Dat dacht ik idd ook, ja... maar haushofer zei het andersom....daarom vroeg ik hetquote:Op maandag 19 juli 2004 00:35 schreef mrDarksand het volgende:
Nee, zijn tijd gaat gewoon oneindig veel langzamer dan de rest van het heelal, toch? een wetenschapper heeft mij verteld dat hij dan ook in minder dan 0,00000001 (lees 0) secconde van zijn eigen tijd, het hele Heelal zou kunnen doorkruizen
http://members.tripod.com/conduit9SR/SR1.htmlquote:Op maandag 19 juli 2004 15:21 schreef rudeonline het volgende:
Het licht vande zon doet er b.v 8 minuten over om ons te bereiken. Wat je dus waarneemt is de verleden tijd. Dit zelfde principe geld ook voor al je andere waarnemingen. Alles moet een bepaalde tijd overbruggen voordat het jou bereikt. Dat betekend dat je altijd de verleden tijd waarneemt. Mee eens? Als alles wat je waarneemt namelijk iets van de verleden tijd is dan zou het heelal opeens veel minder ruimte nodig hebben om te bestaan, immers alleen het punt nu bestaat. De werkelijkheid wordt zo opeens heel anders, iets bestaat dan pas op het moment dat jij het waarneemt in jou tijd.
Of is dit misschien te filosofisch?
Je hebt heel veel aannames die nergens op slaan, als je die nou eens wiskundig onderbouwt. De relativiteitstheorie is wel logisch, maar volgens ons normale wereldsbeeld is het niet logisch nee.quote:Op maandag 19 juli 2004 17:08 schreef rudeonline het volgende:
In plaats van kritiek kan je natuurlijk ook gewoon proberen antwoorden te geven. Wat is er niet waar aan mijn laatst gestelde theorie? Zo logisch is de huidige relativiteits theorie nou ook weer niet.
Wat bedoel je met tijdsverschil? Tijd is geen afstand..., tijd kun je alleen als afstand gebruiken als je met een bekende snelheid of versnelling te maken hebt, immers s=v*t of s=0.5at^2quote:In fig.2 heb ik nu 2 situaties weer gegeven. In het linker voorbeeld zijn 2 voorwerpen in rust.
Omdat beide voorwerpen niet bewegen is het tijdsverschil tussen beide 0.
De tijd gebruik je hier alweer als een afstand, dit klopt niet. Tijd en ruimte kunnen niet 'loodrecht' op elkaar staan.quote:In het rechter figuur wordt er tijd en afstand weer gegeven. Nu gebeurt er iets merkwaardigs.
De ruimte en tijd staan loodrecht op elkaar. De lijn Bc is de ruimte in meters, da’s 10 meter.
Ac geeft een mogelijke snelheid weer. Stel die is 1 m/sec. Nu zou je indien je naar het object toeloopt met deze snelheid in 10 sec moeten zijn. Ab neemt 10 sec toe en Bc neemt 1 m/sec af.
bij lichtsnelheid heb je dus geen tijd nodig, als het ooit mogelijk is.quote:Op maandag 19 juli 2004 18:22 schreef rudeonline het volgende:
Ik begrijp hieruit dat ik tijd niet als afstand mag gebruiken. Ik zal proberen dat duidelijker te maken.
Stel je hebt een afstand tussen 2 objecten ( A en C) Indien je nu van A naar C toe wilt gaan zal je behalve de afstand Ac ook een bepaalde tijd moeten hebben om die afstand te kunnen af leggen.
Ongeacht je eigen snelheid zul je een bepaalde hoeveelheid tijd moeten hebben om de afstand af te leggen.
oei, laat het Yosomite niet horen. Serieus: dit is een uitspraak van iemand die de relativiteitstheorie niet begrijpt. Ze is wel logisch. Misschien kun je aangeven wat er niet logisch aan is dan? ( aangezien je je eigen theorieen er over bedenkt...)quote:Op maandag 19 juli 2004 17:08 schreef rudeonline het volgende:
In plaats van kritiek kan je natuurlijk ook gewoon proberen antwoorden te geven. Wat is er niet waar aan mijn laatst gestelde theorie? Zo logisch is de huidige relativiteits theorie nou ook weer niet.
