![]()
Weet je nog hoe we elkaar vonden? Je was een buitenbeentje en je broertjes en zusjes deden niks anders dan je het leven zuur maken. Zo'n klein, verlegen meisje, met bange oogjes die zochten naar een veilig heenkomen. Slechts één tel had je nodig om mijn leven voorgoed te veranderen... Het dubbele glas waar je achter zat was geen enkele partij voor de warmte die je naar me uitstraalde. Je oogjes lieten me niet meer los en de mijne zagen ook niks anders meer, toen ik het deksel van je kooi haalde en je in mijn armen, en daarmee ook in mijn hart sloot.
Eenmaal thuis was het alsof het nooit anders was geweest. Je scharrelde door mijn kamer, af en toe je tandjes in een laken of sok zettend, soms een beetje stout maar het vertederde me alleen maar. Altijd was je blij als ik thuis kwam, dan mocht je weer buiten spelen en lekker met me knuffelen en kussen...
We waren tevreden samen!
Tot ik in de problemen kwam. Ik voelde me waardeloos en had weinig meer om voor te leven. Weinig, maar toch heel veel, want ik had jou. Jij was er toen ik je nodig had, met je onbezorgde, vrolijke geintjes en je hartstochtelijke kroelbuien. Als ik boos werd, nam je me dat niet kwalijk maar luisterde je met grote ogen naar mijn getier om vervolgens speels je tanden in mijn tenen te zetten, om me aan het lachen te maken. Als ik me verstoten voelde, legde ik je uit waarom en je liet me niet in de steek om mijn vreemde gedachtes en gewoontes, maar je ging lekker bij me op schoot zitten en eiste dat ik je aandacht gaf, omdat jij me wél nodig had. Als ik huilde, klom je op mijn schouder en rekte je je uit om mijn tranen weg te likken...
Je was mijn zijden draadje.
Je stond niet toe dat ik pijn had... En toen heb ik je die belofte gedaan.
Ik zou ook nooit toestaan dat jij zou lijden!Het nadeel van beloftes is, dat ze ingelost moeten worden, of je nou wil of niet. We zijn nu ruim drie jaar verder, gezien vanaf onze allereerste ontmoeting. En al een tijdje merk ik aan je, dat de gewone dingetjes je niet meer zo gemakkelijk af gaan. Kon je eerst vanaf mijn voet, via mijn been, langs mijn buik en borst, langs mijn schouder op mijn hoofd klimmen, terwijl ik gewoon rechtop stond, nu kun je niet eens meer tot mijn enkel komen. Zoals je eerst met één sprong uit je hok kon komen, nu heb ik daar een extra deurtje voor in gebruik moeten nemen op begane grond. Was je eerst al wakker als ik tegen je fluisterde, nu moet ik fluiten en vaak zelfs twee keer voor je me hoort. En toen ik je vanochtend een knuffel kwam geven, zoals altijd 's morgens omdat de dag anders niet lekker loopt, voelde ik Die Bobbel. In je hals, is een (nu nog) kleine bult verschenen. En ook al ben ik nog niet bij een dierenarts geweest, ik weet nu al dat deze mijn grootste angst gaat bevestigen.
Nu scharrel je nog voorzichtig om mijn voeten. Af en toe zakt je achterlijfje naar links of rechts, soms zit je even verdwaasd voor je uit te staren. En ik kan niet in je kleine bolletje kijken, maar ik ben bang dat je pijn hebt. Dit wil ik niet, ook al wil ik je niet kwijt. Ik kan je dit niet aandoen, alleen omdat ik je niet kan missen. Wat mij te doen staat is me angstaanjagend duidelijk.
Maandag gaan we naar de dierenarts, en ik koester nog maar een heel klein sprankje hoop dat het een onschuldige vochtophoping is. Als het is, wat ik denk dat het is, moet ik doen, wat ik beloofd heb te zullen doen. Ik zal je niet bij de dokter achter laten, maar ik neem je lekker weer mee naar huis. Zodat je afscheid kan nemen van je vriendinnetje Boefje, waar je in korte tijd al een hechte band mee hebt gekregen. En zodat je die enge kliniek niet als laatste herinnering aan je aardse bestaan zal hebben. Ik weet al een mooi plekje waar ik je ten ruste kan leggen, zodat je je op je gemak klaar kan maken voor je laatste scharreltocht. Want dat je naar de hemel gaat, moge duidelijk zijn...
En ik hoop dat je niet boos op me bent. En dat je nooit vergeet dat ik van je houd, waar je ook moge belanden, ik zal je nooit vergeten en ik zal je vreselijk missen.
![]()
Ik moest het even van me afschrijven. Veel mensen zullen niet begrijpen dat ik zulke diepe gevoelens heb voor een ratje, en die mensen verzoek ik dan ook met klem om van de reageer-knop af te blijven. Wat ik wel graag zou willen, zijn reacties van mensen die iets soortgelijks mee hebben gemaakt. Ik wil heel graag weten hoe jullie met zo'n verlies zijn omgegaan en wanneer jullie op het punt kwamen dat je zag, dat het alleen maar egoistisch zou zijn om je huisdier nog langer bij je te willen houden. En sorry dat het zo'n lap tekst is geworden...