quote:die laatste opmerking: LOL
Student langer bij oudersRotterdam - Studenten blijven steeds vaker thuis wonen tijdens hun studie. Het aantal uitwonende studenten is sinds 1996 met vijf procent gedaald. De Informatie Beheergroep in Groningen, de verstrekker van de studiebeurzen, spreekt van 'een zeer duidelijke tendens'.
Hbo'ers zijn van alle studenten het meest aan huis verknocht. Vorig jaar woonde iets meer dan de helft van de 310.000 hbo'ers nog bij hun ouders. Onder universitaire studenten (bijna 170.000) ligt dat percentage (20) beduidend lager. Volgens J. Zondag, voorzitter van het Interstedelijk Studenten Overleg, heeft het dalende aantal uitwonenden diverse oorzaken. Een belangrijke reden om thuis te blijven wonen is de haast klassieke kamernood die vooral steden als Amsterdam en Utrecht al jaren teistert en dit jaar een nieuw hoogtepunt lijkt te bereiken. ,,Studenten in die steden wonen eerst een paar jaar thuis, omdat ze geen kamer kunnen vinden.''De invoering van de openbaarvervoerkaart begin jaren 90 heeft dat ongemak voor een deel, vooral financieel, kunnen ondervangen. Daarbij komt dat veel studenten de voordelen van het thuis wonen ook meer zijn gaan waarderen. Deze trend signaleerde het vrouwenblad Opzij enige tijd terug al en typeerde dit als Hotel Mama. ,,Sommigen vinden het wel makkelijk om thuis te wonen. Je hoeft geen eten te koken en de was wordt voor je gedaan.'' Dat komt de hedendaagse student nog beter uit dan vroeger. Want met de invoering van de prestatiebeurs moet er serieuzer en harder worden gestudeerd. Wie niet op tijd afstudeert, kan een fikse studieschuld oplopen.
Deze `verzakelijking' van het studentenleven maakt dat studenten minder voor de extra's van het studentenleven kiezen. Dat wreekt zich vooral in het vroeger zo bruisende verenigingsleven ,,Mensen worden minder of zijn korter lid van een studentenvereniging. Commissies hebben de grootste moeite om geïnteresseerde bestuurders te vinden. Studenten kiezen niet meer voor extra bijvakken omdat ze daar geen tijd voor hebben.'' Ook de Landelijke Studenten Vakbond betreurt de teloorgang van het traditionele studentenleven doordat steeds meer studenten thuis blijven wonen. Voorzitster S. Joosse: ,,Het studentenleven bestaat niet alleen uit studeren. Als je elke dag moet reizen omdat je thuis woont, mis je veel activiteiten, doe je niet meer mee aan groepjes.''
Het ministerie van Onderwijs zegt geen duidelijke verklaring waarom studenten steeds minder op kamers gaan wonen. ,,Misschien dat ze steeds meer gebruik maken van internet voor hun studie waardoor ze niet meer naar een andere stad hoeven te verhuizen.''
maar verder is het natuurlijk een slechte zaak dat studenten zich zo zwaar onder druk gezet voelen door die prestatiebeurzen...
Daar staat wel een flinke reis tegenover...
- half uur fietsen naar Oss
- trein naar Arnhem
- in Arnhem overstappen naar stoptrein naar Zutphen
- in Arhnem/Presikhaaf eruit
- lopen naar school
Zonder vertragingen anderhalf uur reizen (dus 3 uur per dag minimaal)
quote:je woont zeker niet thuis en moet een reden vinden om je gedeukte zelfvertrouwen op te krikken?
Op maandag 20 augustus 2001 00:32 schreef Sjaak_Danielsen het volgende:
ik vind dat iemand die nog bij zijn pappie en mammie woont een scholier is en geen student!
quote:indeed, zie ook zijn ondertitel
Op maandag 20 augustus 2001 00:33 schreef Roonaan het volgende:[..]
je woont zeker niet thuis en moet een reden vinden om je gedeukte zelfvertrouwen op te krikken?
quote:neej, je begrijpt het niet, ik vind dat iemand die thuis woont een scholier is en geen student.
Op maandag 20 augustus 2001 00:33 schreef Roonaan het volgende:[..]
je woont zeker niet thuis en moet een reden vinden om je gedeukte zelfvertrouwen op te krikken?
quote:Sorry hoor maar: Wat een domme opmerking
Op maandag 20 augustus 2001 00:34 schreef Sjaak_Danielsen het volgende:[..]
neej, je begrijpt het niet, ik vind dat iemand die thuis woont een scholier is en geen student.
quote:Maar goed dat jij een ontzettend slim mannetje bent door daaar op te reageren
Op maandag 20 augustus 2001 00:39 schreef BAZZA het volgende:[..]
Sorry hoor maar: Wat een domme opmerking
quote:Thanks
Op maandag 20 augustus 2001 00:40 schreef Djek_D het volgende:[..]
