Dat is het leuke van de lichtsnelheid, dat is dan t.o.v. elk ander object. Van welk object je het ook bekijkt, licht gaat in vacuum altijd met de lichtsnelheid. Maar die formules ken jij ongetwijfeld al dus daar zal ik niet over beginnen.quote:Op woensdag 21 juli 2004 19:45 schreef rudeonline het volgende:
Een persoon die met de lichtsnelheid beweegt t.o.v wat?
Je kunt alleen je snelheid bepalen t.o.v een externe waarnemer, of beter gezegd alleen de waarnemer kan jouw (relatieve) snelheid bepalen. Stel je een lege ruimte voor met alleen een raket; je kunt onmogelijk meten of je stilstaat of zeer snel beweegt t.o.v. niets. Sterker nog: er -is- geen verschil tussen bewegen of stilstaan omdat de situaties exact gelijk zijn.quote:Op woensdag 21 juli 2004 19:45 schreef rudeonline het volgende:
Je zit in een raket en versnelt tot 300.000 km/sec. Hoe kun je je snelheid bepalen?
Waarom zou het dan niet zo kunnen zijn dat wij dan met de lichtsnelheid bewegen? Wij bewegen immers t.o.v het licht met 300.000 km/sec. Het vreemde is alleen dat bij lichtsnelheid de tijd stil staat en bij stilstand (wij) loopt er wel tijd. Dat is toch eigenlijk een onlogische conclusie, Het zou logischer zijn als er bij stilstand geen tijd was en bij beweging juist wel.quote:Op woensdag 21 juli 2004 22:54 schreef PeterM het volgende:
[..]
Je kunt alleen je snelheid bepalen t.o.v een externe waarnemer, of beter gezegd alleen de waarnemer kan jouw (relatieve) snelheid bepalen. Stel je een lege ruimte voor met alleen een raket; je kunt onmogelijk meten of je stilstaat of zeer snel beweegt t.o.v. niets. Sterker nog: er -is- geen verschil tussen bewegen of stilstaan omdat de situaties exact gelijk zijn.
Afstand en tijd zijn afhankelijk van de relatieve snelheid van de waarnemer. Snelheid dus ook.
Je kunt niet tov het licht bewegen ...quote:Op donderdag 22 juli 2004 14:53 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Waarom zou het dan niet zo kunnen zijn dat wij dan met de lichtsnelheid bewegen? Wij bewegen immers t.o.v het licht met 300.000 km/sec. Het vreemde is alleen dat bij lichtsnelheid de tijd stil staat en bij stilstand (wij) loopt er wel tijd. Dat is toch eigenlijk een onlogische conclusie, Het zou logischer zijn als er bij stilstand geen tijd was en bij beweging juist wel.
jullie spreken elkaar nu tegen...quote:Op donderdag 22 juli 2004 15:12 schreef Pie.er het volgende:
Wij bewegen ook met de lichtsnelheid t.o.v het licht. En we staan stil t.o.v. onszelf.
Sorry maar jouw logica gebaseerd op halve weetjes is echt niet sterker dan de wiskundig en experimenteel onderbouwde relativiteitstheorie. Serieus, verdiep je er iets meer in dan die paar eigenschappen die jij weet, dan weet je tenminste welke theorie je aan het bevechten bent.
Waar spreek ik mezelf dan tegen?quote:Op donderdag 22 juli 2004 15:41 schreef Pie.er het volgende:
Ach, het is logischer dat twee personen elkaar tegenspreken dat dat één persoon zichzelf tegenspreekt
Indien je bedoelt de lichtsnelheid. Dan lukt je dit niet. De hoeveelheid energie die je nodig hebt om deze snelheid te bereiken is "net iets meer dan alle energie in het heelal" :'( Dus het lukt je niet.quote:Op woensdag 21 juli 2004 19:45 schreef rudeonline het volgende:
Je zit in een raket en versnelt tot 300.000 km/sec. Hoe kun je je snelheid bepalen?
