Misschien klinkt het heel fanboyish, maar zelfs met een zo objectief mogelijke kijk zou ik de Gamecube controller bovenaan plaatsen. Ik moet daar wel bij zeggen dat ik de xbox S controller te kort in m'n handen heb gehad om er echt iets over te zeggen. Hij zat wel lekker, maar had een paar van dezelfde design'foutjes' waardoor ik sowieso voor de GC ga.
Onderaan staat iig de PS2. Alhoewel de layout van de vier knopjes aan de voorkant wel lekker old-school aandoen (snes), is het grootste probleem van de controller juist dat ie old-school is. Nog steeds gericht op de 2-D markt, en met acht jaar na Mario 64 (of hun eigen Tomb Raider) kan dat totaal niet meer. Met name de plaatsing van de analoge sticks is belachelijk. Ik denk dat al zes jaar lang niemand meer de PS2 controller vast heeft gehouden op de manier zoals hij vast gehouden dient te worden (met de handpalmen om de uitsteeksels). Of je moet door een freak accident allebei je duimen gebroken hebben, zodat je alsnog bij de laaggeplaatste sticks komt. Ook heb ik, na toch heel wat jaren ervaring, nog steeds moeite met het indrukken van de juiste van de vier schoudertoetsen. Wijs -en middelvingers zijn gewoon wat moeilijk onafhankelijk te coördineren. Als je het althans niet heel vaak geoefend hebt.
De standaard xbox-controller is te groot voor mijn handen. Maar dat verschilt per persoon, dus dat is meer een persoonlijk argument. Wel is hij gewoon te zwaar, waardoor sommige snelle bewegingen wat vertragen, het kost immers meer spierkracht. Over de triggers aan de achterkant ben ik niet zo te spreken, omdat ik het gevoel heb daar minder controle over te hebben, maar dat kan ook een kwestie van gewenning zijn (je speelt immers al twaalf jaar met triggers aan de bovenkant). Wel lijken ze net verkeerd geplaatst, waardoor m'n wijsvinger wat scheef staat (te ver naar achter), ik druk ze dan ook vaak met m'n wijs en middelvinger in, ook omdat de knop dan minder zwaar drukt. Maar twee vingers op een knop lijkt me weer niet de bedoeling; is tevens minder precies en krijg je kramp van.
Maar wat echt het grote probleem van de xbox-controller is, zijn de ronde bubbel knoppen. Welke oetlul verzint zoiets?!?! Het ziet er absoluut mooi uit, met die letters als prehistorische muggen in barnsteen, maar het speelt gewoon voor geen meter. De drukvlakken concentreren zich tot punten en daardoor drukken ze gewoon vervelend in. Laat staan dat ze na een tijdje geconcentreerd spelen pijn gaan doen. De layout van de knoppen is dan wel weer okay. Althans, de standaard ruit zoals we die kennen sinds de SNES. Deugdelijk. Ik vraag me alleen wel af of iemand het ooit gelukt is op de grijze of zwarte knop te drukken zonder de controller te laten vallen. Of is mijn duim echt zo kort?
Het is overigens niet helemaal slecht, wat ik de xbox controller een grote pre vind hebben op de concurrentie is de analoge stick. Hij maakt naar mijn gevoel iets te gemakkelijk volledige uitslagen, maar houdt lekker vast door het kuiltje in de joystick (krijg je geen blaren van zoals de GC controller met ribbeloppervlak) en de precieze, soepele bewegingen zijn ook prettig.
Maar dan de GC controller. Zoals ik al zei heeft de analoge stick een ribbeloppervlak wat na lang spelen pijn aan je duimen geeft. En da's niet fijn. Wel heeft het uiteinde inkeepjes zodat je bij sommige (met name vecht) spellen weet dat je de goede richting opduwt. De gamecube controller past het beste in m'n hand, maar ik heb kleine handen dus dat is ook weer subjectief. Objectief kun je wel stellen dat de stick beter is geplaatst dan de PS2 en de uitsteeksels aan de onderkant ervoor zorgen dat je hand wat gekromder en dus je duimen beter aan de bovenkant staan dan bij de xbox. Wat ik echt heel prettig vind aan de GC is de plaatsing van de knoppen. Die grote actieknop maakt spellen niet alleen simpeler, het zorgt ook voor conventies in het spelen en programmeren. Natuurlijk gaat dat niet per sé op voor multiplatform spellen, maar als de grote knop de standaard actie knop is en het kleine knopje daarnaast de secundaire actie knop, en de zijknoppen voor speciale dingen, hoef je vrijwel nooit meer een handleiding te lezen (iets wat vermoed ik met name ervaren gamers aanspreekt). Tevens heb je een conventie voor het werken door menu's: de grote groene knop is 'okay', de kleine rode 'cancel'.
Wel heb ik een probleem met de schouderknoppen. Wat velen waarschijnlijk niet beseffen (maar als je het probeert zeg je: ohja) is dat de schouderknoppen bedoeld zijn voor de middelvingers. Althans, ze zitten op de plek van de controller en het geeft gelijk een verklaring voor de anterieure plaatsing van de z-knop. Je middelvingers zitten lekker in de deuk-gevormde schoudertoetsen, maar het probleem is dat middelvingers niet bedoeld zijn voor samentrekkingen. Probeer het maar eens, eerst je wijsvinger een aantal keer aantrekken en dan je middelvinger. Bij de laatste merk je gelijk dat het een zwaardere druk op je pezen zet. Bij lang spelen krijg je dus kramp in je handen. Alternatief is weer met je wijsvingers spelen, maar dat voelt 'off'.
Edoch, doordat ie lekkerder zit en de knoppen voor spelconventies zorgen ben ik toch verknocht aan de Gamecube controller.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.