Maar goed dat jij een ontzettend slim mannetje bent door daaar op te reageren
quote:tegen wie heb je het nou?
Op maandag 20 augustus 2001 00:35 schreef Djek_D het volgende:
hee mannetje in arnhem heb je geen universiteit dus kun jij niet meepraten over thuiswonende STUDENTEN
quote:jij voelt je blijkbaar aangesproken
Op maandag 20 augustus 2001 00:45 schreef Roonaan het volgende:[..]
tegen wie heb je het nou?
quote:Tegen zichzelf
Op maandag 20 augustus 2001 00:45 schreef Roonaan het volgende:[..]
tegen wie heb je het nou?
Of hebben ze dezelfde naam (zie profiel)
quote:oe! enorm... maar iig, heb nog geen argumenten voor die stelling gelezen..
Op maandag 20 augustus 2001 00:46 schreef Sjaak_Danielsen het volgende:[..]
jij voelt je blijkbaar aangesproken
Voor mij is het studentenleven toch ook een beetje: een ontzettende puinhoop van je koelkast maken, midden in de nacht ineens besluiten een feestje te geven met je huisgenoten of competities met de buren wie de grootste hoeveelheid flessen voor de ingang heeft staan. Allemaal dingen die je bij je ouders niet zo snel doet.
Zelf was ik destijds ook van plan om de eerste periode thuis te blijven, maar die 1,5 uur heen en 1,5 uur terug was ik binnen 3 weken al zat! Gelukkig had ik ook de luxe dat ik zó een kamer had (Delft is niet zo'n probleem wat dat betreft).
De eerste jaren kwam ik nog wel eens oud-klasgenoten tegen in m'n oude woonplaats die inderdaad wel thuis waren gebleven. Ze zaten nog steeds in dezelfde kroegen als toen we op de middelbare school zaten en hadden verder weinig met de stad waar ze studeerden. Tja, het is ook een manier natuurlijk...maar inderdaad vond ook ik hen meer scholieren dan studenten. En ik denk dat ze een hoop hebben gemist.
quote:Hear Hear!
Op maandag 20 augustus 2001 00:32 schreef Sjaak_Danielsen het volgende:
ik vind dat iemand die nog bij zijn pappie en mammie woont een scholier is en geen student!
Maar even on-topic: Die kamernood is echt om te huilen maar van de politiek(ook op gemeentelijk niveau) hoef je niets te verwachten want aan studenten valt toch niets te verdienen. Die (lokale politici)zien liever dure appartementen in hun gemeentes verrijzen dan billige studentenflats.
Zelf heb ik het geluk een kamer in het centrum van Utrecht te hebben, maar daar heb ik dan ook 3 jaar op moeten wachten.
Het is een kwestie van vroeg beginnen met zoeken en geluk hebben bij hospiteren. Verder is op kamers wonen ook alleen maar leuk als je in een leuk studentenhuis zit, maak je de fout bij een hospita te gaan wonen (zoals ik de eerste 2 maanden) dan wordt je gillend gek.
Het is trouwens niet alleen reistijd die me ertoe heeft bewogen uit huis te gaan, je moet toch ooit leren om voor je zelf te zorgen? Dat viel de 1e paar maanden beslist niet mee!
Quote:
Het ministerie van Onderwijs zegt geen duidelijke verklaring waarom studenten steeds minder op kamers gaan wonen. ,,Misschien dat ze steeds meer gebruik maken van internet voor hun studie waardoor ze niet meer naar een andere stad hoeven te verhuizen.''
Wat ben je dan een complete drol als je zoiets durft te beweren zeg, wat voor een mafkees is dat geweest? Vast niet de officiele woordvoerder.
quote:Sorry hoor, waar ze dit dan weer vandaan halen. Ik ben echt niet briljant, superslim of wat dan ook (6.5 gemiddeld voor mijn VWO diploma). Wat nu volgt, is absoluut niet bedoeld om op te schappen, maar louter ter illustratie...
Mensen worden minder of zijn korter lid van een studentenvereniging. Commissies hebben de grootste moeite om geïnteresseerde bestuurders te vinden. Studenten kiezen niet meer voor extra bijvakken omdat ze daar geen tijd voor hebben.''
Tijd zat om dingen naast de studie te doen (Technische Bedrijfskunde). Ik werk dus dertig (30) uur per week, sport 3 tot 5 keer in de week (waarvan doorgaans de hele zondag) en doe een commissie voor de studievereniging. Bovendien volg ik tweedejaars vakken in mijn eerste jaar.
Daarnaast stap ik ook nog vrij regelmatig, dus ook aan sociale activiteiten echt geen gebrek. Het gaat er dus alleen een beetje om, hoe je het indeelt en waar je prioriteiten liggen. Misschien is het niveau voor veel studenten wel gewoon te hoog, of het tempo (want dat is wel weer waar).
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |