abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_1455157
Hardenberg - Een inwoonster van Hardenberg heeft het opmerkelijke plan gelanceerd voor een hondenfokkerij om deze dieren naar China te exporteren voor consumptie.

In China is het de normaalste zaak van de wereld dat het vlees van de viervoeter op het menu staat van fijnproevers. Volgens de Hardenbergse maakt het nauwelijks verschil of vlees van koeien of varkens wordt gebruikt voor menselijke consumptie of van honden. De vrouw heeft haar plan ingediend bij agrarisch innovatiecentrum Katalysator in Drachten.

Diverse belangenorganisaties voor dieren hebben meteen geschokt gereageerd op de plannen.

Bron: De Telegraaf.
-------------------------------

Fifi hoort nog altijd in z'n mand te liggen en niet in de braadpan.

Toch vraag ik me af of dat innovatiecentrum Katalysator haar plan serieus zal nemen..

pi_1455180
Als er een markt voor is, waarom niet ?
我要飞得更高 !
pi_1455184
quote:
Op dinsdag 21 augustus 2001 02:14 schreef Rex_Mundi het volgende:
Als er een markt voor is, waarom niet ?
Oh, ik merk 't al.. Geen hondenbezitter.
pi_1455188
quote:
Op dinsdag 21 augustus 2001 02:16 schreef Meaghan het volgende:

[..]

Oh, ik merk 't al.. Geen hondenbezitter.

Als de beesten er speciaal voor gefokt worden is het toch niet echt een probleem? Er worden toch ook honden gefokt juist omdat het huisdieren zijn?
  † In Memoriam † dinsdag 21 augustus 2001 @ 02:20:49 #5
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_1455196
Op zich eigenlijk niks vreemds aan. Er zijn toch ook al struisvogelfarms en kangaroo-boeren? Het feit dat wij honden als huisdieren plachten te houden staat toch los van wat men in China graag op z'n bord heeft?

* Cynix ® is geen hondenbezitter.

Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
pi_1455210
quote:
Op dinsdag 21 augustus 2001 02:18 schreef Roonaan het volgende:

[..]

Als de beesten er speciaal voor gefokt worden is het toch niet echt een probleem? Er worden toch ook honden gefokt juist omdat het huisdieren zijn?

Maar juist omdat het huisdieren zijn, is de weerstand bij de meerderheid van de Nederlanders des te groter. En, trouwens in Nederland zelf is die markt er in het geheel niet. Dat wordt dus een dure grap om al die honden per schip o.i.d. naar China te krijgen. En ik denk ook niet dat ze daar zitten te wachten op haar, alsof ze in China geen fokkerijen hebben.
pi_1455213
quote:
Op dinsdag 21 augustus 2001 02:24 schreef Meaghan het volgende:

[..]

Maar juist omdat het huisdieren zijn, is de weerstand bij de meerderheid van de Nederlanders des te groter. En, trouwens in Nederland zelf is die markt er in het geheel niet. Dat wordt dus een dure grap om al die honden per schip o.i.d. naar China te krijgen. En ik denk ook niet dat ze daar zitten te wachten op haar, alsof ze in China geen fokkerijen hebben.

Neem aan dat ze daar wel over heeft nagedacht en er idd zoals in de eerste reactie geopperd werd er een markt in ziet; anders zou ze er toch sowieso niet echt serieus over nagedacht hebben en de aanvraag ingedient hebben?
pi_1455219
quote:
Op dinsdag 21 augustus 2001 02:24 schreef Meaghan het volgende:

[..]

Als er geen winst mee te behalen zou zijn zou dat plan er waarschijnlijk ook niet zijn gekomen. En ik ben idd zelf geen hondenbezitter.
我要飞得更高 !
pi_1455246
quote:
Op dinsdag 21 augustus 2001 02:26 schreef Roonaan het volgende:

[..]

Neem aan dat ze daar wel over heeft nagedacht en er idd zoals in de eerste reactie geopperd werd er een markt in ziet; anders zou ze er toch sowieso niet echt serieus over nagedacht hebben en de aanvraag ingedient hebben?

Ik vraag mij dus af of het in China überhaupt wel geoorlooft is om honden te fokken voor de consumptie.

Mocht dat niet het geval zijn, kan ik haar aanvraag enigszins begrijpen.

dinsdag 21 augustus 2001 @ 02:34:19 #10
272 R@b
No-nonsens
pi_1455249
quote:
Op dinsdag 21 augustus 2001 02:09 schreef Meaghan het volgende:

-------------------------------

Fifi hoort nog altijd in z'n mand te liggen en niet in de braadpan.

Dat vinden wij westerlingen, ik ook, maar dat wil nog niet zeggen dat niemand hond zou kunnen eten. (Alhoewel ik dus vind dat het niet kan )
quote:
Toch vraag ik me af of dat innovatiecentrum Katalysator haar plan serieus zal nemen..
Denk het niet, omdat de consumptie van honden in Nederland streng verboden is. Lijkt me sterk dat het wettelijk wel is toegestaan ze hier te fokken voor consumptie in andere landen (en anders zal zo een verbod er wel razend snel komen). Vraag me zelfs af of export van honden(vlees) sowieso wel is toegestaan vanuit de EEG.
R@b is inderdaad één van de verschrikkelijkste personen die ik ken.
pi_1455281
Als ik zo m'n hond op de bank zie liggen, lekker hond te wezen, zien Chinezen dus een dampende Doggie Pangang naar hun lonken..

Ik kan me er dus echt nix bij voorstellen..

Is er ei'k iemand die hondenvlees zou willen eten??

pi_1455292
quote:
Op dinsdag 21 augustus 2001 02:43 schreef Meaghan het volgende:
Tsja... koeien zijn ook lieve beesten hoor. Maar ik geef toe dat het nog net weer ietsje vreemder is. Puur vanwege de aaibaarheidsfactor.

Nu ben ik echt weg.

Wittgenstein
pi_1455300
quote:

Als het verdomde lekker is, wil ik best een mals hondelapje proberen hoor. Niets geen moeite mee.
pi_1455318
quote:
Op dinsdag 21 augustus 2001 02:46 schreef Koekepan het volgende:

[..]

Tsja... koeien zijn ook lieve beesten hoor. Maar ik geef toe dat het nog net weer ietsje vreemder is. Puur vanwege de aaibaarheidsfactor.

Nu ben ik echt weg.

Het is niet zozeer de aaibaarheidsfactor die het vreemd maakt, maar de emotionele band die je met zo'n dier kunt opbouwen. Met een koe is dit bv. niet het geval. Met een varken daarintegen zou dit wel kunnen, maar daar hebben weinig mensen ervaring mee. De mensen die dat wel hebben, zullen waarschijnlijk ook geen hamlapje op hun bord willen.

Zelf eet ik geen paarden- en konijnenvlees, omdat ik hier gewoon moeite mee heb.

pi_1455326
quote:
Op dinsdag 21 augustus 2001 02:53 schreef Meaghan het volgende:

[..]

Het is niet zozeer de aaibaarheidsfactor die het vreemd maakt, maar de emotionele band die je met zo'n dier kunt opbouwen. Met een koe is dit bv. niet het geval. Met een varken daarintegen zou dit wel kunnen, maar daar hebben weinig mensen ervaring mee. De mensen die dat wel hebben, zullen waarschijnlijk ook geen hamlapje op hun bord willen.

Zelf eet ik geen paarden- en konijnenvlees, omdat ik hier gewoon moeite mee heb.

Ik zag laatst met die MKZ-crisis anders een hoop boeren die denk een sterkere band met hun koeien haddden dan jij met je hond.
我要飞得更高 !
pi_1455331
quote:
Op dinsdag 21 augustus 2001 02:48 schreef Cheese het volgende:

[..]

Als het verdomde lekker is, wil ik best een mals hondelapje proberen hoor. Niets geen moeite mee.

Jij bent er dus ook al zo een die onthouden is van de vriendschap en liefde die een hond je kan geven..

Kheb medelijden met je

dinsdag 21 augustus 2001 @ 02:58:36 #17
272 R@b
No-nonsens
pi_1455336
quote:
Op dinsdag 21 augustus 2001 02:46 schreef Koekepan het volgende:

Maar ik geef toe dat het nog net weer ietsje vreemder is. Puur vanwege de aaibaarheidsfactor.

Vanwege het feit dat het huisdieren zijn en ''vrienden'' van de mens.

Dat is óók de reden dat consumptie van kattenvlees streng verboden is in alle westerse landen. Ook mag je geen katten fokken voor hun vacht.

R@b is inderdaad één van de verschrikkelijkste personen die ik ken.
pi_1455339
quote:
Als ik zo m'n hond op de bank zie liggen, lekker hond te wezen, zien Chinezen dus een dampende Doggie Pangang naar hun lonken..

Ik kan me er dus echt nix bij voorstellen..

vriendin van mijn moeder heeft dat al eens gegeten in india geloof ik dat het was; en het smaakte inderdaad beter dan de cavia die ze in een ander land gegeten heeft
pi_1455342
quote:
Op dinsdag 21 augustus 2001 02:57 schreef Meaghan het volgende:

[..]

Jij bent er dus ook al zo een die onthouden is van de vriendschap en liefde die een hond je kan geven..

Kheb medelijden met je

Ja niet mijn eigen hond (als ik nu er een zou hebben)! En je kunt toch ook een band hebben met een zwijntje en daarvan liefde ontvangen?? Maar dat weet je niet omdat je er geen hebt. Ik ook niet. Ligt er maar net aan wat je voor huisdier hebt.
pi_1455354
quote:
Op dinsdag 21 augustus 2001 02:56 schreef Rex_Mundi het volgende:

[..]

Ik zag laatst met die MKZ-crisis anders een hoop boeren die denk een sterkere band met hun koeien haddden dan jij met je hond.

Dat valt niet met elkaar te vergelijken. Datgene wat ik met mijn honden deel, kun je nooit met een hele veestapel hebben.

Btw, bij die boeren speelden ook hele andere factoren mee, zoals hun inkomen wat voor hun ogen werd afgemaakt.

pi_1455374
quote:
Op dinsdag 21 augustus 2001 03:04 schreef Meaghan het volgende:
Dat valt niet met elkaar te vergelijken. Datgene wat ik met mijn honden deel, kun je nooit met een hele veestapel hebben.
Oh nee? Moet je dat maar eens aan een boer vertellen die de hele godganselijke dag bezig is te werken met en voor zijn beesten!
pi_1455394
quote:
Op dinsdag 21 augustus 2001 03:10 schreef Cheese het volgende:

[..]

Oh nee? Moet je dat maar eens aan een boer vertellen die de hele godganselijke dag bezig is te werken met en voor zijn beesten!

Ja, maar de grootste (en vaak enige) drijfveer voor een boer blijft het feit dat het zijn werk is en niet z'n hobby, zoals bij mij wel het geval is. Ik heb mijn honden, omdat ik hun aanwezigheid op prijs stel en niet omdat ze brood op de plank moeten brengen.

Nogmaals, dit is niet met elkaar te vergelijken..

dinsdag 21 augustus 2001 @ 03:39:47 #23
7879 bfm
fok!lievert
pi_1455414
zou et gerust willen eten, waarom isset eik verboden?

Ow jah, paardevlees is trouwens errug lekker

[url=http://www.sgop.nl]Ik Sgop kont[/url]
pi_1455419
Het fokken van welk dier dan ook, louter om het te doden en om het vlees ervan op het bord van de mens te hebben is een twijfelachtige zaak, temeer wij over voldoende voedsel beschikken en om te overleven niet afhankelijk zijn van het vlees van dieren.

Daarnaast is het menselijk lichaam er niet op gebouwd om vlees te verteren (ons gebit kan rauw vlees nauwelijks vermalen), het eten van vlees is slechts geschikt voor kortdarmige dieren daar zich het bij langdarmige dieren (zoals de mens) te lang in het darmkanaal bevindt, en daar gaat rotten.

De voedingswaarde is vrijwel nihil, en de mens eet slechts vlees voor het genot, of wel, dieren worden gedood voor het genot van de mens.Ik kan dan ook geen ach en wee gaan roepen wanneer het in dit geval de hond betreft.

Velen zullen bij het lezen van bovenstaand artikel een vorm van ongeloof of boosheid voelen, maar ik moet de eerste mens nog tegenkomen die er geen moeite mee heeft om een dartel lam uit de wei te trekken, het te stropen en zich vervolgens tegoed te doen aan het jonge vlees.

Vanwaar komen wij dan, dat wij ergens heen willen?
pi_1455436
quote:
Op dinsdag 21 augustus 2001 03:47 schreef Cosma-Shiva het volgende:
Velen zullen bij het lezen van bovenstaand artikel een vorm van ongeloof of boosheid voelen, maar ik moet de eerste mens nog tegenkomen die er geen moeite mee heeft om een dartel lam uit de wei te trekken, het te stropen en zich vervolgens tegoed te doen aan het jonge vlees.
Toch blijft het een andere kwestie.. Een hond is een dier wat zich reeds sinds eeuwen in nauw gezelschap van de mens bevindt en hierdoor heeft het een bepaalde voorkeursbehandeling toegekend gekregen, zoals het niet aanwenden voor consumptief gebruik.

Een lam daarintegen is een dier wat sinds mensenheugenis gefokt en gehouden wordt voor de consumptie.

Het gaat er dus niet zo zeer om dat als een lam geslacht wordt voor z'n vlees, er niks op tegen is om dat ook met de hond te doen, maar meer om de rol die deze dieren vervullen in onze maatschappij.

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')