quote:
Ik heb er lang en hard over de kwestie Haagse Lounge nagedacht.
My two cents:
- De Haagse Lounge mag zelf bepalen wat hun dresscode is
-Je mag ook zelf bepalen of je naar de Haagse Lounge wil gaan. Als je je petje niet af wil zetten, dan moet je naar een andere bar gaan.
-Het zou best kunnen zijn (dat is dus even speculatie) dat de regel 'geen petjes' al langer van kracht was totdat een bijdehante Hagenees die gevraagd werd zijn petje af te zetten, wees op iemand met een hoofddoek en vroeg waarom zij niets gevraagd werd. De Haagse Lounge heeft toen besloten alle hoofddeksels te weren ivm gelijkheid.
-Het draait allemaal om keuzes. Als je ergens buiten de privacy van je eigen huis bent, zul je je moeten aanpassen aan de daar geldende regels (voor zover niet in strijd met de wet natuurlijk). Dus een cafe bezoeken? Petje af, geen sportschoenen of wat daar dan ook geldt. Een cafe is een openbare plek. We mogen daar allemaal komen, moeten we ons wel aan de daar geldende regels houden. Als je dat niet wilt, dan ga je gewoonweg ergens anders heen. Durf ik zelfs te opperen dat de moskee het huis van God is en dat ik me ook aan de regels die daar van kracht zijn, mij moet houden?
Maar:
- Als ik lees dat de regel van kracht om 'grote groepen moslima's die alle banken bezet hielden en niets bestelden' dan vind ik dat niet juist. Je kan dan ook de regel 1 consumptie per uur o.i.d. instellen. Hiermee weiger je niemand service en hoef je ook niemand te beledigen.
-Hoe je het ook wendt of keert, de hoofddoek is zo langzamerhand symbool geworden voor de gevoelens die bij beide partijen spelen. De ene partij ziet de hoofddoek als teken van vrijheid, de ander als teken van onderdrukking en misschien nog wel meer dan dat. Dat gezegd hebbende, een hoofddoek moet nooit de inzet zijn van een discussie.. De Haagse Lounge moet eerlijk zijn en zeggen dat ze liever mensen in hun tent hebben die wel frequent bestellen, want dat levert geld op. Indien de hoofddoekdragers bakken met geld zouden uitgeven, zou er geen haan naar kraaien. It's all about the money. Want ik heb ook wel eens een hoofddoek op (bandana), ben nog nooit geweigerd in de Haagse Lounge of waar dan ook.