Het is onlogisch dat de snelheid van licht altijd 300.000 km/sec is. In onze wiskunde kun je normaal gesproken getallen gewoon bij elkaar optellen, waarom zou 2x 300.000km/sec dan niet gewoon 600.000 km/sec kunnen zijn. Als licht inderdaad een constante is, is het meest voor de hand liggend dat het stilstaat. Immers hoe hard wij ook gaan, voor iets wat stil staat maakt dat geen verschil. Stilstand is dus ook een constante ongeacht je snelheid.quote:Op maandag 19 juli 2004 22:52 schreef Haushofer het volgende:
[..]
oei, laat het Yosomite niet horen. Serieus: dit is een uitspraak van iemand die de relativiteitstheorie niet begrijpt. Ze is wel logisch. Misschien kun je aangeven wat er niet logisch aan is dan? ( aangezien je je eigen theorieen er over bedenkt...)
Nee, want het is relatief ten op zichte van de waarnemer.quote:Op dinsdag 20 juli 2004 14:44 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Het is onlogisch dat de snelheid van licht altijd 300.000 km/sec is.
Omdat dit gebaseerd is op de seconde. Wanneer de massa toeneemt, kromt de ruimtetijd, waardoor dus de seconde verandert. De snelheid is dan 2 keer zo hoog, maar de seconde duurt dan ook 2 seconden, waardoor het netto-resultaat 300.000km/s t.o.v. de waarnemer is.quote:In onze wiskunde kun je normaal gesproken getallen gewoon bij elkaar optellen, waarom zou 2x 300.000km/sec dan niet gewoon 600.000 km/sec kunnen zijn.
Natuurlijk wel. Wanneer wij 20 km/h gaan, dan gaan wij 20 km/h t.o.v. iets wat stil staat.quote:Als licht inderdaad een constante is, is het meest voor de hand liggend dat het stilstaat. Immers hoe hard wij ook gaan, voor iets wat stil staat maakt dat geen verschil.
Niet wanneer je het relatief bekijkt.quote:Stilstand is dus ook een constante ongeacht je snelheid.
Wijs mij 1 punt in het heelal aan (middelpunt van Leeuwarden, centrum van de aarde, middelpunt van het zonnestelsel, van het melkwegstelsel, zeg het maar) dat dan die constante snelheid 0 zou hebben en ik geloof je.quote:Op dinsdag 20 juli 2004 15:15 schreef rudeonline het volgende:
Dit klopt niet. Als ik dan b.v 15 km/h ga meet ik bij jou 5 km/h en blijft 0 gewoon nul Daarom is 0 de enige constante ongeacht relatieve snelheden tussen verschillende massa's.
Nee, das niet onlogisch. Nogmaals: je begrijpt de relativiteits theorie niet. Die snelheid heeft je 4 vector in de ruimte tijd, en die snelheid kun je verdelen over de ruimte en de tijd. Dat is in die zin volstrekt logisch. Er bestaat dus geen snelheid hoger dan die c. Niet alles is mogelijk, ej. De natuur heeft restricties, en daar heb je je aan te houden.quote:Het is onlogisch dat de snelheid van licht altijd 300.000 km/sec is
Nee, dat is wiskunde. In de natuurkunde doe je dit via de Einstein transformaties, die kun je geometrisch verkrijgen uit de ruimte tijd diagrammen. Dat is ook logisch. De getallen verzameling is iets anders dan een snelheid. Je haalt dingen doormekaar.quote:In onze wiskunde kun je normaal gesproken getallen gewoon bij elkaar optellen
Als de lichtsnelheid d.m.v spiegel wordt gemeten ziet men iets over het hoofd. De lichtbundel die n.l wordt opgevangen aan de andere kant van de spiegel is slechts een copie van de lichtstraal die op de eerste spiegel werd gericht. Wat je dus meet is dezelfde lichtstraal als in het begin alleen op een ander tijdstip. Stel dat de lichtstraal over 4 spiegels wordt gemeten. Dan meet je 4 x de acceleratiesnelheid van licht. Waar het om gaat is dat je slechts een copie van de lichtstraal meet, niet de werkelijke lichtstraal, die is achtergebleven in de tijd waar je je meting begon.quote:Op maandag 19 juli 2004 22:57 schreef Haushofer het volgende:
trouwens, die afstand in de tijd, die je noemt, daar is al iets voor bedacht, en heet een "space time interval", aangeduid met het symbool ds. Dat is dus de afstand van een ruimte-tijd interval. Nogmaals, Pietjuh gaf al eerder de formule van de ruimte-tijd metriek. Beschouw anders eens 2 spiegels, waartussen een foton kaatst, en laat deze "klok" bewegen. Vanuit dit idee kun je de Lorentztransformatie halen. Of je kunt het ook via lineaire algebra doen.
Nee uds. Snelheid is de afgelegde afstand per tijdseenheid. Per definitie kan tijd dus geen snelheid hebben.quote:Op dinsdag 20 juli 2004 15:43 schreef rudeonline het volgende:
Wat ik nu graag zou willen weten is of dat tijd een snelheid heeft?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |