FOK!forum / Gaming / Gamecontrollers
HomerJvrijdag 9 juli 2004 @ 12:03
2 heftige discussies in het gamecube topic & X-box topic, dus we maken wel er een topic van.

Welke controller vinden jullie het fijnst of juist niet, en waarom?

-Orginele X-box controller

-Xbox Controller S


-Gamecube controller


-Sony Playstion 2 controller




TS begint:

Ik vind dus de orginele X-box controller het slechst. Ik kan er absoluut niet mee om, en de eerste keer dat ik hem aanraakte dacht ik: "Ik koop nooit een X-box met deze controller.
Daarna vind ik de PS-2 controller ook erg kut. Als je een uurtje speelt krijg je kramp en ik irriteer me vooral als knoppen indruk met me vinger steeds langs die D-pad's ga.

De X-box S controller en de gamecube controller vind ik het fijnst. Maar de gamecube toch net wat fijner omdat de S controller ik die uitstekels onder de L & R knoppen erg irritant vind
twivrijdag 9 juli 2004 @ 12:19
De grote Xbox controller vind ik veruit het beste. Hij ligt absoluut fantastisch in mijn handen, past perfect. Je kunt je hele hand om de handvaten heen klemmen op de meest natuurlijke manier. De triggers hebben lekkere veren en qua indeling is het enige nadeel dat de witte/zwarte button niet echt in het "drukveld" liggen, maar als je eenmaal gewend bent kun je die ook wel blind vinden.

Bij de PS2 controller krijg ik last van het NES-controller syndroom (hele onnatuurlijke manier van vasthouden). Het is vrij onnatuurlijk hoe de analoge sticks zitten ten opzichte van je vingers, en het ding is nogal klein. Bovendien zijn de vier shoulderbuttons gewoon regelrecht slecht (niet analoog) en kraakt het ding nogal snel wat 't een goedkope feel geeft.

De GC-controller heb ik veruit het minst lang in mijn handen gehad, al vond ik het ding zo ontzettend onpraktisch ingericht dat ik er niet graag mee zou willen spelen. Ik wist bij god niet welke knop nou precies waar voor diende, al vind ik 1 ding er logisch aan, en dat is dat de "main action" knop zo duidelijk erop te vinden is. Wat overigens weer gelijk een nadeel meebrengt voor games die meerdere knoppen als "Main" heeft toebedeeld. Verder vind ik de analoge sticks veel minder prettig werken dan die op de Xbox en zijn ook de shoulderbuttons (triggers) op de Xbox controller veel beter uitgewerkt en geven ze veel meer controle.

Dan hebben we nog de Xbox S controller. Voor mijn handen is 'ie te klein waardoor ik weer die onnatuurlijke grip van de PS2 controller te voelen krijg. Het ding is erg goed van kwaliteit, maar de shoulderbuttons hebben wat te lichte veren t.o.v. de originele controller, waardoor je minder makkelijk je triggers kan 'doseren'. Voor de rest zijn de normale buttons hier wel beter, verder van elkaar af en gewoon rond. Alleen zitten de Back/Start en de witte/zwarte knop hier gewoon verkeerd en best wel in de weg, waardoor ik ze soms perongeluk in druk.

Cijfers:

Xbox Original: 9
Xbox S: 6,5
Playstation 2: 5
GameCube: 5

[ Bericht 3% gewijzigd door twi op 09-07-2004 12:29:20 ]
BMHvrijdag 9 juli 2004 @ 12:20


Ligt lekker in de hand, knoppen zijn goed vorm gegeven + Draadloos! Batterij gaat 50+ uur mee.
erikhvrijdag 9 juli 2004 @ 12:24
gamecube controller ligt echt perfect in de hand maar de knoppen vind ik iets minder. de playstation 2 controller vind ik dan overall het best.

Xbox heb ik niet maar die keren dat ik erop gespeeld heb vond ik die controller niet echt geweldig.
taartvrijdag 9 juli 2004 @ 12:24
1 Xbox Controller XL : mij hand past er precies omheen, maar de bolle knoppen zijn wat lastig, ik heb nog niet lang genoeg met de S controller gespeeld, maar voor zover ik weet is die welfijn.

2 Gamecube controller : ook wel fijn, teminste beter als die van de PS2, alleen kan ik niet altijd de knopjes vinden,maar dat komt omdat ik er weinig mee speel. Alleen een beetje klein voor mijn handen.

3 PS2 controller : Op de laatste plaats, ik vind het totaal geen fijne controller. ligt niet goed in de hand en ik heb een keer een blaar op mijn duim gekregen door een PS1 controller.
twivrijdag 9 juli 2004 @ 12:25
HomerJ, mag ik trouwens vragen welke uitsteeksels bij de triggers je bedoelt? Die dingen waar de triggers uit komen? Daar kun je juist gewoon je middelvinger tegenaan rusten, zodat je met je wijsvingers de triggers kunt bedienen, en is ideaal.

Wat ik trouwens wel slecht vind aan de controller S in vergelijking tot de XL, is dat je bij de XL je rechterduim gewoon niet hoeft op te tillen voor de knoppen, het is zeg maar gewoon een halve en gedraaide d-pad (okee, niet helemaal, maar je kunt je duim gewoon in het midden laten rusten en je kan zo bij bijna alle knoppen behalve de witte/zwarte).
phoebe4000vrijdag 9 juli 2004 @ 12:28
ik vind de playstation(2) het beste, maar dat is omdat ik al jaren playstation en nooit iets anders heb gehad, 1 keertje x box gedaan, maar dat ding is veels te groot voor mij, ben maar klein
Maud_Dibvrijdag 9 juli 2004 @ 12:56
De originele XBOX controller vind ik persoonlijk het beste. Ligt lekker in de hand. Kan er uren mee spelen zonder last van kramp te krijgen. Die van de PS2 vind ik helemaal niets. De twee sticks zitten niet op een fijne positie. En dan de controller van de GameCube. Behalve dat dat ding eruit ziet alsof die uit een slechte SF film komt, vind ik het ook nog een kloteding om mee te werken. Hij ligt niet lekker in hand en de knoppenindeling is helemaal klote!
DinoPKvrijdag 9 juli 2004 @ 13:10
Nou mijn controller ervaringen:
NES : heeft er iemand wel aan ergonomy gedacht?...

Zonder gekheid, ander krijg je een waslijst:

- PS2 : een aardige controller, maar veels te goedkoop aanvoelend. De controller is ook te klein, ik heb zelf misschien wel de grootste handen van fok, dat werkt ook niet echt mee. De knoppen vind ik lekker aanvoelen, alleen als ze pressure sensitive moeten zijn dan krijg je echt pijn in je vingers na een tijdje. De D-pad doet pijn aan je vingers bij fighting games, en ik hou niet van dubbele triggers.

- Cube: Nooit in mijn handen gehad.

- Xbox groot; Duidelijk gejat van de dreamcast controller. Erg groot, maar daardoor redelijk in de hand liggend. Het pluspunt van deze controller zijn de triggers, deze zijn heel erg goed, een goede tegendruk waardoor je echt gedoseerd kan spelen. Minpunten: de walgelijke knoppen (die moeten plat zijn en niet bol, want dan krijg je pijn in je vingers... waarom ze dit ooit hebben gedaan, geen enkele controller hiervoor heeft dit ooit gehad), de D-pad (wederom vreselijk vormgegeven), en de onlogische plaats van start en back waardoor deze geen actieve speelknoppen kunnen zijn.
Qua in de hand liggen en trigger, werelds, de rest is ruk.

Xbox S:
Heeeerlijk . De eerste paar dagen kreeg ik na uren spelen nog wel eens kramp in mijn handen omdat het ding eigenlijk iets te klein is, maar dat is nu totaal over. De knoppen indeling is perfect (ja ook de wit/zwart toetsen, hoe kan je die nou per ongeluk indrukken?). De controller is oerdegelijk.
Eigenlijk zou dit de perfecte controller zijn als ik niet de grote xbox controller ooit eens had vastgehouden. De minpunten van de S vind ik dan ook dat die net niet groot genoeg is, en de triggers van de oude zijn gewoon beter.

Al met al ga ik dus voor de Xbox S. De fantastische grips achterop de controller (waar Homer een hekel aan heeft), de indeling, de DEGELIJKHEID (het lijkt wel een snes controller alleen dan zonder rammeltjes).

note: Ik ben wel van mening dat iedere controller waar je aan went, het lekkerst zal spelen. Speel je veel cube, dan zal dat je favo gamepad zijn. Ben je een oude xbox gamer, dan ben je gewend aan de grote controller en zal het moeilijk wennen zijn aan de kleine. Ik ben ingesprongen met een S, en die bevalt mij weer perfect.

fuck toch een waslijst post.
mordradeadvrijdag 9 juli 2004 @ 13:32
Doe mij maar de cube controller, hij houd perfect vast en de knoppen wijzen zich vanzelf, de knop die je het meest gebruikt gewoon het grootst en duidelijkst neergezet.... waarom allemaal even groot?? De ps2 controller is wat minder, de grote xbox controller vind ik maar niks, 2 knoppen waar ik bijna niet bij kwam en de triggers waren mij iets te glad
Swi3rRulesvrijdag 9 juli 2004 @ 13:39
1eXbox original controller is veruit de beste vind hem helemaal niet te groot.
hij is gewoon de beste.
2e gamecubecontroller&xbox sp contoller zijn eigenijk gewoon goed ze hebben niet echt minpunten.
3e De gba is toch ook een controller en toch geinig om te gebruiken op je gamecube.
4e toetsenbord gewoon omdat dit nog beter is als de playstation controller.
5e de ps2 controller krijg er RSI van
BMHvrijdag 9 juli 2004 @ 13:42
Bij de Xbox controller heb ik ook vaak een probleem bij Spinter cell 2 multiplayer. Als ik als Merc in een gevecht zit met een Spy, dan wil ik lopen, maar dan druk ik de analoge stick te hard in. Hierdoor kies ik automatisch een andere gadget, and kan ik bvb geen granaten afvuren.
ajayvrijdag 9 juli 2004 @ 13:42
Van alle controllers vind ik de arcade controllers het beste in de hand liggen. Je weet wel, zo'n plankje met links een joystick met ronde kop en recht van die mega-grote knoppen. Dat ligt lekker, ongeacht het platform. Die Arcade joysticks die ze vroeger ook hadden voor C64 en Amiga lagen ook heerlijk (weliswaar maar met een knop op de base of een ook bovenop de kop van de joystick).

Van de Vier vind ik de PS2 controller het lekkerste, omdat ik dat gewend ben denk ik. Daarna de Imitatie DC-controller die net iets groter was zodat je geen problemen had met de shoulderbuttons. Dan de Xbox, wat ik een beetje te dik vind en dan de GC, waarvan ik niet kan wennen aan de knoppen, met hun rare vormen.
SocialDisordervrijdag 9 juli 2004 @ 13:53
Ik vind persoonlijk de PS2 joypad het lekkerste liggen, ik hoef nooit te zoeken naar de juiste knop. De shoulderbuttons zijn (in tegenstelling wat iedereen beweert) wel analoog, speel maar eens Driv3r, die maakt hier erg gebruik van.
Ik heb vrij grote handen (ben zelf 2.04 m) dus de Xbox controller ligt wel lekker in de hand, maar het vinden van de buttons is niet intuïtief genoeg. Misschien moet ik er nog aan wennen, maar ja, ik heb nog geen spel kunnen vinden waarvoor ik een Xbox zou willen.
Het ontwerp van de Gamecube is behoorlijk geïnspireerd door de Dualshock, maar op de een of andere manier voelt het alsof ik met een stuk speelgoed aan het spelen ben.
twivrijdag 9 juli 2004 @ 14:00
De shoulderbuttons en de gewonen knoppen van de PS2 controller kunnen dan wel analoog zijn, zulke knoppen zijn gewoon niet gemaakt om analoog bediend te worden. Daar heb je triggers voor. De Xbox controller heeft ook analoge knoppen, ook zo nutteloos als de pest.
nero355vrijdag 9 juli 2004 @ 14:11
Ik zou graag een Combinatie van de PS2 + X-Box Controller willen zien =>

De X-Box Controller is lekker groot maar de PS2 Controller heeft verreweg de beste knop indeling naar mijn idee

Verder zouden dan de analog sticks niet bol moeten zijn zoals de PS2 ze heeft maar meer zoals bij de X-Box een beetje uitgehouwen zeg maar is fijner voor je duim en je hebt meer grip !!!

Gelukkig is er zoiets maar dan alleen voor de PC en die heb ik dan ook namelijk deze : http://europe.thrustmaster.com/products/big/pc_dual_power2.gif 8)

X-Box S en Gamecube heb ik niet of nauwelijks ervaring mee, heb wel 1 keer met dat Gamecube ding gewerkt en je merkt echt dat het voor kiddos is ontworpen kwa feeling zeg maar, maar zoals ik al zei dit is iets van een 15m in. indruk
Aaargh!vrijdag 9 juli 2004 @ 14:35
Cube controller is veruit het beste, 1 grote knop voor de 'hoofd' functie v/d game, rest v/d knoppen allemaal anders zodat je je niet snel vergist, en alles goed binnen handbereik, lokatie van de 2e analoge stick is ook erg goed.
twivrijdag 9 juli 2004 @ 14:41
De locatie van de 2e analoge stick is op alle controllers toch hetzelfde, of ligt dat nou aan mij?
beyond_coolvrijdag 9 juli 2004 @ 14:52
quote:
Op vrijdag 9 juli 2004 12:19 schreef twi het volgende:
ding is nogal klein. Bovendien zijn de vier shoulderbuttons gewoon regelrecht slecht (niet analoog) en kraakt het ding nogal snel wat 't een goedkope feel geeft.
Ze zijn wel degelijk analoog op de PS2 Dual Shock2. Die van de PS1 zijn niet analoog.

De beste controller ooit was toch die van de dreamcast. Die van de X-BOX is veel te groot en veel te stroef - bij Project Gotham kreeg ik altijd last van mijn wijsvingers bij lang spelen.

De PS2 vind ik na de dreamcast de beste.

En die van de gamecube is wel ok. Hij is met name minder geschikt voor spellen als SC2 maar toch heb ik aardig leren meppen met de GC controller.

Het verschil is toch de markt: Microsoft ligt meer in de US/EUR markt waar mensen (ik dus niet) groter zijn en iets grotere handen hebben. De GC, DC en PS2
Fliepkevrijdag 9 juli 2004 @ 14:58
quote:
Op vrijdag 9 juli 2004 14:35 schreef Aaargh! het volgende:
Cube controller is veruit het beste, 1 grote knop voor de 'hoofd' functie v/d game, rest v/d knoppen allemaal anders zodat je je niet snel vergist, en alles goed binnen handbereik, lokatie van de 2e analoge stick is ook erg goed.
Alleen die Z knop vind ik erg vervelend geplaatst.
Daarnaast vind ik de cube controller toch een paar knopjes missen wat de functionaliteit niet echt ten goede komt. Ook die vierpunktstoets linksonder vind ik niet goed uitgewerkt, veel te klein.
BMHvrijdag 9 juli 2004 @ 15:28
quote:
Op vrijdag 9 juli 2004 13:53 schreef SocialDisorder het volgende:
Ik vind persoonlijk de PS2 joypad het lekkerste liggen, ik hoef nooit te zoeken naar de juiste knop. De shoulderbuttons zijn (in tegenstelling wat iedereen beweert) wel analoog, speel maar eens Driv3r, die maakt hier erg gebruik van.
Ik heb vrij grote handen (ben zelf 2.04 m) dus de Xbox controller ligt wel lekker in de hand, maar het vinden van de buttons is niet intuïtief genoeg. Misschien moet ik er nog aan wennen, maar ja, ik heb nog geen spel kunnen vinden waarvoor ik een Xbox zou willen.
Het ontwerp van de Gamecube is behoorlijk geïnspireerd door de Dualshock, maar op de een of andere manier voelt het alsof ik met een stuk speelgoed aan het spelen ben.
Eigenlijk lijkt de Gamecube controller het meest op de virtual boy controller uit '95

twivrijdag 9 juli 2004 @ 15:31
quote:
Op vrijdag 9 juli 2004 14:52 schreef beyond_cool het volgende:
Ze zijn wel degelijk analoog op de PS2 Dual Shock2. Die van de PS1 zijn niet analoog.
Ik heb me wat ongelukkig uitgedrukt, had moeten zeggen "niet analoog genoeg" is beter gepast. Zoals ik in een van m'n vorige posts al aangaf, zijn dergelijke knoppen gewoon niet geschikt voor analoge input. Ik ga een aan/uit schakelaar toch ook niet analoog maken? Triggers en thumbsticks, die kun je analoog maken, en dan heb je ook echt veel betere controle op de mate van gas/rem/loopsnelheid etc. wat je geeft. Dat gevoel is met buttons echt niet te evenaren.
quote:
Het verschil is toch de markt: Microsoft ligt meer in de US/EUR markt waar mensen (ik dus niet) groter zijn en iets grotere handen hebben. De GC, DC en PS2
Tsja, daarom heeft Microsoft ook de S Controller standaard gemaakt. iedereen die dat ding te grood vindt, die moet zich bij de Nationale LIlliputter Stichting aanmelden.
bugeyevrijdag 9 juli 2004 @ 15:32
Volgens mij ben ik de enige die de PS2 controller het best vind
twivrijdag 9 juli 2004 @ 15:32
quote:
Op vrijdag 9 juli 2004 15:28 schreef BMH het volgende:

[..]

Eigenlijk lijkt de Gamecube controller het meest op de virtual boy controller uit '95
[afbeelding]
Dan heb jij een uitermate goed ontwikkeld creatief associatievermogen, want ik zie helemaal NIKS van die VB controller terugkomen in die van de GC.
BMHvrijdag 9 juli 2004 @ 15:35
quote:
Op vrijdag 9 juli 2004 15:32 schreef twi het volgende:

[..]

Dan heb jij een uitermate goed ontwikkeld creatief associatievermogen, want ik zie helemaal NIKS van die VB controller terugkomen in die van de GC.
A + B knoppen op vrijwel een identieke plek. Alle knoppen zitten op een verhoging Die van buiten naar binnen, groot naar klein gaat. De analoge stick zit op de zelfde plek als de digitale pad van de virtual boy etc etc. Zelfs de handvaten zijn bijna hetzelfde (iets dikker en korter bij de cube).
Black-Holevrijdag 9 juli 2004 @ 20:28
Beste: xbox s controler, waarom: ligt het lekkerst in de hand, triggers zijn gedeeltelijk in te drukken, knoppen zitten op een logische plaats en ligt het lekkerst in de hand

Minste: cube controler, waarom: ik heb altijd lopen kloten met die knoppen, drukte altijd de verkeerde in of de controler reageerde niet zoals ik het wilde controler ligt wel lekker in de hand maar die knoppen

Andere controlers heb ik nog niet in mn handjes gehad
twivrijdag 9 juli 2004 @ 20:38
quote:
Op vrijdag 9 juli 2004 15:35 schreef BMH het volgende:

[..]

A + B knoppen op vrijwel een identieke plek. Alle knoppen zitten op een verhoging Die van buiten naar binnen, groot naar klein gaat. De analoge stick zit op de zelfde plek als de digitale pad van de virtual boy etc etc. Zelfs de handvaten zijn bijna hetzelfde (iets dikker en korter bij de cube).
Sommige van die aanwijzingen gaan op voor de VB-controller, maar 3 van de 4 zie ik echt niet in de GC controller terugkomen, het spijt me. "De analoge stick zit op de zelfde plek als de digitale pad"

"Er zit nu iets op de plek waar iets anders zat."
"Handvaten zijn hetzelfde, alleen anders"
"Van buiten naar binnen gaan de knoppen van groot naar klein, alleen zijn de knoppen op de VB controller even groot"
Redavrijdag 9 juli 2004 @ 21:21
Offtopic:

wees blij dat je nooit op deze hebt hoeven spelen..
de echte kenners weten wel welke controller dit is..

Perfectvrijdag 9 juli 2004 @ 21:30
Cube controller: Zeker fijna controller ligt zeer goed in de hand, en de knoppen zitten ook wel goed. Ik kan overal goed bij de knoppen, en krijg geen kramp ofzo. 9

Xbox controller: Ook fijne controller ligt lekker in mijn hand, en speelt ook fijn, alleen ik kan niet twee knoppen gelijk in drukken, dus die gele en die groene tegelijk, en dat is wel minder. Bijvoor beeld bij het racen, als ik die rechtertrigger ook gebruik 8

PS2 controller: ik vind dat ie teveel knoppen heeft, en teveel mogelijkheden, ik vind dat dus de slechste controller, ik vind hem ook te klein voor mijn handen, dus mijn mening de slechtste 4
Young_Davidvrijdag 9 juli 2004 @ 22:01
Cube controller. De Nintendo controllers zijn altijd een evolutie van zichzelf. Ik speel veruit het meest Nintendo dus ik ben ook een beetje vergroeid met Nintendo controllers
Frankeinsteinvrijdag 9 juli 2004 @ 22:06
ik vind de gamecube controller ook het fijnst, de (originele) xboxcontroller is mij veel te groot. (ik heb de s nog nooit vast gehad).
en de ps2 controller is toch hetzelfde als de ps one controller? Ik vind de cube controller toch fijner
HomerJvrijdag 9 juli 2004 @ 22:09
quote:
Op vrijdag 9 juli 2004 12:25 schreef twi het volgende:
HomerJ, mag ik trouwens vragen welke uitsteeksels bij de triggers je bedoelt? Die dingen waar de triggers uit komen? Daar kun je juist gewoon je middelvinger tegenaan rusten, zodat je met je wijsvingers de triggers kunt bedienen, en is ideaal.
Jah, en dat vind ik juist irritant
HomerJvrijdag 9 juli 2004 @ 22:15
quote:
Op vrijdag 9 juli 2004 21:21 schreef Reda het volgende:
Offtopic:

wees blij dat je nooit op deze hebt hoeven spelen..
de echte kenners weten wel welke controller dit is..

[afbeelding]
Jaguar
Young_Davidvrijdag 9 juli 2004 @ 22:18
quote:
Op vrijdag 9 juli 2004 22:15 schreef HomerJ het volgende:

[..]

Jaguar
Leuk hé, dat je naar een bestandsnaam van een plaatje kan kijken
Redavrijdag 9 juli 2004 @ 22:20
quote:
Op vrijdag 9 juli 2004 22:15 schreef HomerJ het volgende:

[..]

Jaguar
10 punten!

Maare.. nu ff ontopic

ben zelf een grote voorstander van de GC Controller. Ik heb zelf een Xbox met 2 Controllers S maar heb echt de grootste moeite met dat ding.
Geef mij maar Mario Kart..lekker eenvoucige besturing, makkelijke toegankelijke knoppen en bijna onverwoestbaar.

(xbox controller heb ik al 2x moeten omruilen)
Redavrijdag 9 juli 2004 @ 22:21
quote:
Op vrijdag 9 juli 2004 22:18 schreef Young_David het volgende:

[..]

Leuk hé, dat je naar een bestandsnaam van een plaatje kan kijken
nou je het zegt... niet eens aan gedacht..
maar iedereen kent hem wel als de zogenaamde 1e 2x 32 bits spelcomputer
HomerJvrijdag 9 juli 2004 @ 22:39
quote:
Op vrijdag 9 juli 2004 22:18 schreef Young_David het volgende:

[..]

Leuk hé, dat je naar een bestandsnaam van een plaatje kan kijken
Zou ik toch nooit doen
GinaGvrijdag 9 juli 2004 @ 22:48
Ik heb de XBOX controller S en de Wingman cordless van Logitech. Ik vind die van Logitechg prettiger, ik krijg verkrampte klauwen van dat XBOX ding
johnnemanvrijdag 9 juli 2004 @ 22:58
ik was 1st helemaal verkocht aan de standaard xbox grote controller, echt te fijn!
maar heb nu 3 S controllers, 2 groene en 1 zwarte, die zijn ook echt heeel fijn!
ik kan echt niet kiezen, alleen de zwart/witte knoppen zitten iets makkelijker voor de S controller..

maar die S controller is voornamelijk gemaakt voor japanners en chinesen he.. toch? lol
en later, na groot succes, ook doorgevoerd in de USA en Europa

verder geen ervaring met de GC controller, maar hij ziet er niet bepaald robuust uit vind ik,
en de PS2 controller heb ik een beetje ervaring mee, opzich geen slecht ding, alleen de kabel mocht van mij wel wat langer, die van de xbox is 3meter nogwat d8 ik
Evil_Jurvrijdag 9 juli 2004 @ 23:08
Heb zelf een cube en een PS2, en heb ervaring met beide x-box controllers. De nintendo zijn zonder meer het prettigst om vast te houden, maar de dual shock 2 heeft meer te bieden wat betreft eenvoud en analoge besturing. Die van de x-box zijn maar matig, ook de nieuwe.
erikhzaterdag 10 juli 2004 @ 13:23
quote:
Op vrijdag 9 juli 2004 21:21 schreef Reda het volgende:
Offtopic:

wees blij dat je nooit op deze hebt hoeven spelen..
de echte kenners weten wel welke controller dit is..

Atari Jaguar toch?

<edit> niet allen was ik te laat maar het staat zelfs in de link naar het plaatje </edit>
bugeyezaterdag 10 juli 2004 @ 14:51

een oudje, maar ik vind deze gewoon erg lekker spelen



net als deze
bugeyezaterdag 10 juli 2004 @ 14:53
quote:
Op zaterdag 10 juli 2004 13:23 schreef erikh het volgende:
<edit> niet allen was ik te laat maar het staat zelfs in de link naar het plaatje </edit>
quote:
Atari Jaguar toch?
wat kan jij goed acteren
speknekzondag 11 juli 2004 @ 17:47
Misschien klinkt het heel fanboyish, maar zelfs met een zo objectief mogelijke kijk zou ik de Gamecube controller bovenaan plaatsen. Ik moet daar wel bij zeggen dat ik de xbox S controller te kort in m'n handen heb gehad om er echt iets over te zeggen. Hij zat wel lekker, maar had een paar van dezelfde design'foutjes' waardoor ik sowieso voor de GC ga.

Onderaan staat iig de PS2. Alhoewel de layout van de vier knopjes aan de voorkant wel lekker old-school aandoen (snes), is het grootste probleem van de controller juist dat ie old-school is. Nog steeds gericht op de 2-D markt, en met acht jaar na Mario 64 (of hun eigen Tomb Raider) kan dat totaal niet meer. Met name de plaatsing van de analoge sticks is belachelijk. Ik denk dat al zes jaar lang niemand meer de PS2 controller vast heeft gehouden op de manier zoals hij vast gehouden dient te worden (met de handpalmen om de uitsteeksels). Of je moet door een freak accident allebei je duimen gebroken hebben, zodat je alsnog bij de laaggeplaatste sticks komt. Ook heb ik, na toch heel wat jaren ervaring, nog steeds moeite met het indrukken van de juiste van de vier schoudertoetsen. Wijs -en middelvingers zijn gewoon wat moeilijk onafhankelijk te coördineren. Als je het althans niet heel vaak geoefend hebt.

De standaard xbox-controller is te groot voor mijn handen. Maar dat verschilt per persoon, dus dat is meer een persoonlijk argument. Wel is hij gewoon te zwaar, waardoor sommige snelle bewegingen wat vertragen, het kost immers meer spierkracht. Over de triggers aan de achterkant ben ik niet zo te spreken, omdat ik het gevoel heb daar minder controle over te hebben, maar dat kan ook een kwestie van gewenning zijn (je speelt immers al twaalf jaar met triggers aan de bovenkant). Wel lijken ze net verkeerd geplaatst, waardoor m'n wijsvinger wat scheef staat (te ver naar achter), ik druk ze dan ook vaak met m'n wijs en middelvinger in, ook omdat de knop dan minder zwaar drukt. Maar twee vingers op een knop lijkt me weer niet de bedoeling; is tevens minder precies en krijg je kramp van.
Maar wat echt het grote probleem van de xbox-controller is, zijn de ronde bubbel knoppen. Welke oetlul verzint zoiets?!?! Het ziet er absoluut mooi uit, met die letters als prehistorische muggen in barnsteen, maar het speelt gewoon voor geen meter. De drukvlakken concentreren zich tot punten en daardoor drukken ze gewoon vervelend in. Laat staan dat ze na een tijdje geconcentreerd spelen pijn gaan doen. De layout van de knoppen is dan wel weer okay. Althans, de standaard ruit zoals we die kennen sinds de SNES. Deugdelijk. Ik vraag me alleen wel af of iemand het ooit gelukt is op de grijze of zwarte knop te drukken zonder de controller te laten vallen. Of is mijn duim echt zo kort?
Het is overigens niet helemaal slecht, wat ik de xbox controller een grote pre vind hebben op de concurrentie is de analoge stick. Hij maakt naar mijn gevoel iets te gemakkelijk volledige uitslagen, maar houdt lekker vast door het kuiltje in de joystick (krijg je geen blaren van zoals de GC controller met ribbeloppervlak) en de precieze, soepele bewegingen zijn ook prettig.

Maar dan de GC controller. Zoals ik al zei heeft de analoge stick een ribbeloppervlak wat na lang spelen pijn aan je duimen geeft. En da's niet fijn. Wel heeft het uiteinde inkeepjes zodat je bij sommige (met name vecht) spellen weet dat je de goede richting opduwt. De gamecube controller past het beste in m'n hand, maar ik heb kleine handen dus dat is ook weer subjectief. Objectief kun je wel stellen dat de stick beter is geplaatst dan de PS2 en de uitsteeksels aan de onderkant ervoor zorgen dat je hand wat gekromder en dus je duimen beter aan de bovenkant staan dan bij de xbox. Wat ik echt heel prettig vind aan de GC is de plaatsing van de knoppen. Die grote actieknop maakt spellen niet alleen simpeler, het zorgt ook voor conventies in het spelen en programmeren. Natuurlijk gaat dat niet per sé op voor multiplatform spellen, maar als de grote knop de standaard actie knop is en het kleine knopje daarnaast de secundaire actie knop, en de zijknoppen voor speciale dingen, hoef je vrijwel nooit meer een handleiding te lezen (iets wat vermoed ik met name ervaren gamers aanspreekt). Tevens heb je een conventie voor het werken door menu's: de grote groene knop is 'okay', de kleine rode 'cancel'.
Wel heb ik een probleem met de schouderknoppen. Wat velen waarschijnlijk niet beseffen (maar als je het probeert zeg je: ohja) is dat de schouderknoppen bedoeld zijn voor de middelvingers. Althans, ze zitten op de plek van de controller en het geeft gelijk een verklaring voor de anterieure plaatsing van de z-knop. Je middelvingers zitten lekker in de deuk-gevormde schoudertoetsen, maar het probleem is dat middelvingers niet bedoeld zijn voor samentrekkingen. Probeer het maar eens, eerst je wijsvinger een aantal keer aantrekken en dan je middelvinger. Bij de laatste merk je gelijk dat het een zwaardere druk op je pezen zet. Bij lang spelen krijg je dus kramp in je handen. Alternatief is weer met je wijsvingers spelen, maar dat voelt 'off'.

Edoch, doordat ie lekkerder zit en de knoppen voor spelconventies zorgen ben ik toch verknocht aan de Gamecube controller.
HomerJzondag 11 juli 2004 @ 17:52
Wat een verhaal

Maar de X-box S controller moet je ook maar is wat langer proberen ik vind hem erg fijn
P-Stylezondag 11 juli 2004 @ 17:54
PS2 controller!!! Het is gewoon een heel goed ontwerp dat al meegaat sinds de playstation 1. Voor handen van mijn formaat (heb geen kolenschoppen) is 'ie perfect! De dual-shock-functie is erg goed. Maar ik ben dan ook een playstation-fanboy...

De Xbox-controller ligt een beetje vreemd in de hand en heeft echt een wáárdeloze trilfunctie

De gamecube-controller heb ik nog niet echt een mening over. Opzich houdt 'ie wel goed vast, maar de knoppenconfiguratie vind ik een beetje vreemd. Maar dat kan natuurlijk ook komen omdat ik de PS2-controller gewend ben!
twizondag 11 juli 2004 @ 17:58
Je verhaal is zo overtuigend dat ik godver gewoon met m'n wijs en middelvinger zit te pielen

Maar ik ben het niet met je eens Dat kan
HomerJzondag 11 juli 2004 @ 17:58
Maar ik snap niet dat jullie zo'n moeite hebben om over verschillende knoppenconfiguraties over te stappen, ook al heb ik geen PS-2 en speel ik vooral op mijn gamecube, maar als ik op een PS-2 controller speel kan ik nog alle knopjes heel goed vinden. Idem voor X-box
twizondag 11 juli 2004 @ 18:01
quote:
Op zondag 11 juli 2004 17:54 schreef P-Style het volgende:
Maar ik ben dan ook een playstation-fanboy...
[/quote
Dat blijkt, want:]
[quote]
De Xbox-controller ligt een beetje vreemd in de hand en heeft echt een wáárdeloze trilfunctie
De trilfunctie is veruit de beste van alle controllers. Het is niet zo'n mierenneuk vibratie wat zich niet eens trillen kan noemen, hij trilt gewoon echt. Leg dat ding niet op een bureau, want dan boort 'ie er een gat in. Je voelt tenminste wat aan die trilfunctie, en is in tegenstelling tot de PS2 controller niet gewoon erin gezet "omdat dat koel klinkt, vibration".

Er is een ding waardeloos aan, en dat is als je je TV geluid uit zet. Dan wil het motortje soms in (bijna) idle functie wat jammerlijke geluidjes maken, maar dat hoor je nauwelijks met het geluid op het juiste volume (lees: GAMEVOLUME).
twizondag 11 juli 2004 @ 18:02
quote:
Op zondag 11 juli 2004 17:58 schreef HomerJ het volgende:
Maar ik snap niet dat jullie zo'n moeite hebben om over verschillende knoppenconfiguraties over te stappen, ook al heb ik geen PS-2 en speel ik vooral op mijn gamecube, maar als ik op een PS-2 controller speel kan ik nog alle knopjes heel goed vinden. Idem voor X-box
Dat komt omdat de Xbox en PS2 een ontwerp van een jaar of vijftien aanhouden, en de NGC controller een heel nieuw ontwerp heeft. Van NGC overstappen naar PS2/Xbox is een stuk makkelijker dan andersom, omdat je de algemene layout al gewend bent van oudere consoles.
speknekzondag 11 juli 2004 @ 18:09
Ik vind de trilfunctie van de xbox controller ook wel okay, hij heeft althans duidelijk merkbare verschillende sterktes.
Gamedemonzondag 11 juli 2004 @ 18:15
Controller S voor de Xbox
Die grote controller is als een baksteen in me handen...de kleine heeft een perfect design en ligt perfect in me handen...
daarna de PS2 controller...wegens de makkelijke toegang naar alle knoppen
en daarna de cube...heeft ook wel toegang tot alle knoppen ...behalve de Z knop.. en de C stick is een beetje klote
P-Stylezondag 11 juli 2004 @ 18:19
quote:
Op zondag 11 juli 2004 18:01 schreef twi het volgende:
De trilfunctie is veruit de beste van alle controllers. Het is niet zo'n mierenneuk vibratie wat zich niet eens trillen kan noemen, hij trilt gewoon echt. Leg dat ding niet op een bureau, want dan boort 'ie er een gat in. Je voelt tenminste wat aan die trilfunctie, en is in tegenstelling tot de PS2 controller niet gewoon erin gezet "omdat dat koel klinkt, vibration".
En dat is dan ook gelijk het enige wat die Xbox-controller kan... hard trillen. Niet subtiel trillen als dat nodig is.
P-Stylezondag 11 juli 2004 @ 18:19
quote:
Op zondag 11 juli 2004 18:09 schreef speknek het volgende:
Ik vind de trilfunctie van de xbox controller ook wel okay, hij heeft althans duidelijk merkbare verschillende sterktes.
Hmm... toch wel? Misschien heb ik gewoon het verkeerde spel gespeeld..
speknekzondag 11 juli 2004 @ 18:24
quote:
Op zondag 11 juli 2004 18:15 schreef Gamedemon het volgende:
daarna de PS2 controller...wegens de makkelijke toegang naar alle knoppen
en daarna de cube...heeft ook wel toegang tot alle knoppen ...behalve de Z knop..
De PS2 controller heeft makkelijke toegang tot alle knoppen en de Gamecube (vrijwel hetzelfde design) met een knop minder niet?
Notorious_Royzondag 11 juli 2004 @ 18:26
XboxS: Prima controller. Geweldige pookjes qua vorm, alleen dat je ze in kan drukken is niet altijd even handig.

Cube: Mijn favoriet, juist door de alternatieve knoppen layout, werkt goed in de meeste games. Ik gebruik overigens gewoon mijn wijsvingers. Minpuntje: Zknop en vreemde vorm pookjes.

PS2: Pijnlijk na lang met analoge sticks spelen. Onlogische plaatsing, teveel shoulder buttons. Out-dated design. En de PS3 krijgt gewoon hetzelfde weer
Gamedemonzondag 11 juli 2004 @ 18:26
quote:
Op zondag 11 juli 2004 18:24 schreef speknek het volgende:

[..]

De PS2 controller heeft makkelijke toegang tot alle knoppen en de Gamecube (vrijwel hetzelfde design) met een knop minder niet?
kvind de Z kut te bereiken
en de C stick niet echt helemaal lekker...tis geen kut controller maar me minst favo
Gamedemonzondag 11 juli 2004 @ 18:32
quote:
Op zondag 11 juli 2004 18:26 schreef Notorious_Roy het volgende:
XboxS: Prima controller. Geweldige pookjes qua vorm, alleen dat je ze in kan drukken is niet altijd even handig.
ligt eraan waar et voor gebruikt word...
als voor inzoomen is met je sniper rifle bijvoorbeeld...
of voor ander akties waar je stil voor moet staan is het goed...extra knoppen zijn altijd beter...
aleen bij syphon filter op de playstation 2 is het kut...de linker analoge knop activeer je het lullen mee over de mic...das kut als je aan het rondrennen bent en je hebt hulp nodig
twizondag 11 juli 2004 @ 18:39
quote:
Op zondag 11 juli 2004 18:19 schreef P-Style het volgende:

[..]

En dat is dan ook gelijk het enige wat die Xbox-controller kan... hard trillen. Niet subtiel trillen als dat nodig is.
Dat is gelul, en dat weet je zelf ook.
twizondag 11 juli 2004 @ 18:41
quote:
Op zondag 11 juli 2004 18:32 schreef Gamedemon het volgende:

[..]

ligt eraan waar et voor gebruikt word...
als voor inzoomen is met je sniper rifle bijvoorbeeld...
of voor ander akties waar je stil voor moet staan is het goed...extra knoppen zijn altijd beter...
aleen bij syphon filter op de playstation 2 is het kut...de linker analoge knop activeer je het lullen mee over de mic...das kut als je aan het rondrennen bent en je hebt hulp nodig
Zelfde met Midtown Madness 3, je mute het andere team met het pookje waar je mee rijdt. Dat is gewoon zwaar kut, maar meer een fout van DICE dan van Microsoft.
Gamedemonzondag 11 juli 2004 @ 18:44
quote:
Op zondag 11 juli 2004 18:41 schreef twi het volgende:

[..]

Zelfde met Midtown Madness 3, je mute het andere team met het pookje waar je mee rijdt. Dat is gewoon zwaar kut, maar meer een fout van DICE dan van Microsoft.
liever onder die knop dan onder de A B X of Y
..maargoed de Back knop had ook lief geweest
twizondag 11 juli 2004 @ 18:54
Ja precies, of gewoon onder de rechter trigger
bugeyezondag 11 juli 2004 @ 20:05
Die zogenaamde triggers bi de Xbox controller vind ik wel handig
Bij racen vooral erg goed functioneel

alleen weet ik nou niet meer welke xbox controller te koop is. Je had toch een kleinere versie ervan?
Sharkdoggiezondag 11 juli 2004 @ 20:32
Eigenlijk vind alle controllers redelijk tot goed behalve die van Nintendo. Vanaf de N64 ging het mis. Het voelt bij mij totaal niet goed aan en alles zit gewoon verkeerd. De GC controller voelt ook nog goedkoop aan naast dat het gewoon speelgoed is.
Notorious_Royzondag 11 juli 2004 @ 20:35
quote:
Op zondag 11 juli 2004 20:32 schreef Sharkdoggie het volgende:
Eigenlijk vind alle controllers redelijk tot goed behalve die van Nintendo. Vanaf de N64 ging het mis. Het voelt bij mij totaal niet goed aan en alles zit gewoon verkeerd. De GC controller voelt ook nog goedkoop aan naast dat het gewoon speelgoed is.
De N64 was niet helemaal top nee, maar de Cube controller goedkoop Dat is toch echt niet waar Mijn controller heeft een paar keer een flinke klap van de muur gehad en doet het nog, de PS2 controller zou dat niet overleven denk ik
speknekzondag 11 juli 2004 @ 20:39
quote:
Op zondag 11 juli 2004 20:32 schreef Sharkdoggie het volgende:
naast dat het gewoon speelgoed is.
.
Sharkdoggiezondag 11 juli 2004 @ 20:39
quote:
Op zondag 11 juli 2004 20:35 schreef Notorious_Roy het volgende:

[..]

De N64 was niet helemaal top nee, maar de Cube controller goedkoop Dat is toch echt niet waar Mijn controller heeft een paar keer een flinke klap van de muur gehad en doet het nog, de PS2 controller zou dat niet overleven denk ik
Waarom zou je in godsnaam controllers tegen de muur aangooien?
Notorious_Royzondag 11 juli 2004 @ 20:40
quote:
Op zondag 11 juli 2004 20:39 schreef Sharkdoggie het volgende:

[..]

Waarom zou je in godsnaam controllers tegen de muur aangooien?
Frustratie

Tevens een reden om geen WaveBird te kopen... Die gaat zo, hup, naar buiten als mijn raam open zou staan
HomerJzondag 11 juli 2004 @ 20:40
quote:
Op zondag 11 juli 2004 20:39 schreef Sharkdoggie het volgende:

[..]

Waarom zou je in godsnaam controllers tegen de muur aangooien?
Speel Viewtiful Joe/Ikagura maar is
Sharkdoggiezondag 11 juli 2004 @ 20:42
quote:
Op zondag 11 juli 2004 20:40 schreef Notorious_Roy het volgende:

[..]

Frustratie

Tevens een reden om geen WaveBird te kopen... Die gaat zo, hup, naar buiten als mijn raam open zou staan
Rubberjasje voor controller. zou dat bestaan?
Net als vroeger met die GB(C)'s waarmee je ze kon laten 'stuiteren'.
Notorious_Royzondag 11 juli 2004 @ 20:44
quote:
Op zondag 11 juli 2004 20:40 schreef HomerJ het volgende:

[..]

Speel Viewtiful Joe/Ikagura maar is
Mario Kart
P-Stylezondag 11 juli 2004 @ 23:01
quote:
Op zondag 11 juli 2004 18:39 schreef twi het volgende:
Dat is gelul, en dat weet je zelf ook.
Als ik dat zelf wist, dan zou ik dat niet zeggen natuurlijk. Maar zoals ik al zei... ik zal wel het verkeerde spel gespeeld hebben. (zo heb ik ook wat demo's op een PS2 gespeeld met een waardeloze trilfunctie. Ligt meer aan de software)

Ik snap niet waarom de Dualshock2 controller door zoveel mensen op de laatste plaats wordt gezet. Houden jullie 'm allemaal verkeerd vast ofzo? Of hebben jullie gigantische handen?
bugeyezondag 11 juli 2004 @ 23:19
precies, P-Style.
Snap ik ook niet.
Maarja, zoals je al eerder zei, ben je gewend aan de PS2. Logisch als je de PS2 controller op de eerste plaats zet.

Ikzelf kan eigenlijk niet alle gamecontrollers beoordelen en vergelijken met elkaar. Daarvoor zou ik alledrie de consoles moeten kopen en evenveel spelen per console (hmm... goed idee eigenlijk) .
speknekzondag 11 juli 2004 @ 23:25
quote:
Op zondag 11 juli 2004 23:01 schreef P-Style het volgende:
Ik snap niet waarom de Dualshock2 controller door zoveel mensen op de laatste plaats wordt gezet. Houden jullie 'm allemaal verkeerd vast ofzo? Of hebben jullie gigantische handen?
Houd jij hem goed vast ofzo? .

(Dat wil zeggen dat je handpalmen er helemaal omheen zitten en je duimen logischerwijs in het midden van de rondjes, die vierpuntdruktoets en knoppen, terecht komt)
P-Stylezondag 11 juli 2004 @ 23:26
quote:
Op zondag 11 juli 2004 23:19 schreef bugeye het volgende:
Ikzelf kan eigenlijk niet alle gamecontrollers beoordelen en vergelijken met elkaar. Daarvoor zou ik alledrie de consoles moeten kopen en evenveel spelen per console (hmm... goed idee eigenlijk) .
Precies...
P-Stylezondag 11 juli 2004 @ 23:31
quote:
Op zondag 11 juli 2004 23:25 schreef speknek het volgende:
Houd jij hem goed vast ofzo? .

(Dat wil zeggen dat je handpalmen er helemaal omheen zitten en je duimen logischerwijs in het midden van de rondjes, die vierpuntdruktoets en knoppen, terecht komt)
Uh... Ja Ik denk het wel. Ik vind 'm lekker vasthouden en bij een spel als Gran Turismo (waarbij ik allebei de knuppeltjes gebruik) heb ik goeie erg controlle over de sticks! En kramp krijg ik al helemaal nooit! Het valt me wel op trouwens dat als ik vrienden over de vloer heb, dat sommige van hun de controller een beetje krampachtig (verkeerd dus) vasthouden.
Rakkerzerozondag 11 juli 2004 @ 23:37
Mijn GameBoyAdvance. Die houd het lekkerste vast.
Verder vind de gamcube controller erg fijn in de hand liggen.
en die van de paystation ligt ook wel fijn, maar daar krijg ik na een paar uur gamen kramp van in mijn vingers.
speknekzondag 11 juli 2004 @ 23:44
Hier even schematisch waarom de Dual Shock gebouwd is voor 2D spellen en extreem schijt is voor het gebruik is van z'n analoge sticks.


Zie hier bij het vasthouden de ideale stand van hand, vingers en duim:

.

En hier hoe de duim geplaatst moet worden om bij de linker analoge stick te komen:

.

Met geen mogelijkheid kun je me wijsmaken dat dat een natuurlijke houding voor je duim is.
Notorious_Royzondag 11 juli 2004 @ 23:47
! Tis wat overdreven maar je hebt een punt. Als je de pookjes gaat gebruiken moet je je hand een stuk laten zakken, en dan krijg je kramp.
speknekzondag 11 juli 2004 @ 23:51
quote:
Op zondag 11 juli 2004 23:47 schreef Notorious_Roy het volgende:
! Tis wat overdreven maar je hebt een punt. Als je de pookjes gaat gebruiken moet je je hand een stuk laten zakken, en dan krijg je kramp.
Het gaat me niet eens om de kramp, het gaat me erom dat je de controller totaal verkeerd vasthoudt. Meer tussen duim en andere vingers dan met je handpalm zoals het was bedoeld. Die uitsteeksels aan de onderkant zijn zo goed als nutteloos, als ze die stickjes op een SNES controller hadden geplaatst hield je hem op dezelfde manier vast.

De controllers van de andere twee consoles houd je wel met je hele hand vast, en dat werkt een stuk prettiger.
Gevederde_Vlerkzondag 11 juli 2004 @ 23:59
Ik heb hier ooit ook een topic over gehouden.

Mijn voorkeur gaat uit naar de Nintendo64 controller. Deze is robuust en ligt erg goed in de hand. Ik vind van de N64 controller lekker dat als je de analoge pook bestuurt, hem zodanig vasthoud alsof het lijkt dat je je duim omhoog houdt. Vanuit die richting kan ik m'n duim ook geweldig aansturen. Tevens ligt de rest van de controller diep in je hand waardoor je niet snel grip verliest. Tweede is de GameCube controller. Innovatief, meedenkend en een prettig design. Enorme A knop waardoor ik veel lekkerder kan 'bashen' dan op andere controllers. Dat zie ik graag.

Sony laat de consument een beetje dwalen met de SNES kopie van hun controller. De analoge pookjes zijn veel te los, 2 schouderknoppen waarvan ik elke keer de verkeerde intoets en zeer slechte pijltjes aansturing. Die gaat veel te stroef. Was beter geweest als ie hetzelfde pijltjesstuk had als de SNES controllers.

Xbox controllers valt mee te leven. Ik snap alleen mijn god niet waarom Microsoft NIET de Sidewinder (classic) als controller is gaan gebruiken. Op de PC kun je niet beter scoren dan de Sidewinder (classic) gamepad. Ik vind de gladde 'glazen' knopjes van de Xbox controllers te rond en te ovaal.

Dreamcast controllers op zich wel ok. De VMU erin is een heel geslaagd idee, maar de pijltjes zijn te stroef. Controller is net even te vierkant.

De SNES controllers waren zeer goed en lekker voor 2D spellen. Ik was ook erg blij dat Gravis met hun PC Gamepad kwamen, weliswaar doodleuk gekopieerd van Nintendo.

Ik heb een vraag aan jullie, in 1995 kwam de Playstation uit met die controllers. Gravis had ook zo'n exacte controller voor de PC, ik geloof de Gravis Gamepad Pro. Zover ik kan herinneren kwam Gravis iets eerder dan Sony. Heb ik dit goed?
Notorious_Roymaandag 12 juli 2004 @ 00:04
quote:
Ik heb een vraag aan jullie, in 1995 kwam de Playstation uit met die controllers. Gravis had ook zo'n exacte controller voor de PC, ik geloof de Gravis Gamepad Pro. Zover ik kan herinneren kwam Gravis iets eerder dan Sony. Heb ik dit goed?
Volgens mij niet. Ik dacht dat Sony eerder was.
quote:
Mijn voorkeur gaat uit naar de Nintendo64 controller. Deze is robuust en ligt erg goed in de hand. Ik vind van de N64 controller lekker dat als je de analoge pook bestuurt, hem zodanig vasthoud alsof het lijkt dat je je duim omhoog houdt.
Dat is wel waar, maar het is wel zo dat je handen te dicht op elkaar zitten ofzo. Ik vind hem de minste Nintendo controller eigenlijk. Ook sluit het pookje te snel
Mr.Noodlemaandag 12 juli 2004 @ 00:07
De Cube-controller... de PS-2 controller en de X-Box controller vind ik gewoon beroerd in de hand liggen
Viola_Holtmaandag 12 juli 2004 @ 00:15
ik heb alleen ervaring met de oude xbox controller en de S.

beide zijn prima, al gaat mijn voorkeur naar de S ivm met de maat van mijn handen.

enige nadeel vind ik alleen bij bv. Halo als ik in een zeer intensief schietgevecht terechtkom dat ik tijdens het gedraai om elkaar heen nog wel eens per ongeluk in zoom modus terecht kom bij het pistool omdat ik dan te hard druk op die thumbstick
BDisOKEmaandag 12 juli 2004 @ 00:19
Ik vind die van de cube wel erg fijn.
Vooral die... dingen die je aan de binnekant van je hand hebt vind ik er lekker.
Vind ze allemaal wel oke. Maar die springt er tussenuit.
P-Stylemaandag 12 juli 2004 @ 03:58
quote:
Op zondag 11 juli 2004 23:44 schreef speknek het volgende:
Zie hier bij het vasthouden de ideale stand van hand, vingers en duim:
.

En hier hoe de duim geplaatst moet worden om bij de linker analoge stick te komen:
.

Met geen mogelijkheid kun je me wijsmaken dat dat een natuurlijke houding voor je duim is.
Dan houd je'm duidelijk verkeerd vast! Ik zal morgen eens een foto posten van hoe ik 'm vasthoud.
twimaandag 12 juli 2004 @ 10:14
quote:
Op zondag 11 juli 2004 23:59 schreef Gevederde_Vlerk het volgende:
Mijn voorkeur gaat uit naar de Nintendo64 controller. Deze is robuust en ligt erg goed in de hand. Ik vind van de N64 controller lekker dat als je de analoge pook bestuurt, hem zodanig vasthoud alsof het lijkt dat je je duim omhoog houdt.
De N64 vind ik juist de grootste ontwerp-ramp voor games die ik ooit in m'n handen heb gehouden. Een controller die je op meerdere manieren vast kunt houden, wie bedenkt zoiets?
Notorious_Roymaandag 12 juli 2004 @ 10:31
quote:
Op maandag 12 juli 2004 10:14 schreef twi het volgende:

[..]

De N64 vind ik juist de grootste ontwerp-ramp voor games die ik ooit in m'n handen heb gehouden. Een controller die je op meerdere manieren vast kunt houden, wie bedenkt zoiets?
Het idee an sich is niet verkeerd, maar het is wel verkeerd uitgewerkt.
Tainmaandag 12 juli 2004 @ 10:35
quote:
Op maandag 12 juli 2004 10:14 schreef twi het volgende:

[..]

De N64 vind ik juist de grootste ontwerp-ramp voor games die ik ooit in m'n handen heb gehouden. Een controller die je op meerdere manieren vast kunt houden, wie bedenkt zoiets?
Het heeft wel als voordeel dat de gameontwikkelaar echt moet nadenken voor een goede besturing, niet dat je de linkerachtertoets moet indrukken terwijl je met de analoge stick moet lopen.

Cube controller ligt wel redelijk lekker in de hand zolang je niet te vaak de achterste toetsen hoeft te gebruiken, dan krijg je spontaan kramp in je handen.

Xbox S controller ligt voor mij nu het beste in de hand, terwijl ik veel langer op de originele controller heb gespeeld
Chevalricmaandag 12 juli 2004 @ 10:35
Tja, waarschijnlijk heeft iedereen toch een voorkeur voor de controller van de console waar hij/zij het meest mee speelt. Ik vind zelf ook de (grote) Xbox controller het prettigst in de hand liggen, alleen de bolle knoppen zijn een slechte keuze van MS geweest.
De PS2 controller en GC controllers vind ik gewoonweg te klein en de positie van de analoge sticks ongemakkelijk.
Mijn eerste console is een DC geweest en die controller vond ik ook wel erg ok (waarschijnlijk vind ik daarom ook de Xbox controller wel prettig). Alleen voel je wel een duidelijk gewichtsverschil tussen de DC en Xbox controller, maar ik vind de zwaarte van de Xbox controller juist wel prettig.
P-Stylemaandag 12 juli 2004 @ 11:15
quote:
Op maandag 12 juli 2004 03:58 schreef P-Style het volgende:
Dan houd je'm duidelijk verkeerd vast! Ik zal morgen eens een foto posten van hoe ik 'm vasthoud.
Kijk, zo houd ik mijn controller vast...

Wanneer ik de pijltjes gebruik:


Wanneer ik de knuppeltjes gebruik:


Hier zie je dat mijn hand onder een net iets andere hoek staat t.o.v. de controller, wanneer ik de knuppeltjes gebruik:


Gaat prima, hoef m'n duim niet dubbel te vouwen, te breken of uit de kom te halen om het knuppeltje goed te kunnen besturen en heb geen last van kramp! Ik laat m'n controller gewoon op m'n middelvingers, ringvingers en pinken rusten en houd 'm niet krampachtig vast.
CecilBDementedmaandag 12 juli 2004 @ 13:23
alle nintendo controllers vind ik zuigen kan ik je dus echt niet mee gamen en kraken verschrikkelijk.
mijn gamecube controller heb ik zelfs aan puin gedraaid.

ik vind de ps2 de lekkerste
daarna de xbox controller s
en daarna de gewone xbox controller
twimaandag 12 juli 2004 @ 13:29
De PS2 controller kraakt niet wil je zeggen?
bugeyemaandag 12 juli 2004 @ 13:32
ik gebruik mijn middelvinger ook nooit
Volgens mij zijn er ook gamers die hun (linker en rechter) middelvinger gebruiken voor de L2 en R2 knoppen en hun wijsvinger op L1 en R1.
Ik gebruik alleen mijn wijsvinger
Gamedemonmaandag 12 juli 2004 @ 14:29
quote:
Op maandag 12 juli 2004 13:32 schreef bugeye het volgende:
ik gebruik mijn middelvinger ook nooit
Volgens mij zijn er ook gamers die hun (linker en rechter) middelvinger gebruiken voor de L2 en R2 knoppen en hun wijsvinger op L1 en R1.
Ik gebruik alleen mijn wijsvinger
jup dat doe ik dus...
Kiffmaandag 12 juli 2004 @ 15:33
Gamecube controller en de NES controller met powergrips zijn het fijnst. Andere gebruik ik nauwelijks, dus objectief is mijn bijdrage in deze niet.
P-Stylemaandag 12 juli 2004 @ 16:42
quote:
Op maandag 12 juli 2004 13:32 schreef bugeye het volgende:
ik gebruik mijn middelvinger ook nooit
Volgens mij zijn er ook gamers die hun (linker en rechter) middelvinger gebruiken voor de L2 en R2 knoppen en hun wijsvinger op L1 en R1.
Ik gebruik alleen mijn wijsvinger
Dan hou je'm heel verkeerd vast en kan ik begrijpen dat je kramp krijgt. Alle schouderknoppen moeten met de wijsvinger bediend worden.
bugeyemaandag 12 juli 2004 @ 16:59
quote:
Op maandag 12 juli 2004 16:42 schreef P-Style het volgende:

[..]

Dan hou je'm heel verkeerd vast en kan ik begrijpen dat je kramp krijgt. Alle schouderknoppen moeten met de wijsvinger bediend worden.
fout!!! ik heb nooit kramp gehad

maar uit je post zie ik dat je dezelfde houding gebruikt. "Ik laat m'n controller gewoon op m'n middelvingers, ringvingers en pinken rusten"
ik hou hem precies hetzelfde vast als de afgebeelde plaatjes hoor
P-Stylemaandag 12 juli 2004 @ 17:03
quote:
Op maandag 12 juli 2004 16:59 schreef bugeye het volgende:
fout!!! ik heb nooit kramp gehad
Omdàt je alleen je wijsvinger gebruikt voor de schouderknoppen toch?

Ik bedoelde dus dat je je controller verkeerd vasthoud als je je middelvinger gebruikt voor L2 & R2. Ik heb vrienden van mij dat zien doen.
bugeyemaandag 12 juli 2004 @ 17:07
quote:
Op maandag 12 juli 2004 17:03 schreef P-Style het volgende:

[..]

Omdàt je alleen je wijsvinger gebruikt voor de schouderknoppen toch?
oke, ik bedoelde niet nooit, maar als ik enkel L2 of R2 moet gebruiken, doe ik het toch automatisch met mijn wijsvinger.

Sorry, kan niet helpen dat ik het niet doe volgens de regels (is dat er dan?)
L1 en L2 of R1 en R2 tegelijkertijd drukken doe ik dan weer wel wijsvinger samen met middelvinger, maar dat is een ander verhaal
P-Stylemaandag 12 juli 2004 @ 17:15
quote:
Op maandag 12 juli 2004 17:07 schreef bugeye het volgende:
oke, ik bedoelde niet nooit, maar als ik enkel L2 of R2 moet gebruiken, doe ik het toch automatisch met mijn wijsvinger.

Sorry, kan niet helpen dat ik het niet doe volgens de regels (is dat er dan?)
L1 en L2 of R1 en R2 tegelijkertijd drukken doe ik dan weer wel wijsvinger samen met middelvinger, maar dat is een ander verhaal
Je doet het juist goed!
bugeyemaandag 12 juli 2004 @ 17:22
quote:
Op maandag 12 juli 2004 17:15 schreef P-Style het volgende:

[..]

Je doet het juist goed!
was hier ff sprake van onbegrip

ik snap nu wat je bedoelde, L1+L2 of R1+R2 gebruiken met je wijsvingers is inderdaad niet oke
dat kan je alleen als je dikke vingers hebt of je speelt met handschoenen
P-Stylemaandag 12 juli 2004 @ 17:24
quote:
Op maandag 12 juli 2004 17:22 schreef bugeye het volgende:
was hier ff sprake van onbegrip

ik snap nu wat je bedoelde, L1+L2 of R1+R2 gebruiken met je wijsvingers is inderdaad niet oke
dat kan je alleen als je dikke vingers hebt of je speelt met handschoenen
Gelukkig hoef je (bijna) nooit L1+L2 of R1+R2 te gebruiken.