FOK!forum / Nieuws & Achtergronden / Maximum snelheid in de spits naar 70km/u
links234maandag 20 augustus 2001 @ 16:20
www.nu.nl
quote:
Netelenbos: maximum snelheid in spits naar 70 km/u

Uitgegeven: 20-8-2001 16:05

AMSTERDAM - De maximum snelheid moet tijdens de spits worden teruggebracht naar zeventig kilometer per uur. Dit zei minister Netelenbos (Verkeer) maandag op een mini-symposium ter gelegenheid van de bijna afgeronde werkzaamheden aan de A10-West in Amsterdam.

Volgens de minister heeft de aanpak van de A10-West bewezen dat met een lagere snelheid de doorstroming van het verkeer beter verloopt. Bovendien is het veel veiliger.

Op de A10-West gebeurden tijdens de werkzaamheden zestig procent minder ongelukken als gevolg van de lagere snelheid, aldus de minister. Netelenbos toonde zich er een voorstander van de maximum snelheid in de spits in elk geval rond steden, te verlagen tot zeventig kilometer per uur.


Ben er wel een voorstander van. Als je dan wel door kunt rijden ben je sneller op de plaats van bestemming. De capaciteit van de weg neemt dan ook toe.
Snipermaandag 20 augustus 2001 @ 16:27
10 km/u is nog veiliger.

In Duitsland stroomt het ook lekker door bij 180 per uur.

Lodmaandag 20 augustus 2001 @ 16:28
Volgens mij blijft het rotzooi. De A10 bleef rustig omdat er geen afslagen waren en er als een dolle gecontroleerd werd volgens mij. De grootste ellende wordt veroorzaakt door afritten die de capaciteit niet aankunnen plus van die gekken die op de linkerbaan op het laatst pas bedenken dat ze er ook vanaf moeten en haaks de weg oversteken. Waardoor andere mensen weer op de rem moeten, de mensen daarachter ook weer en dan net iets harder etc etc etc. Mensen die vlak op de voorganger rijden waardoor niemand er meer tussen kan voegen en dat dus met geweld gaan doen. Weer iedereen op de rem. Volgens mij heeft het geen enkele zin.
Chandlermaandag 20 augustus 2001 @ 16:29
waarom verbieden ze gewoon niet alle auto's en regelen ze snel genoeg ander vervoer, dat scheelt veel geouhoer en ergenissen en 'tis beter voor het milieu
Ringomaandag 20 augustus 2001 @ 16:30
Regeltjes, regeltjes, regeltjes. Anders houdt Netelenbos haar muil eens. Zou de wereld (en het verkeer) een stuk rustiger van worden.
Roonaanmaandag 20 augustus 2001 @ 16:31
en dan gaan ze zeker ook nog flitsen?
Snipermaandag 20 augustus 2001 @ 16:33
quote:
Op maandag 20 augustus 2001 16:30 schreef Ringo het volgende:
Regeltjes, regeltjes, regeltjes. Anders houdt Netelenbos haar muil eens. Zou de wereld (en het verkeer) een stuk rustiger van worden.
Binnenkort mogen we weer stemmen.
Lodmaandag 20 augustus 2001 @ 16:37
quote:
Op maandag 20 augustus 2001 16:29 schreef Chandler het volgende:
waarom verbieden ze gewoon niet alle auto's en regelen ze snel genoeg ander vervoer, dat scheelt veel geouhoer en ergenissen en 'tis beter voor het milieu
Als ze een goed alternatief hebben dan ben ik voor.
Ringomaandag 20 augustus 2001 @ 16:38
quote:
Op maandag 20 augustus 2001 16:33 schreef Sniper het volgende:
Binnenkort mogen we weer stemmen.
Jippie, wow. Ik stem niet.
waspmanmaandag 20 augustus 2001 @ 16:39
quote:
Op maandag 20 augustus 2001 16:38 schreef Ringo het volgende:

[..]

Jippie, wow. Ik stem niet.


altijd overal op lopen kankeren en als je dan zelf een heel klein beetje invloed kan uitoefenen blijf je lekker thuis...
Dentistmaandag 20 augustus 2001 @ 16:39
Schrale Netelenbos met weer een domme uitspraak..

"...is bewezen dat..." Waar is dat bewijs? Het zal wel weer zo'n fijne scheve Netelenbos-conclusie zijn.
Het grote probleem met de file-problematiek is dat men maar wat probeert, omdat men gewoon niet weet hoe het opgelost moet worden. Laat het probleem eerst maar eens grondig wetenschappelijk onderzoeken.

Bah...Vieze smaak in mijn mond..

Dentist

Ringomaandag 20 augustus 2001 @ 16:43
quote:
Op maandag 20 augustus 2001 16:39 schreef waspman het volgende:
altijd overal op lopen kankeren en als je dan zelf een heel klein beetje invloed kan uitoefenen blijf je lekker thuis...
Alsof je je invloed niet beter zelf kan laten gelden. Wat is nou "jouw" invloed bij het stemmen? Je geeft iemand anders in jouw naam de volmacht bepaalde zaken te regelen. Tjonge jonge. Probeer liever zelf de handen uit de mouwen steken in plaats van "de politiek" (wat voor lelijke onzin dat ook mag betekenen) aan anderen over te laten.

Dus, nog een keer: ik stem niet.

Morbusmaandag 20 augustus 2001 @ 16:44
quote:
Op maandag 20 augustus 2001 16:29 schreef Chandler het volgende:
waarom verbieden ze gewoon niet alle auto's en regelen ze snel genoeg ander vervoer, dat scheelt veel geouhoer en ergenissen en 'tis beter voor het milieu
Ja, zeker lekker allemaal met dat fijne openbaar vervoer.
SilkTiemaandag 20 augustus 2001 @ 16:56
Het laatste dat ik zal doen is Netelebos verdedigen. Maar heb je er ooit bij stilgestaan dat zij niet in haar eentje op al die idiote ideeën komt, maar dat er een batterij nutteloze ambtenaren achter haar staat (eerder ) die hun salaris verdienen met een continue diarrhee van carpoolstroken, tolpoorten, drempels en verkeerspleinen?

Tineke naar huis, samen met zo'n 90% van die nutteloze figuren. wat mij betreft met behoud van salaris, zijn we uiteindelijk toch goedkoper uit: geen kantoren die onderhouden hoeven worden, geen proefprojecten van miljoenen die uitgevoerd moeten worden omdat anders een of andere topambtenaar jeuk krijgt dat zijn 'brein' ( ) niet gewaardeerd wordt etc. etc.

Eigenlijk geldt dit dan niet alleen voor het Ministerie van V&W, maar voor alle ministeries.

Kirk Olsonmaandag 20 augustus 2001 @ 17:09
Waspman schreef : zelf een heel klein beetje invloed uitoefenen
Ringo schreef: zelf de handen uit de mouwen steken

weet je wat t' mooiste is ? als het allebei kan he

HiZmaandag 20 augustus 2001 @ 17:16
quote:
Op maandag 20 augustus 2001 16:27 schreef Sniper het volgende:
10 km/u is nog veiliger.

In Duitsland stroomt het ook lekker door bij 180 per uur.


Rite, hier spreekt de echte expert weer eens. Wel eens in de spits in Duitsland gereden? Kennelijk niet.

De essentie van het idee van Netelenbos klopt wel, een lagere maximumsnelheid leidt tot kleinere verschillen in snelheid en dus op kleinere kans van het harmonica effect waardoor files ontstaan. Soms mocht je willen op de wegen in de Randstad dat je 70 kon halen in de spits. Alleen vraag ik me wel af hoe ze gaan handhaven. De meerderheid van de automobilisten begrijpt nu al niet dat die matrixborden boven de weg geen adviessnelheden meer weergeven.

Latindancermaandag 20 augustus 2001 @ 17:33
quote:
Op maandag 20 augustus 2001 16:39 schreef waspman het volgende:

[..]

altijd overal op lopen kankeren en als je dan zelf een heel klein beetje invloed kan uitoefenen blijf je lekker thuis...


Ringo heeft wel een klein beetje gelijk. Ik heb na de verkiezingen toch iedere keer weer het idee dat ik een beetje genaaid ben, omdat alle beloftes van de regering weer zwaar door de plee gaan (excusez les mots). Voor mij geen reden om niet te gaan stemmen, maar je vraagt je wel eens af waarom je het doet. 3 jaar geleden Bolkestein gestemd, en wat doet die hufter direct na de verkiezingen???.... juist ja. Dat is nou politiek.
quote:
Ooit schreef HiZ het volgende:
Soms mocht je willen op de wegen in de Randstad dat je 70 kon halen in de spits.
Owja, Hiz: konden we maar eens 70 in de spits ja. De gemiddelde snelheid in de spits is in grote delen van het land niet hoger dan 40 km/h (uit gegevens van CBS en eigen ervaring). Dus waar ze die 30 extra km's vandaan wil gaan halen? Beats me.
HartSlagmaandag 20 augustus 2001 @ 17:42
Het is inderdaad zo dat zo rond de verkiezingstijd allemaal mooie beloftes worden gedaan die later zonder meer door de pot worden gespoeld voor het grootste gedeelte. Eigenlijk zouden we als voorwaarde moeten stellen dat minimaal de helft van de beloften serieus mee aan de slag wordt gegaan. Zo niet? Weer verkiezingen... dan zit je de persoon in kwestie die zijn woorden niet nakomt wat meer op zijn nek. Misschien werkt dat beter...
Remaandag 20 augustus 2001 @ 18:04
De auto heeft maar een doel... je brengen van A naar B, wil je 180 rijden ga je lekker naar duitsland. wil je gewoon op je werk komen dan rij je zo efficient mogelijk alsiedereen 70 rijdt in de spits zal dat heus wel sneller zijn dan als iedereen 120 gaat proberen te rijden met als gevolg dat je dus maar 40 kan
morpheus_at_workmaandag 20 augustus 2001 @ 18:11
70 km/u is best maar wil ik wel doorkunnen rijden en niet stil staan
HartSlagmaandag 20 augustus 2001 @ 18:14
ik denk dat als die 70 kmpu maatregel werkt, dat niemand er dan een probleem mee heeft. Maar als het niet werkt, en ze hangen er wel een soort van controle aan die de burger weer geld kost als je de 70kmpu overschrijdt EN deze maatregel dan WEL blijven handhaven, we toch eens met half autorijdend nederland eens een bezoekje aan onze vrouw met snor in den haag moeten brengen.
Trainspottermaandag 20 augustus 2001 @ 18:31
Is er eigenlijk wel eens onderzocht of de files zijn afgenomen op de baanstukken waar 100 km/u de maximumsnelheid is?
Eightballmaandag 20 augustus 2001 @ 18:50
quote:
Op maandag 20 augustus 2001 17:16 schreef HiZ het volgende:
Soms mocht je willen op de wegen in de Randstad dat je 70 kon halen in de spits.
Juist! En als Netelenbos mij dat kan garanderen ben ik voor!
Daffodil31LEmaandag 20 augustus 2001 @ 19:10
Netelenbos kan niets garanderen, behalve het feit dat ze een ongelooflijk dom stuk arrogant excuus voor een 'vertegenwoordiger van de bevolking' is.
Het enige dat zou kunnen helpen is om nu eindelijk eens werk te maken van een verbreding van de snelwegen in Nederland, afgestemd op de hoeveelheid verkeer wat eroverheen moet.
En dan niet van die rotstreken uithalen zoals op stukken tussen Amsterdam en Utrecht (om maar een voorbeeld te noemen) vierbaans, dan ineens een stuk vangrail die de linkerrijstrook ineens laat ophouden, om na 150 meter weer virbaans te worden. Dit heet een bottleneck en is één van de redenen dat er files ontstaan. Files, die voor het grootste deel bijdragen aan de inkomsten die in Den Haag bijeen geharkt worden.

Als Netelenbos nou eens eerlijk ervoor uitkomt dat het haar te doen is om zoveel mogelijk geld uit autorijdend Nederland te kloppen, dan waren we al een stukje op de goede weg. Maar ja, Nederlanders laten zich naaien waar ze bij staan en stemmen de eerstvolgende keer weer voor zo'n nitwit: degene met de mooiste beloften. Dat die beloften de dag na de verkiezingen (of erger: één minuut na het sluiten van de stemlokalen) ineens "vergeten" zijn, herinnert niemand zich meer.

Ach, laat ook maar; ik kan net zo goed tegen de muur praten!