Jij snapt ook niks van ironie... Begrijpend lezen he?quote:Op donderdag 22 juli 2004 15:30 schreef rudeonline het volgende:
[..]
jullie spreken elkaar nu tegen...
Verschil: Theoretisch kun je iets wel tot het absolute nulpunt afkoelen, maar dit kan niet door de praktijk. In de theorie kun je echter ook niet met de snelheid van het licht gaan als je massa bezit.quote:Op donderdag 22 juli 2004 17:29 schreef rudeonline het volgende:
Het halen van de lichtsnelheid is net zo iets als het halen van het absolute 0 punt van temperatuur, die zal ook nooit bereikt kunnen worden. Wel kun je oneindig lang iets blijven afkoelen. Er komt dan echter gewoon steeds een nul bij achter de komma. Als een massa werkelijk de lichtsnelheid zou halen zou zijn massa zo groot worden dat hij het hele heelal zou opslokken. Daarom neemt ook de ruimte af bij deze snelheid. De massa verandert dan in een zwart gat. Daarom lijkt mij de lichtsnelheid dus het absolute nulpunt van tijd en ruimte.
Probeer liever even goed de theorie te leren snappen, ik heb geen zin in dat gelul van je.quote:Op donderdag 22 juli 2004 17:33 schreef rudeonline het volgende:
probeer liever nuttige antwoorden te bedenken, ik heb geen zin in spelletjes.
Maar klopt het dan dat als je een massa tot de lichtsnelheid zou versnellen zijnmassa zogroot kan worden dat er een zwart gat ontstaat. Ik denk dat wij continue versnellen in de ruimte tot iets onder 300.000 km/sec. De aarde zou dan voor een waarnemer kleiner worden terwijl de massa toeneemt.quote:Op donderdag 22 juli 2004 17:33 schreef MeneerGiraffe het volgende:
[..]
Verschil: Theoretisch kun je iets wel tot het absolute nulpunt afkoelen, maar dit kan niet door de praktijk. In de theorie kun je echter ook niet met de snelheid van het licht gaan als je massa bezit.
Net zoals de TS die de achterkant van een boek leest en vervolgens na het innemen van een aantal pillen willekeurig woorden achter elkaar neerkwakt?quote:Op donderdag 22 juli 2004 18:05 schreef Pietjuh het volgende:
Ik ben echt voor een zeer grote verandering in het moderatiebeleid hier in WFL. Bijvoorbeeld net als op GoT, daar hebben ze er tenminste voor gezorgd dat er discussies op een goed niveau worden gevoerd, waarin iedereen met goede argumenten komt. Hier kom ik het vaak tegen dat niemand eigenlijk de posts van anderen leest en zomaar zijn mening neerkwakt zonder onderbouwing. Slechte zaak ......
............Je wilt dus sneller en langzamer omdraaien? Waarom? Je redenatie klopt niet echt, het gaat om relatieve bewegingen en die kun je gewoon meten ( zoals Yos al zei, bv met het Dopplereffect)quote:Op donderdag 22 juli 2004 18:15 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Maar klopt het dan dat als je een massa tot de lichtsnelheid zou versnellen zijnmassa zogroot kan worden dat er een zwart gat ontstaat. Ik denk dat wij continue versnellen in de ruimte tot iets onder 300.000 km/sec. De aarde zou dan voor een waarnemer kleiner worden terwijl de massa toeneemt.
Als je dan vanaf de aarde beweegt, ongeacht je richting, rem je eigenlijk af van die 300.000 km/sec.
Voor mensen die dan stilstaan lijkt het alsof je sneller als hun gaat. Eigenlijk ga je dan dus langzamer. Naar mate je dan sneller beweegt gaan de secondes langer duren. Daar merk je alleen zelf niks van. Op het moment dat je tegen de lichtsnelheid aan zit sta je dan eigenlijk bijna stil tegenover de ruimte/tijd.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |