Op donderdag 22 juli 2004 17:33 schreef MeneerGiraffe het volgende:

[..]

Verschil: Theoretisch kun je iets wel tot het absolute nulpunt afkoelen, maar dit kan niet door de praktijk. In de theorie kun je echter ook niet met de snelheid van het licht gaan als je massa bezit.
Maar klopt het dan dat als je een massa tot de lichtsnelheid zou versnellen zijnmassa zogroot kan worden dat er een zwart gat ontstaat. Ik denk dat wij continue versnellen in de ruimte tot iets onder 300.000 km/sec. De aarde zou dan voor een waarnemer kleiner worden terwijl de massa toeneemt.
Als je dan vanaf de aarde beweegt, ongeacht je richting, rem je eigenlijk af van die 300.000 km/sec.
Voor mensen die dan stilstaan lijkt het alsof je sneller als hun gaat. Eigenlijk ga je dan dus langzamer. Naar mate je dan sneller beweegt gaan de secondes langer duren. Daar merk je alleen zelf niks van. Op het moment dat je tegen de lichtsnelheid aan zit sta je dan eigenlijk bijna stil tegenover de ruimte/tijd.
  donderdag 22 juli 2004 @ 18:16:32 #121
83951 rashudo
project 2501
pi_20792845
quote:
Op donderdag 22 juli 2004 18:05 schreef Pietjuh het volgende:
Ik ben echt voor een zeer grote verandering in het moderatiebeleid hier in WFL. Bijvoorbeeld net als op GoT, daar hebben ze er tenminste voor gezorgd dat er discussies op een goed niveau worden gevoerd, waarin iedereen met goede argumenten komt. Hier kom ik het vaak tegen dat niemand eigenlijk de posts van anderen leest en zomaar zijn mening neerkwakt zonder onderbouwing. Slechte zaak ......
Net zoals de TS die de achterkant van een boek leest en vervolgens na het innemen van een aantal pillen willekeurig woorden achter elkaar neerkwakt?
Their eyes opaque.
pi_20805913
quote:
Op donderdag 22 juli 2004 18:15 schreef rudeonline het volgende:

[..]

Maar klopt het dan dat als je een massa tot de lichtsnelheid zou versnellen zijnmassa zogroot kan worden dat er een zwart gat ontstaat. Ik denk dat wij continue versnellen in de ruimte tot iets onder 300.000 km/sec. De aarde zou dan voor een waarnemer kleiner worden terwijl de massa toeneemt.
Als je dan vanaf de aarde beweegt, ongeacht je richting, rem je eigenlijk af van die 300.000 km/sec.
Voor mensen die dan stilstaan lijkt het alsof je sneller als hun gaat. Eigenlijk ga je dan dus langzamer. Naar mate je dan sneller beweegt gaan de secondes langer duren. Daar merk je alleen zelf niks van. Op het moment dat je tegen de lichtsnelheid aan zit sta je dan eigenlijk bijna stil tegenover de ruimte/tijd.
............Je wilt dus sneller en langzamer omdraaien? Waarom? Je redenatie klopt niet echt, het gaat om relatieve bewegingen en die kun je gewoon meten ( zoals Yos al zei, bv met het Dopplereffect)
Dat je niet sneller kunt dan het licht komt door de Lorentzfactor: Sqrt(1-v2), waarbij v eenheidsloos is, dus als fractie van c. Je ziet dat als v=1 ( de lichtsnelheid) de noemer 0 wordt, en dus wordt je impuls oneindig. En da's niet fijn. Want de kracht is de tijdsafgeleide van de impuls ( in dit geval met een lorentzfactor tot de macht 3 ) en dus heb je erg veel energie nodig. Oneindig veel zelfs.
Je idee dat zo'n persoon dan een soort van zwart gat wordt, is niet een zo gek: voor een stilstaande waarnemer wordt je oneindig klein en oneindig zwaar.
Een mooie discussie is altijd hoe je die impulstoename moet opvatten: wordt je massa nou echt groter? Ik geloof dat daar een boekje over bestaat, met een titel als : Are we really gaining weight when we travel faster, dad?
pi_20818149
Ik probeer inderdaad te zeggen dat als je stilstaat je de maximale beweging door tijd maakt. Door te bewegen vertraag je een beetje in tijd. Hier merk jezelf niks van omdat jou tijd evenredig met jou iets langzamer gaat. Zou je inderdaad echt de lichtsnelheid halen dan sta je stil in de tijd. Zonder dat je het merkt duurt een seconde dan een eeuwigheid. Met het doppler effect kunnen we alleen maar meten dat we bewegen, het verteld ons niks over onze snelheid door de ruimte. Stel nou dat we met lichtsnelheid bewegen. In de ruimte is niets wat ons van een eventuele valversnelling kan weerhouden. Als wij met z'n alle nu in een zwart gat zouden vallen zouden we zonder dat het ons energie kost makkelijk die versnelling kunnen maken. Het kost een appel toch ook geen enegie om van een boom te vallen? Een appel ondervindst echter weerstand bij het vallen. Wat voor weerstand zouden wij in het heelal ondervinden?
pi_20820088
De snelheid van het licht speelt een centrale rol in de relativiteitstheorie . Wij kunnen de speciale relativiteitstheorie samen vatten in één zin: " de lichtsnelheid is gelijk voor alle waarnemers die met een constante snelheid bewegen.

Als een auto een snelheid heeft van 100 km/uur in de richting van een andere auto die hem tegemoet komt met 80 km/uur dan ziet deze eerste de eerste auto aankomen met een slelheid van 180 km/uur. Als daarentegen een elektron dat met een snelheid van 200.000 km /sec door het heelal raast, een lichtfoton met een snelheid van 300.000 km/sec naar de aarde stuurt, dan nadert dat foton ons met een snelheid van 300.000 km/sec, onafhankelijk van de beweging van het elektron.

Blijkbaar heeft hier iemand Einstein niet begrepen.

pi_20820477
Dat vind ik dus onlogisch. Echter als lichtsnelheid 0 is en jou secondes duren langer naar mate je meer versnelt zou jou eigen snelheid misschien wel constant lijken, echter zonder dat je het merkt duren jou secondes langer. Misschien is de lichtsnelheid de maximale valversnelling indien er geen weerstand is. En omdat er in de ruimte geen wrijvingsweerstand is zouden wij die snelheid makkelijk kunnen halen. Als de tijd 0 is dan moet de beweging ook 0 zijn. We meten immers in m/sec en als 1 van beide 0 is danbestaat de ander ook niet.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')