Eightballmaandag 20 augustus 2001 @ 19:15
quote:
Op maandag 20 augustus 2001 19:10 schreef Daffodil31LE het volgende:
Ach, laat ook maar; ik kan net zo goed tegen de muur praten!
Nee hoor, u heeft mijn volledige aandacht.
HiZmaandag 20 augustus 2001 @ 19:28
quote:
Op maandag 20 augustus 2001 18:31 schreef Trainspotter het volgende:
Is er eigenlijk wel eens onderzocht of de files zijn afgenomen op de baanstukken waar 100 km/u de maximumsnelheid is?
Op de A2 tussen Amsterdam en Utrecht kon je het richting Amsterdam wel merken dat er minder files waren ten tijde van de trajectcontrole. Waarbij dus iedereen min of meer werd gedwongen dezelfde gemiddelde snelheid aan te houden.
Chandlermaandag 20 augustus 2001 @ 19:29
quote:
Op maandag 20 augustus 2001 16:37 schreef Lod het volgende:

[..]

Als ze een goed alternatief hebben dan ben ik voor.


jah inderdaad lekker met z'n allen, kan je zekers niet meer zeggen dat je altijd zo remi in je autotje zit en kan je ook nog eens op je gemak een krantje lezen! ... tja waar sommige mensen wel problemen om maken ..

Life is just so simple, but humans make it complex

Eightballmaandag 20 augustus 2001 @ 19:34
quote:
Op maandag 20 augustus 2001 19:29 schreef Chandler het volgende:
jah inderdaad lekker met z'n allen, kan je zekers niet meer zeggen dat je altijd zo remi in je autotje zit en kan je ook nog eens op je gemak een krantje lezen! ... tja waar sommige mensen wel problemen om maken ..
Jah, klinkt leuk maar dat zullen mijn klanten (en dus ook mijn baas) niet top vinden. Kep die auto gewoon nodig. Simple as that. Nogmaals er is geen enkel acceptabel alternatief.
Trainspottermaandag 20 augustus 2001 @ 19:38
quote:
Op maandag 20 augustus 2001 19:28 schreef HiZ het volgende:

[..]

Op de A2 tussen Amsterdam en Utrecht kon je het richting Amsterdam wel merken dat er minder files waren ten tijde van de trajectcontrole. Waarbij dus iedereen min of meer werd gedwongen dezelfde gemiddelde snelheid aan te houden.


Dan ben ik voor
Docmaandag 20 augustus 2001 @ 19:45
Dom plan. Laat iedereen toch lekker tussen de 100 en 150 blijven rijden, met langzaam en snel verkeer door elkaar zodat iedereen uiteindelijk toch 40 rijdt. Dat schijnt men het liefst te rijden...
Tecsmaandag 20 augustus 2001 @ 20:35
Zucht, als ze tijdens de werkzaamheden de snelheid hadden opgevoerd tot 160km/u, dan zou onderzoek ook aantonen dat de doorstroming verbeterd word.

Het is meestal rustiger op de ring tijdens de ZOMERVAKANTIE !!!!!!!

Want vanaf vorige week stonden de files alweer voor de coentunnel, Zeeburgertunnel en afritten A8, A4 en A1, iedereen is namelijk alweer terug van vakantie.

En zelfs als we allemaal 5km/u zouden gaan (wat er in het algemeen toch al word gereden in spits) stagneert het toch bij de tunnels, omdat het van 3baans naar 2baans gaat + een hele muk verkeer de oprit op komt rijden.

Latindancermaandag 20 augustus 2001 @ 21:33
quote:
Op maandag 20 augustus 2001 18:04 schreef Re het volgende:
De auto heeft maar een doel... je brengen van A naar B, wil je 180 rijden ga je lekker naar duitsland. wil je gewoon op je werk komen dan rij je zo efficient mogelijk alsiedereen 70 rijdt in de spits zal dat heus wel sneller zijn dan als iedereen 120 gaat proberen te rijden met als gevolg dat je dus maar 40 kan
eeeuh, haal je deze wijsheid uit je eigen ervaring van jarenlang forensen in en tussen de grote steden, of denk je dat het zo is omdat je er 'iets' over gehoord hebt? Niet om je af te zeiken, ik wil alleen heel zeker weten dat je weet waar je over praat voordat ik er op inga.
Giadinsdag 21 augustus 2001 @ 14:55
Ik denk dat er op drukke wegen bij een snelheid van 120 Km/uur meer ongelukken gebeuren, die files veroorzaken, of een rijbaan afsluiten.

Als men maar 70 rijdt, dan gebeuren er minder ongelukken, dus minder files.

Ik reed vanmiddag over een weg, waar je maar 50 mag, met zo'n bumperklever achter me. Een stukje verder kon hij me voorbij. Weer iets verderop, vlak bij een stoplicht haalde hij nog effe vlug een paar auto's in, eerst naar links, toen naar rechts. Daarbij sneedt hij een andere automobilist die vol op de rem moest. Deze stapte bij de stoplichten ook uit en sprak de man aan op zijn rijgedrag.
De man stond met al zijn gemanouvreer, voor hetzelfde stoplicht te wachten als ik. Hij was dus niets opgeschoten.

Wat ik hiermee zeggen wil: Met hardrijden ben je er echt niet altijd eerder. Als 70 vlotter opschiet, waarom zou je dan 120 willen rijden als dat files veroorzaakt.

Sniperdinsdag 21 augustus 2001 @ 15:53
Ja misschien stonden er minder files als verwacht op die A10.


ECHTER:

* Er waren op dat stuk geen op- of afritten en dat scheelt.
* Mensen waren gewaarschuwd (kranten tv radio kranten internet kranten enzuswadnauseam) en keken wel uit om de A10 op te gaan.
* Misschien geen files op de A10 maar des te meer in de omringende stad. Regelmatig vastgestaan daar en NEE dat is normaal veel minder ZEKER in de zomer.

Kortom die flapdrollette van een minister baseert haar proefballonnetje weer op DRIJFZAND. Kan dit misbaksel afgevoerd worden AUB?

thelmazdinsdag 21 augustus 2001 @ 16:39
idd Sniper, in de omringende gebieden stond het behoorlijk vast af en toe. Daar hoor je niemand over!
glasbakdinsdag 21 augustus 2001 @ 16:48
quote:
Op dinsdag 21 augustus 2001 16:39 schreef thelmaz het volgende:
idd Sniper, in de omringende gebieden stond het behoorlijk vast af en toe. Daar hoor je niemand over!
ja, maar het gaat mevrouwe takkebos toch alleen om de snelwegen.. dat het gros van de automobilisten van de a10-west afgejaagd zijn de stad in, dat intereseert haar nou echt geen bal... dat is haar probleem niet, maar die van de gemeente amsterdam (denk zij vast..)
Redinsdag 21 augustus 2001 @ 18:19
quote:
Op maandag 20 augustus 2001 21:33 schreef Latindancer het volgende:

[..]

eeeuh, haal je deze wijsheid uit je eigen ervaring van jarenlang forensen in en tussen de grote steden, of denk je dat het zo is omdat je er 'iets' over gehoord hebt? Niet om je af te zeiken, ik wil alleen heel zeker weten dat je weet waar je over praat voordat ik er op inga.


12 jaar ervaring met de auto dus ga er maar op in
Latindancerdinsdag 21 augustus 2001 @ 19:22
quote:
Op dinsdag 21 augustus 2001 18:19 schreef Re het volgende:

[..]

12 jaar ervaring met de auto dus ga er maar op in


okeej. Dit zei je:
quote:
De auto heeft maar een doel... je brengen van A naar B, wil je 180 rijden ga je lekker naar duitsland. wil je gewoon op je werk komen dan rij je zo efficient mogelijk alsiedereen 70 rijdt in de spits zal dat heus wel sneller zijn dan als iedereen 120 gaat proberen te rijden met als gevolg dat je dus maar 40 kan
De auto heeft inderdaad één doel : A-> B. Maar dat willen we allemaal zo snel mogelijk, dat moge duidelijk zijn.
Dat 180 km/h verhaal is niet echt van toepassing, dat haal je toch hoogstens buiten de avondspits....
Maar wat betreft dat 120 k'/h willen rijden, ook dat wil iedereen. En ik denk dat dat deels ook haalbaar is. Als het drukker wordt zakt de snelheid vaak vanzelf terug naar zo'n 80 a 90. Afdwingen naar 70 heeft m.i. geen effect omdat allang gebleken is dat wegsignaleringssystemen te star zijn om het verkeer echt te regelen. Zie bijvoorbeeld het stuk bij Houten (A27), daar zit gewoon een klok in. Doh!
Wat hier al vaker gezegd is, steek die energie in het wegnemen van bottlnecks en het drie- of meerbaans maken van de belangrijkste verkeersaders, daar los je de problemen mee op (zie de lekbrug A2 vianen). Helaas ligt de bottleneck nu 5 km verder omdat het daar alsnog 2-baans wordt... Het is toch gewoon simpel? Snapt zo'n Netel dat niet dan?
Deels is verkeer zelfregulerend (zo zal je automob's op moeten voeden, al tijdens de rijles), en deels moet je gewoon voor een goede infrastructuur zorgen. En dat doe je niet met slappe lapmiddelen als die 70 p/u.

Ik heb niet het idee dat het perse willen halen van die 120 de oorzaak is, wel de combinatie van tot aan het hufterige toe autorijden (je weet ongetwijfeld wat ik bedoel), en de slechte infrastructuur zijn imho een veel zwaardere factor, zekere mbt het zakelijke verkeer.

Cynix ®dinsdag 21 augustus 2001 @ 19:30
Als Netelenbos ons kan garanderen dat we tijdens de spits overal met 70 km/u kunnen blijven doorrijden ben ik vóór. Dat is een hele verbetering ten opzichte van nu.

Logisch dat ons dat weer flink geld zal gaan kosten.

Sniperdinsdag 21 augustus 2001 @ 19:39
Laatste nieuws:

Netelenbos heeft het volgende plannetje bedacht: per snelweg krijgen we 1 op- en afrit. Bijvoorbeeld de A2, je kunt erop/af in Amsterdam en Maastricht. In de spits is dit beperkt tot 10 autos per uur. Overig verkeer dient zich op te houden in de stad zelf (zoals nu bij de A10 waar sommige delen van Amsterdam 2 keer zo druk zijn als normaal). Per auto zal 100,00 automatisch afgeschreven worden. Ter compensatie zal de BPM verlaagd worden van 43% naar 42.95%.
Aldus GARANDEERT Netelenbos een gemiddelde snelheid van 70/uur voor al het verkeer op de snelweg. Hoera.

clowntjedinsdag 21 augustus 2001 @ 19:47
quote:
Op dinsdag 21 augustus 2001 19:39 schreef Sniper het volgende:
Laatste nieuws:
LOL
JACKPOTdinsdag 21 augustus 2001 @ 21:41
Dames en heren,

De oplossing is simpel. Koop een motorfietsje; tussen de files door, altijd vooraan bij de stoplichten, veel zuiniger, geen parkeergezeik, snelheidcontroles (het flitsen) mislukken bij motorfietsen 8 van de 10 keer, oftewel : ideaal. Alleen soms een nat pak, en als je knalt, dan knal je gelijk goed. Aankoopsuggestie : zie mijn signature, dan kan je gelijk van 0 naar 200 km/h in zo'n 7 seconden

Beethovendinsdag 21 augustus 2001 @ 22:37
De theorie van de dooie rooie (Tineke) is dat een verlaging van de maximum snelheid het verschil tussen in- en uitvoegend verkeer en het verkeer op de snelweg zal verkleinen; zodoende zullen de rem momenten worden verminderd en zullen er minder opstoppingen ontstaan (minder harmonica werking). Ze heeft natuurlijk gelijk, maar het voorbeeld van de A10 klopt niet. Toen waren er namelijk geen op- en afritten, waardoor deze case niet kan worden gebruikt voor de ondersteuning van haar stelling.

Mijn volgende stelling kan ik wel onderbouwen met de case van de A10: We versmallen de snelweg en gooien alle op- en afritten dicht, daarnaast moet iedereen dezelfde snelheid rijden: 160. Wedden dat alles vlotjes door zal rijden en dat er minder ongelukken zijn?

bluesparklevrijdag 24 augustus 2001 @ 14:27
Is de maximum snelheid nu ook al niet 70km en 50km u bij file??
Dat staat altijd aangegeven op de Matrixborden, alleen zijn er altijd achtelijke gladiolen die daar schijt aan hebben en met 130 achterop komen jakkeren en dan vol in de remmen gaan!
Daardoor ontstaan files
links234vrijdag 24 augustus 2001 @ 15:03
quote:
Op dinsdag 21 augustus 2001 22:37 schreef Beethoven het volgende:
Mijn volgende stelling kan ik wel onderbouwen met de case van de A10: We versmallen de snelweg en gooien alle op- en afritten dicht, daarnaast moet iedereen dezelfde snelheid rijden: 160. Wedden dat alles vlotjes door zal rijden en dat er minder ongelukken zijn?
Handig om de op en afritten van de ringweg te sluiten. Dan kom je nog ergens!