ub40_bboy | woensdag 14 juli 2004 @ 22:25 |
Dit is een bijdrage aan de opinie pagina van het NRC Handelsblad op 13 Juli 2004, waarin wordt uitgelegd waarom de Nederlandse economische situatie qua arbeidsverhoudingen, de beste situatie is. quote:De maatregelen van het kabinet om Nederland economisch op te stoten berusten op fundamentele denkfouten, meent Paul de Beer. Nog maar vijf jaar geleden gold de Nederlandse economie als voorbeeld voor de rest van Europa. De harmonieuze sociale verhoudingen in het poldermodel maakten het mogelijk uitstekende economische prestaties te paren aan een lage werkloosheid en geringe armoede. Het laatste jaar is de jubelstemming echter omgeslagen in geweeklaag en wordt het poldermodel verantwoordelijk gesteld voor de economische malaise. In een interview in NRC Handelsblad (9 juli) liet minister Brinkhorst (Economische Zaken) weten dat hij het poldermodel ziet als een belemmering voor het economisch herstel van Nederland. In de notitie `Kiezen voor groei', die hij samen met minister De Geus van Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft geschreven, stelt hij dan ook een aantal structurele veranderingen voor. Waar premier Lubbers in de jaren tachtig het grote beroep op de WAO aan de kaak stelde met de opmerking `Nederland is ziek', zo lijken Brinkhorst en De Geus nu van mening dat Nederland lui is. We moeten weer veertig uur gaan werken, minder met vakantie en doorwerken tot ons vijfenzestigste - ja, liefst nog langer. De ontslagbescherming moet op de helling en de drempel naar de WW moet omhoog. Deze en andere maatregelen van het kabinet om Nederland weer op te stoten in de vaart der volkeren, berusten echter op twee fundamentele denkfouten, waardoor zij uiteindelijk niet zullen bijdragen aan structureel economisch herstel. De eerste denkfout is dat Nederland, om zijn internationale concurrentiepositie te versterken, de productiekosten moet verlagen. De tweede denkfout is dat versterking van onze relatieve concurrentiepositie noodzakelijk is om onze toekomstige welvaart veilig te stellen. Allereerst die productiekosten. Inderdaad behoren de Nederlandse arbeidskosten tot de hoogste ter wereld. Dat komt volgens het kabinet doordat we te veel verdienen, te weinig werken en te hoge lasten moeten opbrengen voor onze royale sociale voorzieningen. Geen wonder dat we de concurrentiestrijd verliezen met landen als India en China, waar ze langer werken, minder verdienen en veel lagere sociale lasten hebben. Om ons in de internationale concurrentiestrijd staande te houden moeten we dus ook langer werken en moeten de sociale uitgaven omlaag. In werkelijkheid ligt het verband echter omgekeerd. De loonkosten in Nederland zijn zo hoog juist omdat we zo concurrerend zijn! Doordat de Nederlandse werknemers tot de meest productieve ter wereld behoren, kunnen we hoge lonen betalen en ons een genereuze verzorgingsstaat permitteren. Om ook in de toekomst goed te blijven verdienen en onze verzorgingsstaat in stand te houden, moeten we vooral investeren in de kwaliteit van onze producten en in verhoging van de arbeidsproductiviteit. Wat het kabinet voorstelt is het paard achter de wagen spannen. Als we onze loonkosten per uur verlagen door langer te gaan werken, worden bedrijven minder geprikkeld om te investeren in nieuwe, arbeidsbesparende technologieën, zoals PvdA-leider Wouter Bos afgelopen week terecht in Elsevier opmerkte. Werkenden zullen nog meer overbelast raken, met verlies aan kwaliteit van het werk en een grotere uitval uit het arbeidsproces als gevolg. Minder ontslagbescherming betekent dat de band tussen werknemer en bedrijf losser wordt, waardoor het minder aantrekkelijk wordt om in scholing te investeren. Waarom zou je een bedrijfsopleiding volgen als je volgend jaar misschien op straat staat? Wil Nederland zijn concurrentiepositie structureel versterken dan zal het moeten investeren in een hoogwaardige kenniseconomie. Dat zegt het kabinet weliswaar ook, maar dat weerhoudt het er niet van om te bezuinigen op het hoger onderwijs. In plaats van meer uren te werken is het veel verstandiger om tijd vrij te maken voor scholing, maar ook voor andere vormen van verlof, die het vrouwen gemakkelijker maken werk met zorg te combineren, zodat ook hun kwalificaties beter worden benut. De tweede denkfout is dat het economische succes van landen als India en China een bedreiging vormt voor Nederland. Als dit waar zou zijn, zou het voor Nederland het beste zijn als de ontwikkelingslanden zo arm mogelijk blijven. Natuurlijk, als andere landen sneller groeien dan wij, wordt onze voorsprong kleiner. Maar dit betekent allerminst dat wij in absolute zin armer worden en onze welvaart in gevaar komt. Integendeel, uiteindelijk zijn ook wij er bij gebaat als andere landen rijker worden, aangezien dit nieuwe afzetmogelijkheden biedt voor ons bedrijfsleven en een efficiëntere internationale arbeidsverdeling mogelijk maakt. Maar vormt het dan geen bedreiging voor onze welvaart als ook hoogwaardige activiteiten, bijvoorbeeld in de ICT-sfeer, naar deze landen worden verplaatst? Inderdaad kan dit voor bepaalde beroepen werkgelegenheidsverlies betekenen. Maar dat is niet anders dan wat in het verleden met de textielindustrie en de scheepsbouw is gebeurd. Uiteindelijk zijn we daar bepaald niet slechter van geworden. Het biedt ons juist de mogelijkheid ons verder te specialiseren in activiteiten waarin wij internationaal gezien uitblinken. Niet de minst belangrijke daarvan is de internationale handel zelf. Maar dan moeten we natuurlijk wel investeren in de hiervoor benodigde kennis en ervaring. Niet door langer of harder te werken, maar door te investeren in onderwijs en onderzoek, in goede medische en culturele voorzieningen, in harmonieuze sociale verhoudingen en in een aantrekkelijk woon- en leefklimaat. Anders dan het kabinet meent, zijn dit geen luxezaken die we ons nu even niet kunnen permitteren, maar juist noodzakelijke voorwaarden voor onze toekomstige welvaart. Paul de Beer is bijzonder hoogleraar arbeidsverhoudingen aan de Universiteit van Amsterdam en verbonden aan het Amsterdams Instituut voor ArbeidsStudies (AIAS) en De Burcht. www.nrc.nl/opinie Interview met Brinkhorst Van deze kant had ik onze verzorgingsstaat / bescherming van onze werknemers nog nooit bekeken. Ik dacht altijd, wat maakt het nou uit dat werknemers zo ontslagen kunnen worden enz.
Maar na het lezen van deze bijdrage ben ik helemaal om. De Nederlandse situatie qua arbeidsverhoudingen moet gehandhaaft blijven. Het kabinet moet zijn poten thuis houden. |
du_ke | woensdag 14 juli 2004 @ 22:34 |
Goed verhaal inderdaad .
Maar kom er bij dit kabinet niet mee aanzetten. Ze hebben hun heilig verklaarde lijn uitgezet en zijn daar echt niet meer af te brengen .
Ik hoop dat een volgend kabinet nog kan herstellen . |
sol1tair | woensdag 14 juli 2004 @ 22:41 |
Is zeker een goed verhaal. Maar goed, over een jaar of twee is de werkgeversarbeidsmarkt weer over en is de werknemer weer de baas, dan gaan we gewoon weer 36 uur werken  |
ub40_bboy | woensdag 14 juli 2004 @ 22:47 |
quote:Op woensdag 14 juli 2004 22:41 schreef sol1tair het volgende:Is zeker een goed verhaal. Maar goed, over een jaar of twee is de werkgeversarbeidsmarkt weer over en is de werknemer weer de baas, dan gaan we gewoon weer 36 uur werken  Zou je denken. Zelfs Brinkhorst van D66 zegt dat het poldermodel over is. |
sol1tair | donderdag 15 juli 2004 @ 07:26 |
quote:Op woensdag 14 juli 2004 22:47 schreef ub40_bboy het volgende:
Zou je denken. Zelfs Brinkhorst van D66 zegt dat het poldermodel over is. Hij kan zoveel zeggen, met de vergrijzing zijn er straks meer banen als werkzoekenden ... dan staat de werknemer een stuk sterker. |
#ANONIEM | donderdag 15 juli 2004 @ 07:46 |
Hoe oud is dit artikel?
Er zitten wel een paar goede punten in zijn betoog maar hij gaat de mist in door te melden dat Nederlandse werknemers tot de meest productieve van de wereld behoren, dit was nog niet zo lang geleden wel zo maar inmiddels zijn we aan alle kanten voorbijgestreefd. Daardoor kan je zijn eerste argument al ter zijde schuiven. |
Lord_Vetinari | donderdag 15 juli 2004 @ 08:03 |
quote:Op donderdag 15 juli 2004 07:46 schreef Chewie het volgende: Hoe oud is dit artikel?
Er zitten wel een paar goede punten in zijn betoog maar hij gaat de mist in door te melden dat Nederlandse werknemers tot de meest productieve van de wereld behoren, dit was nog niet zo lang geleden wel zo maar inmiddels zijn we aan alle kanten voorbijgestreefd. Daardoor kan je zijn eerste argument al ter zijde schuiven. Ho ho. Je zou je natuurlijk ook kunnen afvragen of ruim 2 jaar Balkenende niet gewoon de oorzaak van die verminderde productiviteit is. Dan is zijn eerste argument des te sterker zelfs. |
#ANONIEM | donderdag 15 juli 2004 @ 08:14 |
quote:Op donderdag 15 juli 2004 08:03 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Ho ho. Je zou je natuurlijk ook kunnen afvragen of ruim 2 jaar Balkenende niet gewoon de oorzaak van die verminderde productiviteit is. Dan is zijn eerste argument des te sterker zelfs. Weet niet of je dit zo kunt stellen, daling productiviteit is al ingezet onder paars2 en de salarissen zijn de afgelopen 2 jaar wel gestegen (in 2002 zelfs nog gemiddeld met ruim 4%).
Resultaat van beleid op dit niveau laat zich normaal gesproken achteraf pas zien.
[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 15-07-2004 08:17:31 ] |
Lord_Vetinari | donderdag 15 juli 2004 @ 08:23 |
quote:Op donderdag 15 juli 2004 08:14 schreef Chewie het volgende:
[..]
Weet niet of je dit zo kunt stellen, daling productiviteit is al ingezet onder paars2 en de salarissen zijn de afgelopen 2 jaar wel gestegen (in 2002 zelfs nog gemiddeld met ruim 4%).
Resultaat van beleid op dit niveau laat zich normaal gesproken achteraf pas zien. Normaal beleid wel, ja. Botte-bijl beleid, zoals de afgelopen 2 jaar gevoerd, heeft echter op veel kortere termijn zijn weerslag, omdat de mensen het vertrouwen in de toekomst verliezen en veel minder gemotiveerd raken.
En de stijging van de salarissen in 2002 is het gevolg geweest van afspraken onder Paars2. |
#ANONIEM | donderdag 15 juli 2004 @ 08:32 |
quote:Op donderdag 15 juli 2004 08:23 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Normaal beleid wel, ja. Botte-bijl beleid, zoals de afgelopen 2 jaar gevoerd, heeft echter op veel kortere termijn zijn weerslag, omdat de mensen het vertrouwen in de toekomst verliezen en veel minder gemotiveerd raken.
En de stijging van de salarissen in 2002 is het gevolg geweest van afspraken onder Paars2. Dat is koffiedik kijken. Economische groei was toch al weer hoger dan voorspeld, dus blijkbaar doet dit kabinet het niet zo slecht. Het zal mij ook niks verbazen dat dit kabinet gewoon weer word herkozen in 2007, wat dat betreft lijkt dit op het eerste kabinet Lubbers en het eerste jaar van Paars1. Op deze regeringen was er ook veel kritiek maar bleken het achteraf (zeer) goed gedaan te hebben. |
Lord_Vetinari | donderdag 15 juli 2004 @ 08:40 |
quote:Op donderdag 15 juli 2004 08:32 schreef Chewie het volgende:
[..]
Dat is koffiedik kijken. Economische groei was toch al weer hoger dan voorspeld, dus blijkbaar doet dit kabinet het niet zo slecht. Het zal mij ook niks verbazen dat dit kabinet gewoon weer word herkozen in 2007, wat dat betreft lijkt dit op het eerste kabinet Lubbers en het eerste jaar van Paars1. Op deze regeringen was er ook veel kritiek maar bleken het achteraf (zeer) goed gedaan te hebben. Economische groei is niet alles. Je schiet weinig op met economische groei als je 45 bent, bent ontslagen en nu van een Bijstandsuitkering moet rondkomen. Of als je chronisch ziek bent en van een magere WAO'tje moet leven en steeds meer zelf moet betalen. Dit Kabinet gaat echt afgerekend worden hierop. En hoe eerder hoe beter... |
#ANONIEM | donderdag 15 juli 2004 @ 08:46 |
quote:Op donderdag 15 juli 2004 08:40 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..] Dit Kabinet gaat echt afgerekend worden hierop. En hoe eerder hoe beter... Dat zeiden ze ook van Lubbers1 en Paars1 (het eerste jaar), eerst zien dan geloven |
Lord_Vetinari | donderdag 15 juli 2004 @ 08:49 |
quote:Op donderdag 15 juli 2004 08:46 schreef Chewie het volgende:
[..]
Dat zeiden ze ook van Lubbers1 en Paars1 (het eerste jaar), eerst zien dan geloven Zelfs die Kabinetten gingen niet zo asociaal tekeer tegen zwakkere groepen in de samenleving of legden een dergelijke minachting voor de wil van het volk aan de dag. Bovendien waren die Kabinetten het resultaat van een normale formatie, waarin de daadwerkelijke winnaars (de keus van het volk dus) ook daadwerkelijk in het Kabinet zaten. |
#ANONIEM | donderdag 15 juli 2004 @ 08:58 |
quote:Op donderdag 15 juli 2004 08:49 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Zelfs die Kabinetten gingen niet zo asociaal tekeer tegen zwakkere groepen in de samenleving of legden een dergelijke minachting voor de wil van het volk aan de dag. Bovendien waren die Kabinetten het resultaat van een normale formatie, waarin de daadwerkelijke winnaars (de keus van het volk dus) ook daadwerkelijk in het Kabinet zaten. Onzin, PvdA was een grote verliezer bij de verkiezingen in 1994 (-12 zetels) en zat toch in de regering en 1984 won de PvdA (+3) en verloor het CDA (-3) en zat het CDA in de regering.
En dit waren o.a. de maatregelen van Lubbers1 quote:Het eerste door Lubbers geleide kabinet weet de volle vier jaar uit te zitten. Flinke bezuinigingen worden doorgevoerd om de overheidsfinanciën te saneren. Daarbij wordt onder meer gekort op uitkeringen en ambtenarensalarissen. Ook sectoren als volksgezondheid, onderwijs en welzijn moeten inleveren. De werkloosheid, die tot recordhoogte was opgelopen, gaat geleidelijk afnemen. Klinkt bekend niet? En in die periode kregen ze het Malieveld wel vol. |
#ANONIEM | donderdag 15 juli 2004 @ 09:09 |
Uitstekend artikel. Dat krampachtige bezuinigen in Nederland zorgt er naar mijn idee voor dat we in een soort vicieuze cirkel terechtkomen. Er wordt bezuinigd, waar de consument minder geld besteedt, wat een negatief effect heeft op de economie en de inkomsten in de staatskas. Daardoor zijn extra bezuinigingen noodzakelijk. waardoor de consument... etc.
Je ziet dit kabinet dan ook niets anders doen dan bezuiniging op bezuiniging stapelen. Er komt nu alweer een nieuwe ronde aan en het lijkt erop dat er de komende jaren onder het bewind van Balkenende/Zalm nog velen gaan volgen. Ondertussen wordt er nu ook al op onderwijs bezuinigd; iets dat de komende decennia negatief zal doorwerken in onze economie. |
#ANONIEM | donderdag 15 juli 2004 @ 09:12 |
quote:Op donderdag 15 juli 2004 09:09 schreef dVTB het volgende: Uitstekend artikel. Dat krampachtige bezuinigen in Nederland zorgt er naar mijn idee voor dat we in een soort vicieuze cirkel terechtkomen. Er wordt bezuinigd, waar de consument minder geld besteedt, wat een negatief effect heeft op de economie en de inkomsten in de staatskas. Daardoor zijn extra bezuinigingen noodzakelijk. waardoor de consument... etc.
Je ziet dit kabinet dan ook niets anders doen dan bezuiniging op bezuiniging stapelen. Er komt nu alweer een nieuwe ronde aan en het lijkt erop dat er de komende jaren onder het bewind van Balkenende/Zalm nog velen gaan volgen. Ondertussen wordt er nu ook al op onderwijs bezuinigd; iets dat de komende decennia negatief zal doorwerken in onze economie. Of dit kabinet legt de fundering voor een bijhoorlijke groei over enkele jaren zoals Lubbers1, die ook op al die tereinen bezuinigde. |
Pietverdriet | donderdag 15 juli 2004 @ 09:43 |
Regering heeft gelijk, beter nu hard aanpakken dan de zaak op zijn beloop laten. Dit soort op zijn beloop laten, niets doen en beetje aankloten zien we in Frankrijk en Duitsland. Gevolg is werkeloosheid van meer dan 10% en een bijna 10 procent punten lagere arbeidsparticipatie. |
Shaman | donderdag 15 juli 2004 @ 09:44 |
quote:Op donderdag 15 juli 2004 09:12 schreef Chewie het volgende:
[..]
Of dit kabinet legt de fundering voor een bijhoorlijke groei over enkele jaren zoals Lubbers1, die ook op al die tereinen bezuinigde. Of een fundering voor ongekende werkeloosheid (Lubbers III). |
Pietverdriet | donderdag 15 juli 2004 @ 09:46 |
quote:Op donderdag 15 juli 2004 09:44 schreef Shaman het volgende:
[..]
Of een fundering voor ongekende werkeloosheid (Lubbers III). Je weet dat er een verschil is tussen Conjuncturele werkeloosheid en Structurele werkeloosheid? |
Shaman | donderdag 15 juli 2004 @ 10:11 |
quote:Op donderdag 15 juli 2004 09:46 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Je weet dat er een verschil is tussen Conjuncturele werkeloosheid en Structurele werkeloosheid? Waarmee je bedoeld aan te geven dat de werkeloosheid veroorzaakt werd door te conjectuur tijdens Lubbers II & III ? Je weet dat een politieke tendens de conjectuur kan beïnvloeden ? |
hace_x | donderdag 15 juli 2004 @ 10:27 |
Polariserende gedachten houdt U er op na.
Alsof het altijd kiezen is?
Waarom zou het niet allebei kunnen: Zowel arbeidsproductiviteit omhoog, als ook de gemiddelde kosten omlaag?
Dit uiteraard met verdergaande automatisering en robotisering. |
du_ke | donderdag 15 juli 2004 @ 10:34 |
quote:Op donderdag 15 juli 2004 09:12 schreef Chewie het volgende:
[..]
Of dit kabinet legt de fundering voor een bijhoorlijke groei over enkele jaren zoals Lubbers1, die ook op al die tereinen bezuinigde. Tja en als ze wat subtieler te werk waren gegaan was de groei de afgelopen en de komende tijd wat groter geweest. Misschien dat het over een paar jaar wat minder sterk zou stijgen maar het effect is het zelfde . |
#ANONIEM | donderdag 15 juli 2004 @ 10:35 |
quote:Op donderdag 15 juli 2004 09:44 schreef Shaman het volgende:
[..]
Of een fundering voor ongekende werkeloosheid (Lubbers III). hoe kom je daarbij? Er was juist een daling onder LubberIII, wel was de daling minder dan verwacht en die daling zette onder Paars door. |
du_ke | donderdag 15 juli 2004 @ 10:35 |
quote:Op donderdag 15 juli 2004 09:46 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Je weet dat er een verschil is tussen Conjuncturele werkeloosheid en Structurele werkeloosheid? Ja alleen had Zalm er bij het maken van z'n begrotingen er de afgelopen jaren wat moeite mee . |
Miwe | donderdag 15 juli 2004 @ 11:11 |
quote:Op donderdag 15 juli 2004 10:27 schreef hace_x het volgende:
Polariserende gedachten houdt U er op na.
Alsof het altijd kiezen is?
Waarom zou het niet allebei kunnen: Zowel arbeidsproductiviteit omhoog, als ook de gemiddelde kosten omlaag?
Dit uiteraard met verdergaande automatisering en robotisering. Omdat lage lonen, langer werken en makkelijk ontslagen kunnen worden mensen ongemotiveerd maakt. Een tevreden werknemer is een produktieve werknemer. 
Afgezien daarvan vraag ik me af hoeveel wij onze lonen moeten matigen om te kunnen concurreren met landen als China en India, waar mensen voor minder dan een euro per uur werken. Zo laag zullen wij toch nooit gaan.  |
Pietverdriet | donderdag 15 juli 2004 @ 11:25 |
quote:Op donderdag 15 juli 2004 10:11 schreef Shaman het volgende:
[..]
Waarmee je bedoeld aan te geven dat de werkeloosheid veroorzaakt werd door te conjectuur tijdens Lubbers II & III ? Je weet dat een politieke tendens de conjectuur kan beïnvloeden ? Noem mij nog eens een land dat sinds lubbers 1 tot nu een zo goede combinatie had van conjunctuur en de creatie van arbeidsplaatsen, en zo een hoge arbeidsparticipatie, en teruggang van de werkeloosheid. Dit tegelijkertijd met een groei van de welvaart over alle lagen van de bevolking. |
Pietverdriet | donderdag 15 juli 2004 @ 11:26 |
quote:Op donderdag 15 juli 2004 11:11 schreef Miwe het volgende:[..] Omdat lage lonen, langer werken en makkelijk ontslagen kunnen worden mensen ongemotiveerd maakt. Een tevreden werknemer is een produktieve werknemer.  Dat is alleen waar in combinatie met een hoge lastendruk en hoge werkeloosheid.# VB -> Duitsland |
Shaman | donderdag 15 juli 2004 @ 11:31 |
quote:Op donderdag 15 juli 2004 10:35 schreef Chewie het volgende:
[..]
hoe kom je daarbij? Er was juist een daling onder LubberIII, wel was de daling minder dan verwacht en die daling zette onder Paars door. Er was inderdaad een daling onder Lubbers III, bij aanvang van Lubbers III was de werkeloosheid echter op zijn top. Pietverdriet stelde dat de Lubbers I het fundament legde voor jaren van economische groei. Ik probeerde een neveneffect aan te tonen van de harde aanpak van Lubbers I, nl. ongekende werkeloosheid. In het kabinet Lubbers III is de VVD afgestraft voor de scherpe bezuinigingsstrategie en vervangen door PvdA. |
Pietverdriet | donderdag 15 juli 2004 @ 11:36 |
quote:Op donderdag 15 juli 2004 11:31 schreef Shaman het volgende:
[..]
Er was inderdaad een daling onder Lubbers III, bij aanvang van Lubbers III was de werkeloosheid echter op zijn top. Pietverdriet stelde dat de Lubbers I het fundament legde voor jaren van economische groei. Ik probeerde een neveneffect aan te tonen van de harde aanpak van Lubbers I, nl. ongekende werkeloosheid. In het kabinet Lubbers III is de VVD afgestraft voor de scherpe bezuinigingsstrategie en vervangen door PvdA. Je kan stellen wat je wilt, maar waar is het daarom niet. Denk dat je weinig cijfers voor deze bewering zal kunnen vinden. |
#ANONIEM | donderdag 15 juli 2004 @ 11:38 |
quote:Op donderdag 15 juli 2004 11:31 schreef Shaman het volgende:
[..]
Er was inderdaad een daling onder Lubbers III, bij aanvang van Lubbers III was de werkeloosheid echter op zijn top. Pietverdriet stelde dat de Lubbers I het fundament legde voor jaren van economische groei. Ik probeerde een neveneffect aan te tonen van de harde aanpak van Lubbers I, nl. ongekende werkeloosheid. In het kabinet Lubbers III is de VVD afgestraft voor de scherpe bezuinigingsstrategie en vervangen door PvdA. VVD is afgestraft destijds omdat ze de regering lieten vallen (doet het zelden goed bij de kiezer). Bezuinigingen onder Lubbers III waren amper minder dan onder de voorgaande Lubbers regeringen. |
Shaman | donderdag 15 juli 2004 @ 11:40 |
quote:Op donderdag 15 juli 2004 11:25 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Noem mij nog eens een land dat sinds lubbers 1 tot nu een zo goede combinatie had van conjunctuur en de creatie van arbeidsplaatsen, en zo een hoge arbeidsparticipatie, en teruggang van de werkeloosheid. Dit tegelijkertijd met een groei van de welvaart over alle lagen van de bevolking. Was de teruggang van de de werkeloosheid de verdienste van Lubbers of van de Stichting van de Arbeid ? In mijn geschiedenisboeken werd namelijk vooral het poldermodel genoemd als oorzaak hiervan. Datzelfde poldermodel dat het huidige kabinet om zeep probeerd te helpen. |
#ANONIEM | donderdag 15 juli 2004 @ 11:49 |
quote:Op donderdag 15 juli 2004 11:40 schreef Shaman het volgende:
[..]
Was de teruggang van de de werkeloosheid de verdienste van Lubbers of van de Stichting van de Arbeid ? In mijn geschiedenisboeken werd namelijk vooral het poldermodel genoemd als oorzaak hiervan. Datzelfde poldermodel dat het huidige kabinet om zeep probeerd te helpen. Vreemd ik kreeg juist het idee dat de vakbonden het poldermodel om zeep helpen. Trouwens het poldermodel overleg heeft wel vaker problemen gehad onderweg (o.a. tijdens Lubbers III en Paars I). Ik denk ook niet dat je alle successen en tegenvallers kunt schuiven op het poldermodel of de (on)wil van de regering. Nederland is nogal afhankelijk van de internationale economie en de politieke invloed word vaak overschat heb ik het idee (moet ook niet onderschat worden, overheid kan natuurlijk wel meehelpen aan het scheppen van het juiste klimaat). |
Miwe | donderdag 15 juli 2004 @ 11:51 |
quote:Op donderdag 15 juli 2004 11:26 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat is alleen waar in combinatie met een hoge lastendruk en hoge werkeloosheid.# VB -> Duitsland Wat heeft dat er nou weer mee te maken? Iemand die vindt dat hij/zij voldoende verdient en genoeg vrije tijd heeft, zal het een kutzorg zijn of hij/zij veel belasting betaalt of dat er mensen werkloos zijn. |
Kaalhei | donderdag 15 juli 2004 @ 12:02 |
De overheid moet zich gewoon niet al te veel met de markt bemoeien, dan komt het allemaal wel goed. Keynes is dood, leve Hayek! |
Shaman | donderdag 15 juli 2004 @ 12:05 |
quote:Op donderdag 15 juli 2004 11:49 schreef Chewie het volgende:
[..]
Vreemd ik kreeg juist het idee dat de vakbonden het poldermodel om zeep helpen. Trouwens het poldermodel overleg heeft wel vaker problemen gehad onderweg (o.a. tijdens Lubbers III en Paars I). Ik denk ook niet dat je alle successen en tegenvallers kunt schuiven op het poldermodel of de (on)wil van de regering. Nederland is nogal afhankelijk van de internationale economie en de politieke invloed word vaak overschat heb ik het idee (moet ook niet onderschat worden, overheid kan natuurlijk wel meehelpen aan het scheppen van het juiste klimaat). De Geus verkondigde publiekelijk, dat het 'slikken of stikken' was. Mijns inziens niet de juiste insteek voor een overleg. Problemen zijn er altijd maar met overleg hoeft dit niet onoverkomelijk te zijn zie het centraal akkoord 'Een nieuwe koers' tijdens Paars I. Ik ben het met je eens dat je niet alle successen en tegenvallers kunt schuiven op het poldermodel of de regering. Wel was er einde tachtiger jaren een bovengemiddelde economische groei in Nederland t.o.v. Europa. Dit wekte in het buitenland interesse op voor ons poldermodel dat gezien werd als de oorzaak hiervan. Ik betreur het juist dat de mogelijke invloed van politiek op het economisch klimaat vaak het ondergeschoven kindje is. |
#ANONIEM | donderdag 15 juli 2004 @ 12:38 |
quote:Op donderdag 15 juli 2004 12:05 schreef Shaman het volgende:
[..]
De Geus verkondigde publiekelijk, dat het 'slikken of stikken' was. Mijns inziens niet de juiste insteek voor een overleg. Problemen zijn er altijd maar met overleg hoeft dit niet onoverkomelijk te zijn zie het centraal akkoord 'Een nieuwe koers' tijdens Paars I. Klopt maar de Waal was nu ook niet echt handig bezig en ik kreeg ook het idee dat er wat persoonlijke problemen/vetes meespeelden.
Verder ben ik niet tegen overleg maar dan wel graag met partners die recht van spreken hebben, gezien de grote van de achterban van de vakbonden en het feit dat ze zich door risicovol beleggen bijhoorlijk afhankelijk hebben gemaakt van de werkgevers maakt ze niet echt geloofwaardig meer. |
Pietverdriet | donderdag 15 juli 2004 @ 14:36 |
quote:Op donderdag 15 juli 2004 11:40 schreef Shaman het volgende:
[..]
Was de teruggang van de de werkeloosheid de verdienste van Lubbers of van de Stichting van de Arbeid ? In mijn geschiedenisboeken werd namelijk vooral het poldermodel genoemd als oorzaak hiervan. Datzelfde poldermodel dat het huidige kabinet om zeep probeerd te helpen. Dat is geen antwoord op de vraag. |
Pietverdriet | donderdag 15 juli 2004 @ 14:39 |
quote:Op donderdag 15 juli 2004 11:51 schreef Miwe het volgende:
[..]
Wat heeft dat er nou weer mee te maken? Iemand die vindt dat hij/zij voldoende verdient en genoeg vrije tijd heeft, zal het een kutzorg zijn of hij/zij veel belasting betaalt of dat er mensen werkloos zijn. Nee, het is mensen geen zorg dat ze veel belasting betalen, en als mensen niet zeker zijn van hun baan blijven ze op hun geld zitten, en gaat er te weinig cashflow door de economie. Wat leidt tot hogere werkeloosheid, etc etc etc Dat is de negative spiraal |
UnderWorld_ | donderdag 15 juli 2004 @ 15:09 |
quote:moeten we vooral investeren in de kwaliteit van onze producten en in verhoging van de arbeidsproductiviteit. quote:Minder ontslagbescherming betekent dat de band tussen werknemer en bedrijf losser wordt, waardoor het minder aantrekkelijk wordt om in scholing te investeren. Waarom zou je een bedrijfsopleiding volgen als je volgend jaar misschien op straat staat? Eerst zegt hij dat de arbeidsproductiviteit omhoog moet en dan zegt hij dat ontslag moet worden tegengegaan, terwijl het verdwijnen van oude banen, waardoor nieuwe banen worden gecreerd juist een grote stimulans is achter productiviteitsverhoging.
Daarnaaast zal een ondernemer investeren in scholing wanneer dit zich in de toekomst vertaalt in meer winst. Als ondernemer investeer je dus in gemotiveerd personeel, personeel met potentie en niet door ontslagbescherming dat het noodzakelijke verdwijnen en creeeren van banen tegenhoudt (en dus arbeidsproductiviteit remt).
En hoe verlopen de investeringen in de jeugd, die geen baan kunnen vinden doordat de ontslagbescherming een netto negatief effect heeft op de werkgelegenheid? Goed voor de toekomst!quote:Wil Nederland zijn concurrentiepositie structureel versterken dan zal het moeten investeren in een hoogwaardige kenniseconomie. Ja, dat klopt, maar waarom heeft hij het over bezuinigingen in het hogeronderwijs. Het kabinet heeft zover ik weet extra investeringen gemaakt (vastgelegd in het regeerakkoord). Ook door de verhoging van het collegegeld wordt het hoger onderwijs niet getroffen.
Misschien is het beter om het kabinet af te rekenen mbt de prestaties aan het einde van de rit! Dan kan je een objectieve afweging maken. |
drexciya | donderdag 15 juli 2004 @ 15:59 |
Wat ik niet begrijp is dat alle aandacht wordt gevestigd op het kabinet en dat niemand op het idee komt dat werknemers, werkgevers en vakbonden ook in dit "spel" betrokken zijn. Qua onderwijs ben ik enigzins teleurgesteld over de bezuinigingen, maar ook in die sector is er mijns inziens nogal veel overhead. Daar kan, zowel bij instanties als het ministerie, nog veel worden gewonnen.
Mijns inziens gaan we steeds meer (of zijn we het eigenlijk al) naar een diensteneconomie toe en dat gaat steeds verder als je naar freelancen en dergelijke kijkt. In die context gebeuren er verschillende dingen: - Je wordt zelf steeds meer verantwoordelijk voor je positie op de arbeidsmarkt. Zaken als opleiding, training en jezelf ontwikkelen worden steeds belangrijker en met name het feit dat het je niet komt aanwaaien. Dit geldt niet alleen voor hoger opgeleiden, denk ook aan het grote aantal ZZP'ers (zelfstandigen) in bijvoorbeeld de bouwsector. - Werknemers en werkgevers gaan steeds flexibeler verhoudingen met elkaar aan (inhuur, contractbasis), dit vergt een andere instelling qua denken en werken. - Arbeidstijden worden minder relevant, het gaat om wat je aflevert/oplevert. - De invloed van de overheid en vakbonden neemt af, er worden op veel individueler niveau afspraken gemaakt.
Wat mij praktisch gezien opvalt is dat verschillende partijen fouten maken of zichzelf kunnen verbeteren: - Werkgevers moeten niet zo rigide vasthouden aan klassieke loonschalen en dergelijke en moeten mensen meer op prestaties afrekenen. Meer werken staat niet garant voor betere prestaties, juist het zelf invullen van je functie en productief zijn is de kracht van de goede werknemer in NL. - Werknemers moeten zich bewuster worden van wat ze zelf kunnen doen op de arbeidsmarkt. Wanneer je pas gaat nadenken over je positie als je werkloos wordt of dreigt te worden dan ben je dom bezig. Dat is in de IT een groot probleem, mijn ervaring is dat veel werklozen in deze sector dachten dat ze er al waren en niet actief bezig zijn geweest met het zelf bijhouden van kennis en kunde. - Dienstverlening houdt in dat je goed kunt communiceren en servicegericht bent, zowel bedrijven als werknemers kunnen op dit gebied wel wat verbeteren of ligt onze norm zo laag? - Vakbonden moeten zich niet bemoeien met zaken die werknemers en werkgevers onderling prima kunnen regelen en moeten inspelen op de veranderingen op de arbeidsmarkt. Een gemiddelde hoger opgeleide ziet hen vooral als een clubje wat zich associeert met zwakkeren, niet echt aantrekkelijk dus om bij zo'n club te horen.
