abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 14 juli 2004 @ 12:13:33 #1
67064 Quoi
Mama said be cool
pi_20616534
Hey Fok!ers

Volgende week vlieg ik via Wenen naar Tirana. Nou heb ik al vaak gevlogen, maar nooit met een overstap. Hoe gaat dit in z'n werk? Je koffers worden al automatisch overgeboekt, heb ik begrepen, dus daar hoef je niet aan te denken? Als ik aankom, moet ik dan weer inchecken, of alleen naar de transferbalie, of meteen naar de gate van mijn aansluitende vlucht? Als jullie meer tips hebben, graag!

Nog 1 ding: mijn overstaptijd is 30 min, ja ik weet het: kort!! Vandaar dat ik ook precies moet weten wat ik moet doen......(heb de plattegrond van Wenen airport al uit m'n hoofd geleerd...hehe). Kan ik in het vliegtuig al aangeven dat ik een korte overstap heb, of heeft dat geen nut. Tips zijn welkom!!!!

Alvast bedankt!
  woensdag 14 juli 2004 @ 12:27:54 #2
58149 ddorst
Amateur-Volksmenner
pi_20616816
Waarschijnlijk staat je vliegtuig bij een dichtbijgelegen gate klaar. Daar kun je gewoon naartoe lopen, je krijgt je ticket voor de tweede vlucht bij het inchecken van de eerste. Je koffers worden meestal doorgelabeld naar Tirana. Bon voyage!
Ignorance is bliss
pi_20616985
bel even de luchthaven op!!!
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
pi_20617003
Je koffer worden inderdaad doorgelabeld, maar volgens mij moet je eerst nog wel langs een transferbalie om je in te checken voor je tweede vlucht. Zo werkt het op Schiphol althans, misschien is wenen wel anders maar ik denk het niet.

goeie reis trouwens
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
  woensdag 14 juli 2004 @ 13:37:35 #5
58149 ddorst
Amateur-Volksmenner
pi_20618244
Ik heb nog nooit een transferbalie hoeven bezoeken, terwijl ik de boarding pass voor de aansluitende vlucht al had. Maar bel inderdaad je resibureau even op, of vraag het aan de grondstewardess wanneer je incheckt op Schiphol. Zal allemaal wel goed gaan.
Ignorance is bliss
  woensdag 14 juli 2004 @ 13:49:24 #6
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_20618440
Vaak kan de grondstewardess je op Schiphol al inchecken voor de volgende vlucht (dan hoef je dus niet eerst langs de transferbalie). Vraag dat even. Gezien de korte overstaptijd zullen ze het zeker proberen, het mag alleen niet op iedere luchthaven, volgens mij.

Cabinepersoneel is meestal vooraf op de hoogte van de mensen die een overstap hebben, maar nog een keertje zeggen kan geen kwaad natuurlijk...
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
  woensdag 21 juli 2004 @ 11:21:11 #7
67064 Quoi
Mama said be cool
pi_20760966
Dank voor de reacties!

Morgenavond vlieg ik, en ik ga er gewoon vanuit dat alles goed gaat. Zal zo en zo even bij inchecken vragen en verder in Wenen een grondstewardess tackelen. Als ik de aansluiting mis, is er pas volgende ochtend weer een vlucht, da's wel balen.

Toedelie!
pi_20761429
Ik moest twee weken geleden overstappen in Madrid. Ons vliegtuig vanuit Amsterdam had vertraging, maar gelukkig die in Madrid ook (vanwege noodweer), dus konden we ons door te haasten het halen ( 1 uur speling). Alleen als er heel weinig tijd is om over te stappen, dus dat het voor jou al moeilijk is, dan is het voor de koffers helemaal moeilijk. Mijn koffer kwam dus niet aan op de bestemming...
  woensdag 21 juli 2004 @ 12:19:53 #9
67064 Quoi
Mama said be cool
pi_20762293
Ik doe zo en zo wat essentiele zaken in mijn handbagage............als het fout gaat met koffers......
Gelukkig overnacht ik ook in Tirana, waar ook het vliegtuig is.....
pi_20765726
In principe worden je koffers vervoerd naar je eindbestemming, maar er zijn soms uitzonderingen. Vraag het voor de zekerheid bij het inchecken. Ik heb 1 keer voor een vlucht naar Albuquerque via New York en St. Louis opnieuw moeten inchecken met al mijn bagage op JFK.
Als de overstapperiode erg kort is (uur of minder) dan is de kans aanwezig dat je bagage niet op tijd in het andere vliegtuig komt. En daar kan je weinig aan doen, behalve tijdens het boeken de speling niet te klein maken. Maar dat helpt natuurlijk ook weinig als je vertraging hebt.
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
pi_20765798
quote:
Op woensdag 14 juli 2004 12:13 schreef Quoi het volgende:
Kan ik in het vliegtuig al aangeven dat ik een korte overstap heb, of heeft dat geen nut. Tips zijn welkom!!!!
In het vliegtuig niet, maar bij het inchecken wel. Vraag aan de incheckbalie of je zo ver mogelijk vooraan in het vliegtuit mag zitten, hierdoor ben je net iets sneller uit het vliegtuig zodat je weer wat tijd wint. Zorg dus wel dat je redelijk vroeg gaat inchecken, anders zijn die plaatsen alweer aan anderen gegeven.
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
  woensdag 21 juli 2004 @ 21:05:29 #12
67064 Quoi
Mama said be cool
pi_20774120
quote:
Op woensdag 21 juli 2004 14:43 schreef Lucille het volgende:

[..]

In het vliegtuig niet, maar bij het inchecken wel. Vraag aan de incheckbalie of je zo ver mogelijk vooraan in het vliegtuit mag zitten, hierdoor ben je net iets sneller uit het vliegtuig zodat je weer wat tijd wint. Zorg dus wel dat je redelijk vroeg gaat inchecken, anders zijn die plaatsen alweer aan anderen gegeven.
Dankje!!
  woensdag 21 juli 2004 @ 22:10:01 #13
61447 Douwe
Ik heb gelijk
pi_20775585
Heb destijds in München moeten overstappen met een speling van welgeteld 15 minuten (vertraging...), en het ging allemaal prima. Zelfs mijn koffer stond gewoon op zijn eindbestemming. Overnieuw inchecken hoefde inderdaad niet, ik had mijn tweede boardingpass op Schiphol al ontvangen.

Enige kloterige was dat het een tyfuseind lopen was van de gate waar ik aankwam naar de gate waar het volgende vliegtuig weer vertrok
  vrijdag 30 juli 2004 @ 09:07:27 #14
67064 Quoi
Mama said be cool
pi_20947681
~~update~~

Mijn vliegtuig op schiphol had 30 minuten vertraging, en op Wenen airport heb ik me suf gerend. Net weg................gemist dus...... Ik kreeg een erg luxe hotelkamer aangeboden en vloog de volgende ochtend business class naar Tirana! OK een dag van mijn vakantie was wel weg, maar dit was een hele belevenis ansich. Op de terugreis me suf gehaast voor alweer een krappe overstap, en op nippertje in vliegtuig richting A'dam........ Mijn les heb ik dus wel geleerd.

;-)
pi_20949757
Heb je zelf je vluchten geboekt eigenlijk? Een reisbureau houdt namelijk altijd zo'n 2 uur aan voor een overstap, omdat het anders (door vertragingen ed) te krap is... Bij grote luchthavens, als Heathrow en Singapore, heb je vaak zelfs ruim een uur nodig om van vliegtuig naar vliegtuig te komen, en in de states heb je kans dat je met al je bagage opnieuw kunt gaan inchecken. Nou ja, weet je ook weer voor de vorige keer.

Overigens, las hier dat het grondpersoneel je vaak kan doorchecken: dat geldt voor alle vluchten van de eigen maatschappij én vluchten van een alliantiemaatschappij. Zo kan bijvoorbeeld grondpersoneel van Brittish Midlands doorboeken en boardingpasses uitgeven voor Air New Zealand, maar zal KLM dit nooit doen, omdat zij geen alliantie vormen.
  vrijdag 30 juli 2004 @ 12:52:48 #16
67064 Quoi
Mama said be cool
pi_20952140
Ik heb via een organisatie geboekt, de vlucht is me dus "aangeboden". Afijn, ik weet het nu....... En ook al is een vluchthaven klein (zoals Wenen), ik heb gezien dat dat ook geen voordeel is, als er 5 vluchten binnenkomen en er een meisje bij de passport control zit. Er is dus altijd wat...

Alleen vliegen is trouwens echt toppie, heb alleen maar reisgenoten ontmoet!
pi_35707383
Dit is denk ik wel een geschikt topic voor mijn vraag over overstappen:
Ik heb op Washington, Dulles in de VS 2 uur om over te stappen. (ik ga van a'dam naar montreal Canada). Kunnen de Amerikanen op het vliegveld nog moeilijk tegen me gaan doen en is er een manier om dit te voorkomen?
Als ik in mn eentje heen en terug bournemouth<->amsterdam vloog werd ik er namelijk altijd tussen uit gehaald en vragen aan me gesteld. (jong meisje, vliegt alleen, heeft weinig bagage bij zich).

En hoe ik kan ik van te voren zeker weten dat mn bagage getransferred wordt?
.
pi_35707518
quote:
Op zaterdag 4 maart 2006 12:53 schreef killerb het volgende:
Dit is denk ik wel een geschikt topic voor mijn vraag over overstappen:
Ik heb op Washington, Dulles in de VS 2 uur om over te stappen. (ik ga van a'dam naar montreal Canada). Kunnen de Amerikanen op het vliegveld nog moeilijk tegen me gaan doen en is er een manier om dit te voorkomen?
Als ik in mn eentje heen en terug bournemouth<->amsterdam vloog werd ik er namelijk altijd tussen uit gehaald en vragen aan me gesteld. (jong meisje, vliegt alleen, heeft weinig bagage bij zich).

En hoe ik kan ik van te voren zeker weten dat mn bagage getransferred wordt?
Vliegen met een overstap in de VS is sinds 9/11 inderdaad niet het leukste om te doen...

Je zult zeer waarschijnlijk je bagage op moeten halen door de security en dan je bagage weer afgeven. Eventueel moet je nog langs de transferbalie om een nieuwe boardingcard te krijgen (als je die in Amsterdam nog niet hebt gekregen)

Zorg er ook voor dat je vooraf bij het inchecken al het visum-formulier hebt ingevuld en je in het vliegtuig het juiste kaartje invult (transfer visum of iets dergelijks)

Voor de zekerheid kun je dit het beste vragen bij het inchecken in Amsterdam
pi_35841135
Ook even iets over overstappen, ik vlieg van Brussel naar Malaga, met een overstap in Zurich, ja beetje omslachtig, maar dit was goedkoper en de vluchttijden waren gunstiger..
Ik heb een uur om over te stappen, ik weet niet of het in Brussel hetzelfde eraantoe gaat als op Schiphol? En heeft iemand hier ervaring mee?
pi_35841751
quote:
Op woensdag 8 maart 2006 12:44 schreef Tasje het volgende:
Ook even iets over overstappen, ik vlieg van Brussel naar Malaga, met een overstap in Zurich, ja beetje omslachtig, maar dit was goedkoper en de vluchttijden waren gunstiger..
Ik heb een uur om over te stappen, ik weet niet of het in Brussel hetzelfde eraantoe gaat als op Schiphol? En heeft iemand hier ervaring mee?
De luchthaven van Brussel (Zaventem) is een stuk kleiner dan Schiphol en is met de trein en met de auto makkelijk bereikbaar. Vanaf de parking of het station ben je vrij snel bij de incheckbalies.

In Brussel krijg je zeer waarschijnlijk je boardingcards voor beide vluchten (alsje tenminste het geboekt hebt als één ticket, maar dat lijkt mij wel.. in dit geval SN Brussel / Swiss? ).
Zurich is een heel overzichtelijke luchthaven, dus dat hoeft geen probleem te zijn. Let gewoon goed op bij welke gate je moet zijn in welke terminal.

Goede reis
pi_35841888
quote:
Op woensdag 8 maart 2006 13:04 schreef DutchTrain het volgende:

[..]

De luchthaven van Brussel (Zaventem) is een stuk kleiner dan Schiphol en is met de trein en met de auto makkelijk bereikbaar. Vanaf de parking of het station ben je vrij snel bij de incheckbalies.

In Brussel krijg je zeer waarschijnlijk je boardingcards voor beide vluchten (alsje tenminste het geboekt hebt als één ticket, maar dat lijkt mij wel.. in dit geval SN Brussel / Swiss? ).
Zurich is een heel overzichtelijke luchthaven, dus dat hoeft geen probleem te zijn. Let gewoon goed op bij welke gate je moet zijn in welke terminal.

Goede reis
Dankje Ja, ik heb geboekt als een ticket, met Swiss Airlines ja
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')