[ Bericht 0% gewijzigd door drexciya op 15-07-2004 16:01:22 (paar spelfoutjes) ] |
du_ke | donderdag 15 juli 2004 @ 20:56 |
quote:Op donderdag 15 juli 2004 12:02 schreef Kaalhei het volgende: De overheid moet zich gewoon niet al te veel met de markt bemoeien, dan komt het allemaal wel goed. Keynes is dood, leve Hayek! Ach zolang economie niet meer is dan hogere wiskunde en een flinke dosis giswerk kan je van bijna iedere econoom de waarheid maken . |
UnderWorld_ | donderdag 15 juli 2004 @ 20:58 |
quote:Op donderdag 15 juli 2004 20:56 schreef du_ke het volgende:[..] Ach zolang economie niet meer is dan hogere wiskunde en een flinke dosis giswerk kan je van bijna iedere econoom de waarheid maken  .  |
du_ke | donderdag 15 juli 2004 @ 21:11 |
quote:Op donderdag 15 juli 2004 20:58 schreef UnderWorld_ het volgende:[..]  Het is nou eenmaal geen exacte wetenschap met 1 waarheid . |
UnderWorld_ | donderdag 15 juli 2004 @ 21:14 |
quote:Op donderdag 15 juli 2004 21:11 schreef du_ke het volgende:[..] Het is nou eenmaal geen exacte wetenschap met 1 waarheid  . Als iets geen exacte wetenschap is, is het nog geen giswerk  |
du_ke | donderdag 15 juli 2004 @ 21:16 |
quote:Op donderdag 15 juli 2004 21:14 schreef UnderWorld_ het volgende:[..] Als iets geen exacte wetenschap is, is het nog geen giswerk  Tja het is min of meer gefundeerd giswerk. Er is gewoonweg niet een type beleid dat gegarandeerd werkt . |
UnderWorld_ | donderdag 15 juli 2004 @ 21:18 |
quote:Op donderdag 15 juli 2004 21:16 schreef du_ke het volgende:[..] Tja het is min of meer gefundeerd giswerk. Er is gewoonweg niet een type beleid dat gegarandeerd werkt  . Niks werkt gegarandeerd. Het is wel zeker een wetenschap. Zo bestaat er ondermeer een nobelprijs voor de economie. Overigens kan het dan zo zijn dat verschillende visies resulteren in verschillende keuzes, over het algemeen zijn economen het over veel aspecten eens. |
Flumina | donderdag 15 juli 2004 @ 21:21 |
quote: Wat het kabinet voorstelt is het paard achter de wagen spannen. Als we onze loonkosten per uur verlagen door langer te gaan werken, worden bedrijven minder geprikkeld om te investeren in nieuwe, arbeidsbesparende technologieën, zoals PvdA-leider Wouter Bos afgelopen week terecht in Elsevier opmerkte. Werkenden zullen nog meer overbelast raken, met verlies aan kwaliteit van het werk en een grotere uitval uit het arbeidsproces als gevolg. Minder ontslagbescherming betekent dat de band tussen werknemer en bedrijf losser wordt, waardoor het minder aantrekkelijk wordt om in scholing te investeren. Waarom zou je een bedrijfsopleiding volgen als je volgend jaar misschien op straat staat? Wil Nederland zijn concurrentiepositie structureel versterken dan zal het moeten investeren in een hoogwaardige kenniseconomie Heel vreemd. Er moet dus een ongewenste situatie worden gecreëerd (hoge lonen), zodat er arbeidsbesparende technologieën zullen komen. Een zelfde soort redenatie dat je pas creatief wordt als je in een zeer strikte omgeving bent opgegroeid. Dat zou wel kunnen, maar het lijkt mij onverstandig om dat na te streven.
Ik ben wel eens dat de overheid de nullijn moet loslaten. Volgens mij gebeurt dat wel in de praktijk, maar goed. Maar de overheid moet vooral zorgen dat er geen grote prijsopdrijvende effecten in de samenleving plaatsvinden. |
pberends | donderdag 15 juli 2004 @ 21:21 |
Paul de Beer  |
hace_x | maandag 19 juli 2004 @ 09:49 |
quote:Op donderdag 15 juli 2004 21:21 schreef Flumina het volgende:
Ik ben wel eens dat de overheid de nullijn moet loslaten. Volgens mij gebeurt dat wel in de praktijk, maar goed. Maar de overheid moet vooral zorgen dat er geen grote prijsopdrijvende effecten in de samenleving plaatsvinden. Loonsverhoging bij de overheid werkt zelden als motor voor efficientie en vaker tot verhoging van budgetten. De overheid heeft immers geen concurrentie waardoor ze kan worden weggevaagd, dit in tegenstelling tot het reguliere bedrijfsleven. |
Pietverdriet | maandag 19 juli 2004 @ 09:51 |
quote:Op donderdag 15 juli 2004 21:16 schreef du_ke het volgende:
[..]
Tja het is min of meer gefundeerd giswerk. Er is gewoonweg niet een type beleid dat gegarandeerd werkt. Echter is er wel beleid dat gegarandeerd niet werk. Socialisme. |
pberends | maandag 19 juli 2004 @ 10:27 |
quote:Op maandag 19 juli 2004 09:51 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Echter is er wel beleid dat gegarandeerd niet werkt. Socialisme. Bedoel je dat letterlijk of figuurlijk? |
PJORourke | zaterdag 24 juli 2004 @ 22:20 |
"There's something about marxism that brings out warts-the only kind of growth this economic system encourages" |